Viktig informasjon om KAMPANJERENTA! 0.25%

Startet av ModelXoslo, torsdag 10. august 2017, klokken 15:17

« forrige - neste »

HelectriC

Nei, her tror jeg det er en feil. Du kan ikke selge ting og skrive in betingelser som kunden ikke kan påvirke på den måten. Bestill bilen, klarer Tesla å levere i tide, så får du kampanjerente, men blir Tesla forsinket så får du den ikke? Dette tror jeg ikke på!
ioniq 5

Lindberg

Sitat fra: Trulskl på torsdag 31. august 2017, klokken 21:26
Sitat fra: Lindberg på torsdag 31. august 2017, klokken 19:14
Sitat fra: ModelS_Oslo88 på torsdag 31. august 2017, klokken 15:32
Sitat fra: MyMuffin på torsdag 31. august 2017, klokken 15:31
Sitat fra: M@rtin på torsdag 31. august 2017, klokken 15:14
Ny eller inventory? I sept tyder alt på at renta ikke gjelder på nye bestillinger. Det kom en ny oppdatert mail senere i dag.

Sent from my EVA-L09 using Tapatalk

Inventory. Tror du ikke de satt på en bil som nå befant seg i Baltimore med de tilvalg jeg ville ha? 4-6 uker å vente, mens jeg gikk inn i sjappa med forventning om å få bil rett før jul...

Det var et skikkelig trøkk hos de idag. Folk kom og gikk hele tiden, og alle med Tesla-logo på skjorta eller spisse sko og blazer løp fra den ene til den andre i ett sett.

Trulskl

Sitat fra: HelectriC på torsdag 31. august 2017, klokken 22:30
Nei, her tror jeg det er en feil. Du kan ikke selge ting og skrive in betingelser som kunden ikke kan påvirke på den måten. Bestill bilen, klarer Tesla å levere i tide, så får du kampanjerente, men blir Tesla forsinket så får du den ikke? Dette tror jeg ikke på!
Akkurat den setningen er dårlig formulert. Det er det ingen tvil om. Skal nok stå bestilling og ikke levering. De mener fortsatt at det kun gjelder inventory ut sept. Svaret får vi vel etter midnatt i design studio.

Sent from my EVA-L09 using Tapatalk

2017 TMS 75D

TeslaModelX

Sitat fra: HelectriC på torsdag 31. august 2017, klokken 22:30

Tror heller ikke på dette. Kjøpsvilkårene er med rente på 0.25%, enkelt og greit. Men spiller egentlig det noen rolle? For det står vel ingen plass at de skal følge Norges Bank hele låneperioden? Ergo kan de øke renta når de selv ønsker(?)

ludwig_holberg

Nei, de kan ikke det, jf. finansavtaeloven § 49 som krever saklig grunn ved renteendringer. Se blant annet følgende uttalelser fra Finansklagenemnda i sak FinKn-2015-447:

"Det følger av finansavtaleloven § 49 annet ledd at banken kan ta forbehold om rett til ensidig endring av kredittkostnader, herunder rentesats. Forbeholdet skal angi betingelsene for slik endring. I lånevilkårene punkt 2.2. om regulering av flytende rente heter det under bokstav b at ensidig forhøying av rentesatsen kan skje når endringen saklig begrunnet i individuelle forhold ved kreditten. Som eksempel oppgis «endringer på kredittkundens hånd som gjør at kreditten medfører betydelig økt risiko for kredittgiver». Dette må forstås slik at en risikoøkning som ikke er betydelig, ikke kan gi grunnlag for renteøkning.

(...)

Nemnda kan ikke se at de forholdene som er påberopt som grunnlag for renteøkningen, har medført en betydelig økt risiko for banken. Klageren gis medhold i at renteøkningen ikke var berettiget etter lånevilkårene. Renteøkningen må reverseres, og klageren må også få del i de alminnelige rentereduksjoner som banken senere har gjennomført."

I praksis; får du nå rente på 0,25%, så bare følg med at justeringene i lånet samsvarer med justeringene på øvrige lån. Får du større økninger enn det, så klag.

Trulskl

Ingen forandring i Design Studio i dag. Fortsatt 0,25% på 75 modellene.

Helt ufattelig at de skal klare å kommunisere så elendig med kundene. Virker ikke som de har noe snøring på hva de driver med om dagen.
2017 TMS 75D

Lindberg

Det betyr jo da at man fortsatt får den gode renta BÅDE på egendesignet bil, i tillegg til inventory. Og både med og uten D, om jeg forstår innleggene her rett.

Kjøpsfesten fortsetter...  ;D ;D Lurer på hvor lang leveringstid vi begynner å snakke om når vi kommer et stykke ut i september, hva egendesignede biler angår.

Vader

umulig å få svar fra Tesla om det gjelder nye biler x75 og x100...

Øggen

Angående lånerente og vilkår, har ej no fått uttalelse fra DnB. Og som mistenk, ingen fastrente eller låsing til styringsrente som det informerast om av enkelte.

Hei!

Disse lånene er med flytende rente.
Dvs. at dersom renten på andre billån i vår portefølje endres, vil dette lånet også bli justert.
Det er flere forhold som avgjør om renten endres og ikke bare styringsrenten fra Norges Bank.
Vedlagt følger standard gjeldsbrev om du ønsker å se dette.

Med hilsen
Britt XXXXXXXXXC

DNB Bank ASA
DNB Finans - Bilfinansiering
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

TeslaModelX

Sitat fra: Øggen på fredag 01. september 2017, klokken 16:40
Angående lånerente og vilkår, har ej no fått uttalelse fra DnB. Og som mistenk, ingen fastrente eller låsing til styringsrente som det informerast om av enkelte.

Hei!

Disse lånene er med flytende rente.
Dvs. at dersom renten på andre billån i vår portefølje endres, vil dette lånet også bli justert.
Det er flere forhold som avgjør om renten endres og ikke bare styringsrenten fra Norges Bank.
Vedlagt følger standard gjeldsbrev om du ønsker å se dette.

Med hilsen
Britt XXXXXXXXXC

DNB Bank ASA
DNB Finans - Bilfinansiering

Så dersom jeg forstår dette rett:

La oss si at et "vanlig" billån har en rente på 3.75% (nominell) og denne øker med 0.5%, så øker "Tesla"-lånet til 0.75%?
For å være helt ærlig, det er fortsatt en jævlig god deal! ;)

Tesley

Ja, selvsagt er det en god deal. :)

Dette lånet vil være billig sett i forhold til andre lån så lenge en har det. At renta kan øke kan gjelde alle lån, sett bort i fra fastrente som uansett er en god del høyere.
S75D - bekreftet 20. august

Vhagar

Sitat fra: ModelS på fredag 01. september 2017, klokken 16:44
La oss si at et "vanlig" billån har en rente på 3.75% (nominell) og denne øker med 0.5%, så øker "Tesla"-lånet til 0.75%?

Om renten øker med 0,5% så økes ikke tesla-lånet til 0,75% - det siste er en 200% renteøkning det!
Jeg skjønner hva du mener men bare for å ikke forvirre alle så er det greit å nevne at renteendringen omtales i prosentpoeng.
Så om renten stiger 0,5 prosentpoeng, da stemmer regnestykket ditt.

Og som du sier, det er et veldig godt tilbud gitt at DNB ikke setter den opp til markedsrente på billån over natten og begrunner det med at finansieringen fra Tesla har falt bort.

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Gordon Retriever

Sitat fra: Øggen på fredag 01. september 2017, klokken 16:40

Dette avkrefter også meldingene om at Teslalånet skulle følge styringsrenten oppover, men ikke nedover

Lån med helt vanlig flytende rente, men med lavere rentesats, ser det ut som.

TeslaModelX

Sitat fra: Vhagar på fredag 01. september 2017, klokken 17:25

Om renten øker med 0,5% så økes ikke tesla-lånet til 0,75% - det siste er en 200% renteøkning det!
Jeg skjønner hva du mener men bare for å ikke forvirre alle så er det greit å nevne at renteendringen omtales i prosentpoeng.

Og som du sier, det er et veldig godt tilbud gitt at DNB ikke setter den opp til markedsrente på billån over natten og begrunner det med at finansieringen fra Tesla har falt bort.

Det stemmer, mener 0.5 prosentpoeng. My bad! :+1:

ludwig_holberg

Nei, de kan ikke bruke en begrunnelse om at 'finansieringen fra Tesla har falt bort'. Da måtte de isåfall opplyst om den risikoen ved avtaleinngåelsen.

Sitat fra: Vhagar på fredag 01. september 2017, klokken 17:25

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA