Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kristiansand - Oslo i FL e-Golf

Startet av dnummoe, søndag 27. august 2017, klokken 19:14

« forrige - neste »

brako79

Sitat fra: Mobileum på onsdag 30. august 2017, klokken 17:07
Det lønner seg å lade litt oftere, og litt mindre. Hva hvis laderen på Nykirke ikke var iorden med 15 km. igjen? Dersom du lader oftere, og ikke helt opp til 90-100%, lades bilen mye raskere. Så slipper du å ha skikkelig angst de siste 15 kilometerne  ;)
Ja. Det ble jo til at vi sto over en time i ladekø + ladinga, derfor husker jeg nykirke. Kunne jo bare ladet på AC en liten halvtime og nådd f.eks Horten eller stasjonen etter, retning Oslo. Fulgte bare grønn kontakt sine ladere i sommer pga bonusen, men er vel noen fortum-ladere rundtforbi.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

brako79



Sitat fra: Orbit på onsdag 30. august 2017, klokken 17:11
@brako79: Og da kjørte du eksakt mitt ruteforslag over (utenom ekstralading rett før ankomst Oslo).

Får ikke sett ruteforslaget på telefonen, men E18 hele veien. En del veiarbeid drammen-lier, så lå ikke på motorveien der.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

Mobileum

Sitat fra: gr på onsdag 30. august 2017, klokken 17:30
Jeg passerte en e-Golf 300km her for noen uker siden som stoppet batteritom etter 16 mil og endte på planet på en Falck-bil. Uten takboks, men med fire voksne og 17".

Regner med at du ikke bare "passerte"? Litt for mange detaljer her  :laugh:
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

geear

Vel, passerte den før siste bakketoppen på en 1000m fjellovergang, og traff en Falck-bil 10 min senere, og de kom på planet da jeg var ferdig lada på nærmeste hurtiglader. Hadde kjørt samme distanse som meg (mye eco+ sa de), og jeg ble litt paff da jeg la merke til at det var nye Golfen.

Kris10an

16 mil på motorvei stemmer bra med min erfaring.
Jeg bor i Tønsberg, og rakk akkurat til Gardermoen som er 15 mil. Dette med 4 voksne i bilen, FL med 17" hjul og mellom 100-110 hele veien. Bortsett fra der det er tunnellarbeid E-18 samt redusert fart under Oslo.

stromifokus

#20
Sitat fra: gr på onsdag 30. august 2017, klokken 17:30
Sitat fra: brako79 på onsdag 30. august 2017, klokken 16:57
Beklager så meget. Måtte sjekke ladehistorikk. Kunne ikke huske at vi stoppet og lade andre plasser. Men stoppet på grønn kontakt i kragerø og ladet 18kw. Var ca 15km igjen ved nykirke.
Skulle til å kommentere tidligere at det er umulig å først kjøre 19 mil i 80-100km/t og så fem mil i 120km/t med takboks, 17" og full bil, men godt det ble korrigert.

Jeg passerte en e-Golf 300km her for noen uker siden som stoppet batteritom etter 16 mil og endte på planet på en Falck-bil. Uten takboks, men med fire voksne og 17". Det er også en annen her på forumet som lå i 130ish nedover Sverige med 17" på 300km e-Golf og mener han kom 12 mil...
Disse skrekkhistoriene er veldig like min gamle egolf i rekkevidde i 110 sonen :o

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

dnummoe

Sitat fra: Orbit på fredag 01. september 2017, klokken 09:57
@dnummoe: Hva ble fasit?

Fasiten ble som følger:

Temperatur rundt 15gr, våt vei (men ikke regn), 4 personer + fullt bagasjerom. Lå stort sett på fartsgrensa.

Kristiansand - Fokserød (216km), da var batteriet på 6% da jeg koblet til Fortum'en. Kona hadde da seriøs rekkeviddeangst i passasjersetet, siste kilometerne ble tatt i 100 i stedet for 110... Hele denne strekningen er da en blanding av en del motorvei og en del gammel E18-standard.

Spiste "middag" på McDonald's i 45 minutter, da var den oppe på 93%.

Ankomst Oppsal i Oslo (ca 123km) med 35% igjen på batteriet.

Toppladet i Oslo til 100%, kjørte da fra Oppsal til Lasses bilsenter (Bamble), hadde da 17% igjen. Fylte til 79% og kjørte videre, men så kjapt at det ville bli litt knapt. Rekkeviddekartet (som jo er helt genialt) anslo at jeg ville greie det akkurat, men en kone med rekkeviddeangst og skarpe negler gjorde at vi fylte på litt i Grimstad. Kom dermed hjem med god margin og kunne gunne litt ekstra på på motorveien mellom Grimstad og Kr.sand.

Eneste jeg angrer på er at jeg ikke fylte 5 minutter ekstra på Lasses, da hadde jeg sluppet et ekstra stopp i Grimstad.

Men - alt i alt en kjempeopplevelse med e-Golf på langtur, totalt 675km på en dag! Fikk jo bilen på mandag, så jeg er jo fremdeles en elbil-fersking!  :+1:

Mobileum

Fin rapport. Men holder litt med henne med neglene. Det er alltid lurt å ha litt ekstra å gå på. Husk at det ikke er alltid ladestasjonene fungerer (har skjedd meg et par ganger), og da blir det dårlig med alternativer. Sandefjord har dog et par hurtigladere til, så du hadde nok klart deg.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA