Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Førstegangs kjøper trenger tips!

Startet av oggy007, torsdag 03. august 2017, klokken 16:31

« forrige - neste »

oggy007

Hei! Jeg er en gutt/mann på 27 år og trenger litt tips av dere som kanskje har hatt et par elbiler før meg, og som har litt erfaringer med de forskjellige typene biler og brukserfaring/besparelser osv. Hovedsaklig er det Tesla som jeg ser på er "det eneste jeg kunne tenkt meg" og kjøre rundt i. Både pga utseende, og mtp rekkevidde, men her er det jo også en hel haug av konfigurasjoner/batteripakker/årsmodeller osv.

Jeg bor i Mandal 1 km fra E39, og kjører frem og tilbake til Kr.sand hvor jeg jobber. (ca 76 km tur retur) Jobber på en bedrift hvor jeg kan lade gratis. Og slipper å kjøre gjennom bommer. ( 50 kr mnd pga noe skatteavgifts greier har jeg hørt) Bare så dette er nevnt.

Jeg har fra før av en 2010 volvo v50 1.6 liters dieselkjerre jeg kjører rundt i, drivstoffgjerrig var det jeg så etter den gang da (2012 kjøpte jeg den). Før jeg kjøpte volvoen i 2012 hadde en volvo s60 med 2 liters turbo (bensin) som drakk 1 liter på mila og vell så det. Jeg har jo spart drivstoffutgifter på dette bilbytte i forhold til da jeg pendla før, men nå har jeg i tillegg fått meg kjerring, og ho skal gå minst et år på skole i Kr.sand, så vi må ha en bil nr 2 som ho kan bruke de 3-4 dagene i uka når ho skal inn på skolen (UIA). Jeg jobber 5-skifts ordning, så det vil stort sett passe greit de aller fleste dagene at vi bytter på å kjøre den nye el.bilen vi tenker å handle sammen.
Ho må gjennom bom en gang på vei inn til Kr.sand, og det er offentlig parkering på skolen så regner med at her er det penger å spare på å kjøre el.

Regnestykket blir tricky få til, men sånn som jeg ser det er det sånn ca som dette:
Jobber skift, så da jobber jeg ikke 5 dager i uka som "normale" folk gjør, men noe mindre. På 1 års turnus jobber jeg 184 dager, minus 5 ukers ferie + ei ekstra uke som jeg har så blir det ca 30 dager, altså da havner vi på ca 150 dager med pendling for min del, i året.

Fruen skal gå 3-4 dager i uka på skole i Kr.sand, og her er det jo også litt forskjell på semester/vinterferie/jul/påske osv, så i grove trekk tror jeg ho i snitt havner på 3 dager i uka over en 9 mnds periode (sept-mai) og 9 mnd blir 108 dager hvor ho kjører frem og tilbake fra Kr.sand, så og si ca 100 dager. For å gjøre det enkelt.
Hvis en legger sammen at vi da har 250 ganger vi skal frem og tilbake (nå tenker jeg bare jobb/skole) så blir det jo (hvis en da tar 80 km i snitt siden ho da har nesten 10 km mer vei en de 76 km jeg kjører) 20.000 km i året.

Med min dieselbil så blir det da ca 13.000 kroner i året på diesel en kan spare hvis en da greier å kjøre alt med el.bil. Det greier vi nok ikke på alt, men en betydelig sum å spare her i året er det jo. Da har jeg ikke regna med bompenger, parkering, årsavgift osv iforhold til en fossilbil.
Vet ikke om jeg tørr si en ca sum, men en burde vell nærme seg ca 20.000 kroner spart ved å gå for el.

Det skal også nevnes at fruen er fra Haukeli i vinje kommune, og at det blir endel turer opp der på vinteren og temperaturer ned i minus 30 må på regnes samt masse, masse snøføre! :)
Langturer utover det er det sjeldent jeg er på.

Det ble en lang avhandling dette her, men føler det kanskje er litt nødvendig for at dere skal gi meg best mulig forslag til hva jeg "bør" gå for og se etter på markedet. Jeg syns jo personlig det er ganske stive priser på finn, dette har jeg da lest om her på forumet også, men prisene er der prisene er, men kanskje noen har noen tanker om hvordan det blir fremover også. I utgangspunktet har jeg satt en absolutt max på 500.000 kroner. Syns dette er skyhøyt for en bil, men Tesla er jo i mine øyner en luksus bil, og det koster såklart. For budsjettet mitt så har jeg jo skjønt såpass at man da ser på rundt disse specsene: 2013-2015 modeller, og fra 60D til 85P+. Fra 40.000 km til 150.000 km, og fra nesten 0 ekstrautstyr til en masse ekstrautstyr. (jeg er en ekstrautstyrsgeeeeek) xD

Så hva skal prioriteres mtp den infoen jeg nå har gitt dere?
På forhånd, tusen millioner takk for alle svar og tips! ;D




Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

Kim Kim

De 500 000 gjør det jo ganske vanskelig å ha store krav.
Noe slikt er vel noe av det bedre du kan finne i den klassen med lav kilometer?
Sikkert noe prutingsmonn

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=101392421

Edit: Setene ser noe bedre ut i virkeligheten
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Cobos

Jeg tenker det første du må bestemme deg for er om du "trenger" Ap1 eller D modeller (altså AWD). Klarer du deg uten kan du få relativt pene S85 eller S60 til en god pris. Skal du ha D får du med AP1, men da er bilene dyrere så enten må du drastisk opp i km eller veldig ned i utstyr.

Cobos

Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

oggy007

Ja har lest litt rundt. For meg er det bonus om den har AP1, ikke et must. Men er jo den adaptive cruisekontrollen som hadde vært veldig greit. Det at den kjører helt selv er ikke så nøye, foreløpig :P
Firehjulstrekker vet jeg ikke om jeg helt trenger?? Men dette går jo på erfaringer med andre også, om noen har prøvd begge deler.
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

spirrevipp

Den S70D fremstod ikke som et spesielt godt kjøp sammenlignet med ny S75 synes jeg, men det er jo litt tricky med 500k som maks.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Kim Kim

Sitat fra: spirrevipp på torsdag 03. august 2017, klokken 17:39
Den S70D fremstod ikke som et spesielt godt kjøp sammenlignet med ny S75 synes jeg, men det er jo litt tricky med 500k som maks.

Veldig sant, vurder en ny 75 med kampanjerente. Den prisforksjellen kan utjamne seg en del om du har lån faktisk.

Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Helge Alm

Kjære førstegangskjøper. Gå i stedet for ny BMW I3  - gjerne demokjørt som har en reell rekkevidde på ca. 23- 25 mil om sommeren, 18-22 mil om vinteren. Du får tak i en slik for ca. 275.000. Kjøp heller en Tesla når fruen er ferdig med skolen.

Surkaal

Jeg tror jeg ville heller sett på kostnad pr. mnd enn prisen på selve bilen. Et billån på en "rimelig" bil med 4-5% rente kan fort koste mer pr. mnd enn en dyrere bil med kampanjerenten som er nå 0,25% (nominell). Verditap vil jo så klart også spille inn på totalkostnaden.
Kommer så klart an på hvordan du tenker å finansiere bilen.


2017 S75D Bekreftet 08.08.17
2017 S75D Avbestilt for luft
201? M3 Reservasjon

oggy007

Ja, har sett på i3 osv. Men for min del så blir den altfor liten, og ser ikke bra ut spørr du meg. Jeg må fullfinansiere bilen, men hvis vi er veldig fornøyd så tenker jeg å selge diesel bilen om 1 år, også bruke den på å betale ned lånet fortest mulig.
Har hørt mye om denne 0.25 % rente greia, men ikke satt meg inn i det noe særlig, samt at jeg er generelt motstander av nytt, da det har så kraftig prisfall.. nå har det jo vært anderledes med tesla pga dollarkurs osv..
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

spirrevipp

Mange som var tidlig ute med Tesla som har kommet godt utav det mtp verditap, men jeg vil absolutt ikke anbefale å ta det med i beregningen at Tesla'er har noe unaturlig lavt verditap fremover - da kan du gå på en skikkelig smell. Hvis du får frysninger av å tenke på et verditap på minst 35% over 3 år så ville jeg ikke kjøpt en Tesla.

Skal du kjøpe brukt så pass på at det er tatt et realistisk verditap, hvis ikke vil jo du måtte ta det selv når du skal selge... det er mange overprisede Tesla'er på Finn, så viktig at du gjør en grundig jobb når du vurderer evt. kandidater.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

oggy007

Yess! Det er akkurat derfor jeg ser her, etter hjelp! Hva dere som har erfaringer om hva en burde greie å få for den halv millionen som jeg tenker er max. Om jeg burde strekke meg lenger for å få en nyere modell/nyere hardware, og om hva som er dårlige/gode dealer :)
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

Rolf Gjerdsjø

Det pekes på et viktig poeng her, og det er at Tesla'er på Finn har en så høy prisantydning at det er nesten best å bare la de være. Utgangspunktet for forhandlinger er nesten fraværende, og det er vel så lønnsomt å kjøpe den helt ny, særlig med dagens kampanjerente.

Mitt tips er en moderat utstyrt S75, og sjekk månedlig kostnad. Er du fremdeles på at du setter 500' som tak (husk at du må ut med høyere rente på lån), så ville jeg tittet med Hyundai Ioniq ("OBOS-Tesla") eller evt nye Nissan Leaf som vises om en måneds tid.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Beamer Screamer

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på torsdag 03. august 2017, klokken 21:23
Det pekes på et viktig poeng her, og det er at Tesla'er på Finn har en så høy prisantydning at det er nesten best å bare la de være. Utgangspunktet for forhandlinger er nesten fraværende, og det er vel så lønnsomt å kjøpe den helt ny, særlig med dagens kampanjerente.

Enig i det du sier her. Det er nok mange som har høye forhåpninger og legger ut bilen til en høy pris, og så tenker de at folk får heller bare prute ned til en pris de synes er riktig. "Da har jeg i hvert fall ikke gått glipp av penger ved å legge den ut for billig" tenker de nok. Problemet er bare at de aller fleste kjøpere ikke gidder å forholde seg til selgere med urealistiske forhåpninger.

Jeg hadde også kjøpt nytt. Renten du får er røffly 3% p.a. lavere enn vanlig billånsrente. På 500.000 over 10 år blir det 75.000 kr i rabatt.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

automat

Sjekk hva Tesla har av bruktbiler før du handler på Finn. Da får du utvidet garanti også.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

spirrevipp

Sitat fra: Beamer Screamer på torsdag 03. august 2017, klokken 21:59
Problemet er bare at de aller fleste kjøpere ikke gidder å forholde seg til selgere med urealistiske forhåpninger.

Helt enig, oppfatter jeg prisen som helt på jordet gidder jeg ikke å ta kontakt. Det tok ikke mange minuttene på Finn.no før jeg bestemte meg for å kjøpe ny, og det var både når jeg kjøpte S jeg har nå og X som er i bestilling.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA