Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av El-bil og aller helst med god plass :)

Startet av Jonny Hanger Humstad, tirsdag 25. juli 2017, klokken 20:54

« forrige - neste »

Pigeonbay

Sitat fra: automat på tirsdag 25. juli 2017, klokken 23:52
Sitat fra: oveduesund på tirsdag 25. juli 2017, klokken 23:31
Størst plass er det vel B-klassen som kan skilte med. Flott bil. Verdt pengene



Man bør tenke seg nøye om før man går for en bil uten hurtiglading. Det legger endel begrensinger på bruken.
Har kjørt Bergen-Oslo-Levanger med den i sommer. Går heilt fint for vår del. Trenger ikkje så mange ladestopp som ein kanskje trur. Men klart, folk har forskjellige preferanser. For vår del var uansett plass noko av det viktigste og då var B-klassen det rette valget

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk


Carl Anton Stenling

Det kan noen ganger være smart å kjøpe ny optimalisert barnevogn samtidig med bilkjøpet :-)

En litt mindre og smartere utgave av barnevognen kan spare mye plassbehov både i bilen og ellers.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Jonny Hanger Humstad

#17
Barnevogna blir på størrelse med en liten koffert når vi slår den sammen, så det går fint :)

Testet uansett en Kia 2018-modell for noen uker siden. Ble forelsket tvert! Deilig bil! Så nå blir det nok kjøp, tenker jeg.
Er jo åpenbart billigere å kjøpe en brukt el-bil. Hva bør man tenke over om man f.eks bestemmer seg for å kjøpe en 2016-modell Soul vs en 2018-modell. Hvor store forskjeller er det?

Hjemme hos oss så er det ikke noen hurtiglader satt opp som er tilgjengelig. Det står noen ved en skole like ved da. Hvor mye blir det kostende å sette opp stasjon hjemme ca? Hvor krise er det om man ikke setter opp og kun bruker strøm fra husveggen? Jeg kjenner på meg selv at jeg føler meg litt frekk om jeg hurtiglader nede på skolen, men har jeg egentlig noen grunn til det? Hva er policyen på slike ting? :)

Til info så følte jeg meg som en skikkelig douch når jeg kjørte i kollektivfeltet hehe, men sånt går vel over eller?


Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 26. juli 2017, klokken 15:33
Det kan noen ganger være smart å kjøpe ny optimalisert barnevogn samtidig med bilkjøpet :-)

En litt mindre og smartere utgave av barnevognen kan spare mye plassbehov både i bilen og ellers.
----------------

Kia Soul Exclusive 2016

Carl Anton Stenling

Høres ut som du er i ferd med å ta et godt valg :-)

Ift. normallading, dvs. ladingen du gjør hver natt, så anbefales veggladeboks fordi det gir best elsikkerhet og lettvint betjening. Pris for å legge opp varierer (kr 7.000-30.000) avhengig av føringsvei og elektrikerens prisingpolicy.

Dersom du skal lade på eksisterende stikkontakt så bør du få elektriker til å se over kursen for å sikre at den tåler belastningen og er i god tilstand. Maks. ladestrøm er da 10 A.

Flere råd og drøftinger rundt normalladepunkter finner du i forumets del om lading.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

hanche

Sitat fra: Jonny Hanger Humstad på lørdag 12. august 2017, klokken 00:38
Til info så følte jeg meg som en skikkelig douch når jeg kjørte i kollektivfeltet hehe, men sånt går vel over eller?
Det går over. Men likevel, når du gjør det, så anstreng deg gjerne litt ekstra for ikke å hindre kollektivtrafikken unødig.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

chriso89

Godt valg.  jeg har hatt både 2017 og har nå 2018 kia soul.  Får en midtarmalene i baksete, bedre og stillere michelin sommerdekk og 3-5 mil ekstra rekkevidde.    Annbefaler deg å kjøpe en med panorama soltak.  det var som natt og dag:)  Da får du også LED lys i kabinen!

Rekkevidde er uansett ikke noe problem til daglig bruk

Jonny Hanger Humstad

For vår del er panoramatak og LED i taket en unødvendig gode :) Vi skal uansett ha skiboks :)

Vi har fått tilbud om en brukt KIA exlusive 2015 modell til 225K. Gått ca 300km. Koster jo nesten det samme som en ny 2018 Classic det da. Hvilken bør man gå for her? Hvilke egenskaper har exlusiven, og forsåvidt også activen, som gjør at det er verdt de ekstra pengene?
----------------

Kia Soul Exclusive 2016

MikaelBerberg

Sitat fra: Jonny Hanger Humstad på fredag 18. august 2017, klokken 05:16
For vår del er panoramatak og LED i taket en unødvendig gode :) Vi skal uansett ha skiboks :)

Vi har fått tilbud om en brukt KIA exlusive 2015 modell til 225K. Gått ca 300km. Koster jo nesten det samme som en ny 2018 Classic det da. Hvilken bør man gå for her? Hvilke egenskaper har exlusiven, og forsåvidt også activen, som gjør at det er verdt de ekstra pengene?
Hvis man tenker verdi ved videresalg, vil nok en Exclusive være overlegen en Classic.
Husk at skal man ha med metallic lakk, vinterdekk, ekstra ladekabel og gummimatter runder man fort 240-245 for en ny Classic.

Egenskapene ved Classic vs. Active:
Varmepumpe
El. innfellbare sidespeil m/autofunksjon
Tåkelys foran
Automatisk avblendbart bakspeil
(Midtarmlene i baksetet på 2018)

Egenskapene ved Active vs. Exclusive (foruten det over):
Parkeringssensorer foran og bak
Skinninteriør
Ventilerte seter foran
Oppvarmede bakseter
12V uttak i bagasjerom
Mood lys i høyttalere foran

Dog synes jeg at 225k for en 2015 er nok litt i overkant nå. 190-200 er nok mer realistisk.

Jonny Hanger Humstad

----------------

Kia Soul Exclusive 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA