Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 - rustbeskyttelse og bestandighet mot norsk saltsuppe

Startet av Muffinman, mandag 31. juli 2017, klokken 18:08

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: Hollabaloo på fredag 22. mars 2019, klokken 19:35
Sitat fra: Mikalv på fredag 22. mars 2019, klokken 17:07
Fin video og gjennomgang av undersiden av Model 3.

https://www.youtube.com/watch?v=QDPEBEqH8C8

Interessant. Skulle gjerne sett med panelene demontert også.

Jepp - verdiløst å sjekke en bil under uten å ta av plast platene. Forventet han at de skulle henge å slenge etter kort tid ?? Youtube amatør men sikkert flink med kamera :-)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

BatteriOgFossil

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 23. mars 2019, klokken 09:00
Jepp - verdiløst å sjekke en bil under uten å ta av plast platene. Forventet han at de skulle henge å slenge etter kort tid ?? Youtube amatør men sikkert flink med kamera :-)

Nei verdiløst er det ikke. Paneler under bilen beskytter dessuten til en viss grad undersiden mot saltguffe-sprut under kjøring, gitt at de er konstruert riktig. En utfordring med sånne paneler kan være at de samler opp og holder på saltslush, og er de da festet opp mot f.eks. traversen og denne er i stål, risikerer man at den blir liggende og marinere og ruste i guffa.

magnetic

Lurt å sjekke bakre bunn panel beskyttelse for vann og sand oppsamling etter vinteren. Å borre noen drenerings hull kan være lurt , i lengden.


https://www.youtube.com/watch?v=FiLiPZPNhGI

Måkemannen

Sitat fra: Mikalv på torsdag 21. mars 2019, klokken 19:21
Tesla bruker samme sinkbad som "alle andre". Hele bilen, med unntak av motor, elektronikk etc selvfølgelig, går i badet. Majoriteten av bilmerker har ikke noe "ekstra beskyttelse", noen tilbyr det som ekstratjeneste og noen tilbyr det inklusive i prisen. "Rustgarantien" til Tesla er stort sett helt lik som alle andre, hverken bedre eller verre.

Consumer Reports er klare i sin tale:
https://www.consumerreports.org/car-maintenance/does-your-car-need-undercoating/

Dvs også delene i aluminium blir dyppet i sinkbadet?

jkirkebo

Sitat fra: Måkemannen på mandag 25. mars 2019, klokken 00:45
Sitat fra: Mikalv på torsdag 21. mars 2019, klokken 19:21
Tesla bruker samme sinkbad som "alle andre". Hele bilen, med unntak av motor, elektronikk etc selvfølgelig, går i badet. Majoriteten av bilmerker har ikke noe "ekstra beskyttelse", noen tilbyr det som ekstratjeneste og noen tilbyr det inklusive i prisen. "Rustgarantien" til Tesla er stort sett helt lik som alle andre, hverken bedre eller verre.

Consumer Reports er klare i sin tale:
https://www.consumerreports.org/car-maintenance/does-your-car-need-undercoating/

Dvs også delene i aluminium blir dyppet i sinkbadet?

Tesla bruker noe som heter e-coat og hele karosseriet dyppes ja.

https://www.rit.edu/affiliate/nysp2i/sites/rit.edu.affiliate.nysp2i/files/pdfs/e-coating_process_final.pdf
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stig2019


Muffinman

#96
En titt under etter en kanadisk vinter. Dessverre uten å demontere noe plast, så det blir temmelig intetsigende. Jeg er mest spent på hvordan karosseriet vil holde.


https://www.youtube.com/watch?v=XpKswN3GBJc

Kartelaven

Takk for delingen Muffin, virker betryggende uten at jeg er noen ekspert!  :+1
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

Muffinman

Enig i at det foreløpig ikke er mye som tyder på problemer, men fremdeles spent på det vi ikke ser. Vi vet jo at bl.a. Volkswagen hadde store problemer for noen år siden med at dører/bakluke på noen modeller rustet opp innenfra, og når det ble synlig var det allerede skjedd stor skade. Jeg HÅPER at Tesla har tatt godt overmål på rusthindrende tiltak, men tiden vil gi oss fasiten. Om et par år vet vi veldig mye mer enn nå :)

Muffinman

Nå begynner det dessverre å dukke opp litt diverse på en Model 3 - gruppe. Gruppa later å ha lakkdefekter på disse bilene som tematikk, så det gjenstår å se hvor reelt dette er eller om det handler om enkelteksemplarer med feil i overflatebehandlingen. Det ser ihvertfall ikke bra ut. Tillater med å legge noen av bilene her: Eier av bildene er Joni Savolainen som har postet det i facebook-gruppa. Bilene er under 12 måneder gamle og har rullet maks 30.000 km.


bno

Veldig visuelle bilder som er svært foruroligende. Det virker som det er lite Norske som har tilkjennegitt denne erfaringen. Er det reelt?

alibaba

De må vel være en batch som har blitt levert i Finland med dårlig lakk/feil påført el lign ?

Enten det eller kjørt som noen idioter ala rally Finland på grusveier over tid?

Skulle tro at vi hadde fått sett lignende bilder fra andre her i Norge om dette er "standard" på alle model 3?

(Prøver å trøste meg selv her :) )
TM3P

MikkeBoomBoom

Ah Joni, for en mann :)

Jeg var nylig i en lengre diskusjon med fyren som endte med at tråden ble stengt. Hans avsluttende argument var at jeg burde bruke Google uten å svare på det jeg spurte ham om. Han kunne også garantere at han "aldri" hadde kjørt på veier med sand, salt, grus etc. Yeah right  8)

Det dreier seg altså om sand, stein, grus etc som slås mot kanalen (eller rocker panel) og kanten på hjulbuen. Dette er IKKE en eksklusiv utfordring som KUN gjelder Tesla og Model 3 men den gjelder OGSÅ Tesla og Model 3. Du vil se det samme på Audi, BMW, Volvo osv (nå er det sikkert noen som vil si "Jamen sånn er det ikke på min Audi", og det har du sikkert rett i men så er ikke dette noe som alle Model 3 eiere opplever heller)

Jeg er enig i at dette er noe som bør adresseres. Det finnes både guides og ferdige kit som løser dette både enkelt og billig. Problemet med hvordan Joni legger dette frem er at han prøver å skape et inntrykk av at dette har med lakk å gjøre, det har det naturligvis ikke. Du kan ha tykk og hard lakk (ikke at det er et mål i seg selv) og likevel vil man spise opp klarlakk, deretter fargelaget og til slutt grunningen. Det er fysikkens lover, enkelt og greit.

Løsningen er å montere skvettlapper, dette kan man gjøre selv med et kit, eller så kan man foliere området. Sistnevnte er nok lurt å sette ut til noen andre. Personlig setter jeg på skvettlapper da dette også hindrer stein fra å bli kastet opp på bakre kvartpanel og bakdør.

Som sagt så er det bare å ha øynene med seg for biler med lakkerte kanaler uten skvettlapper. Naboens Audi A2 mangler lakk, naboen nedi gata har en Volvo V60 uten lakk bak forhjulet, Golfen på utsiden av legekontoret i går manglet lakk.. osv osv.

Legger ved en liten potpurri av bilder fra Audi og BMW forum samt bildet av en Golf jeg tok i går.

Denne har blitt postet før, men jeg tror det kan være lurt å gjenta for sakens skyld:
https://www.youtube.com/watch?v=oS8sAl5dOjY&fbclid=IwAR1naM2h0OxmYab2HselDmZIR35eJ7bTvB6nsPcD4tJo6HOgKuZ0y5S52cc


1000kwh

Flotte bilder, men vi må nesten vite detaljene hvordan rundt bilen er brukt.

Kjører du regelmessig flere kilometer på grusvei kommer jo bilen din til å se helt forferdelig ut uansett.

MikkeBoomBoom

Sitat fra: 1000kwh på fredag 07. juni 2019, klokken 08:55
Flotte bilder, men vi må nesten vite detaljene hvordan rundt bilen er brukt.

Kjører du regelmessig flere kilometer på grusvei kommer jo bilen din til å se helt forferdelig ut uansett.

Takk takk ;)

Jeg kan jo naturligvis ikke svare for bildene, men naboen vet jeg har hatt Audi'en i to år og de jobber i Vågsbygd. Kun asfalt. Spist opp klarlakk og fargelaget på kanalen mot forhjulet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA