Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bergen - Oslo, hvilken vei?

Startet av blackleaf1, tirsdag 08. august 2017, klokken 11:44

« forrige - neste »

blackleaf1

Lurte på å ta Leif'n til Oslo, hvilken vei anbefaler dere og hvor bør jeg lade?
Lindås ( Knarvik) til Bøler.
Er en 2016 30Kw leaf.
Atle
Lindås

Leaf1Kris

Hadde valgt å kjøre over hemsedal pga gode lademuligheter. Ingen problemer å kjøre hardangervidden heller men det er vel fremdeles bare 1 lader i eidsfjord og samme på geilo? Og kan bli venting på lading.
Hvor du vil lade kommer ann på kjørestil og hvor langt du vil tøye grensene så det må du velge selv, brukte ladestasjoner.no appen på ukestur i sommer og fungerte bra . Navigasjonen i bilen mangler en del stasjoner.

THE

Det blir vel smak og behag hvor du velger å kjøre. Både Hardangervidda, Haukeli, Hemsedal og Filefjell har godt med hurtigladere. Som sagt er det bare en lader i Eidfjord, så om det er kø der, eller laderen er ute av drift, så er den ruta mer sårbar.

På returen fra Oslo til Bergen er det uansett ikke noe problem over Hardangervidda da de 140 km fra Geilo (ca 800moh) til Voss (ca 50 moh) er uproblematiske uten lading i Eidfjord.

Hvis du ikke er ute etter den korteste eller raskeste veien, men tar det som en tur, så kan det jo være fint å kjøre en vei til Oslo og annen vei tilbake til Bergen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Crown

Sitat fra: THE på onsdag 09. august 2017, klokken 07:52
Det blir vel smak og behag hvor du velger å kjøre. Både Hardangervidda, Haukeli, Hemsedal og Filefjell har godt med hurtigladere. Som sagt er det bare en lader i Eidfjord, så om det er kø der, eller laderen er ute av drift, så er den ruta mer sårbar.

Noen som har ladet på Voss og kjørt over til Geilo med 30kWh Leaf? Med Ioniqen ladet jeg til 94% på Fortum på Skulestadmo og hadde 40% igjen på Halne Fjellstove - godt over toppen og bare 4 mil igjen til Geilo i lett nedoverbakke. Burde vel gå med 30kWh Leaf også med pen kjøring og lading til 100%? :)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Rav4_EV

Trenger neppe noen pen kjøring for å reise fra Voss til Geilo.

Sønnen kjørte flere turer over i sommer med vår 30kW Leaf. Trenger ikke mer enn 80% SOC ved avgang fra Voss og 15% rest på Geilo.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Crown

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 09. august 2017, klokken 09:36
Trenger neppe noen pen kjøring for å reise fra Voss til Geilo.

Sønnen kjørte flere turer over i sommer med vår 30kW Leaf. Trenger ikke mer enn 80% SOC ved avgang fra Voss og 15% rest på Geilo.

Var det jeg trodde også, og da slipper man jo flaskehalsen i Eidfjord. To punkter og gode forhold ved YX på Skulestadmo. Er også et i Arena (men ikke Fortum/Grønn kontakt) og noen tregladingspunkter hist og her. Det er den ruten jeg ville anbefalt da.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

kristianbergen

Hemsedal definitivt. Om sommeren er lading på Geilo svært populært.
Noen som har nytt om kimmende lader på Garen eller maurseth?
Leaf 2013

THE

Sitat fra: kristianbergen på onsdag 09. august 2017, klokken 10:10
Hemsedal definitivt. Om sommeren er lading på Geilo svært populært.

Basert på info over, så er det vel ikke noe problem å komme fra Voss til Ål med Leaf 30kWh heller, i alle fall ikke om man lader til 90% på Voss?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

qualbeen

#8
Kjørte tur-retur Bergen Hamar via Filefjell i sommer. Har 24kw batteri (2015). Mange hurtigladere å velge mellom, og omtrent overalt flere uttak (og ingen ladekø i det hele tatt). Store deler av veien har blitt oppgradert, og det var flott å kjøre Filefjell. I løpet av høsten åpner siste tunell, som virkelig markerer Filefjell som en god passasje øst-vest.


Året før prøvde jeg meg på Hardangervidda, men det ble den gang nødlading opp fjellet. Den gang måtte jeg også på mange ladepunkt med kun ett uttak, og når veien er litt mer trafikkert i utgangspunktet, kan det gi ladekø ... :/


Vil tipse om ruteplanleggeren til NAF. Her vises høydekurve langs ruten (dog til overflaten. Gir feil inntrykk ved djupe tuneller). Du kan også velge å vise hurtigladere langs ruten, og videre legge inn de du antar bør brukes. Greit å ha med en print, hvis man ikke er lokalkjent!

blackleaf1

Atle
Lindås

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA