Skrevet av Emne: DSB: Ikke lov å lade uten jordfeilbryter type B på kontakt (Nyere enn 2016)  (Lest 20219 ganger)

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6739
    • Vis profil
Sv: DSB: Ikke lov å lade uten jordfeilbryter type B på kontakt (Nyere enn 2016)
« Svar #120 på: torsdag 10. august 2017, klokken 00:23 »
Sikker på at dette var hans/hennes permanente hjemmelading og ikke nødlanding hos slektning e.l.?
Usikker, men jeg går forbi der et par ganger i uken og det er ofte den står der. Uansett, er dette greit selv som nødlading?
Dette står beskrevet i linken tråden starter med:

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#skjoteledninger-skal-ikke-benyttes
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

LMOR

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4556
    • Vis profil
Sv: DSB: Ikke lov å lade uten jordfeilbryter type B på kontakt (Nyere enn 2016)
« Svar #121 på: torsdag 10. august 2017, klokken 08:07 »
I forskriften står det:

Eier/byggherre og bruker kan være virksomheter og faller følgelig inn under de krav som Internkontrollforskriften stiller til systematisk etterlevelse av forskriften. I mange tilfelle vil imidlertid disse være privatpersoner og dermed ikke underlagt de krav som Internkontrollforskriften stiller.

Privatpersoner kan ikke straffes for å ikke følge med. De straffes indirekte med avkorting av forsikringsutbetaling ved brann. Men kun ved uaktsomhet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Griffel

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7323
    • Vis profil
Sv: DSB: Ikke lov å lade uten jordfeilbryter type B på kontakt (Nyere enn 2016)
« Svar #122 på: torsdag 10. august 2017, klokken 09:14 »
Privatpersoner kan ikke straffes for å ikke følge med. De straffes indirekte med avkorting av forsikringsutbetaling ved brann. Men kun ved uaktsomhet.
Normalt er nok eneste straffen de skader, og ulemper en eventuell feil fører med seg.

Men for de som lader med skjøteledning ut av vindu, kan det nok i tilleg bli både avkortning og regresskrav når det skjer noe «uønsket».
« Siste redigering: torsdag 10. august 2017, klokken 09:38 av Griffel »
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sele

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1244
    • Vis profil
Sv: DSB: Ikke lov å lade uten jordfeilbryter type B på kontakt (Nyere enn 2016)
« Svar #123 på: torsdag 10. august 2017, klokken 09:19 »
LMOR sin tolkning er korrekt ellers så er det lov og bruke hode.

Ebe

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1025
    • Vis profil
Sv: DSB: Ikke lov å lade uten jordfeilbryter type B på kontakt (Nyere enn 2016)
« Svar #124 på: torsdag 10. august 2017, klokken 09:30 »
Kravene i internkontrollforskiften og det generelle kravet om at huseier er ansvarlig for det elektriske anlegget er vel to forskjellige ting?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

LMOR

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4556
    • Vis profil
Sv: DSB: Ikke lov å lade uten jordfeilbryter type B på kontakt (Nyere enn 2016)
« Svar #125 på: torsdag 10. august 2017, klokken 15:59 »
Det er i denne forskriften det står:

Eiers/brukers ansvar for vedlikehold innebærer en plikt til å forvisse seg om at anlegget til enhver tid tilfredsstiller sikkerhetskravene i kapittel V.


Og denne viser til normen denne tråden diskuterer.
Uten kontrollforskriften har normen ingen juridisk betydning.

Og til eksempelet med skjøteledning, så er vi klart i gråsonen over til uaktsomhet.

Privatpersoner har et ansvar ift å bruke fagfolk, men ikke til å følge med på nye versjoner av normen. Det er heldigvis ikke slik enda at alle må ha en privat avtale med en fagperson som rådgiver.

Jeg synes det er bekymringsfullt at bransjen er med på å lage normen. Heldigvis har de ikke fått myndighetene med på å kreve at vi skal betale for oppgraderinger løpende.

Risikovurderingene normen legger til grunn er mer føre var enn basert på statistikk. Det gjør at bransjen kan få nye oppdrag løpende. Forsikringsselskapene forholder seg til statistikk, ellers ville de miste kunder.
« Siste redigering: torsdag 10. august 2017, klokken 16:21 av LMOR »
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

elkanon

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 1
    • Vis profil
Sv: DSB: Ikke lov å lade uten jordfeilbryter type B på kontakt (Nyere enn 2016)
« Svar #126 på: fredag 20. september 2019, klokken 21:20 »
Konkret eksempel.

Siden det følger med et støpsel 32A 2Pol+Jord 230V på tesla model 3, så gjør jeg følgende.
Setter inn en 2 polet 32A sikring, så et b-vern på 32A og 10 kvadrat kabel til en 32A 2Pol+Jord 230V stikkontakt.

Da må det vel dette være bra?


tolapet

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 153
    • Vis profil
Sv: DSB: Ikke lov å lade uten jordfeilbryter type B på kontakt (Nyere enn 2016)
« Svar #127 på: fredag 20. september 2019, klokken 22:54 »
Jeg ville brukt 40Amp’s sikring, da en 32Amp sikring sansynligvis vil trippe
 når du lader med 32Amp Jordfeilvern type er kun å få i 63Amps?? utførelse
Det var iallefall det fyren på Elektroimportøren sa
Jeg handlet hos en grossist i Bergen, skulle ha jordfeilvern type B etter en 16Amps sikring, og fikk 63Amps vern
Og så må der også være montert overspenningsvern
« Siste redigering: fredag 20. september 2019, klokken 22:57 av tolapet »

Amatøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2281
    • Vis profil
Sv: DSB: Ikke lov å lade uten jordfeilbryter type B på kontakt (Nyere enn 2016)
« Svar #128 på: fredag 20. september 2019, klokken 23:14 »
Fikk byttet 32 A sikring til 40 A på reklamasjon nettopp på grunn av det.

Elektrikeren sa også at de har ikke godt av å gå på maksimal belastning over lang tid.
VW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Bestilt Audi e-tron 50
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13906
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: DSB: Ikke lov å lade uten jordfeilbryter type B på kontakt (Nyere enn 2016)
« Svar #129 på: fredag 20. september 2019, klokken 23:41 »
Jeg ville brukt 40Amp’s sikring, da en 32Amp sikring sansynligvis vil trippe
 når du lader med 32Amp Jordfeilvern type er kun å få i 63Amps?? utførelse
Det var iallefall det fyren på Elektroimportøren sa
Jeg handlet hos en grossist i Bergen, skulle ha jordfeilvern type B etter en 16Amps sikring, og fikk 63Amps vern
Og så må der også være montert overspenningsvern

Deter ikke lov med 40A sikring foran en 32A CEE-kontakt. Skal det brukes 40A sikring så må det monteres ladestasjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amatøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2281
    • Vis profil
Sv: DSB: Ikke lov å lade uten jordfeilbryter type B på kontakt (Nyere enn 2016)
« Svar #130 på: lørdag 21. september 2019, klokken 13:39 »
Deter ikke lov med 40A sikring foran en 32A CEE-kontakt. Skal det brukes 40A sikring så må det monteres ladestasjon.

Jeg har i hvert fall ladestasjon (Schneider EVLink smart wallbox - 32 A).   ;D
VW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Bestilt Audi e-tron 50
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

Nordlands

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 396
    • Vis profil
Sv: DSB: Ikke lov å lade uten jordfeilbryter type B på kontakt (Nyere enn 2016)
« Svar #131 på: mandag 23. september 2019, klokken 11:01 »
Jeg ville brukt 40Amp’s sikring, da en 32Amp sikring sansynligvis vil trippe
 når du lader med 32Amp Jordfeilvern type er kun å få i 63Amps?? utførelse
Det var iallefall det fyren på Elektroimportøren sa
Jeg handlet hos en grossist i Bergen, skulle ha jordfeilvern type B etter en 16Amps sikring, og fikk 63Amps vern
Og så må der også være montert overspenningsvern
Det er bare den billigste jordfeilbryteren type B fra CHiNT som kun er å få i 63A. Jeg har en ABB 40A som tar 1 modulbredde mindre i skapet. Elektroimportøren har for øvrig også 40A jordfeilautomat type B som kan brukes.

Fungerer fint for meg å lade 32A på 32A sikring, men har vanligvis laderen stilt på 16-20A som dekker mitt bruk med lading annenhver natt.

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13906
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: DSB: Ikke lov å lade uten jordfeilbryter type B på kontakt (Nyere enn 2016)
« Svar #132 på: mandag 23. september 2019, klokken 11:23 »
Jeg ville brukt 40Amp’s sikring, da en 32Amp sikring sansynligvis vil trippe
 når du lader med 32Amp Jordfeilvern type er kun å få i 63Amps?? utførelse
Det var iallefall det fyren på Elektroimportøren sa
Jeg handlet hos en grossist i Bergen, skulle ha jordfeilvern type B etter en 16Amps sikring, og fikk 63Amps vern
Og så må der også være montert overspenningsvern
Det er bare den billigste jordfeilbryteren type B fra CHiNT som kun er å få i 63A. Jeg har en ABB 40A som tar 1 modulbredde mindre i skapet. Elektroimportøren har for øvrig også 40A jordfeilautomat type B som kan brukes.

Fungerer fint for meg å lade 32A på 32A sikring, men har vanligvis laderen stilt på 16-20A som dekker mitt bruk med lading annenhver natt.

Chint har 40A utgaver også. Men det er ikke noe poeng med det, man kan fint bruke en 63A jordfeilbryter på en 6A kurs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1203
    • Vis profil
Sv: DSB: Ikke lov å lade uten jordfeilbryter type B på kontakt (Nyere enn 2016)
« Svar #133 på: mandag 23. september 2019, klokken 13:32 »
Kanskje en her blander sammen ren jordfeilbryter og jordfeil(bryter)automater?

Den første er en ren detektor av jordfeil med utkobling, som denne: https://www.elbilgrossisten.no/products/chint-jordfeilbryter-type-b-63a?gclid=CjwKCAjw2qHsBRAGEiwAMbPoDPU8w_dS7iQClNlnK2-GtThBRgwR01Uw8pj5vuLQgzXrPA5178WRYhoCuogQAvD_BwE
Her står 63A, det er max verdi på forankoblet sikring. Denne enheten inneholder ingen sikringsfunksjon.

Denne https://www.elektroimportoren.no/jordfeilautomat-2p-16a-b-kar-2-modul-30-ma/1616606/Product.html?Event=pathlist er en kombinert jordfeilbryter og sikring, men jorfeilbryterfunksjonen er type A.

Dette

Nordlands

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 396
    • Vis profil
Sv: DSB: Ikke lov å lade uten jordfeilbryter type B på kontakt (Nyere enn 2016)
« Svar #134 på: mandag 23. september 2019, klokken 14:12 »
Jordfeilbryter må likevel dimensjoneres for kontinuerlig last, på samme måte som en kabel, og større kapasitet er da dyrere med noen merker, f.eks. ABB.

Så feil hos elektroimportøren, men det finnes f.eks. disse Garo hos Elby som er B kar jordfeilautomater med type B jordfeilvern.
https://elby.no/elektromateriell/sikringsmateriell/jordfeilautomat-elbil.html