Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stadig lavere $ - kansellere bestilling?

Startet av 50%NoFuel, fredag 08. september 2017, klokken 16:10

« forrige - neste »

Zzyzx

#15
Tesla dollar er rundt 8,2 - 8,4, mens den faktiske USD/NOK er rundt 7,7. Det er mer enn noen få prosent. (Forskjellen mellom 8,4 og 7,7 er 8,3%)

Når du sammenligner prisen på "silver midnight" er det 8,2
MX 75D er 8,37, 100D er 8,58, og P100D er 8,44
Oppgradering av karbonfiber er 8,4
Premium 8.23

I denne nyhetsartikken, fra 2015, sier Tesla at når USD/NOK kommer ned, vil de justere seg - men de har ikke. http://e24.no/bil/prisoekning-for-tesla/23446402

Når skal Tesla gjøre som de sier?

nie

Sitat fra: gr på lørdag 09. september 2017, klokken 07:29
Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 08. september 2017, klokken 23:17
Så lenge prisen settes ned før utlevering til kunde, er svaret alternativ 3.
Ja, forutsatt at prisen faktisk justeres etter hele tiden, men når den ikke gjør det, slik som nå, så får man en haug med misfornøyde kjøpere fordi de forventer å få en billigere bil enn det de har signert på. Iallfall basert på hva jeg ser på FB. Tesla pusher nå ut leveranser på bestillinger gjort i mai/juni i søkk og kav for å pynte på kvartalsresultater. Samtidig vet man at 700 000,- på bestillingstidspunktet utgjorde ca. USD 82 500. I dag er denne summen verdt mindre enn 640 000,-, og er ventet å falle betydelig mer. Det vil si at hvis Tesla justerer helt ned til dagskurs rett etter septemberleveransene er gjort, så har de fleste Tesla-kjøperne "tapt" minimum 60 000,- nærmest over natta kun i en forsinket valutajustering, og de dyrere opp i 100 lapper.

Uansett ikke lett dette her, men de bør etterstrebe å gjøre både bestillingsprosess og bruktbilpris forholdsvis forutsigbar - det mener jeg er viktig for å få lojale kunder.
Tesla var jo trege med valutajusteringer også når $ steg noe som medførte at flere av oss fikk utlevert biler som på utleveringstidspunktet var verdt mye mer. Jeg fikk f.eks. Utlevert min 85D i desember -15 med prisnivå mars-15.

Ganske sikker på at prisen vil bli satt ned med gjør de det nå så må de også gi bort mye penger til alle oss som står i kø i "september-rushet".
Selve definisjonen på et dilemma.

Viking800

Genuint spørsmål; hvorfor er det ikke et slikt "valutajag" på andre bilmerker? Hvordan håndterer andre importører dette?

cirys1

Sitat fra: Viking800 på lørdag 09. september 2017, klokken 08:51
Genuint spørsmål; hvorfor er det ikke et slikt "valutajag" på andre bilmerker? Hvordan håndterer andre importører dette?

Ikke så mange andre leverandører som bruker 4 måneder på og levere bil heller..
Hadde de brukt 8 uker på levering som er normalt så er sjansen for mye mindre for store valutasvigninger.

Men det skal også sies at Tesla legger opp til dette selv med endring i pakker i "hytt og gevær" og valutaendringer. Det er ingen andre leverandører som ikke tegner en kontrakt på pris som endrer seg hele tiden og når da "mytesla" ikke stemmer så blir det en veldig usikkert for mange.

Øyvind.h

Noe av valutaen tas vel ut i den subsidierte lånerenten.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

spirrevipp

For min egen del så foretrekker jeg å få 55k i rabatt på underskrevet kontrakt hos Tesla fremfor å få kr 0 hos andre. Så lenge prisen bare blir lavere så er det en usikkerhet som er til å leve med, man har jo i utgangspunktet vært komfortabel med å signere på den opprinnelige prisen.

Med det sagt, Tesla gjør seg jo ikke akkurat noen tjeneste ved å rote det til i MyTesla og at det kommer litt motstridene meldinger fra selgere/delivery. Burde jo være mulig å komme med presise informasjon til de som har bil i bestilling når det gjøres endringer.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

nie

Sitat fra: spirrevipp på lørdag 09. september 2017, klokken 09:39
For min egen del så foretrekker jeg å få 55k i rabatt på underskrevet kontrakt hos Tesla fremfor å få kr 0 hos andre. Så lenge prisen bare blir lavere så er det en usikkerhet som er til å leve med, man har jo i utgangspunktet vært komfortabel med å signere på den opprinnelige prisen.

Med det sagt, Tesla gjør seg jo ikke akkurat noen tjeneste ved å rote det til i MyTesla og at det kommer litt motstridene meldinger fra selgere/delivery. Burde jo være mulig å komme med presise informasjon til de som har bil i bestilling når det gjøres endringer.
Godt formulert.
Vi har alle vært komfortabel med vårt signerte prisnivå og da må jo en prisreduksjon bare være en bonus. Personlig har jeg fått 30000 i bonus og er happy med det selv om jeg er nesten sikker på at prisen senkes ytterligere litt ut i oktober når støvet har lagt seg.

Tesley

Sitat fra: Viking800 på lørdag 09. september 2017, klokken 08:51
Genuint spørsmål; hvorfor er det ikke et slikt "valutajag" på andre bilmerker? Hvordan håndterer andre importører dette?

Mine antagelser på dette:
1. Importørene setter prisen selv i større grad. Fortjenesten blir så stor som salget tillater.
2. Bilene lanseres i årsmodeller. Ny oppdatering årlig og facelift eller ny versjon etter 5-8 år. Dette gir et veldig enkelt sammenligningsgrunnlag på bruktbil også. Tesla har derimot en kontinuerlig oppdatering så gjør det nesten umulig å vite når det kommer noe nytt, og hva du faktisk får med bilen.
3. De fleste importører kjøper inn bilene i Euro og ikke Dollar. Euro er sett i forhold til Dollar mer stabil opp mot krona historisk sett.
4. Tesla importerer og selger bilene sine selv i egne butikker. De andre store har importører og forhandlere som hver seg skal tjene penger. Det krever en mer stabil pris.
S75D - bekreftet 20. august

turfsurf

En ting til med fossilbiler er at en god del av prisen er avgifter som ikke er valutaavhengige. I tillegg avtales prisen for ett år om gangen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Gordon Retriever

Sitat fra: Viking800 på lørdag 09. september 2017, klokken 08:51
Genuint spørsmål; hvorfor er det ikke et slikt "valutajag" på andre bilmerker? Hvordan håndterer andre importører dette?

Flere importører har langsiktige avtaler med produsenten, med priser tilpasset konkurransesituasjonen på det norske markedet. På den måten tar produsenten valuta-risikoen, men vi risikerer å se prishopp når avtalen skal fornyes - gjerne i forbindelse med modellskifte.
Enkelte mindre importører har satset på valutalån for å skaffe seg en buffer for kursendringer.
Forskjellige importører betaler også i forskjellige valutaer, så endringer inntreffer ikke samtidig fra merke til merke.  Det har også blitt hevdet at noen importører betaler med norske kroner.

Gordon Retriever

Sitat fra: gr på lørdag 09. september 2017, klokken 07:29

Ja, forutsatt at prisen faktisk justeres etter hele tiden, men når den ikke gjør det, slik som nå, så får man en haug med misfornøyde kjøpere fordi de forventer å få en billigere bil enn det de har signert på. Iallfall basert på hva jeg ser på FB. Tesla pusher nå ut leveranser på bestillinger gjort i mai/juni i søkk og kav for å pynte på kvartalsresultater.

Bestillinger gjort i juli og august hjelper også til med kvartalstallene.

Mens Tesla tydeligvis legger opp til en av sine beste månedstall, ser jeg for meg to scenarier:

1: Valutajustere prisene nå i september og få goodwill hos kunder som betaler mindre for bilen enn de hadde regnet med i utgangspunktet.

2: Sette ned prisene i oktober etter at kvartalsrushet er over, og sørg for at ferske kunder får en sur start på kundeforholdet idet de ser verdien på sine nye Teslaer reduseres over natten.

ModelS_Oslo88

Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 09. september 2017, klokken 13:19
Sitat fra: gr på lørdag 09. september 2017, klokken 07:29

Ja, forutsatt at prisen faktisk justeres etter hele tiden, men når den ikke gjør det, slik som nå, så får man en haug med misfornøyde kjøpere fordi de forventer å få en billigere bil enn det de har signert på. Iallfall basert på hva jeg ser på FB. Tesla pusher nå ut leveranser på bestillinger gjort i mai/juni i søkk og kav for å pynte på kvartalsresultater.

Bestillinger gjort i juli og august hjelper også til med kvartalstallene.

Mens Tesla tydeligvis legger opp til en av sine beste månedstall, ser jeg for meg to scenarier:

1: Valutajustere prisene nå i september og få goodwill hos kunder som betaler mindre for bilen enn de hadde regnet med i utgangspunktet.

2: Sette ned prisene i oktober etter at kvartalsrushet er over, og sørg for at ferske kunder får en sur start på kundeforholdet idet de ser verdien på sine nye Teslaer reduseres over natten.

Jepp, men uansett hva så kommer ikke de til sette ned NOK/USD kurset helt ned mot spotprisen uansett, den kan fort svinge opp mot 8 igjen og jeg regner med de tar et tillegg for frakt og alle kostnadene med å drive Tesla virkesomheten her i Norge. Så tipper at den blir ikke lavere enn 8,00 eller 8,10 med dagens spotpris på rundt 7,75 uansett, med mindre dollaren begynner å falle som en stein..

ModelS_Oslo88

#27
Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 09. september 2017, klokken 13:03
Sitat fra: Viking800 på lørdag 09. september 2017, klokken 08:51
Genuint spørsmål; hvorfor er det ikke et slikt "valutajag" på andre bilmerker? Hvordan håndterer andre importører dette?

Flere importører har langsiktige avtaler med produsenten, med priser tilpasset konkurransesituasjonen på det norske markedet. På den måten tar produsenten valuta-risikoen, men vi risikerer å se prishopp når avtalen skal fornyes - gjerne i forbindelse med modellskifte.
Enkelte mindre importører har satset på valutalån for å skaffe seg en buffer for kursendringer.
Forskjellige importører betaler også i forskjellige valutaer, så endringer inntreffer ikke samtidig fra merke til merke.  Det har også blitt hevdet at noen importører betaler med norske kroner.

Jepp, i utgangspunkt synes jeg det er mer fornuftig at de tar valutarisikoen.. ikke minst for å stabilisere bruktbil prisene slik at du "vet hva du kjøper" og risikerer ikke å måtte ta store tap etter kort tid.. nå kan de jo se ut som de som kjøpte i 2016 kjøpt "på toppen" mtp. NOK/USD opp mot 9 dollar og større kostnader på pakker/ tilvalg... men det er fare for at vi som kjøper nå kan tape en del på valutasvingninger.. ::)

50%NoFuel

Sitat fra: Zzyzx på lørdag 09. september 2017, klokken 08:33
Tesla dollar er rundt 8,2 - 8,4, mens den faktiske USD/NOK er rundt 7,7. Det er mer enn noen få prosent. (Forskjellen mellom 8,4 og 7,7 er 8,3%)

Når du sammenligner prisen på "silver midnight" er det 8,2
MX 75D er 8,37, 100D er 8,58, og P100D er 8,44
Oppgradering av karbonfiber er 8,4
Premium 8.23

I denne nyhetsartikken, fra 2015, sier Tesla at når USD/NOK kommer ned, vil de justere seg - men de har ikke. http://e24.no/bil/prisoekning-for-tesla/23446402

Når skal Tesla gjøre som de sier?

Burde sende en mail til informasjonssjefen og spørre om det fortsatt gjelder. Noen som har mailadressen eller allerede har spurt (ikke vits å spørre en selger - da kan man likegodt stille spm til en tøydukke)...
Fremtiden er elektrisk

50%NoFuel

#29
Sitat fra: ModelS_Oslo88 på lørdag 09. september 2017, klokken 14:15
Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 09. september 2017, klokken 13:19
Sitat fra: gr på lørdag 09. september 2017, klokken 07:29

Ja, forutsatt at prisen faktisk justeres etter hele tiden, men når den ikke gjør det, slik som nå, så får man en haug med misfornøyde kjøpere fordi de forventer å få en billigere bil enn det de har signert på. Iallfall basert på hva jeg ser på FB. Tesla pusher nå ut leveranser på bestillinger gjort i mai/juni i søkk og kav for å pynte på kvartalsresultater.

Bestillinger gjort i juli og august hjelper også til med kvartalstallene.

Mens Tesla tydeligvis legger opp til en av sine beste månedstall, ser jeg for meg to scenarier:

1: Valutajustere prisene nå i september og få goodwill hos kunder som betaler mindre for bilen enn de hadde regnet med i utgangspunktet.

2: Sette ned prisene i oktober etter at kvartalsrushet er over, og sørg for at ferske kunder får en sur start på kundeforholdet idet de ser verdien på sine nye Teslaer reduseres over natten.

Jepp, men uansett hva så kommer ikke de til sette ned NOK/USD kurset helt ned mot spotprisen uansett, den kan fort svinge opp mot 8 igjen og jeg regner med de tar et tillegg for frakt og alle kostnadene med å drive Tesla virkesomheten her i Norge. Så tipper at den blir ikke lavere enn 8,00 eller 8,10 med dagens spotpris på rundt 7,75 uansett, med mindre dollaren begynner å falle som en stein..

Drive virksomheten? Frakt? Det er ikke akkurat gratis å drifte alle salg- og utstillingslokalene i USA heller. Det samme gjelder frakt fra feks fra vest til øst...
Fremtiden er elektrisk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA