Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading og strømforbruk

Startet av Laban, fredag 12. januar 2007, klokken 02:12

« forrige - neste »

frank

Spørsmål om vannfylling:
Bør det gjøres noe ekstra ved fylling når det er frost ute?
Holder det å tømme slangen med støvsuger eller lignende.
Mitt gamle serviceverksted tror jeg brukte litt frysevæske?

Noen som har erfaring med hva som fungerer best?

Frank
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

hens

Dersom ditt gamle verksted brukte litt frostveske bør du snarest kontakte en advokat!

Vannfyllingsprosedyren       må    gjøres   helt   riktig,   og med destillert elller avionisert vann. Vannet som ligger i fyllesystemet etter fylling, vil etter et par minutter renne ned i battericellene.

Hva slags bil har du, og hvilken bakgrunn?

Henning
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

hens

 Se forøvrig mitt innlegg under vannfylling

Hens
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

frank

hallo Henning

Betyr det at du ikke gjør noe som helst for å tømme slangene etter fylling selv i streng kulde,det høres litt rart ut,det kan jo være lommer på slangen,i hvert fall på min P106.
Det med frysevæske(det var vinduspylervæske) var nok sikkert bare at de fylte uten att jeg hadde bedt om det vinduspylervæske på spylerbeholderen,det var bare ført opp på regningen.
Er ikke vant til å måtte levere bilen inn på verksted for service,det er irriterende med den sære protokollen.
Har vel skrevet en del på Thinkers om hva bilen har vært igjennom tidligere
Fikk byttet alle blokkene(garanti) i 2001,byttet en blokk med brukt nylig,det gikk bra på andre forsøk.

Frank
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

Laban

Jeg nå har praktisert lading som følger:
Buddyen kobles til direkte i stikkkontakten og får strøm straks den kommer hjem om ettermiddagen og blir stående med strømmen på til den skal brukes igjen neste dag. Thinken lades på 10A med en timer (hvor jeg justerer ladetiden etter hvor lite strøm det er igjen på den) slik at lading avsluttes ca. kl. 0800. Har også brukt kupevarmeren på Thinken når det var på det kaldeste i vinter og ladet den på 16A noen ganger da jeg glemte å trykke inn 10A  :-[

Bruker også lys/el.portåpnere, andre batteriladere (fossilbilene trenger ekstra lading da de ikke brukes nok til å vedlikeholde batteriene sine selv  ;D) og septikpumpa lever sitt eget liv, men har enda ikke opplevd at sikringen har gått.

Konklusjonen min blir derfor at jeg greier meg med den strøm-kursen jeg har.
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

elektrolux

Sitat fra: Laban på fredag 13. april 2007, klokken 10:25
og ladet den på 16A noen ganger da jeg glemte å trykke inn 10A  :-[


Her er det et kompromiss når det gjeldet Th!nk. Batteriet foretrekker høy strøm under lading, mens 220v ledningsnettet i bilen foretrekker 10A lading. Det beste er nok å gå over 220V ledningsnettet og kontrollere for varmgang under lading med 16A. Dersom det holder seg lunkent er det bare bra å lade med 16A. Dersom det går varmt på 16A er det nok ikke så lenge til det går varmt også på 10A, så en kontroll er bra her uansett. ;)

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: Laban på fredag 13. april 2007, klokken 10:25
Har også brukt kupevarmeren på Thinken når det var på det kaldeste i vinter og ladet den på 16A noen ganger da jeg glemte å trykke inn 10A  :-[
Knappene i Th!nk blir elektrisk stående i posisjon selv om de mekanisk returnerer til ute-posisjon. Man skal ikke trykke på 10A-knappen hver gang man skal lade med 10A. For å se hvilken posisjon knappene står i må tenninga være på. Knappene lyser svakt når de er av og sterkt når de er på. Etter flere års bruk blir det sot på pæra innvendig i bryteren og det kan være vanskelig å  se lyset.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Gammel Think problem dette. Du kan vipper av dekselet til de bryterne uten å fjerner/trekker ut hele bryter. Pæret er nå synlig og den svidde plast deksel rundt selv pæret kan skrapes av. Den lyses med hvit lys nå men det blir ikke tvil om bryteren er av eller på. Vær skånsomt!. Mvh, Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Laban

Sitat fra: El rayo på fredag 13. april 2007, klokken 17:04
Man skal ikke trykke på 10A-knappen hver gang man skal lade med 10A. For å se hvilken posisjon knappene står i må tenninga være på.

Det er jeg fullt klar over da jeg har hatt Thinken i over 5 år ;D
Da jeg trenger lading for å komme meg hjem noen dager hender det at jeg lader på Trondheims eneste gratis ladestasjon, hvor man kan stå å lade i maks. 2 timer, som er egentlig nok tid for meg og det gjør at plassen stort sett er ledig  :D (men hadde vært kjekt med flere ladeplasser i Trondheim).

Det er når sant skal sies ikke mange gangene jeg har ladet på 16A uten vilje heller.

Sitat fra: elektrolux på fredag 13. april 2007, klokken 11:02
Her er det et kompromiss når det gjeldet Th!nk. Batteriet foretrekker høy strøm under lading, mens 220v ledningsnettet i bilen foretrekker 10A lading. Det beste er nok å gå over 220V ledningsnettet og kontrollere for varmgang under lading med 16A. Dersom det holder seg lunkent er det bare bra å lade med 16A. Dersom det går varmt på 16A er det nok ikke så lenge til det går varmt også på 10A, så en kontroll er bra her uansett. ;)

220v nettet i bilen eller garasjen ???
Ledningsnettet i garasjen er kaldt, mens ladeledningen inn til Thinken er lunken slik den alltid har vært når jeg lader.

Er ikke så elektrisk kyndig så hva mener du med at det kan bli varmere med 10A også over tid hvis man har ladet med 16A? Blir ledningsnettet dårligere over tid uansett ?
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

elektrolux

Du må under fronten på bilen, og inn i en koblingsbox. Over tid oksyderer ledninger og kontakter, og motstanden øker. I en periode fungerer alt OK på 10A men ikke på 16A, men dette er kun en overgangsperiode.

Dersom der er mye motstand, eller dårlig kontakt blir det varmt i ladekontakt, og i forbindelser i koblingsboksen.

Uten direkte sammenligning, hadde jeg en Peugeot der en kunne se at kabelskoen på ledningen fra lader til batteri var rødglødende under lading. Omliggende bakkelitt var svidd vekk. Her gikk det kun 20A!

Se på OHM's lov. Det er ikke så mye motstand som skal til for å lage mange Watt :o
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA