Tesla-tall ikke realistiske

Startet av Agmuns, fre 04. aug 2017, kl. 09:29

« forrige - neste »

Agmuns

Arne Fredly mener i E24 i dag at Teslas tall på reservasjoner ikke er realistiske.

SitatMåten Tesla bruker antall reservasjoner for å markere salg føre til at spekulanter trekkes til selskapet, og han frykter det kan komme mange avbestillinger.

http://e24.no/boers-og-finans/tesla-motors/arne-fredly-tesla-tall-ikke-realistiske/24110640

Som sedvanlig sporer kommentarfeltet av med meninger om at Tesla tjener haugevis med penger fordi de selger andre biler og at Tesla egentlig ikke taper penger fordi tapene skyldes investeringer.

Selv mener jeg at Arne Fredly kan beviselig mer om hva man skal satse penger på enn de fleste nordmenn, og derfor lytter jeg når han snakker.

Knut Røe

Poenget er vel at en "Reservasjon" ikke er en bindende kontrakt om kjøp.
Alle som har plassert depositum kan veldig enkelt trykke på noen knapper og de er ute av det med pengene tilbake i løpet av et par uker. Poenget med slik reservasjon er da litt snodig all den tid det ikke er slik at 1 reservasjon = 1 salg.

Troald

Musk sammenligner reservasjonskøen med en kø utenfor en hamburgerrestaurant. Hvis folk står halvannen time i kø så er det ikke nødvendig å gå ut og reklamere for å få flere i køen. Mange i køen vil kanskje gå underveis, men de inni hamburgerrestauranten har nok å gjøre likevel og venter med å reklamere for restauranten til køen blir mindre,
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Strøm Tycoon

Arne Fredly burde bruke litt tid på diverse Tesla-fora, så blir han nok overbevist ;) Dette er kunder som ingen andre. Jeg trodde Apple-kunder gikk i flokk ...

Agmuns

Sitat fra: Troald på fre 04. aug 2017, kl. 09:55
Musk sammenligner reservasjonskøen med en kø utenfor en hamburgerrestaurant. Hvis folk står halvannen time i kø så er det ikke nødvendig å gå ut og reklamere for å få flere i køen. Mange i køen vil kanskje gå underveis, men de inni hamburgerrestauranten har nok å gjøre likevel og venter med å reklamere for restauranten til køen blir mindre,
Det er sant, men det Fredly spør seg er hva som skjer med småsparerne dersom det kommer en hel haug med avbestillinger (en større haug enn det som allerede har kommet i følge artikkelen). Jeg tror han indirekte sier at Teslaaksjene er priset høyt fordi man har en urealistisk forventning om salg og at risikoen for en nedtur dermed er alt for stor. Og hvis investorene tar med seg pengene og går slik at markedsverdien synker, hva skjer da med Tesla sin evne til å bruke lånte penger på å utvide ladestasjoner og fabrikker?

stefse

Tesla aksjen er veldig høyt priset, men det er faktisk andre utfall enn himmel og helvete her.
Når selskapet etterhvert må begynne å bli priset som en bilfabrikk og ikke bare på framtidsdrømmer, er vi over i kvartalstallsregimet. Da skal det godt gjøres å forsvare dagens prising, så jeg tror han har et poeng. Men å mase om Tesla-konkurs er bare useriøst.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

sylwester

Sitat fra: e24.noDet forundrer meg ekstremt at intet presseorgan nevner at kunder som reserverer en Tesla Model 3 kan få alle pengene sine tilbake hvis de kansellerer reservasjonen. Det er en kjemperisiko hvis det skulle vise seg at bilmodellen blir upopulær, sier investor og bilinteresserte  Arne Fredly til Finansavisen.

Det er da ikke pressen sin oppgave å gi informasjon til investorer, men Tesla selv. Jeg regner med at deres børsmeldinger har vært helt klar på at det ikke er en forpliktelse å kjøpe bil, men at det tar en temperatur for populæriteten og antatt salgspress når bilene begynner å rulle ut. På websidene sine er det et PDF-dokument med vilkår for resrvasjon med følgende tekst som alle som reserverer må godta:

Sitat fra: Tesla.com
Inntil du inngår en kjøpsavtale, kan reservasjonen din kanselleres når som helst og i så fall vil du få full refusjon
av reservasjonsbetalingen din.

Dvs. kun investorer som sover i timen har gått glipp av denne detaljen, inkludert Arne Fredly..
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Amoss

Siterer meg selv fra en annen tråd der denne artikkelen var oppe, da den er vel så relevant her:
Sitat fra: Amoss på fre 04. aug 2017, kl. 12:28
Sitat fra: doldis1 på fre 04. aug 2017, kl. 09:16
Media er media og om Arne Fredly virkelig har yttret dette vet ikke jeg, men at noen avbestiller TM3 vil nok
ikke være den største risikoen for Tesla de neste par årene.

Hva han har sagt eller ikke sagt skal heller ikke jeg uttale meg om, men det er jo for såvidt korrekt det som sto der. En reservasjon er tross alt ikke ett fullført salg, og alle kan kansellere og få pengene tilbake. Og ingen er vel i tvil om at mange kommer til å gjøre nettopp det.

Det reservasjons-tallene forteller oss er hvor stor forhåndsinteresse det var for bilene, og at de aller aller fleste fortsatt sitter på disse nå som salget begynner å nærme seg. Dette gir stor sannsynlighet for at salget *ikke* flopper, men er så klart ingen garanti.

Når det gjelder de kanselleringene som ble nevnt, så er vel det fortsatt inkludert alle "duplikatene" som Tesla slettet i mai?  Altså de som hadde klart å lure systemet og sikre seg mer enn 2 reservasjoner?  Var også en del som opplevde at de hadde fått 2 reservasjoner istedet for 1, og kansellerte reservasjon #2? I så fall er det reelle antall kanselleringer - altså folk som reellt har ombestemt seg - langt lavere enn det oppgitte tallet.

Selv antar jeg at Tesla vil klare seg helt fint så lenge rundt halvparten av de gjenværende reservasjonene gjennomfører kjøpet. Drøyt 25% kansellering-rate bør man nok forvente. En del av disse kanselleringene vil formodentligvis være fordi man velger å reservere Model Y (eller hva den nå vil bli hetende) istedet.
Model S 85D

Løve

Musk glemte å nevne at utover høsten nå så er det nye pøsleboder som åpner rett bak køen der. Hvem gidder å vente 1,5 tmer på en hamburger når de kan få skikkelig gode pølser med en gang bare ved å snu seg?

Counterpointer

Sitat fra: Løve på fre 04. aug 2017, kl. 12:54

Musk glemte å nevne at utover høsten nå så er det nye pøsleboder som åpner rett bak køen der. Hvem gidder å vente 1,5 tmer på en hamburger når de kan få skikkelig gode pølser med en gang bare ved å snu seg?
Hvem vil ha korte IKEA pølser når en kan få en saftig og næringsrik Jamie Oliver burger

Øystein16

Sitat fra: Agmuns på fre 04. aug 2017, kl. 09:29
Selv mener jeg at Arne Fredly kan beviselig mer om hva man skal satse penger på enn de fleste nordmenn, og derfor lytter jeg når han snakker.
Tja, me har ingen planar om ny bil - Tesla eller annan bil - men dersom så var tilfelle vil eg tru at risikoen for å "tapa" desse 1000 dollar er størst dersom bilen faktisk vert levert og tatt i bruk. Dersom Fredly ikkje har råd til å tapa desse pengane, er det vel hans sak.

Espen Hugaas Andersen

Han har rett i at reservasjonene ikke er salg. Men dette er akkurat det samme som på Model S og Model X.

Model X kan sikkert brukes som en worst-case, da det var flere år forsinkelse, de hadde i begynnelsen store problemer med kvaliteten og de hadde ikke en gang bakseter som kunne legges flatt. Noe sånt som 60% av reservasjonene ble om til salg, og de har ikke noe problem med å finne nye kunder til bilene de produserer.

Om noe lignende skulle skje med Model 3 så ville ting fortsatt gå helt fint.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Ett punkt har han helt feil på: "Han mener Tesla og Elon Musk gjør det de kan for å hausse opp stemningen rundt Model 3"

Dette er 100% tull. Tesla gjør alt de kan for å unngå at flere folk reserverer Model 3. De har ingen markedsføring av bilen, det eneste de har gjort er å markere at leveransene har begynt. Og de har latt en håndfull journalister kjøre en kort tur med bilen.

Det de derimot har gjort er å komme med oversikt over spesifikasjonene som viser at Model S er mye bedre. Personene som jobber i butikkene har fått beskjed om å ikke fokusere på Model 3, bare Model S og Model X. I over ett år nektet Tesla til og med å i det hele tatt å snakke om hvor mange reservasjoner de hadde. De sa bare "Det siste tallet vi kom med var 373.000 stk, og vi ønsker ikke komme med noe nyere tall." Musk har sagt gjentatte ganger "Model 3 er bare en mindre Model S, Model S kommer til å fortsette å være den beste bilen." Osv, osv.

De som hauser opp Model 3 er alle fans, meg selv inkludert, og mediene. Og mediene prøver bare å mette folks interesse for Tesla. Man kan spørre hvorfor Tesla har så entusiastiske kunder, men uansett hvilken grunn, så lover det bra for etterspørselen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

Det er da ikke helt sant Elon Musk er en mester i å manipulere mennesker (positivt). Han gir akkurat nok informasjon til at en blir lengtende etter mer, han vinkler all informasjon sånn at produktene fremstår som ekstremt eksklusive. Det er faktisk imponerende innsalg Musk driver med når han sier at han anti-selger Model 3. En fremragende selger og viser utrolig god insikt i hvordan den menneskelige psyken fungerer.

Dere må gjerne tro på Musk når han sier at han anti-selger, men i praksis så trykker han på alle de rette knappene for å skape en euforisk stemning.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på fre 04. aug 2017, kl. 13:49Det er da ikke helt sant Elon Musk er en mester i å manipulere mennesker (positivt). Han gir akkurat nok informasjon til at en blir lengtende etter mer, han vinkler all informasjon sånn at produktene fremstår som ekstremt eksklusive. Det er faktisk imponerende innsalg Musk driver med når han sier at han anti-selger Model 3. En fremragende selger og viser utrolig god insikt i hvordan den menneskelige psyken fungerer.

Dere må gjerne tro på Musk når han sier at han anti-selger, men i praksis så trykker han på alle de rette knappene for å skape en euforisk stemning.
Har du sett Musk snakke? Han er ingen karismatisk selger.

Det han har som folk liker er ett voldsomt engasjement for det han holder på med. Han bryr seg om teknologien som de utvikler, og ønsker at teknologien skal gjøre at vi får en bedre fremtid.

Hvis Tesla ville ha flere reservasjoner så ville de inkludert Model 3 i henvisningsprogrammet. Kanskje til og med kjørt reklamer. Selv Apple kjører reklamer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA