Vinterhjul til TMX? Erfaringer med vinteregenskaper?

Startet av geear, mandag 07. august 2017, klokken 21:09

« forrige - neste »

geear

Virker som det er veldig mange X i bestilling for tiden, og veldig mange som planlegger å bruke originale 20" til vinterdekk. Kan bli vanskelig å få noe som helst for de nye dekkene en plukker av, så det kan bli en dyr løsning med både sommerfelg+sommerdekk+vinterdekk ser jeg... ser det ligger en del sommerdekksett fra X på Finn allerede.

Syns dessverre de originale 22" Onyx er forferdelig stygge (dekk og felg går sammen og ser ut som et svart hull), så om man vil ha noe større/annet enn 20" slipstream  er det ikke noe å velge i. Onyx hadde vært mer aktuelle om de kom i lysere farge.

msater

Kan vel legge original Michelin på f.eks PH Turbin? Noen ekstra kroner i montering, men blir en billigere løsning enn 20" vinterdekk fra Tesla.

Jeg har ikke samme problemet med Onyx som deg, kun prisen på 47k som er for drøy :) De var vel levert i sølv tidligere? Sett flere biler med 22" med sølvfelger som ser originalt ut.

Dette er vel fra gammel design studio
BMW iX50 - levert 17.01.2022
Blå X90D - levert 22.09.2017
e-Golf - levert 24.05.2016

geear

Ja, men hvis jeg kjøper 20" vinterhjul så bruker jeg det uoriginale på vinteren. Ergo billigste løsning. Men tanken var egentlig mer å bruke slipstream som vinterhjul og kjøpe 21-22" til sommerhjul. Da blir 20" sommerdekkene som står på bilen fra fabrikken bare "gi bort" på Finn.

msater

Ja, det koster å være jålete :) Jeg har hatt samme problem med både BMW og VW som jeg eier nå  så dette er helt standard.
BMW iX50 - levert 17.01.2022
Blå X90D - levert 22.09.2017
e-Golf - levert 24.05.2016

silverwrx

Sitat fra: KrW på søndag 13. august 2017, klokken 13:24
Hva er det som ruller godt om man vil ha 20" tro?

På Model x velger man 20. Det er det bilen passer best med. Den kjører best og.

Rekkevidde er ikke noe problem. Er ikke det som er utslagsgivende på 19vs20.

19toms bør du ALDRI velge. Det kom som et alternativ da man ikke hadde 20toms gummi og felg alternativ i 2016.

Pirelli 20 ruller bedre og lengre enn hakka 20.

Og pirelli takler en tyngre bil.

Pirelli 20 på Tmx. Så enkelt er det.

Under 2tonn, muligens hakka, det blir fine tm3 vinterdekk.

2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

jkirkebo

Sitat fra: silverwrx på torsdag 07. juni 2018, klokken 16:07
Sitat fra: KrW på søndag 13. august 2017, klokken 13:24
Hva er det som ruller godt om man vil ha 20" tro?

På Model x velger man 20. Det er det bilen passer best med. Den kjører best og.

Rekkevidde er ikke noe problem. Er ikke det som er utslagsgivende på 19vs20.

19toms bør du ALDRI velge. Det kom som et alternativ da man ikke hadde 20toms gummi og felg alternativ i 2016.

Hva er galt med 19"? Jeg er superfornøyd med 19" R2 på min X75D, kommer nok til å kjøpe R3 i 19" neste gang. Synes de passer bilen svært bra. Har også planer om å bytte til 19" på sommerdekkene når de en gang blir utslitte.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

geear

Ser at jeg ikke har skrevet hva det ble her. Det endte på 20" slipstream med R2 for min del. Topp fornøyd etter mange mil på utfordrende forhold. De slipper også veldig kontrollert når man kjører hardt i svinger. Hadde valgt de samme om igjen.

Det eneste som er drit med slipstream er det uforståelige sporet bak eikene, som samler drit og er veldig vanskelig å rengjøre.

silverwrx

Bortsett bra det kjennes ut som du har bakhjulsstyring i svinger.. kjennes ut som det er glatt på tørr asfalt. Handling er svampete og mykt.

19 har ingen fordeler.

20 hakka er rett og slett bedre å kjøre på.

Og 20 pirelli er enda bedre. Har kjørt mye på de to.

Selv droppet jeg og de og kjører 22 på vinterdekk også. Samme som sommer.

Når du går fra 22 til 19 og kjenner forskjellen, så blir det bare latterlig. 20 pirelli er ok.

Rekkevidde er og bedre på 20 pirelli over 20 nokian, dersom det er tema.

geear

Du får snakke for deg selv, ikke snakke som om du har fasiten for hele verden. Min har ingen følelse av bakhjulsstyring, at det er glatt i svinger eller svampete. Har kjørt mange biler med svampete vinterdekk, og min X med 20" R2 og 3,1 bar lufttrykk er ikke i den sjangeren. Har hørt at folk har hatt den opplevelsen på 19", men tror du er første som påstår det på 20". Helt uproblematisk å dra den i firehjulssladd på svingete veier i 60-70km/t på snø/is og ha god kontroll.

Ikke så rart hvis du får lavere forbruk på Pirelli siden det er hardere dekk, men det gir også dårligere grep på is. Du får ikke i pose og sekk.

silverwrx

Sitat fra: gr på fredag 08. juni 2018, klokken 09:26
Du får snakke for deg selv, ikke snakke som om du har fasiten for hele verden. Min har ingen følelse av bakhjulsstyring, at det er glatt i svinger eller svampete. Har kjørt mange biler med svampete vinterdekk, og min X med 20" R2 og 3,1 bar lufttrykk er ikke i den sjangeren. Har hørt at folk har hatt den opplevelsen på 19", men tror du er første som påstår det på 20". Helt uproblematisk å dra den i firehjulssladd på svingete veier i 60-70km/t på snø/is og ha god kontroll.

Ikke så rart hvis du får lavere forbruk på Pirelli siden det er hardere dekk, men det gir også dårligere grep på is. Du får ikke i pose og sekk.

Jeg snakker for meg selv, men har gode erfaringer til å uttale meg. Har rimelig bra forutsetninger til å uttale meg. Bakgrunnen er 80.000km i privat Model x pluss kjørt minst 20talls forskjellige Model X på forskjellige vinterdekk i config i 19/20/22. Har og kjørt racing og banekjøring på is og asfalt. Og Model S 80k km+++++ . Har racelogich GPS logger av runder på lukket isbane med piggfri firehjulssladd i 205kmt+. Vanskelig nok å få grep på underlag rett frem i slike hastigheter. Ekstremtest.

Joda nokian er gode på is, men pirelli best på ihjælsaltede bare og våte veier, veier man normalt kjører mest på. Se hva du kjører mest på. Bilen veier 2,5tonn og pirelliene sitter veldig godt på is. Er is/snø grep viktigst, så er pigg uansett valget som er raskest.

Totalen er OFTE best på pirelli, med mindre man bor steder man ikke ser bar asfalt på vinter. Jeg er ikke i tvil, og vil gjerne dele erfaringen.

Vær gjerne (mainstream) uenig. Kjører man elbil vet man at andre har vedtatte og oppleste halvsannheter.

Kort oppsummert:
-Fjern 19 valget. Glem det. For spesielt interesserte.
- Velg mellom 20 pirelli og nokian, etter kjørestil.
- Liker du ytterligere sportslighet og kjørefølelse (les feedback fra grep man ofte savner, spesielt dersom man verdsetter sportslige biler) velg 22 vinter. Da har du vinterdekk som matcher den hinsides 3,1sek performance. Ja jeg har kjørt 19 nokian på xP100DL. Neida, det er ikke mykt å svampete..hehe. Det er dekk som overhodet ikke passer den bilen. Og så rett inn i en på 22 vinter.

Rekkevidde er ikke noe tema. Du har markedets største batteri. Norge og Europa er teppebombet med superladere, og du har chademo i bakhånd på Vestlandet og nord. Dersom du orker å sippe på max 43kw.

Kjørestilen din og farten påvirker forbruket mest.

Velg dekk etter ditt behov.

Kjør gjerne 19 for din del. 22/22 er mitt sommer og vinterdekk valg! Valg 2 er 20/20.

ethoring

Jeg har hatt Tesla sine originale 19" Cyclone-felger gjennom sist vinter, med Nokian R2-dekk. Ser at det er motstridende meninger om disse, mitt inntrykk er i hvert fall at de ble for myke og "krengende" ved aktiv kjøring. Når det kom til grep derimot, var de fabelaktig gode.

Er det noen som har gode anbefalinger til uoriginale 22" felger? Kunne tenkt meg PH Turbin 22" i silver farge, men finner bare i (etter min mening) usmakelig gun metal og svart. Finnes det andre gode alternativer som passer rett på bilen med riktig vektgodkjenning, og uten spacere og annet tullball?

geear

Har ikke sett PH Turbin i sølv, synd spør du meg, akkurat som at 22" til X nå kun kommer i svart! Svarte felger på X gjør at det ser ut som den står på stylter, med noen få unntak avhengig av farge og hjul.

Anbefaler deg å se PH Turbin i gun metal i real life før du kjøper iallfall, jeg klarer ikke helt sette fingeren på det, men det er noe som gjør at jeg syns de ser skikkelige jalla ut.

Råde

Senterkoppen og området rundt boltene.

Enig, jalla...
e-Golf | X75D

knutht

Sitat fra: silverwrx på lørdag 09. juni 2018, klokken 09:38
Sitat fra: gr på fredag 08. juni 2018, klokken 09:26

Jeg snakker for meg selv, men har gode erfaringer til å uttale meg. Har rimelig bra forutsetninger til å uttale meg. Bakgrunnen er 80.000km i privat Model x pluss kjørt minst 20talls forskjellige Model X på forskjellige vinterdekk i config i 19/20/22. Har og kjørt racing og banekjøring på is og asfalt. Og Model S 80k km+++++ . Har racelogich GPS logger av runder på lukket isbane med piggfri firehjulssladd i 205kmt+. Vanskelig nok å få grep på underlag rett frem i slike hastigheter. Ekstremtest.

Joda nokian er gode på is, men pirelli best på ihjælsaltede bare og våte veier, veier man normalt kjører mest på. Se hva du kjører mest på. Bilen veier 2,5tonn og pirelliene sitter veldig godt på is. Er is/snø grep viktigst, så er pigg uansett valget som er raskest.

Totalen er OFTE best på pirelli, med mindre man bor steder man ikke ser bar asfalt på vinter. Jeg er ikke i tvil, og vil gjerne dele erfaringen.

Vær gjerne (mainstream) uenig. Kjører man elbil vet man at andre har vedtatte og oppleste halvsannheter.

Kort oppsummert:
-Fjern 19 valget. Glem det. For spesielt interesserte.
- Velg mellom 20 pirelli og nokian, etter kjørestil.
- Liker du ytterligere sportslighet og kjørefølelse (les feedback fra grep man ofte savner, spesielt dersom man verdsetter sportslige biler) velg 22 vinter. Da har du vinterdekk som matcher den hinsides 3,1sek performance. Ja jeg har kjørt 19 nokian på xP100DL. Neida, det er ikke mykt å svampete..hehe. Det er dekk som overhodet ikke passer den bilen. Og så rett inn i en på 22 vinter.

Rekkevidde er ikke noe tema. Du har markedets største batteri. Norge og Europa er teppebombet med superladere, og du har chademo i bakhånd på Vestlandet og nord. Dersom du orker å sippe på max 43kw.

Kjørestilen din og farten påvirker forbruket mest.

Velg dekk etter ditt behov.

Kjør gjerne 19 for din del. 22/22 er mitt sommer og vinterdekk valg! Valg 2 er 20/20.

Kan du fortelle litt om hvilke dekk du bruker på 22" vinter? Jeg har problemer med å finne dekk til 22". Har klart å finne dekk på 21", Nokian R2 SUV i 265x40x21 og 275x40x21

vegarr

Jeg fikk idag pristilbud på PH Turbin 20" i gunmetal, med det nye Continental Viking Contact 7, piggfri i 265/45R20 hele veien rundt. Tror det skal funke bra.
Fikk pris på kr. 21000,- ferdig på bil. Er det en ok pris?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA