Nå kommer Tesla's model 3 !

Startet av doldis1, søn 23. jul 2017, kl. 19:56

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: bmw2002 på fre 03. nov 2017, kl. 20:41
...... i motsetning til Tesla som rusher Model 3.

Rusher og rusher, produksjonsbåndene står vel stort sett nesten stille, 222 biler på tre måneder(Q3 i år)?

Initium

Sitat fra: Kjetil Vik på fre 03. nov 2017, kl. 21:37med den intelligente kommentaren om at (Nissan, som kanskje verdens største produsent av elbil), elbil kanskje ikke er et satsingsområde for Nissan 

Av et hundretalls modeller, har nissan 2 modeller som er hel-elektriske.
De har solgt mer enn 250 000 av Leaf`en såvid jeg kan finne.
Kjempebra.
Ford Motor Corperation har HITTIL I ÅR solgt over 658 000 pickuper, bare på det amerikanske markedet.  Vi snakker da beist på 2-3 tonn, med V8 bensinmotor og et forbruk som ikke ligner grisen.

( Kilde: http://news.pickuptrucks.com/2017/10/best-selling-pickup-trucks-september-2017.html )

Si gjerne at Nissan satser " beinhardt " på elbiler, men stikk samtidig fingeren i jorda og realitetsorienter litt skikkelig, eller sagt på en annen måte, hva defineres som en "skikkelig satsing " ?

Tesla er eneste bilprodusent pr idag, som har tatt inn over seg, at Elbiler er framtida og at fossilbiler er gårsdagen.

Øystein16

Sitat fra: Initium på lør 04. nov 2017, kl. 07:38
Tesla er eneste bilprodusent pr idag, som har tatt inn over seg, at Elbiler er framtida og at fossilbiler er gårsdagen.
Kva er salsstatistikken til Tesla for elbilar mellom kr 200-300 00 i Norge og resten av verda? Mange er interessert i bilar i den prisklassen.

Knut Røe

I starten av 2019 blir det nok store oppslag når første modell 3 kommet til landet. "Her er billig-Teslaen, koster bare 500 tusen".
Det er fortsatt lenge til det blir bygget 35k $ biler. Og enda mye lengre før de kommer hit til landet. Inntil biler er på det norske markedet og kan skaffes på 3-4 måneder med normal bestilling, er det ikke en bil som eksisterer i min verden. Man må se på det som er på markedet nå, ikke det som er om 2-3 år.

JorgenM

Sitat fra: Amoss på fre 03. nov 2017, kl. 23:35
Greit nok, hva som sto om BMW har vist seg å være svært presist på hva som kom
Hey, første gangen jeg ser du skriver noe tilsynelatende positivt om en tysk produsent :)
Du skal se de leverer i fremtiden også :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Kjetil Vik på fre 03. nov 2017, kl. 21:37den intelligente kommentaren om at (Nissan, som kanskje verdens største produsent av elbil), elbil kanskje ikke er et satsingsområde for Nissan  :o ;D
Du trenger ikke lure veldig mye på om Nissan er størst. Det er de ikke. http://ev-sales.blogspot.no/2017/10/world-top-10-september-2017.html

Her ser man at Nissan er på ca femteplass. Men denne listen inkluderer en god del PHEV. Ser man kun på elbil blir listen ca slik:

1. Tesla
2. BAIC
3. Nissan
4. Zhidou
5. Renault
6. BYD

Sitat fra: tiger`n på lør 04. nov 2017, kl. 08:32I starten av 2019 blir det nok store oppslag når første modell 3 kommet til landet. "Her er billig-Teslaen, koster bare 500 tusen".
Det er fortsatt lenge til det blir bygget 35k $ biler. Og enda mye lengre før de kommer hit til landet. Inntil biler er på det norske markedet og kan skaffes på 3-4 måneder med normal bestilling, er det ikke en bil som eksisterer i min verden. Man må se på det som er på markedet nå, ikke det som er om 2-3 år.
Da kan det hende at i din verden vil Model 3 ikke finnes på mange år. Men jeg syns det blir litt tullete å si at den ikke finnes selv etter den blir den elbilen med størst produksjonstakt i verden, som da inntreffer ca i desember i år i følge planene til Tesla.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: JorgenM på lør 04. nov 2017, kl. 08:58
Hey, første gangen jeg ser du skriver noe tilsynelatende positivt om en tysk produsent :)
Du skal se de leverer i fremtiden også :)

Jeg tror du blander meg med noen andre her?  Jeg har ikke den som normalt generaliserer og trekker alle tyske produsenter under en kam, men har sett og merket meg mye å kritisere på spesielt VAG sin satsning.

De andre har heller ikke utmerket seg med å gå i bresjen for å fremme elbil saken, men få slår VAG i tomme løfter så langt. En stund trodde jeg til og med at det var håp, men har altså etterhvert innsett at selv om de faktisk skulle satse noe på elbiler (salg av kortrekkende ombygde fossiler i små volumer er ikke hva jeg ser på som satsning), så har de tydeligvis enda ikke helt forstått hva som skal til.

Vi får tro og håpe de forstår det før de blør for mye...

... men, skal ikke forstyrre deg i lesingen, du har jo mye å lese deg opp på har du avslørt :)
Model S 85D

doldis1

Ha,ha, nå ble jeg enig med Ketil Vik  :laugh: Det er mye bra innlegg her ! Spesiellt fra den politiske
venstresiden, jada skal ikke glemme Tiger'n heller ( selv om han nok ikke kan sies å tillhøre venstresiden  ;D)
Synes det er flott jeg at dere er engasjerte !
Syns dog at dere burde lese innleggene til Espen, Amoss og initium en gang til siden de innehar en stor porsjon
riktig virkelighetsforståelse ...
Nå tror jeg jeg lener meg litt tilbake med kaffekoppen og venter på neste morsomme innspill !

JorgenM

Tror noen av oss kunne hatt heftige diskusjoner på en fest ;D

Morsomt å diskutere, man lærer alltid noe nytt av det også, selv om man ofte er veldig uenig om fremtiden.

Uansett er vi fleste her i samme båten. Vi får ha tro på at de fleste produsenter får suksess med elektrifiseringen og at skiftet går så raskt og smertefullt som mulig.

Jeg kommer til å fortsette med å reagere kraftig når noen kommer med påstander jeg synes er helt bak mål :police:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Initium

Sitat fra: Øystein16 på lør 04. nov 2017, kl. 08:15Kva er salsstatistikken til Tesla for elbilar mellom kr 200-300 00 i Norge og resten av verda? Mange er interessert i bilar i den prisklassen.
Det aner jeg ikke

Tesla har vel solgt ca 450 000 Model tre, uten å ha levert omtrent en eneste en.
Uansett - påenget mitt er at bilprodusenetene lanserer nye modeller i rasende fart, og elbiler i lusetempo. Utviklingen går i lusetempo også, de virker som om veldig få har tatt innover seg at elektriske biler MÅ på banen, og at det ikke er snakk om "leketøy for noen virkelig få, mens EKTE biler forsatt har bensin / diesel / whatever forbrenningsmotor.

Jeg tror og mener svær mange direktører i de globale aktørene fortsatt tror at de kan slippe unna den elektriske revolusjonen, bare de venter litt til.

Store aktører som Toyota, Ford, VAG gruppen osv kunne selvsagt helt problemfritt feie gulvet med hele Tesla-konsernet, om de ville. De HAR fabrikker, de HAR ressurser, og de HAR kapital. Men så lang har de litt halvhjertet laget dårlige fossilbiler med elektrisk drivlinje ( Ford Focus el, anyone ) mens strategien går på " wait it out ".  Det tar tid å utvikle en helt ny modell, og Tesla har 10års forsprang på røkla. Det vil si at de store vil bruke minst 5 år på å hente de inn, for de kommer til å merke at en fullstendig ny bil, basert på elbilkonvertering av en fossibil, det kommer ikke markedet til å ville ha, når det fins alternativer.

Det er få produkter jeg er mer lei meg over at jeg ikke har råd til å eie, en vaskekte Tesla er en av disse. Ikke fordi bilen er så bra, men fordi jeg tror på Elon Musk, og ønsker støtte ideene og tankene hans...

Amoss

Sitat fra: Initium på lør 04. nov 2017, kl. 12:14
Jeg tror og mener svær mange direktører i de globale aktørene fortsatt tror at de kan slippe unna den elektriske revolusjonen, bare de venter litt til.

Neida, de VET alle at dette er noe de må igjennom - før eller siden. Så dumme at de ikke innser dette er de nok neppe, de hadde ikke kommet så langt som de har hadde de vært det. Tidligere kunne de i det minste gjemme seg bak at de ikke var sikker på hvilken teknologi som ville bli den de måtte satse på - batterier eller hydrogen eller kanskje en annen?  Thorium?  Men den tiden er forlengst forbi, selv Toyota har innsett det.

Men direktørene får sine lønninger og bonuser - og fallskjermer/pensjonsordninger basert på de resultatene de leverer - fra kvartal til kvartal og år til år. De VET at overgangen blir dyr for dem og med reduserte resultater mens overgangen pågår. Og risikoen for å ha laget stor kapasitet i el-biler og risikere at dette er noe kundene ikke vil ha (enda). De hører også stemmene fra alle anti-elbil personer...

De fleste direktørene er også sannsynligvis litt opp i årene, og det de håper på er at de klarer å vente ut overgangen til de selv har gått av med millionpensjoner. Så kan neste man i direktørstolen sitte der i noen år med blodrøde tall og gå glipp av bonusene. Og så lenge de fortsatt klarer å selge fossilene sine så sitter de altså trygt. Og får en stor fallskjerm dersom de må gå fordi eierne forstår at de ikke følger med i timen.

Hos VAG har jo nå alt hele ledelsen måttet gå - ikke fordi de ikke satset på eldrift, men fordi de istedet jukset med dieslene for å prøve å holde ut litt til før de måtte ta overgangen. Så der sitter det nå en relativt fresk og ung direktør, og jo, han har nok forstått at denne overgangen må skje på hans vakt.

Men, om det er ham det står på eller andre i ledelsen skal jeg ikke si for sikkert, men det som er tydelig er at de som konsern ikke har klart å ta inn over seg hva denne overgangen helt betyr. De tror de kan komme med den makten størrelsen deres gir dem for å kjøpe batterier (eller komponentene til batterier) som om de var ute å skulle kjøpe dynamoer, felger, vannpumper, bremsesystemer etc fra underleverandører.

Problemet er at batteri-industrien pr. i dag ikke er skalert for denne overgangen. Batterifabrikantene har brent seg før på å investere i fabrikker for elbil-bølgen før den var klar, så de venter med å bygge produksjonskapasitet til de har bekreftede ordre fra bilprodusentene, mens VAG baserer seg tydeligvis på å kjøpe billige batterier på spottmarkedet fra produsenter som har ledig kapasitet. Og det er det neppe noen som har de neste 10 årene... I alle fall ikke i de volumene VAG kommer til å trenge.

... og dette var det Elon forsto da han bestemte seg for å bygge denne gigafabrikken sin. Og ved å være så tidlig ute som han var klarte han å få Panasonic med på dekke en stor del av investeringene som skulle til. Neste bilprodusent som dette går opp for kan neppe regne med å være like heldig med den strategien.
Model S 85D

doldis1

@ JorgenM  :+1:

SitatStore aktører som Toyota, Ford, VAG gruppen osv kunne selvsagt helt problemfritt feie gulvet med hele Tesla-konsernet,

Skulle man kanskje tro, men virkeligheten er helt annerledes. De sk. store trenger en overgangsperiode på
flere 10-år for å overleve overgangen til elbilalderen !
Får de det da? .... Nei, mer og mer tyder på at dette vil være over før 2030, hvilket innebærer at denne
overgangen VIL kreve sine offer...
De som jobber seriøst med elbil har allerede skrevet avtaler om batterilevering, ja noen har tom. sikret
seg tilgang til både lithium og kobolt.
Tar jeg ikke mye feil vil bilprodusentene om 15 år hete Byd, Geely, Tesla, Tata motors, Baic, Toyota, GM,
Bmw, Huindai og en ny Kineser finansiert av enten Apple eller Google....
For ordens skyld rekkefølgen er IKKE tilfeldig  ;)

Øystein16

Det er få produkter jeg er mer lei meg over at jeg ikke har råd til å eie, en vaskekte Tesla er en av disse. Ikke fordi bilen er så bra, men fordi jeg tror på Elon Musk, og ønsker støtte ideene og tankene hans...
Du skal ikkje sjå vekk frå at Musk heller ønsker at dei som ikkje har råd til Tesla skal få råd til å kjøre Tesla. Eg tvilar på at han er like begeistra for alle Teslakjøparane her i landet.

Kanutten

Tesla har vel solgt ca 450 000 Model tre, uten å ha levert omtrent en eneste en.

Dette er vel ikke helt riktig? Slik jeg ser det har Tesla lånt ca 10.000,- kroner fra 450.000 personer i bytte for en reservasjonsplass. Det er et stykke derfra til at samtlige faktisk har kjøpt og betalt for hele bilen.

Sitat fra: doldis1 på lør 04. nov 2017, kl. 16:45

SitatStore aktører som Toyota, Ford, VAG gruppen osv kunne selvsagt helt problemfritt feie gulvet med hele Tesla-konsernet,

Skulle man kanskje tro, men virkeligheten er helt annerledes. De sk. store trenger en overgangsperiode på
flere 10-år for å overleve overgangen til elbilalderen !

Oi! Det var lenge... Hva er årsaken til at du mener det tar så lang tid?

doldis1

SitatOi! Det var lenge... Hva er årsaken til at du mener det tar så lang tid?

Penger! Det Tyskerne egentlig driver med er å utsette elbilalderen så lenge de bare kan, fra deres
ståsted handler det om å unngå at EU lovfester et elbilmandat med krav om prosentvis elbilandel !
Hvorfor innføre et elbilmandat når  Daimler, VAG og Bmw nærmest ukentlig overbyr hverandre i hvor
mye de skal satse på elbil?
Sannheten er at disse gutta allerede har alle pengene investert i fossilbilproduksjon og trenger enorme
ressurser over lang tid for å skifte til elbilproduksjon!

https://www.teslarati.com/porsche-mission-e-electric-vehicle-investment/

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA