Nå kommer Tesla's model 3 !

Startet av doldis1, søn 23. jul 2017, kl. 19:56

« forrige - neste »

Tellus

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søn 24. jun 2018, kl. 11:32
Du kan være uenig, men fakta er fakta.

Eneste som er premium med M3 ser ut til å vær prisen synes nå jeg.
Men at den vil selge som hakka møkk i Norge hvis det kommer en 300K utgave er hevet over enhver pris.

Men premium ?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tellus på søn 24. jun 2018, kl. 11:46Eneste som er premium med M3 ser ut til å vær prisen synes nå jeg.
Men at den vil selge som hakka møkk i Norge hvis det kommer en 300K utgave er hevet over enhver pris.

Men premium ?
Ja. Model 3 er designet for å være en konkurrent til BMW 3-serie, Audi A4, og Mercedes C-klasse, og ca alle tester hittil sier at den klarer seg bra i sammenligningen med konkurrentene.

Riktignok har vi ennå ikke sett en Model 3 uten oppgradert interiør, så vi vet ikke hvordan innstegsmodellen av Model 3 kommer ut av sammenligningen med innstegsmodellene av konkurrentene. Men i hvert fall på S/X er selv standardinteriøret ganske så bra.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rollep

Sitat fra: Rollep på søn 24. jun 2018, kl. 11:31Premium sports-sedan, yeah right :D
En bil som mangler speedometer foran rattet kan ikke kalles sports-sedan.

Det der med premium må man også stille seg svært skeptisk til.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rollep på søn 24. jun 2018, kl. 11:56En bil som mangler speedometer foran rattet kan ikke kalles sports-sedan.
I din mening. I mitt syn er det er en mening som havner i sjangeren "en mobiltelefon uten knapper kan ikke kalles en smarttelefon".

Det er et designvalg som man kan være enig eller uenig med, men det er ikke et designvalg som påvirker om bilen er en sports-sedan.
Sitat fra: Rollep på søn 24. jun 2018, kl. 11:56Det der med premium må man også stille seg svært skeptisk til.
Igjen, i din mening. På den andre siden har man alle som har prøvd bilen, og elsker den.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Bare for å legge inn en kilde (antar BMWblog er bra nok): https://www.bmwblog.com/2017/08/02/tesla-model-3-vs-bmw-3-series-vs-mercedes-benz-c-class-per-bloomberg/

"These are just spec comparisons, as we can't test the Model 3 just yet. However, on paper, it's remarkable how similar these cars are and it really shows where Tesla was aiming with the new Model 3. Some may argue that the Model 3 doesn't compare with traditional ICE (Internal Combustion Engine) vehicles but Telsa has been very clear that its newest car isn't supposed to just be a great electric car but a great overall car. So if it wants to be considered the best car in the segment, it's going to have to take on traditionally-powered cars. And it seems up to the task."
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Hyperstress

Jeg fikk tatt en kikk på en nyprodusert M3 i sist uke, og jeg ble veldig positivt overrasket. Jeg fikk premiumfølelse da jeg satte meg i bilen, gode seter, bra og responsiv skjerm, fint interiør. Mindre panel-gaps utvendig enn på min MS. Rimelig greit bagasjerom. Får nok plass til emmaljunga city, pluss noe ekstra bagasje. Føltes bra med skjermen i midten, har egentlig savnet det på alle andre biler jeg har hatt fordi i min sittestilling står alltid rattet og/eller handa i veien for skjermen.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Gordon Retriever

Sitat fra: Rollep på søn 24. jun 2018, kl. 11:31Premium sports-sedan, yeah right :D

Premium-begrepet har like mye med følelser og markedsføring å gjøre som fakta.
Hvis man imidlertid går med på å betegne Audi A4 eller BMW 3-serie som "premium", hører også Model 3 med under denne merkelappen.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Gordon Retriever på søn 24. jun 2018, kl. 14:23Premium-begrepet har like mye med følelser og markedsføring å gjøre som fakta.
Hvis man imidlertid går med på å betegne Audi A4 eller BMW 3-serie som "premium", hører også Model 3 med under denne merkelappen.
Enig. Om man ikke definerer 3-serie, A4 og C-klasse som premium, så er jeg med på at Model 3 ikke er premium.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Gordon Retriever

:+1: Glimrende.
Jeg ser forresten at det var falt ut en :) i det forrige innlegget mitt.

Ikke at jeg skal være den første til å komme trekkende med Wikipedia som sannhetsvitne, men artikkelen Compact executive car har en ganske grei oversikt, som bl.a. omfatter modeller fra Acura, Alfa Romeo, Cadillac, DS, Infinity, Jaguar, Lexus, Volkswagen og Volvo.
Jeg ser ikke helt problemet med at Model 3 skal tilhøre denne gruppen.

JorgenM

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søn 24. jun 2018, kl. 12:16
Bare for å legge inn en kilde (antar BMWblog er bra nok): https://www.bmwblog.com/2017/08/02/tesla-model-3-vs-bmw-3-series-vs-mercedes-benz-c-class-per-bloomberg/

Som en oppfølger til den passer denne artikkelen fra igår der det bekreftes at TM3 ikke har påvirket salget av 3-serie:
https://www.bmwblog.com/2018/06/26/tesla-model-3-sales-havent-eaten-into-bmw-3-series-sales/

I tillegg kan man selvsagt tenke seg at hvis 3-serie hadde fått samme skatte-fordeler osv (USD 10.000) som TM3 så hadde 3-serie solgt enda mer også :)

Hel-elektrisk 3-serie kommer om kun 2 år, da blir ting lang mer spennende :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: JorgenM på ons 27. jun 2018, kl. 08:39Som en oppfølger til den passer denne artikkelen fra igår der det bekreftes at TM3 ikke har påvirket salget av 3-serie:
https://www.bmwblog.com/2018/06/26/tesla-model-3-sales-havent-eaten-into-bmw-3-series-sales/

I tillegg kan man selvsagt tenke seg at hvis 3-serie hadde fått samme skatte-fordeler osv (USD 10.000) som TM3 så hadde 3-serie solgt enda mer også :)

Hel-elektrisk 3-serie kommer om kun 2 år, da blir ting lang mer spennende :)
Vi får se om det kommer noen elektrisk 3-serie. Den eneste modellen som er noenlunde bekreftet er vel iX3.

Men påvirkningen av Model 3 på 3-serie vil nok føles mer over tid. (Selv om salget av 3-serie, A4 og C-klasse allerede faller.) Det er enkelt å konkurrere med noe med to års leveringstid, når man selv kan levere på dager/uker/måneder.

For øvrig, plug-in versjonen av 3-serie, 330e, får et føderale skatteinsentiv på $4001, mens de som tar levering av Model 3 i første halvdel av 2019 får $3750 og de som tar levering i andre halvdel av 2019 får $1875. Statlige insentiver kan komme i tillegg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Elmo

Sitat fra: JorgenM på ons 27. jun 2018, kl. 08:39
Som en oppfølger til den passer denne artikkelen fra igår der det bekreftes at TM3 ikke har påvirket salget av 3-serie

Så dette er er normalkurven til 3-serien da ??  ???  (kilde EV revolution show)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2026.8.3
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km (nå avviklet).

Espen Hugaas Andersen

Den grafen er litt misvisende i forhold til salgsutviklingen til konkurrentene. Den er i prosent markedsandel, altså når markedet vokser, så kan en mindre bit av en større kake fortsatt bety økt salg. Altså den grafen kan ikke fortelle om salget til BMW øker eller minker.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Elmo

Godt observert :+1:  (jeg "tok" ikke den i farten)

Men det at de andre fossilene har tilnærmet flat kurve sier vel sitt ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2026.8.3
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km (nå avviklet).

Magnus Hansen

Det er jo en svært misvisende tittel i forhold til innhold. Poenget er at salget av BMW 3 serie er ned, men folk velger i stedet andre biler fra BMW. Spesielt SUVer. Så totalt sett minker ikke BMW salget

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA