Nå kommer Tesla's model 3 !

Startet av doldis1, søn 23. jul 2017, kl. 19:56

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: JorgenM på fre 03. nov 2017, kl. 12:52
... kanskje spesielt hvis det skulle bli kamp om batterier slik enkelte har antydet og kun de med sterkest økonomi vinner frem.

Den kampen er alt igang...
http://www.mining.com/vw-lowballs-cobalt-producers-fails-secure-ev-supply/
Sitat
The German carmaker last month put out a tender seeking a five-year supply of the strategic metal at a fixed price. But people familiar with the deal said the offer was well below market prices. Cobalt has more than doubled in price from a year ago, when it was trading around $12 a pound, to its current $27.10 a pound as of last Thursday. (see chart below).

"They're being arrogant because they're automotive and they're used to doing it," said a cobalt trader quoted Sunday in the Financial Times. "They completely misjudged the contents of the tender. There's no point negotiating – it's not even a discussion point."
Model S 85D

Initium

Sitat fra: JorgenM på fre 03. nov 2017, kl. 12:52
Ehm, nå må du se litt på fakta også da. Det er vel neppe noen som jukser med utslippstall idag, spesielt etter VW-avsløringen, og det er på fossilbiler at produsentene tjener store penger, fortsatt. De fleste hadde milliard-overskudd (i Euro) sist kvartal og det er absolutt ingen tegn til at de "sliter" slik enkelte prøver å overbevise seg selv og andre om.

Neivel.
Jeg leser situasjonen helt annerledes. Situasjonen minner veldig om når digialisering av foto tok av, noen kastet seg på underveis, og noen sto igjen på perrongen. Nikon hentet seg elegant inn, Kodak ble borte.

Å satse på et nytt marked når markedet er der, har vist seg å være for seint. Enkelt å greit.

Du kan jo se på 5årsgrafen for Aksjekursen til VAG for eksempel.
Det er sikkert den sykt bra inntjeningen dere som har ført til en halvering...
https://www.nordnet.no/mux/web/marknaden/aktiehemsidan/kursdata.html?identifier=VOW&marketplace=4&inhibitTrade=1

JorgenM

Kodak hadde ingen storsatsning på digitalt. Såvdt jeg vet satser alle bilprodusentene nå, nesten uten unntak, stort på elbiler. Alle er enige om at elbiler er fremtiden. Blir ikke i nærheten det samme som Kodak.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Mobileum

Aksjekursen 6.11.2012 var 147,35
Aksjekursen 5.11.2017 var 165,49

Brukte din link, Initium. Hvor ligger feilen?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Amoss

Sitat fra: JorgenM på fre 03. nov 2017, kl. 17:56
Kodak hadde ingen storsatsning på digitalt. Såvdt jeg vet satser alle bilprodusentene nå, nesten uten unntak, stort på elbiler. Alle er enige om at elbiler er fremtiden. Blir ikke i nærheten det samme som Kodak.

Foreløpig er mye av satsingen kun i media. Og der har de fleste også satset lenge, men lite har materialisert seg. Så avventer å si at de virkelig satser til jeg ser at de gjør det.

Trodde en stund etter dieselgate og med ny ledelse at VAG kunne være seriøse, men nyheter de siste månedene - inklusive den jeg linket til over - viser at de tydeligvis enda ikke har "forstått det" helt.  Godt mulig at de *mener* de satser stort, men enn så lenge snubler de i sine egne bein i forsøket.
Model S 85D

Initium

Med argumentasjon om at BMW storsatser ( 1 modell på markede ) Volvo storsatser ( ingen rene elbiler ) Toyota satser ( ingen rene elbiler ) Nissan ( to elbiler ) Mercedes ( ingen rene elbiler ) Audi ( ingen rene elbiler ) så skjønner jeg at begrepet " satser på " har en litt forskjellig mening avhengig av hvem som definerer det.

For meg er ikke de en satsing. Og jada, jeg VET samtlige skryter noe gæli av at de skal komme med en skikkelig bra modell eller 2, om en sånn 2-3-4-5 år....

bmw2002

På meg så virker som mange her på forumet mener Tesla gjør alt riktig uansett hva de gjør, mens når andre produsenter gjør noe så er det feil uansett.

Nå har de fleste bilprodusentene sagt når de skal komme med elbiler (om 1-3 år) og da regner jeg med de holder dette. Jeg setter pris på at Jaguar bruker tid få å teste ut I-Pace før jeg får den i motsetning til Tesla som rusher Model 3.

doldis1

Sitat fra: Mobileum på fre 03. nov 2017, kl. 17:56
Aksjekursen 6.11.2012 var 147,35
Aksjekursen 5.11.2017 var 165,49

Brukte din link, Initium. Hvor ligger feilen?

Feilen ligger i din manglende forståelse for aksjemarkedet... Tyske DAX har doblet seg på den tiden VAGaksjen
har stått stille...altså VAG har halvert seg mot det eneste aksjeer måles mot...
https://www.marketwatch.com/investing/index/dax?countrycode=dx

Amoss

Sitat fra: bmw2002 på fre 03. nov 2017, kl. 20:41
Nå har de fleste bilprodusentene sagt når de skal komme med elbiler (om 1-3 år) og da regner jeg med de holder dette.

Vel, problemet er ikke det - men at de har sagt det de siste 5 årene, og det *fortsatt* er 1-3 år igjen - eller mer. Greit, kanskje de mener det denne gangen?  Flott! Men vis oss det før vi tror på det...
Model S 85D

JorgenM

Sitat fra: Amoss på fre 03. nov 2017, kl. 21:33
men at de har sagt det de siste 5 årene
Har de?
Har i alle fall ikke jeg registrert. Da er det enten løgn fra deg eller ubekreftede rykter du har trodd på.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Kjetil Vik

Jøss, her er det mye spennende lesning. 
Som f.eks doldis1`fantastiske kommentar om Nissans forsøk (ifølge doldis1) på Nissans Leaf facelift, med den intelligente kommentaren om at (Nissan, som kanskje verdens største produsent av elbil), elbil kanskje ikke er et satsingsområde for Nissan  :o ;D
Programmere roboter med kassett?, Vel det må da være noen tiår siden.
Finner frem et glass rødvin, smatter på en bit sjokolade og følger spent med på videre kommentarer.

God helg  :+1:
I bestilling: 2018 Nissan Leaf 2 LE

JorgenM

Hjemmebrygget øl og micropop her 8)

Forøvrig veldig spennende med Model 3 og populariteten rundt den, bare for å være litt on-topic :)

Amoss

Sitat fra: JorgenM på fre 03. nov 2017, kl. 21:36
Har de?
Har i alle fall ikke jeg registrert. Da er det enten løgn fra deg eller ubekreftede rykter du har trodd på.

Jeg vil på det sterkeste fraråde å beskylde folk for å lyve bare fordi man selv ikke har fulgt med i timen!

Du står så klart fritt til å søke deg frem i gamle media artikler og lese deg opp på hva du uttaler deg om. Kan gi deg en tjuvstart med denne artikkelen fra 2011

https://elbil.no/tyskerne-pa-elbiloffensiv/

Greit nok, hva som sto om BMW har vist seg å være svært presist på hva som kom - men så har det heller ikke kommet stort derfra enda som altså ikke var kjent alt i 2011.

Sitat
Fortsatt synes vi gigantiske VW holder litt igjen, men målet er å være markedsledende på elbil i 2018. Fram til et bredt spekter av ladbare biler er klart, la oss si de fortsatt bruker 3-5 år for å få opp volumet, vil VW nok maksimalisere salget av sine CO2-gjerrige BlueMotion teknologi.

Ser fortsatt ikke rare tegnene på at VW kommer til å være "markeds-ledende på elbil" det neste året...

Søk selv opp alle historiene fra Audi for noen år siden der de lover å komme med en hel-elektrisk bil. Eller nei?  Hybrid-elektrisk var det så klart. Neida, hel-elektrisk skal det bli! Nei, ikke helt presis, hybrid var det så klart.... osv osv...

... eller fra VW som "bare venter på det store batterigjennombruddet" før de skulle satse på elbiler for fullt...

God lesning...

Model S 85D

doldis1

Sitat fra: Kjetil Vik på fre 03. nov 2017, kl. 21:37
Jøss, her er det mye spennende lesning. 
Som f.eks doldis1`fantastiske kommentar om Nissans forsøk (ifølge doldis1) på Nissans Leaf facelift, med den intelligente kommentaren om at (Nissan, som kanskje verdens største produsent av elbil), elbil kanskje ikke er et satsingsområde for Nissan  :o ;D
Programmere roboter med kassett?, Vel det må da være noen tiår siden.
Finner frem et glass rødvin, smatter på en bit sjokolade og følger spent med på videre kommentarer.

God helg  :+1:

Hmm  ;D smakte du kanskje bare biiittelitt på det røde skvipet før du skrev innlegget her tro ?  ;)

God helg selv og husk å være forsiktig med alkoholholdige drikkevarer  :+1:

Amigakongen

Når Tesla får opp dampen og lager 500.000 biler i året av model 3. Så er alle andre konkurs...?
Det lages jo bare noen biler i året.
Er nok plass til mange bilprodusenter.

Det ble solgt 78,256 mill. nye personbiler i verden i 2015.
2015 BMW I3 - 11800km

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA