Importert vs nordisk

Startet av Playez, tor 17. aug 2017, kl. 20:49

« forrige - neste »

Sele

@Øystein K

Du skal ikke undervurdere reklamasjonsretten. Hadde en bil om var 7 år gammel og fikk dekket nye dører,panser og bakluke og lakkering på reklamasjon. Bilen hadde høy km.stand og det var en import bil.

For min del ville en norsk garanti hvert svært kostbar,må være lov og bruke hode.

trykkertor

Sitat fra: Øystein K på man 21. aug 2017, kl. 19:25
Reklamasjon kan på ingen måte sammenlignes og sidestilles med garanti!

Ved garanti fra Nissan, er det forhandler og Nissan selv som står for bevisansvaret. Og stort sett dekker de det meste uten å krangle.

Reklamasjon derimot, da står du som kunde som har bevisbyrden. Du må betale for undersøkelser, og ender stort sett opp med avslag. Du kan da ta det videre til Forbrukerrådet, og forbrukertvist utvalget.
I siste instans ta det for retten.

Sitat fra: sylwester på man 21. aug 2017, kl. 21:42
Bevisbyrden på garanti er ikke forskjellig fra reklamasjon, men det er mer sannsynlig at produsenter vil være mer fleksible på garanti enn reklamasjon.

Min egen erfaring samsvarer med det Øystein K skriver.
Kjøpte et Xenon-kit til bilen min fra Ekstralys.no Kittet hadde kun 1 års garanti, men en kunne betale ekstra for å utvide garantien. Noe jeg "tenkte" ikke var nødvendig siden vi har 5 års reklamasjonsrett.
Etter litt over 1 år, røk ene ballasten. Jeg valgte å reklamere på varen.
Ekstralys.no nektet å erstatte varen med mindre jeg kunne føre bevis for svakhet i produktet.
Ekstralys.no fikk medhold hos Forbrukerrådet om at bevisbyrden lå hos meg som kunde etter garantien var utgått.
Klart jeg ikke bruker tusenvis av kroner hos Teknologisk Institutt for å få bevis om at det var en feil på produktet som i seg selv kostet litt under 1000,-. Dette visste Ekstralys.no godt om.
Noe som gjorde at jeg måtte kjøpe ny ballast, selv om det var mer enn 3 år igjen av den såkalte "reklamasjonsfristen".
På telefon med Forbrukerrådet mente jeg at den norske "bunnsolide" reklamasjonsfristen sånn sett er minimalt verdt for alle produkter av mindre verdi. Og det var de helt enige i. Det var kun meget dyre produkter det lønner seg å gå gjennom bevisbyrdemøllen med for å få kompensasjon.

Så den norske reklamasjonsretten på 5 år er langt mindre anvendbar enn folk flest tror. Og for forhandlere som velger å benytte seg av dette, trenger de knapt kompensere for reklamasjoner på varer som ikke er uhorvelig dyre.

Pokker.  I forlengelse av denne historien kan jeg fortelle om at for nesten 20 år siden kjøpte jeg en helt ny motorsykkel. Allerede som ny, blinket oljelampen en gang i blant, og jeg dro til butikk/verksted med motorsykkelen. Svaret var at de hadde hatt noen modeller tidligere med samme "problem" med at det gav seg over tid.
Første service var allerede etter 1.000km, med oljeskift. Da jeg kjørte fra butikk/verksted lyste oljelampen mye hyppigere. Vendte straks tilbake, og påpekte. De fylte litt mer olje på, og jeg fikk med meg en flaske jeg kunne etterfylle med. Allerede på vei hjem skjærte motoren seg.
Det ble tvist, motor sendt til Teknologisk Insitutt, som kunne konkludere med at motor hadde vært kjørt med for lite olje over tid. Butikken påstod jeg hadde tappet olje av mc-en og kjørt den til havari, fordi de mente jeg kunne ha angret kjøpet.
Saken ble advokatmat, butikk/verksted gikk konkurs i perioden. Min mc ble en del av konkursbo, og da står jeg lengre bak i køen enn kreditorene.

(Det viste seg senere at mc-en var så pass spesiell å skifte olje på, da rammen var deler av oljetanken, og det fantes noen lufteskruer som skulle åpnes ved påfylling av olje. MC er jo levert tørr til forhandler, og jeg hørte rykter om at de aldri hadde fått mer en 0.5liter olje på mc-en, til tross for at serviceboken var oppført med 1.8L. Så en stor luftlomme i oljesystemet hindret oljetrykk og tilstrekkelig smøring).

Så når det gjelder garantier og reklamasjonsrett, så er de ikke så bunnsolide som en tror.
Noen som har spurt KIA om hvor mye av bilen som faktisk ikke har 7-års garanti?
Det er langt mer enn du tror, og de vil helst ikke svare på det.

Øyvind.h

Jeg har meget god erfaring med reklamasjon på tvers av bransjer.
Mobil, tv, laptop, bildeler, to forskjellige sofaer ++++ Reklamasjon går stort sett alltid rett igjennom, uten problemer i alle bransjer.

Man kan naturligvis støte på svindlere som vet de bør ta regningen, men som trenerer. Men reklamasjonsretten har fungert ypperlig for meg på tvers av bransjer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

EV-FTW

Det er godt å lese at folk har positive erfaringer med reklamasjon.

Og det er opp til hver enkelt om de vil kjøpe en import bil, eller en norsk bil.

Selv , på grunnlag av erfaring og hva som er klagetoppen hos Forbrukerrådet, hadde jeg kjøpt norsk Leaf.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Sele

Synes det blir fryktelig feil og dra importbiler inn på verstinglisten til forbrukerrådet. En ny importbil med 45 km på teller er en ny bil hvor du har 2 eller 3 års fabrikkgaranti. Klagetoppen er bruktbil.

http://www.nettavisen.no/livsstil/nordmenn-klager-mest-pa-bruktbilkjp/3423320745.html

EV-FTW

Poenget med å dra inn klagetoppen hos Forbrukerrådet er for å vise at bilbransjen har et stort problem.
Og det gjelder spesielt bruktbiler og import.
Det reklameres og reklameres , men kunder står fortvilet og kommer ikke gjennom med sin sak.

Husk at vi nå snakker om tiden ETTER garanti har gått ut, som jo er to år før på importerte biler fra Europa, enn på norske biler. Bilen er da en bruktbil.

Det finnes solskinnshistorier med reklamasjon, men sannheten er nok en god del mørkere.

På ny, folk må få lov til å velge selv. En sparer penger på å kjøpe importbil, men mister også en god del fordeler.
I mine øyne teller de fordelene mer enn de pengene en sparer.

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

sylwester

En viktig sak å nevne er at norsk bil som er under 5 år gammel og innnenfor 100'km ikke nødvendigvis har garanti. Det kan hende den er oppbygd, noe som bør opplyses ved salg, men som sjeldent gjøres. Man kan se det under registreringsdata på Statens vegvesens kjøretøyopplysning. EU-kontroll-lenka til finn.no går dit, men kun hvis selger har registrert kjennemerke, noe mange bilmeglere og småforhandlere ofte unnlater å gjøre.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

EV-FTW

Sitat fra: sylwester på ons 23. aug 2017, kl. 10:32
En viktig sak å nevne er at norsk bil som er under 5 år gammel og innnenfor 100'km ikke nødvendigvis har garanti. Det kan hende den er oppbygd, noe som bør opplyses ved salg, men som sjeldent gjøres. Man kan se det under registreringsdata på Statens vegvesens kjøretøyopplysning. EU-kontroll-lenka til finn.no går dit, men kun hvis selger har registrert kjennemerke, noe mange bilmeglere og småforhandlere ofte unnlater å gjøre.

Godt poeng, å viktig å sjekke på forhånd.
Dette har derimot ikke noe med Nissan og bilen selv å gjøre. Her er det eier som selv har brutt garantivilkårene.

Men ja, alltid viktig å ta en god bakgrunnssjekk!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Sele

@Øystein K

Jeg sparte masse penger på en importbil jeg sparte fordeler som jeg hadde mistet ved en kjøp av en "norsk" bil.
Bilen er bygget på samme fabrikk som en "norsk" bilen får samme service som en "norsk" bil. Bilen har samme fabrikkgaranti som en "norsk" bil minus 2 år.
Dette handler om en garanti som er 2 år kortere så må folk selv bestemme hva de vil gå for. Jeg skremmer ingen med verken det ene eller andre.

Så i stedet for å si kjøp "norsk" bil så vil jeg heller si kjøp elbil.

EV-FTW

Sitat fra: Sele på ons 23. aug 2017, kl. 12:21
@Øystein K

Jeg sparte masse penger på en importbil jeg sparte fordeler som jeg hadde mistet ved en kjøp av en "norsk" bil.
Bilen er bygget på samme fabrikk som en "norsk" bilen får samme service som en "norsk" bil. Bilen har samme fabrikkgaranti som en "norsk" bil minus 2 år.
Dette handler om en garanti som er 2 år kortere så må folk selv bestemme hva de vil gå for. Jeg skremmer ingen med verken det ene eller andre.

Så i stedet for å si kjøp "norsk" bil så vil jeg heller si kjøp elbil.

Jeg prøver ikke skremme, men vil bare opplyse tydelig om forskjell på import vs Norsk bil.

For mange teller det å spare penger ved kjøp mye, for andre teller trygget og kontakt med lokal forhandler mer.

Delene til Leaf er svinedyre. Og dersom for eksempel DAB svikter når bilen er 4 år, og radioenhet må byttes, koster det deg mer enn hva du sparte på å kjøpe import!

Er du heldig får du det på reklamasjon, men veien dit er nødvendigvis ikke lett.

Det fine er at det er lite feil på bilene.

Så valget er opp til hver enkelt.

Mitt valg, har vært, og hadde også blitt å kjøpe en norsk.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Sele

Mitt valg var import spare penger,garanti ville gått ut etter 3 år uansett pga km så hvis DAB noe jeg ikke har hadde sviktet etter 4 år så hadde ikke norsk garanti hjulpet meg.
Ingenting galt med norsk garanti men man må se sine behov det gjorde jeg.
Bilen får service på merkeverksted og lever et godt liv til tross for at den blir brukt mye.

sylwester

Jeg syns det er helt greit kjøpe en rimeligere bil med mindre garanti så lenge kjøper vet at noe av den reduserte prisen er nettopp for å kompensere for forskjeller.
I det hele tatt er det rart å ha kilometer som en begrensning på en feil som f.eks. radioen. Den blir jo ikke slitt slik som motoren og andre slitedeler. I tillegg har altså Nissan utvidet garantitid og kilometer på de delene som er årsaken til kilometerbegrensning på en ICE.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

EV-FTW

Sitat fra: sylwester på ons 23. aug 2017, kl. 15:05
Jeg syns det er helt greit kjøpe en rimeligere bil med mindre garanti så lenge kjøper vet at noe av den reduserte prisen er nettopp for å kompensere for forskjeller.
I det hele tatt er det rart å ha kilometer som en begrensning på en feil som f.eks. radioen. Den blir jo ikke slitt slik som motoren og andre slitedeler. I tillegg har altså Nissan utvidet garantitid og kilometer på de delene som er årsaken til kilometerbegrensning på en ICE.

Er helt enig i at det er rart at visse deler i bilen mister garantien etter 100 000 km, da de ikke utsettes for særlig slitasje.
Men et sted må det vel settes en grense, og for å gjøre det enkelt gjelder grensen for alle delene.

Men er enig i at Radio slites mindre enn andre deler på en bil.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

casall

Det snakkes her om Europa importerte biler eller? Eller har man fabrikkgaranti på USA leafer også som man kan utføre servicer på merkeverksteder?

EV-FTW

Sitat fra: tanumfr på søn 27. aug 2017, kl. 07:57
Det snakkes her om Europa importerte biler eller? Eller har man fabrikkgaranti på USA leafer også som man kan utføre servicer på merkeverksteder?

På USA biler må du sende bilen tilbake til USA for å få ting på garanti.
Men du har fortsatt reklamasjon du kan ta mot forhandler som solgte bilen til deg, men som sagt, det kan være en utfordring å få gjennomslag på klager.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA