Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyundai Inoiq Plug In Hybrid

Startet av Kjellsea, lørdag 26. august 2017, klokken 08:45

« forrige - neste »

Kjellsea

#1
For det som evt vurderer Hyundai Ioniq Plug In Hybrid, så kan dette anbefales for de som har behov for en bil som dekker behov om både kjøring i nær området og på langtur. Har hatt bilen i en uke nå og har ikke kjørt en meter på Bensin. Normal rekkevidde ved ca 13 grader er 5-5,5 mil og den blir brukt på småkjøring til og fra jobb samt henting av barn på skolen. Før hadde vi 2 biler der den ene var diesel, og ingen av de Diesel motorene i disse bilene vi hadde rakk å bli varm før en var fremme, dette er veeldig ugunstig for en dieselmotor, forbruk blir høyt, slitasje på motor større en ved varm motor, samt at Dieselpartikkel filter går tett ganske kjapt.
I tillegg har jeg min tredje E Golf og kjører 10 mil til dagen til og fra jobb, helt fantastisk bra bil. Hadde noen sagt til meg for noen år siden at det ville komme en El bil som kunne kjøre lenger enn noen få mil og en bil som kunne kjøre såpass langt på Bensin og på Strøm så hadde jeg ledd meg ihjel.

HS

Vurderer selv Kia Niro. Den har samme elmotor som Ioniq Plug in hybrid. Men Ioniq virker ikke som et dumt valg det heller. :+1: :laugh:
Men hvordan er det med leveringstiden på Ioniq?
Tesla MYLR- 2022

Gordon Retriever

Det ser ut som forhandlerne har et lite antall plug-in hybrider på lager for rask levering.

Det hadde vært veldig interessant å høre brukererfaringer etterhvert som temperaturene blir lavere:
Såvidt jeg forstår bruker Ioniq samme type hybrid-system som Kia Optima Plug In, der fossilmotoren i perioder  vil starte opp og gå på tomgang for å generere varme til kupéen, selv om framdriften av bilen skjer ved hjelp av batteriet.

Osloensis

Jeg har for tiden en ioniq olug-in som lånebil. Men jeg klarer ikke å få den til å kun gå på batteri :( Selv med fulladet batteri, null setevarmer, null rattvarmer, 19 grader temp og rullng, dvs ingen tråkk på gasspedalen, går det stadig blå strek fra motor til batteri.
Jeg har den stående i electric mode. Før snøen kom , klarte jeg å ligge på ca 2,1 l/100. Men nå er den på 2,8-2,9 l /100km. Okke som. Når jeg nullstiller, ligger dn gjerne på - - i noen hundre meter, deretter går den opp til 8-16, før den så faller gradvis nedover igjen, og er på 2,9 etter noen km. Jeg kjører hovedsakelig i by (30-50-grenser 80% av tiden).
Hva gjør jeg galt? Jeg kjører daglig utenfor bykjernen også, og kan gjerne sette på hybrid da om det vil hjelpe (fordtår at bensinmotoren må kjøres nå og da). Men jeg vil ikke at den skal gjøre dette i sentrumsgater, særlig ikke når batteriet er på 80+ kapasitet.

Noen forslag til hva jeg kan gjøre?
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

Gordon Retriever

Enkelte hybrider vil ikke gå i ren eldrift når det er kaldt.  Jeg har ikke detaljkunnskap om Ioniq hybrid, men konsernslektning Kia Optima plug-in bruker bensinmotoren for å drive varmeapparatet, slik at denne vil starte opp når det er behov for varme.
Å kjøre med varmen helt av kan derfor tvinge bilen over i el-modus - hvis ikke andre parametre også kobler inn bensinmotoren ved lav utetemperatur.

PionerThink

Tror det er riktig som Gordon R skriver at under en viss temperatur så får du ikke bilen til å gå på ren eldrift :(
Min svoger har Kia Optima og han mente det er en grense på rundt 6-7 grader der bensinmotoren går selv om man velger ren eldrift ::)
Har ikke spurt ham om detaljer mtp om man etter en stund kan gå over til ren eldrift når bilen er "varm nok", men det burde jo la seg gjøre hvis man skal kunne kjøre utslippsfritt i f.eks bykjernen?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Osloensis

I kveld ble jeg skikkelig skuffet. Dro ned til Grønland, og lot bilen stå utendørs i 5 timer. Bilen sa -6 grader utendørs på hjemveien. Kjørte så en venn hjem før jeg parkerte i egen garasje. Turen var på tilsammen 6,1 km (enten fra siste lading eller fra siste motorstopp), og forbruket var på 6,6 l/100 km! Batteriet var knapt brukt.
Hva er greia? Kan ikke bilen bruke det forbaskade batteriet når det er kaldt? Ikke noe poeng å ha igjen 95% av batteriet, men forurense mer enn en liten fossilbil :(
Kan det være at den bruker bensin for å varme opp rundt batteriet eller noe lignende?

Jeg liker veldig godt konseptet plug-in hybrid, men det blir jo lite poeng om de forurenser masse på de kaldeste dagene, når byen sliter mest med utslipp.
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

AnfieldRoad

Hei

Jeg snuser litt på denne bilen.

Men hovedsaklig er jeg litt skeptisk til ladbar hybrid siden jeg i jobb skal kjøre 30 - 40 000 km pr år.

Vil ikke da denne bilen kjøre mest på bensin? og forbruke bli høyt siden batteripakken er tung?

Er det noen som har erfaring med denne og forbruket på langtur?


Taffelman

Plug-in hybrid egner seg best å lade hjemme, og da klarer de fleste ikke så mye mer enn ca 10.000 km pr år på ren EL, resten blir som bensin-hybrid.
X75D
TM3 LR AWD

cHronos13

Svar fra Hundai kundeservice.

Spørsmål:

Hei!
Jeg har kjøpt Ioniq Plug-inn for en uke siden.
Det vil si tusen hjertelig takk for nydelig bil, meget fornøyd. Jeg aldri opplevd så lite driftstoff forbruk før.
Det jeg litt nysgjerrig på.
Kan dere forklare konkret hvorfor bilen starte bensin motoren mens batteriet er full ladet?
Det skjer nesten hver gang når jeg starte bilen på nytt etter liten stans(halv time +-) selv om det står i EL-modus.
Tankene med ladbar hybrid det å bruke 100% elektrisk på veldig korte kjøring.

Regne med at dere gi meg godt teknisk forklaring om forbindelsen mellom bensin motor og elektrisk anlegget under EL-modus mens batteriet er over 80% ladet.

Er det mulig å programmere bilen slik at den ikke bruke driftstoff hver gang når jeg starte bilen etter 30min-1 time parkering?

Og svar:

Hei,
Takk for din henvendelse.

Selv om bilen har et godt oppladet høyvolts batteri, så har den også et vanlig 12 volts batteri som trenger opplading.
For opplading av batteriet så drives dynamo av bensinmotor. Dette inntreffer hyppigere ved bl.a. krav til oppvarming av førermiljø.

I tillegg er kjøretøyet bunnet av utslippskrav. For å opprettholde ren forbrenning i bensinmotor, som slår inn f.eks. ved mye gasspådrag, vil det være nødvendig med forhåndsoppvarming av kjølevannet til motoren.

Ønsker deg en riktig god dag videre.
Med vennlig hilsen / Best Regards / 감사합니다

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA