Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lyst til å bytte "ny" 75D mot ny 75D - økonomi

Startet av jcnorway, søndag 30. juli 2017, klokken 10:48

« forrige - neste »

jcnorway

Hei.

Jeg er i en liten skvis med meg selv i forhold til å bytte ut en "ny" 75D med å bestille en ny 75D før rentekampanjen går ut.

Bakgrunn som følger:

Kjøpte i april en inventory 2017 facelift TMS 75D.

Denne har bl.a.:

- Gratis ubegrenset superlading som følger bilen
- Soltak
- Sølv metallic
- 19" slipstream både sommer og vinter (piggfri)
- Sort skinn, lyst innertak, alcantara i tak og dash.
- AP2
- Standard lyd
- Stålfjærer
- Solfilm fra B-stolpe og bakover

Den gang ble denne kjøpt for 800K (dessverre dårlig timing).

Ved bestilling idag så vil tilsvarende bil uten vinterhjul komme på rundt 750K, men da med luft, raskere aks og oppgradert lyd, men da superlading kun på nåværende eier.

Min nåværende 75D vil (ved levering oktober for ny bil) ha kjørt ca 10K km.

Hodet sier at man bare får bite i det sure eplet og beholde nåværende bil i minst noen år til - da økonomien/tapet blir for heftig.

Hjertet og tech-geeken i meg lengter etter å bestille ny 75D....

Noen som kan komme med noen råd i enten den ene eller andre retningen? Hva kan jeg forvente å få for min nåværende 75D? Og kan et bytte regnes hjem og gjøres spiselig for min bedre halvdel? Vil bare ha litt innspill for og imot bytte - blir ikke enig med meg selv. Hadde vært godt og også slått meg til ro med den jeg har idag - trenger bare å bli overbevist i så fall om at det er det smarteste
Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

Espen Hugaas Andersen

Det kommer alltid noe nytt. Du har en veldig god bil og jeg ville bare fortsatt å bruke den. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Nasatech

Tror, helt personlig, at jeg ville valgt det sure eplet! Men kommer jo an på økonomi og mulighetene du har privat.

Hvor viktig de raskere aks og oppgradert lyd?

jcnorway

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 30. juli 2017, klokken 10:56
Det kommer alltid noe nytt. Du har en veldig god bil og jeg ville bare fortsatt å bruke den. :)

Takk for fornuftige ord! Når man leser forumet og på diverse Tesla-grupper på FB så merker jeg at man blir litt revet med når enkelte virker som bytter bil oftere enn de bytter mobiltelefon
Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

Brede

Jeg anslår at for 97% av befolkningen så høres det ut som galskap at du engang vurderer dette byttet.
De resterende 3% finner du vel her inne, så du har kommet til rett sted.  ;D

Må innrømme at jeg hører til de 97% (om du da ikke har godt over snittet formue/inntekt da).

jcnorway

Sitat fra: Nasatech på søndag 30. juli 2017, klokken 10:56
Tror, helt personlig, at jeg ville valgt det sure eplet! Men kommer jo an på økonomi og mulighetene du har privat.

Hvor viktig de raskere aks og oppgradert lyd?

Av de tingene som mangler (raskere aks, oppgradert lyd og luft) så er det kanskje luft som jeg skulle ønske at jeg hadde (selv om jeg fint lever uten).

Tapet blir nok såpass stort at det blir fryktelig dyr aks, lyd og luft. Får trøste meg med at gratis superlading som følger bilen er et pluss neste gang bilen skal byttes
Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

jcnorway

Sitat fra: Brede på søndag 30. juli 2017, klokken 11:00
Jeg anslår at for 97% av befolkningen så høres det ut som galskap at du engang vurderer dette byttet.
De resterende 3% finner du vel her inne, så du har kommet til rett sted.  ;D

Må innrømme at jeg hører til de 97% (om du da ikke har godt over snittet formue/inntekt da).

Jeg tilhører nok i utgangspunktet de 97%, men man blir jo litt skada av å henge her inne og diverse andre steder, noe som gjør en tilbøyelig til å skli mot de 3%
Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

spirrevipp

Behold den du har, det kommer garantert til å koste mer enn det smaker å bytte. Ville aldri byttet bare for å få raskere aks, luft og hifi:
- Raskere aks er mest leketøy
- Hifi kan du oppgradere (tredjeparts) uten å bytte bil
- Siden du allerede kjøpte en uten luft så er det sannsynligvis ikke kritisk

Selv om bilen for deg bare er noen måneder gammel så vil det for kjøper være en brukt bil, minst 10% rabatt i forhold til pris på tilsvarende ny + fratrekk for utstyr som en ny har som din ikke har.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Nasatech

Og tenk deg alle pengene du sparer på dekk ved å ikke ha bedre aks

Christiansen

Jeg hadde beholdt bilen. Voldsomt med penger for raskere aks, oppgradert lyd og luft. Det er lett å lese seg blind på detaljer her inne.
Bestilt Model S 75D, levering August-September

ModelS_Oslo88

Sitat fra: jcnorway på søndag 30. juli 2017, klokken 10:48
Hei.

Jeg er i en liten skvis med meg selv i forhold til å bytte ut en "ny" 75D med å bestille en ny 75D før rentekampanjen går ut.

Bakgrunn som følger:

Kjøpte i april en inventory 2017 facelift TMS 75D.

Denne har bl.a.:

- Gratis ubegrenset superlading som følger bilen
- Soltak
- Sølv metallic
- 19" slipstream både sommer og vinter (piggfri)
- Sort skinn, lyst innertak, alcantara i tak og dash.
- AP2
- Standard lyd
- Stålfjærer
- Solfilm fra B-stolpe og bakover

Den gang ble denne kjøpt for 800K (dessverre dårlig timing).

Ved bestilling idag så vil tilsvarende bil uten vinterhjul komme på rundt 750K, men da med luft, raskere aks og oppgradert lyd, men da superlading kun på nåværende eier.

Min nåværende 75D vil (ved levering oktober for ny bil) ha kjørt ca 10K km.

Hodet sier at man bare får bite i det sure eplet og beholde nåværende bil i minst noen år til - da økonomien/tapet blir for heftig.

Hjertet og tech-geeken i meg lengter etter å bestille ny 75D....

Noen som kan komme med noen råd i enten den ene eller andre retningen? Hva kan jeg forvente å få for min nåværende 75D? Og kan et bytte regnes hjem og gjøres spiselig for min bedre halvdel? Vil bare ha litt innspill for og imot bytte - blir ikke enig med meg selv. Hadde vært godt og også slått meg til ro med den jeg har idag - trenger bare å bli overbevist i så fall om at det er det smarteste

Mange med bra input her, bare en ting for å leke litt "devils advocate" her. Hvis du i dag har en vanlig rente på billånet så kan det hende at månedskostnaden ifht. Sparte rentekostnader spiser opp en del av "tapet" du tar up-front, over tid. Du skal lete lenge etter 0,25% rente på billån, har faktisk aldri sett noe lignende før. Og da har du jo en bil du er 100% fornøyd med  :D

Men de fleste ville nok sagt at du skulle være fornuftig og beholde den du har :police: 8)

JorgenM

Sitat fra: jcnorway på søndag 30. juli 2017, klokken 11:02
...noe som gjør en tilbøyelig til å skli mot de 3%
Da bør du tenke litt mer langsiktig, om 2-3 år kommer garantert en enda mer oppgradert S som du har enda mer lyst på og er økonomisk mer rustet til å kjøpe hvis du klarer å "bite i eplet" idag.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Softblue

Det er avslørt at det kommer en ny girspak med autopilotinnkobling. Spørsmålet er hvor mye annet nytt som kommer med den?
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Brede

Sitat fra: Softblue på søndag 30. juli 2017, klokken 12:34
Det er avslørt at det kommer en ny girspak med autopilotinnkobling. Spørsmålet er hvor mye annet nytt som kommer med den?

Finnes vel de som kan finne på å bytte bil bare pga. girhendelen også.  ;D

mthoring

Sitat fra: Brede på søndag 30. juli 2017, klokken 12:40
Finnes vel de som kan finne på å bytte bil bare pga. girhendelen også.  ;D

Jeg bekreftet bil i går og krysser fingrene for gammel girhendel :P
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA