Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Levering november - desember 2017

Startet av haheide, onsdag 30. august 2017, klokken 13:56

« forrige - neste »

SemperFi

Endelig kom telefonen:-)
Hentes i morgen...Gleder meg som en liten unge på julaften

Hena1989

Er det vanlig at de gir så kort varsel på å hente ut bilen? Ringer dagen før?

crielv

Utroooolig utroooolig fornøyd :) Fikk min bil utlevert i Drammen 5/12  :+1:
Gikk overbilen med en liten lupe(lykt) - fant noe smått som de fikser senere (smått!!)

Ellers opplevde jeg gutta som super service innstilt og absolutt klare for å bistå meg og mitt behov for bistand(opplæring).

Oppsummert,
1 feilet utlevering (manglet bilen - fikk en splitt ny loaner istedet)
4 dager senere var bilen på plass og jeg er happy :)
:D 8)

Tesla X75D ++
Mercedes B-Electric

oleredv

Sitat fra: oleredv på onsdag 29. november 2017, klokken 18:05

Sitat fra: oleredv på tirsdag 21. november 2017, klokken 16:15

Fekk den etterlengta telefonen i dag! Henting er avtalt kl 1200 30.11 på Kokstad :)

Så kom den frykta telefonen om at det blei funne feil med bilen vår under klargjering. Utifrå informasjonen tyda det på lakkting, men har fått lite detaljar. Uvisst når bilen blir klar.

Blei noken saftige gloser sidan eg har lina opp reise og masse andre ting knytta til dette. Fekk heldigvis tilbud om lånebil frå Tesla fram til bilen blir klar, håpar det ikkje blir for lenge til....

Då prøver vi igjen onsdag 13.12 kl 1600. Fremdeles ikkje fått vite ka som var gale med bilen i utgangspunktet, men sidan service har sagt at bilen skal vere klar til då så forventar eg ingen ubehagelige telefonar før dette. Skal dog hale ut av dei ved utlevering ka som var gale med bilen i utgangspunktet.
2020 Audi E-Tron 55 S-line
2017 Tesla Model S 75D - solgt
2015 Tesla Model S 70D - solgt

Trond Strømberg

Sitat fra: Hrc på onsdag 06. desember 2017, klokken 19:49
Pratet med de på mandag jeg også, virker som det tar tid å få bilene opp fra Drammen. Regner med klargjøringen skjer i Trondheim?

Ja de sa til meg at hvis det kom mange biler så benytter de seg av Ren Bil på Flatåsen for klargjøring.
Fremdeles ikke hørt noe enda da.
TMX75D - 5 seter, premium, MCU2 og HW3.0 og Pearl White Multi-Coat Lakk.

Hena1989

Da har jeg fått tlf og mail om at bilen kan hentes imorgen :D:D:D:D
Fremdeles ingen final invoice da :P

lobel85

Gratulerer!
Håper jeg skal få samme beskjed straks. Har bursdag i morgen. Det hadde passet fint

Hena1989

Takk, ringte dem igår og da sa de at jeg ikke kunne få bilen før 15 des, men at de skulle notere at det hastet.
Så fikk jeg beskjed idag om utlevering imorgen :laugh: Og nå er bilen registrert også  :D Timene går veldig sakte nå  ::)

lobel85

Endelig  :D
Tesla ringte meg kl. 16.00. Jeg henter bilen på tirsdag.
Jupiiiiiiiii!

Gurjs

Jeg hadde fått avtalt levering av min TMS førstkommende mandag. Avtalen ble gjort for nøyaktig en ule siden. Jeg fikk beskjed om at lånepapirene ville være klar for elektronisk signering et  par dager før levering. Siden det var siste arbeidsdag før den avtalte leveringen ringte jeg delivery idag for å høre om hvorfor papirene ikke hadde blitt klar for elektronisk signering. Vedkommende jeg snakket med skulle undersøke og ringe tilbake. Kl. 17:45 ringer han tilbake og sier vi må utsette leveringen, siden bilen ikke har ankommet Drammen med den båten dem hadde «håpet på»

Da lurer jeg på når ville dem ha gitt meg beskjed hvis ikke jeg hadde ringt dem idag, samme dag som levering? Jeg har faktisk tatt ferie hele neste uke fra jobben for å kose meg med min nye bil. Jeg fortalte at jeg leide bil frem til igår (torsdag), og risikerer å være uten bil i ubestemt tid. Fikk da beskjed om at jeg kan leie bil hvis det var så nødvendig. Kan ikke jeg kreve lånebil fra dem, da dem forskyver avtalt levering til ubestemt tid?
Tesla Model S - Bestilt 31.08.2017

ChrML

Sitat fra: Gurjs på fredag 08. desember 2017, klokken 19:19
Jeg hadde fått avtalt levering av min TMS førstkommende mandag. Avtalen ble gjort for nøyaktig en ule siden. Jeg fikk beskjed om at lånepapirene ville være klar for elektronisk signering et  par dager før levering. Siden det var siste arbeidsdag før den avtalte leveringen ringte jeg delivery idag for å høre om hvorfor papirene ikke hadde blitt klar for elektronisk signering. Vedkommende jeg snakket med skulle undersøke og ringe tilbake. Kl. 17:45 ringer han tilbake og sier vi må utsette leveringen, siden bilen ikke har ankommet Drammen med den båten dem hadde «håpet på»

Da lurer jeg på når ville dem ha gitt meg beskjed hvis ikke jeg hadde ringt dem idag, samme dag som levering? Jeg har faktisk tatt ferie hele neste uke fra jobben for å kose meg med min nye bil. Jeg fortalte at jeg leide bil frem til igår (torsdag), og risikerer å være uten bil i ubestemt tid. Fikk da beskjed om at jeg kan leie bil hvis det var så nødvendig. Kan ikke jeg kreve lånebil fra dem, da dem forskyver avtalt levering til ubestemt tid?
Vet ikke hvordan Tesla har forholdt seg til dere, men til meg var Delivery veldig tydelig både på telefon og på e-posten med informasjon at leveringsdato er med forbehold om at båten ikke blir forsinket. Riktignok står det også at de tar kontakt dersom noe ikke går etter planen.

RazAquato

Frem til man blir oppringt kan Tesla si at alle avtaler er varierende, men når de ringer for å avtale utlevering, mener jeg at de har en bindende avtale som omfanges av forbrukerkjøpsloven, §22.

Jeg er i nøyaktig samme situasjon som deg, ble lovet utleveringsdato (05.12), men ble oppringt 16timer før avtalt utlevering med at det ble utsatt.  -har siden da snakket med delivery flere ganger på telefon, samt sendt av gårde flere mailer til delivery, uten å få noe konkret svar på hvor bilen er eller når jeg vil motta den.  - videre nektet de for lånebil. Jeg mente at dette var noe jeg hadde krav på ift. forbrukerkjøpsloven, og at jeg således ville leie en bil og sende krav til Tesla, fikk da beskjed "om å bruke hodet"  >:(

Fant frem dom på dette for å ha noe å slå i bordet med:

Utgangspunktet er at ved forsinkelse skal selger erstatte kjøper de utgifter kjøper har som er en rimelig følge av forsinkelsen, jfr. forbrukerkjøpsloven §§ 24 (rett til erstatning) og 52 (erstatningens størrelse). Forholdet mellom erstatningsregler og utgifter til leiebil ble etablert i Leiebildommen, Rt. 1992 s. 1469. Bestemmelsen regulerer ikke direkte tilfellet med forsinkelse, men det er en del interessante uttalelser i dommen som er relevante for saken. Disse uttalelsene knytter seg til privatbilens erstatningsrettslige vern rent generelt:
SitatInvesteringen i privatbil skal ikke bare dekke det rene transportbehov, men også gi eieren et transportmiddel han kan disponere til enhver tid og som regelmessig forenkler transporten. Etter min mening har også denne interesse i dagens samfunn krav på vern mot skadevoldere, slik at eieren i en viss utstrekning må kunne avbøte virkningen av skade på bilen ved leiebil på skadevolderens eller hans forsikringsselskaps bekostning. Det kan imidlertid ikke være slik at den skadelidte bileier uten videre vil ha krav på å få dekket utgiftene i leiebil i reparasjonstiden.

Etter skadeserstatningsloven § 5-1 nr 2 plikter en skadelidt i rimelig utstrekning og etter evne å begrense skaden. Dette må innebære at leiebilutgifter bare kan kreves dekket når de står i et rimelig forhold til de ulemper mangelen på bil i reparasjonsperioden medfører. De fleste vil uten større problemer kunne unnvære bilen noen tid, f eks når den er på verksted uten at årsaken er at den er skadet av en utenforstående. Der offentlige eller andre transportmidler er tilgjengelige, må disse i utgangspunktet brukes. Behov for personbil ved en enkelt eller noen få anledninger vil kunne tilfredsstilles ved bruk av drosje. Det må også kunne kreves at skadelidte endrer tidspunkt for ferie, utflukter eller lignende, der bruk av bil er en forutsetning, når slik endring ikke medfører særlig ulempe. Ved vurderingen vil reparasjonstiden for bilen være et moment av betydning. Jeg går ikke nærmere inn på disse forhold, men understreker at der det offentlige kommunikasjonsnett er godt utbygget, må dette som hovedregel anses som en tilfredsstillende erstatning for privatbilen for den tid et verkstedopphold normalt varer. Der skadelidtes situasjon er slik at det må anses rimelig og naturlig at han avverger følgene av skaden ved leie av bil, må imidlertid erstatning for dette kunne kreves.

Med overnevnte i hånd dro jeg rett bort til Tesla i dag for å klage, men ble positivt overrasket.
  -Før jeg i det heletatt nevnte noe som helst om forbrukerkjøpsloven, himlet selger med øynene da jeg forklarte at bilen skulle ha vært utlevert. Han kunne ikke forstå at jeg ikke hadde fått bilen, og skulle pushe noen for å finne ut av hvor den befinner seg i løypa. Vedr. lånebil fikk jeg beskjed om å ringe han senere på dagen så skulle han se hva han kunne gjøre.
"Trenger ikke ringe, jeg kommer tilbake rett etter jobb jeg  ;)"
Da jeg trappet opp hos de senere i dag, fikk jeg lånebil innen 10minutter, og den kan jeg beholde frem til min bil blir utlevert. evt. bom og fuel-kostnader tar Tesla; og de beklaget til og med at det ikke var en Tesla-lånebil.

Ellers var det komplett kaos på verkstedet der. vanvittig mange biler til rep, og ingen tilsynelatende kontroll.  :-\

Men alt i alt, så har jeg iallefall roet meg da jeg endelig har transportmiddel igjen.. selv om jeg fortsatt er irritert over at de ikke klarer gi en klar beskjed på hva som er galt med bilen eller når jeg vil motta den.  også synes jeg det er j*vla unødvendig at vi som kunder skal måtte jage de, fremfor at de gir en klar beskjed. Jeg vil heller høre "Du det er kaos for tiden, så det kan fort ta 2-3 uker", enn "nei jeg kan ikke se hva som er galt i systemet mitt"

Anyway...  tipset mitt til deg må være: prat med selgeren din, og ikke med delivery.

Gurjs

Tusen takk for god tilbakemelding. Har sagt det før, og sier igjen: hva skulle man gjort uten alle dere og dette forumet! Tar en tur til selgeren imorgen!

ChrML

Sitat fra: RazAquato på fredag 08. desember 2017, klokken 22:15
Frem til man blir oppringt kan Tesla si at alle avtaler er varierende, men når de ringer for å avtale utlevering, mener jeg at de har en bindende avtale som omfanges av forbrukerkjøpsloven, §22.
Ikke når han på telefon tydelig presiserer at dato er med forbehold at båten er i rute, og de i tillegg skriver det i mailen. Eller er det bare meg de sa det til? Bør man ikke som en fornuftig mann ha en plan B da, og ikke snu livet til både seg selv og Tesla på hodet om bilen ikke kommer den dagen?

Virker som mange har solgt både bil 1, 2 og hus til den store dagen.

Gurjs

Jeg fikk ikke beskjed om at dette var mot forbehold. Fikk dessuten beskjed om at bilen kommer med en båt som skulle ankomme Drammen i forrige helg. Hvis bilen ikke kom sammen med båten dem hadde «håpet» på kunne dem ha gitt meg beskjed god tid i forveien. Jeg fikk beskjed først ikveld da jeg ringte ang. Signering av lånepapirene. Jeg tror ikke dem akkurat ventet på at jeg skulle ringe for å gi meg den beskjeden. Hvis ikke jeg hadde ringt idag, ville jeg mest sansynlig bli kontaktet neste arbeidsdag som er mandag, altså samme dag som avtalt levering. Vet ikke om andre, men dette er for dårlig! Dem har hatt hele uken på å gi meg beskjed, men det blir for dårlig med en arbeidsdag i forveien. Jeg må jo kunne planlegge 2 dager frem i tid?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA