Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Chademo hurtiglading i Rogaland

Startet av Baltor, onsdag 30. mars 2011, klokken 23:04

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Baltor på torsdag 21. april 2011, klokken 10:24
Har snakket mer med Lyse om dette, de håper på en bred debatt om hvordan slik strøm skal prises.
De vil ikke at dette skal bli så billig at det konkurrerer ut vanlig lading i egen garasje om natta. Den vanligste form for lading vil fortsatt være normallading mens bilen uansett står i ro.

Men samtidig vil de heller ikke skru opp prisen så mye at det oppfattes som urimelig dyrt av de som trenger lading.

De vurderer også at man må betale for minutter tilkoblet istedet for strøm. Da vil det oppmuntre til å bare lade det man har behov for, og så la andre slippe til.
Hva er fornuftig pris? ::)

For min del vil jeg si at omtrent dobbel kostnad av det det koster å lade hjemme kan være en passende pris. Hjemme koster strømmen (inkl. nettleie) ca. 1,-/kWh  i variabel kostnad, så omtrent 2,- pr. kWh høres greit ut for meg. Å lade en Model S med den store batterpakka fra 20% til 80% vil da koste i overkant av en hundrelapp, noe som slett ikke er avskrekkende.

Man kan godt regne om i ladetid isteden, dog vil biler med høy batterispenning (f.eks 480V) da lade noe rimeligere enn biler med lavere spenning (f.ens 370V). Det er i og for seg greit, da det ikke bare er strømmen som koster penger men også driften av laderen. Må man lade fra 80% til 100%, noe som tar mye lengre tid, kan det være greit med et økonomisk incentiv for å flytte bilen noen meter bort og koble på en L2-lader isteden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Baltor

Da var vår første CHAdeMO hurtigladestasjon åpnet og tatt i bruk. Korpsmusikk, elbilparade, barnetog, flotte taler og mye applaus.
Vi fikk se et solid oppbud av presse, det blir spennende å se hva de formidler fra denne dagen. Dagens gudmor og sløyfeklipper var Magnhild Meltveit Kleppa, og i gudmorgave fikk hun overrakt en splitter ny elbil.  ;D
(men pga skattereglene måtte dette bli en litt liten utgave ;))
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

Kjelli


Baltor

Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

Magnar

Tusen takk til alle som deltok på åpningen tirsdag. Dere bidro sterkt til at dette ble en minnerik dag, og med mange gode innspill til oss i Lyse!

PerBear

#20
Jeg syntes lunsjen som Magnar & Co. stilte opp med var meget bra!  ;D
Spesielt desserten med sjokoladefontenen!!  :P
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Baltor

Sitat fra: PerBear på onsdag 27. april 2011, klokken 16:30
Jeg syntes lunsjen som Magnar & Co. stilte opp med var meget bra!  ;D
Spesielt desserten med sjokoladefontenen!!  :P

Og nå nærmer det seg med nummer 2 og 3!
Hurtigladeren på Klepp åpner  19.08. som endel av arrangementet "Jærnatta".
Randaberg på dagtid 25.08. På begge steder blir det taler og servering, alle elbilister med gamle og nye biler er velkomne. Mer info følger!
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

MortenH

Besøkte ladestasjonen ved Jærhagen kjøpesenter for første gang i dag. Den ser kjempefin ut. Utformingen av informasjonsskjermen er ny for meg. Ladefarten falt kraftig ved 80 % fylningsgrad. (120 A - 25 A)  Se bildene.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

jkirkebo

Sitat fra: MortenH på fredag 05. august 2011, klokken 17:07
Besøkte ladestasjonen ved Jærhagen kjøpesenter for første gang i dag. Den ser kjempefin ut. Utformingen av informasjonsskjermen er ny for meg. Ladefarten falt kraftig ved 80 % fylningsgrad. (120 A - 25 A)  Se bildene.

Interessant. Men hvordan i all verden regner ladestasjonen ut gjenværende tid ?

iMiEV har vel 16kWh batteri. Når det er 53% fullt gjenstår altså 7.5kWh. Laderen fyller da på med 43kW effekt og angir 18:58 igjen. Når batteriet er 80% fullt (3.2kWh gjenstår) fyller den på med 9kW effekt og angir kun 04:32 igjen ?!?

Etter hva jeg kan skjønne burde det ta over 20 minutter å fylle fra 80% til 100% (3.2kWh med 9kW effekt er ~21 minutter) og da virker begge tidene vel i overkant optimistiske. At det dessuten skulle ta 14:26 å fylle opp fra 53% til 80% virker derimot særdeles pessimistisk.

Etter mine utregninger burde gjenværende tid fra 53% være omtrent 27-30 minutter og fra 80% 21-25 minutter...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MortenH

#24
Jeg kom inn med ca halvfull batteri, for et kort stopp, slik reklamen sier. Det hele tok vel ca. et kvarter.
Jeg har nå sjekket tidsstemplene på bildene. Bildet som ble tatt like etter ladingen startet (det med 53%) er tatt kl 15.36 og bildet med 80% er tatt kl 15.50, altså 14 minutter senere. Hva dette betyr, vet jeg ikke.
Jeg valgte å ikke vente de siste 4 minuttene, men suste avgårde til neste avtale. :)
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

MortenH

#25
Teksten på ladestasjonen lyder "Full av energi på 15 minutter". Kanskje det betyr at vi får 120 A i bare 15 minutter. Så går ladefarten ned til normalfart?
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Baltor

Sitat fra: jkirkebo på fredag 05. august 2011, klokken 17:51
Interessant. Men hvordan i all verden regner ladestasjonen ut gjenværende tid ?

Jeg har bare observert hurtiglading en gang og har heller ikke helt ut forstått hvordan Epion regner ut tidsforbruket. I april var den mer pessimistisk (Luravika). http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3519.msg30654.html#msg30654
Ser det nå er ny grafikk. :)
Ladefarten går nedover mot slutten, tror ikke den leverer 9kW helt til 100%. Antar dette er avhengig av hvordan batteritemperaturen utvikler seg. Mulig det er umulig å regne ut gjenværende tid på en nøyaktig måte.
Sitat fra: MortenH på fredag 05. august 2011, klokken 20:09
Oppstartsbildet med 53% er tatt kl 15.36 og bildet med 80% er tatt kl 15.50, altså 14 minutter senere. Hva dette betyr, vet jeg ikke.
Hurtigladingen er opptil 80%, det er vel dette som i beste fall skal ta 20min. Fra 80% kaller den det "Slow charge"
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

MortenH

#27
Ved mitt besøk ved den nye hurtigladeren ved Jærhagen i 15 tiden i dag var det ikke mulig å starte ladeprosessen. Bilen viste at den var tilkoblet, men ladestasjonens display viste bare bruksanvisning for tilkobling. Startknappen lyste ikke.  ??? Jeg hadde tilnærmet tomt batteri, men klarte med forsiktig kjøring å komme meg hjem til Bryne med hårfin margin.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Baltor

Sitat fra: MortenH på onsdag 10. august 2011, klokken 16:47
Ved mitt besøk i 15 tiden i dag var det ikke mulig å starte ladeprosessen.

Regner med at dette var stasjonen på Klepp? Det er for å luke ut alle småfeil de gjorde den tilgjengelig før offisiell åpning, i stasjonen i Sandnes oppsto det også en liten feil, der var det en sikring som var underdimensjonert.
Lyse har nok "sett" denne feilen, men jeg sender en mail uansett.
--
Vi har nå 4 CHAdeMO hurtigladere i Rogaland ;D ;D
Ålgård Auto i Sandnes har som Nissanforhandler og Leaf selger montert en CHAdeMO lader. Dette skjedde i går, her går det unna i svingene.
De forteller også at de har nesten 50 Leaf kjøpere på bestillingsliste.
WOW
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

MortenH

Ja, det var den nye ved Jærhagen. Har redigert innlegget over.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA