Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Daglig bruk av Leaf

Startet av jabe1807, mandag 31. juli 2017, klokken 20:52

« forrige - neste »

snoemann

Mange gode råd og tips her.

Kjørestil er kjempeviktig, og holder med i tidligere postere angående høye hastigheter kombinert med mange minusgrader, det er killer for rekkevidden.

Og som Car Anton også nevner, så er det spesielt viktig dersom man ikke har mulighet til å unntaksvis hurtiglade dersom man skulle ha behov.

Liker også kavorland sitt råd om å kalkulere med 25% margin.
Det kan komme situasjoner der man f.eks. glemmer mobilen sin på jobb etter å ha satt nesa hjemover, dersom man da ønsker å snu for å hente den, så må man ha litt margin for at det skal kunne gjøres.

Høres ut som at en av elbilene med lenger rekkevidde enn 24kwh Leaf bør være valget i denne situasjonen :)
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

jabe1807

Her var det mange innfallsvinkler, men ser at det sannsynligvis holder med 24 kw kapasitet. vi har ikke motorvei, men bor på indre Østlandet, der det kan være -25 i perioder.
Har prøvekjørt bil i dag, så i morgen blir det avgjort. Syns vi fikk litt for lite for vår Peugeot innbyttebil.


sjossang

Med en gammel Leaf (dvs produsert før juni 2013) uten varmepumpe, så kjørte jeg ofte lenger enn 8 mil på de kaldeste dagene.

Her har trådstarter vurdert en 2015 modell med varmepumpe, og den er mye mer effektiv. 8 mil er ingen problem :)
Y LR hvit/hvit

Carl Anton Stenling

Sitat fra: jabe1807 på tirsdag 01. august 2017, klokken 20:59
Her var det mange innfallsvinkler, men ser at det sannsynligvis holder med 24 kw kapasitet. vi har ikke motorvei, men bor på indre Østlandet, der det kan være -25 i perioder.

Vær obs på at Leafen har en del nedsatt rekkevidde ved -25 grader C fordi den ikke har noen effektiv batterioppvarming samt at varmepumpa da ikke gir noe bidrag. Hvis mulig er det best å parkere bilen i garasje disse kalde dagene og starte med skikkelig varm bil. Husk også på å sjekke lufttrykket i kalde perioder - det har stor betydning. Mange kjører med 2,7-2,9 bar lufttrykk om vinteren fordi dette gir lavere rullemotstand.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

jkirkebo

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 01. august 2017, klokken 21:43
Sitat fra: jabe1807 på tirsdag 01. august 2017, klokken 20:59
Her var det mange innfallsvinkler, men ser at det sannsynligvis holder med 24 kw kapasitet. vi har ikke motorvei, men bor på indre Østlandet, der det kan være -25 i perioder.

Vær obs på at Leafen har en del nedsatt rekkevidde ved -25 grader C fordi den ikke har noen effektiv batterioppvarming samt at varmepumpa da ikke gir noe bidrag. Hvis mulig er det best å parkere bilen i garasje disse kalde dagene og starte med skikkelig varm bil. Husk også på å sjekke lufttrykket i kalde perioder - det har stor betydning. Mange kjører med 2,7-2,9 bar lufttrykk om vinteren fordi dette gir lavere rullemotstand.

Batteritemperatur er et viktig poeng. Vinterstid må jeg hurtiglade Leafen om jeg skal kjøre de 96km hjemmefra til  jobb. Lader typisk etter 60km, da er et ikke mye igjen etter motorveishastighet i -10 til -15 grader. Men på jobb parkeres bilen i oppvarmet parkeringshus, så både batteri og bil er gjennomvarme når jeg skal hjem igjen. Da klarer den de 96km uten problemer. Dog er det gjerne litt varmere på ettermiddagen også, så det bidrar selvsagt litt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nr1rayner

Sitat fra: sjossang på tirsdag 01. august 2017, klokken 21:09
Med en gammel Leaf (dvs produsert før juni 2013) uten varmepumpe, så kjørte jeg ofte lenger enn 8 mil på de kaldeste dagene.

Her har trådstarter vurdert en 2015 modell med varmepumpe, og den er mye mer effektiv. 8 mil er ingen problem :)
Den varmepumpa er nok ikke mye effektiv i - 15 og kaldere! I hvert fall ikke i - 25..

I - 10 C og motorvei (80-90 km/t) brukte bilen min ca 1% pr km, UTEN varme!
Så å "selge" inn at en 24-Leaf går 8 mil alle dager i alle forhold er slettes ikke riktig.
Ja, det vil gå fint de aller fleste dager i de aller fleste forhold, men før eller siden biter man negler med et slikt behov med en slik bil.
Dette bør virkelig både selger og folk på et slikt forum være voksne nok til å kunne fortelle, trodde jeg da i hvert fall...

Så burde vel også folk skjønne at ingen vei eller kjørestil er lik. For meg og "mine" veier kan kanskje 70 km være utfordrende nok, mens for andre går det kanskje med 110km..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

jabe1807

Jeg tenker at de dagene som kan bli litt problematiske for elbilen, så får man ta buss. Det er jo heller ikke smart eller miljøvennlig å kjøpe en overdimensjonert elbil heller. Det handler jo også om hvor mye penger man ønsker å bruke på bil. Det viktigste for meg er enkelt og uproblematisk bilhold og en bil som kan dekke 90 % av behovet.

Counterpointer

Sitat fra: jabe1807 på onsdag 02. august 2017, klokken 09:11
Jeg tenker at de dagene som kan bli litt problematiske for elbilen, så får man ta buss. Det er jo heller ikke smart eller miljøvennlig å kjøpe en overdimensjonert elbil heller. Det handler jo også om hvor mye penger man ønsker å bruke på bil. Det viktigste for meg er enkelt og uproblematisk bilhold og en bil som kan dekke 90 % av behovet.
30 kW Leaf, Soul (alle årsmodeller med varmepumpe) vil dekke 100 %

Carl Anton Stenling

Sitat fra: jabe1807 på onsdag 02. august 2017, klokken 09:11
Det viktigste for meg er enkelt og uproblematisk bilhold og en bil som kan dekke 90 % av behovet.

Det er nok ikke smart å kjøpe 24 kWh-utgaven for behovet slik det er skissert, men med litt improvisasjon vil du greie deg med denne varianten.
I løpet av de 19 årene jeg har kjørt elbil så har jeg lært at det ikke lønner seg å basere seg på å bruke nesten hele batterispennet hver dag (0-100 %). Det er litt komplisert å forklare hvorfor, men kort fortalt tåler bilen langt færre oppladingssykluser dersom hele spennet er i bruk. Vi har ikke nøyaktige data som bekrefter dette for Leaf, men for lignende battericeller foreligger informasjon om dette. Tror derfor at 24 kWh vil fungere greit i starten, men at ved 8 mil daglig kjørelengde så kan du få noe større aldringsutfordring for batteripakken enn det som godt er.
Skulle du likevel velge å gå for 24 kWh så anbefaler jeg at du innhenter litt råd på forumet her rundt ladeoppsett etc. for å minimalisere slitasjen på batteripakken.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Løve

Sitat fra: jabe1807 på onsdag 02. august 2017, klokken 09:11
Jeg tenker at de dagene som kan bli litt problematiske for elbilen, så får man ta buss. Det er jo heller ikke smart eller miljøvennlig å kjøpe en overdimensjonert elbil heller. Det handler jo også om hvor mye penger man ønsker å bruke på bil. Det viktigste for meg er enkelt og uproblematisk bilhold og en bil som kan dekke 90 % av behovet.

Poenget med å kjøpe bil er fleksibilitet og komfort. Da kjøper en noe som dekker sitt behov alle dager.

kavorland

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 02. august 2017, klokken 00:48
Sitat fra: sjossang på tirsdag 01. august 2017, klokken 21:09
Med en gammel Leaf (dvs produsert før juni 2013) uten varmepumpe, så kjørte jeg ofte lenger enn 8 mil på de kaldeste dagene.

Her har trådstarter vurdert en 2015 modell med varmepumpe, og den er mye mer effektiv. 8 mil er ingen problem :)
Den varmepumpa er nok ikke mye effektiv i - 15 og kaldere! I hvert fall ikke i - 25..

I - 10 C og motorvei (80-90 km/t) brukte bilen min ca 1% pr km, UTEN varme!
Så å "selge" inn at en 24-Leaf går 8 mil alle dager i alle forhold er slettes ikke riktig.
Ja, det vil gå fint de aller fleste dager i de aller fleste forhold, men før eller siden biter man negler med et slikt behov med en slik bil.
Dette bør virkelig både selger og folk på et slikt forum være voksne nok til å kunne fortelle, trodde jeg da i hvert fall...

Så burde vel også folk skjønne at ingen vei eller kjørestil er lik. For meg og "mine" veier kan kanskje 70 km være utfordrende nok, mens for andre går det kanskje med 110km..

TS skildrer eit behov på pendling PLUSS småkjøring på totalt 8 mil per dag.
Antar at det vil vere mulighet for lading på QC og anna inn i mellom pendlerstrekkene og småkjøringa. Kvifor skal ein då legg 50 k pluss i bilkjøpet for å få overkapasitet som ein i 90% av tilfella ikkje har trong for, når ein kan erstatte dette med mellomlading ?
Dessutan så vil det vel berre på dei kaldaste og mest krevjande dagane på vinterstid ein får utfordring med rekkevidde for slik bruk.
Det er då vel ikkje slik at alle baserer bruken av elbil på kun å lade 100% over natta heime, så skal dette rekke for all bruk neste dag ?

Min 24kwh 2015 har aldri hatt under 11 mil rekkevidde, men då er dette kyststrok på vestlandet, halvparten av pendlarstrekket i 80, og resten variable høgder og hastigheter på 30 til 50 og maks opplevd munustemperatur på -11. Så får TS vurdere sitt klima og kjørestrekke utifrå andre sine erfaringar i liknande miljø.
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

Carl Anton Stenling

#26
@jabe1807: Hvis du ønsker en mer nøyaktig avklaring av bruksmønsteret så kan du oppgi lengde på pendlestrekningen, hastighet det kjøres i og topografi (kupert/flatt). Tilsvarende for småkjøringen.

I tillegg:
Har du mulighet til å lade mellom pendlingen og småkjøringen? (f.eks. en time mens du spiser middag)
Hvilken ladehastighet har du hjemme (vanlig stikkontakt 10 A eller ladeboks 16 A)?
Skal bilen parkeres i garasje hjemme eller på jobb?
Er det mulighet for lading på jobb eller hurtiglading underveis ved behov?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

sylwester

Det er bare å stille inn timerlading og eventuelt forvarming til avgangspunktet.

Din viktigste oppgave er å se at den piper og blinker i henhold til timerlading før du går fra garasjen. Deretter kan du nyte kvelden uten å tenke på bilen.

På vinteren er det lurt å stille inn forvarmin via app til det tidpunktet du skal dra hjemover evt starte i det du fobereder deg til å dra hjem slik som jeg gjør. Da har du varm bil mot at den bruke rnoen % av batteriet. Noen av de % ville du uansett ha brukt på varme mens du kjørte hjem.

På vinteren så lønner det seg å lade når det er mulighet for det. Ved 30% nekter bilen å forvarme uten strømtilkobling så det er lurt å ha den over det når du parkerer ute i kaldt vær.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

sjossang

Selv om TS nok klarer seg med 24kWh-modellen, så må jeg også innrømme at med 30kWh forsvinner rekkeviddeangsten som dugg for solen :)

Men disse modellene ligger vel fra 200.000,- på Finn (kanskje billigere hvis du velger en US-modell).
Y LR hvit/hvit

jabe1807

Takk for alle engasjerende og informative svar. Vi bestemte oss for å kjøpe 24 kw. Tror den skal dekke det mste som vi har behov for. Vi har bil nr 2 også for å bruke til å trekke tilhenger o.l. Som fersk elbileiere så må vi gjøre oss noen erfaringer som vi kan lære av,slik at vi om et par år kanskje kan kjøpe ny bil når det er kommet flere alternativer på markedet.
Flott å få mange svar og tips på denne tråden som jeg kan dra nytte av etterhvert.
Kan jeg programmere forvarming uten å bruke app?
Jan, Gjøvik

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA