Nå kommer Tesla's model 3 !

Startet av doldis1, søn 23. jul 2017, kl. 19:56

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Amoss på man 31. jul 2017, kl. 20:50
Dessuten ble vel adapteret utviklet før Tesla gikk inn i CCS alliansen?
Helt riktig.
I tillegg kan nevnes at da TMS ble lansert var det ingen biler med CCS på markedet og hurtiglading ensbetydende med CHAdeMO.

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq 85X - after Elon went crazy
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

arthur

Litt spennende med dette selskapet; omsetningen går opp, verdien av selskapet går opp og tapet går samme veien, opp, både uttrykt i dollar totalt sett og i dollar per aksje. Dette kan vel gå to veier til slutt?

Troald

Det er rett Arthur, TM3-salget er avgjørende for om Tesla konker eller blir verdens største. Men jeg holder en knapp på det siste. Veldig god mottagelse i pressen og svært gunstig pris i USA pga incentivene. Når tullebilen Ampera-e greidde å få en viss popularitet pga rekkevidde så må da kvalitetsbilen TM3 bli svært godt tatt i mot.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

doldis1

Sitat fra: Sele på fre 04. aug 2017, kl. 08:00
Mye spekulasjoner rundt model 3.

http://e24.no/boers-og-finans/tesla-motors/arne-fredly-tesla-tall-ikke-realistiske/24110640

Media er media og om Arne Fredly virkelig har yttret dette vet ikke jeg, men at noen avbestiller TM3 vil nok
ikke være den største risikoen for Tesla de neste par årene.

Musk balanserer hele tiden på en hårfin grense mellom å være genial og å være gal, så lenge han holder
seg i genialmodus kan han fortsette å vanne ut aksjene og ekspandere.
Skulle han gå over streken, f.eks ved å forsøke å hente inn penger til alt for mye på en gang, er det over!

En ikke fulltegnet aksjeemisjon vil være slutten for Tesla og i så måte er den største trusselen mot Tesla
Elon Musk selv ...
Nå trenger vel trolig ikke foretaket mer penger på denne siden av nyttår, men etter det vet jo ingen  ;D

Om TM3 så er vel ikke den i første omgang en trussel mot den Amerikanske fossilbransjen. Heller ikke i
første omgang en trussel mot VAG siden TM3 i første omgang skal ut på det Amerikanske markedet, og
når sant skal sies har vel ikke VAG mye å tape der ...
Derimot forstår jeg Toyota's beskrivelse av et foretak i krise bedre og bedre .
TM3 blir veeldig billig i enkelte delstater og det skulle ikke forundre meg om den har potensiale til omtrent
å utradere Toyota i USA ?

Amoss

Sitat fra: doldis1 på fre 04. aug 2017, kl. 09:16
Media er media og om Arne Fredly virkelig har yttret dette vet ikke jeg, men at noen avbestiller TM3 vil nok
ikke være den største risikoen for Tesla de neste par årene.

Hva han har sagt eller ikke sagt skal heller ikke jeg uttale meg om, men det er jo for såvidt korrekt det som sto der. En reservasjon er tross alt ikke ett fullført salg, og alle kan kansellere og få pengene tilbake. Og ingen er vel i tvil om at mange kommer til å gjøre nettopp det.

Det reservasjons-tallene forteller oss er hvor stor forhåndsinteresse det var for bilene, og at de aller aller fleste fortsatt sitter på disse nå som salget begynner å nærme seg. Dette gir stor sannsynlighet for at salget *ikke* flopper, men er så klart ingen garanti.

Når det gjelder de kanselleringene som ble nevnt, så er vel det fortsatt inkludert alle "duplikatene" som Tesla slettet i mai?  Altså de som hadde klart å lure systemet og sikre seg mer enn 2 reservasjoner?  Var også en del som opplevde at de hadde fått 2 reservasjoner istedet for 1, og kansellerte reservasjon #2? I så fall er det reelle antall kanselleringer - altså folk som reellt har ombestemt seg - langt lavere enn det oppgitte tallet.

Selv antar jeg at Tesla vil klare seg helt fint så lenge rundt halvparten av de gjenværende reservasjonene gjennomfører kjøpet. Drøyt 25% kansellering-rate bør man nok forvente. En del av disse kanselleringene vil formodentligvis være fordi man velger å reservere Model Y (eller hva den nå vil bli hetende) istedet.
Model S 85D

bno

Sitat fra: Troald på fre 04. aug 2017, kl. 08:27
Det er rett Arthur, TM3-salget er avgjørende for om Tesla konker eller blir verdens største. Men jeg Når tullebilen Ampera-e greidde å få en viss popularitet pga rekkevidde så må da kvalitetsbilen TM3 bli svært godt tatt i mot.
Det er etter min vurdering kun en tullebil og det er Mercedes Electric. Kan du utdype hva du mener. Jeg er ikke biased. Jeg har AE som ventebil på TM3. Ble bare nyskjerrig. Greide ikke se koblingen når man ser at AE ved test hos consumer report danker ut TMX90 og TMS75 2016 på rekkevidde til en 1/3 del av prisen. Nei jeg greier ikke det....

NB! Jeg heier på Tesla så det må være klart. Har aldri eid Tesla, jeg heiet på Apple også i sin tid men har aldri eid noe med apple logo på, men de fikk røsket opp taffatte forhold omkring mobil produsenter. Vi har mye å takke Steve Jobs for at vi idag har andre alternativer enn Nokia symbian.

doldis1

Jeg for min del tror slettes ikke Ampera e er noen "tullebil" men som konkurrent til TM3 er den ikke mye tess!
GM kan ikke leve av biler de taper 9000 usd pr. stk. på !

Løve

Eneste feilen til Ampera E er at den ikke produseres i et skikkelig volum. Hadde den vært det ville den spist av Model 3 markedet utenfor USA så det holder.

DagfinnN

Sitat fra: Løve på lør 05. aug 2017, kl. 02:47
Eneste feilen til AmperaE er at den ikke produseres i et skikkelig volum. Hadde den vært det ville den spist av Model 3 markedet utenfor USA så det holder.
Vel - den hadde nok spist litt. Men om Modell 3 sin kjøreegenskaper og ikke minst modernitet er i nærheten av modell S  - noe som testene tyder på - så er det nok til at Modell 3 ikke trenger å frykte AmperaE.
Jeg har både S og AmperaE og kjenner derfor godt til forskjellen mellom bilene. AmperaE må bli vesentlig rimeligere enn Modell 3 om den skal utgjøre en trussel.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Counterpointer

Sitat fra: doldis1 på lør 05. aug 2017, kl. 00:06
Jeg for min del tror slettes ikke Ampera e er noen "tullebil" men som konkurrent til TM3 er den ikke mye tess!
GM kan ikke leve av biler de taper 9000 usd pr. stk. på !
Elon sier selv at GM tjener ca 10 000 dollar pr bil på subsidier opp til ca 30 tusen solgte biler i året.

Gjett hvor mange Bolt GM har solgt?

Knut Røe

Hva med A-e, der kan vel ikke GM hente noe på ZEV credits når det går rett ut av landet?

Counterpointer

Sitat fra: tiger`n på lør 05. aug 2017, kl. 12:50
Hva med A-e, der kan vel ikke GM hente noe på ZEV credits når det går rett ut av landet?
Derav liten lyst til å levere....

doldis1

Som en liten kuriositet til dere som har bestillt TM3, følg med dollarkursen! En dollar som i Mai kostet 8,68
koster nå 7,75 (og den langsiktige trenden ser også synkende ut, dog ingen garanti for det)
Alså 35000 usd har gått fra 303800 nok til 271250 nok på noen mnd, og de fleste i finansverdenen mener
usd skal ned til ca 7 nok på slutten av neste år !

Amoss

Sitat fra: doldis1 på ons 30. aug 2017, kl. 10:48
Som en liten kuriositet til dere som har bestillt TM3, følg med dollarkursen! En dollar som i Mai kostet 8,68
koster nå 7,75 (og den langsiktige trenden ser også synkende ut, dog ingen garanti for det)
Alså 35000 usd har gått fra 303800 nok til 271250 nok på noen mnd, og de fleste i finansverdenen mener
usd skal ned til ca 7 nok på slutten av neste år !

Mimrer tilbake til da denne prisen først ble nevnt og det tilsvarte i underkant av 200.000 NOK :p
Model S 85D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA