Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 Long range med 80 kw batteri

Startet av Softblue, mandag 07. august 2017, klokken 00:40

« forrige - neste »

Gordon Retriever

i3 LCI er fortsatt ikke EPA-vurdert.  Jeg tviler også på om midtlivsoppdateringen av i3 har ført til særlig større effektivitet i denne omgang.

EPA-tallene viser forresten at Model 3 kommer svært nær den regjerende øko-mesteren Ioniq på landevei.

Kanskje ikke mindblowing, men absolutt godkjent.

Om noen i det hele tatt kommer til å bry seg om disse gammeldagse bilene når Honda får skrudd opp produksjonen av Clarity, gjenstår å se.  ;D

Klykken

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 30. november 2017, klokken 23:30
Om noen i det hele tatt kommer til å bry seg om disse gammeldagse bilene når Honda får skrudd opp produksjonen av Clarity, gjenstår å se.  ;D
haha ;D
Tenker hydrogen-forkjemperne er litt stressa om dagene. Kostbare biler, kostbar i drift, kostbar i produksjon, gammeldags tankegang med prinsippet om påfyll av "drivstoff", fåtallet biler i salg som få eller ingen kjøper. Produksjonen av hydrogen og miljøgevinsten, samt transport av denne, kan også stilles spørsmål ved. Spår en dyster fremtid for denne som drivstoff i biler.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 i bestilling
Helelektrisk bilpark <3

THE

@Klykken, du har nok rett mtp H2 som drivstoff, og det har jo også Honda innsett når de kommer med en EV (og en PHEV) utgave av Clarity.

Jeg synes Honda har hatt en del bra biler opp gjennom årene, men må vel si at Clarity ikke fører seg inn i den rekken hverken med hydrogen eller elektroner "på tanken"

https://automobiles.honda.com/clarity-electric
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Klykken

Den ser overhodet ikke bra ut. Som om de gav opp designet etter A-stolpen.

Ser jeg nå har jeg bidratt til en solid avsporing i tråden. Beklager dette!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 i bestilling
Helelektrisk bilpark <3

DrNox

Sitat fra: Klykken på fredag 01. desember 2017, klokken 15:03
Den ser overhodet ikke bra ut. Som om de gav opp designet etter A-stolpen.

Ser jeg nå har jeg bidratt til en solid avsporing i tråden. Beklager dette!
Mener du Honda sin eller Tesla sin :)

Amigakongen

@DrNox
Ioniq er ikke laget 100% som elbil og gruser alle sammen. ;)
I3n har mye høyere cd enn Model 3. 0.29 vs 0.23. Ioniq har vel 0.24... Hjelper på mye i høyere hastigheter.
Nye I3'n har vel bare fått ny frontfanger...?
Sitat fra: DrNox på torsdag 30. november 2017, klokken 20:49
Tatt i betrakning at i3 er designet fra bånn som el. Mao 100% el-bil.
BMW i3 har mye mindre batteri og dermed lavere vekt, i tillegg til at den er laget med mye karbonfiber.
Synes derfor at det er godt gjort av Tesla at TM3 kan måle seg med i3èn.
Til slutt må man også tenke på at i3 er re-designet, faceliftet en gang i tillegg.
2015 BMW I3 - 11800km

geear

Sitat fra: Amigakongen på søndag 03. desember 2017, klokken 22:03
@DrNox
Ioniq er ikke laget 100% som elbil og gruser alle sammen. ;)
I3n har mye høyere cd enn Model 3. 0.29 vs 0.23. Ioniq har vel 0.24... Hjelper på mye i høyere hastigheter.
Et lite innspill her... at i3 har 0,29 og TM3 har 0,23 betyr ikke at det går mindre energi til å presse en TM3 fremover enn en i3, størrelsen er fortsatt vesentlig (og gjenspeiles ikke av Cd).

Taffelman

i3 ble utviklet som bybil, så luftmotstand i motorveihastighet var nok ikke førsteprioritet.

Jeg synes EPA sitt snittforbruk med 1,68 kW pr mil er høyt for i3.

Selv har jeg langtidsgjennomsnitt etter 2 år på 1,58 kW pr mil, og jeg kjører mest motorvei i vinterlandet Norge. På sommerstid er det ikke noe problem å ligge rundt 1,3 - 1,4 og kjører jeg øko-kjøring får jeg den ned mot 1 kW pr mil.
X75D
TM3 LR AWD

daktari

Tyskerne har testet forbruk og rekkevidde.

Ioniq   11,5 kWh/100 km   
Leaf (dagens modell) 15 kWh/100 km
Zoe 40 13,3 kWh/100 km
e-Golf 12,7 kWh/100 km

http://www.autozeitung.de/nissan-leaf-vw-e-golf-renault-zoe-hyundai-ioniq-e-auto-test-191417.html
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

krl

Sitat fra: Klykken på fredag 01. desember 2017, klokken 11:44
haha ;D
Tenker hydrogen-forkjemperne er litt stressa om dagene. Kostbare biler, kostbar i drift, kostbar i produksjon, gammeldags tankegang med prinsippet om påfyll av "drivstoff", fåtallet biler i salg som få eller ingen kjøper. Produksjonen av hydrogen og miljøgevinsten, samt transport av denne, kan også stilles spørsmål ved. Spår en dyster fremtid for denne som drivstoff i biler.
Hydrogenbiler er vel i praksis dødt nå. Med unntak av spekulanter, så er det ingen som har noe å tjene på hydrogenbil. Det er ca. like lurt som bensindrevet lommelykt.

S4e

i3 LCI er fortsatt ikke EPA-vurdert.  Jeg tviler også på om midtlivsoppdateringen av i3 har ført til særlig større effektivitet i denne omgang.

EPA-tallene viser forresten at Model 3 kommer svært nær den regjerende øko-mesteren Ioniq på landevei.

Kanskje ikke mindblowing, men absolutt godkjent.

TM3 har veldig gode tall på motorvei (omtrent som Ioniq) og det er her de fleste trenger lang rekkevidde. Kommer til å bli knallbra med stort batteri og supercharger :-)
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

S4e

Og det blir spennende hvilke forbruk standard modellen får - skal vi tippe at den slår Ionq på motorvei i og med lavere vekt enn long range?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Taffelman

EPA highway testen kjøres 80 - 100 km/t så jeg tror TM3 vil få lavere forbruk enn ionic i høyere hastigheter.

Short range model 3 med dual drive kunne vært fin pendlebil, men det spørs vel om ikkje long range modellen blir forbeholdt dual drive og annet tilbehør å hekte på!   ::)
X75D
TM3 LR AWD

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Taffelman

Det "henger" vel i en tynn tråd, men håper de får orden på "vogna" når de tilpasser produksjon for AWD  :laugh:
X75D
TM3 LR AWD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA