Nå kommer Tesla's model 3 !

Startet av doldis1, søn 23. jul 2017, kl. 19:56

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Bondeknøl på fre 22. jun 2018, kl. 22:13
Hmmm
Jeg følger ikke så nerdete med på Elon og co, men synes denne m3 har drøyd fælt med å komme på de norske veiene. Da lå altså produksjonen langt bak det som var estimert av Elon i slutten av 2017?

Elon har kommet med flere estimater. Han fremsatte f.eks. ett estimat da bilen ble lansert, og vi ligger i dag så vidt jeg har forstått foran dette estimatet. Da han så hvor mange reservasjoner det kom inn på denne bilen så sa han at de skulle *prøve* å fremskynde dette og øke produksjonstakten slik at alle skulle få den reserverte bilen innen relativt rimelig tid. De ligger i dag bak *dette* estimatet, så de klarte altså ikke fullt ut denne akselererte takten de prøvde på. Men altså - så langt jeg har forstått - fortsatt foran den opprinnelige planen.

USA er hjemmemarkedet for Tesla, og det største markedet de har. Dette er derfor viktig for dem, og de er nå i ferd med å være nært slutten på den "kvoten" de kan selge i det markedet med full skatterabatt. Forståelig nok bender Tesla seg baklengs for å la så mange kunder i hjemmemarkedet som mulig få benyttet denne skattefordelen. Derfor prioriterer de naturlig nok hjemmemarkedet i denne tiden. Dessverre betyr det at alle vi som bor i andre markeder får bilen senere... Tidligere (basert på den fremskyndede produksjonsplanen nevnt over) var det antatt at Tesla skulle bruke opp "kvoten" i starten av året, slik at full skattekreditt kun ville vare ut Q2 2018. Basert på det var det håp om å få biler hit i Q3, altså sensommeren/høsten i år. Da det ble klart at de ikke ville ha brukt opp kvoten før i Q2, gikk håpet altså over til at den ville komme hit i Q4. Nå bender altså Tesla seg baklengs, og selger biler til Canada og holder igjen leveranser for å få utsatt utlevert bil #200k i USA markedet til 1. Juli. Det betyr at full skattekreditt gjelder ut året, og vi kan håpe på biler hit tidlig neste år.

Dette har vi nå vist en stund, så hvorfor denne utålmodigheten/klagingen på dette akkurat nå er vanskelig å forstå.
Model S 85D

Beckern

Sitat fra: Amoss på fre 22. jun 2018, kl. 23:44
Sitat fra: Bondeknøl på fre 22. jun 2018, kl. 22:13
Hmmm
Jeg følger ikke så nerdete med på Elon og co, men synes denne m3 har drøyd fælt med å komme på de norske veiene. Da lå altså produksjonen langt bak det som var estimert av Elon i slutten av 2017?

Elon har kommet med flere estimater. Han fremsatte f.eks. ett estimat da bilen ble lansert, og vi ligger i dag så vidt jeg har forstått foran dette estimatet. Da han så hvor mange reservasjoner det kom inn på denne bilen så sa han at de skulle *prøve* å fremskynde dette og øke produksjonstakten slik at alle skulle få den reserverte bilen innen relativt rimelig tid. De ligger i dag bak *dette* estimatet, så de klarte altså ikke fullt ut denne akselererte takten de prøvde på. Men altså - så langt jeg har forstått - fortsatt foran den opprinnelige planen.

Har du noe dok på dette. Jeg fikk bestemt inntrykk av at det var mye mer enn prøve, og at det til og med var en del forsikringer der om at de hadde lært av tidligere feil.
Det kunne også virke som sjefer knyttet til produksjon og produksjonsutvikling fikk det inntrykket når de sluttet på dagen når denne nyheten kom.

turfsurf

Sitat fra: Beckern på lør 23. jun 2018, kl. 00:10
Har du noe dok på dette. Jeg fikk bestemt inntrykk av at det var mye mer enn prøve, og at det til og med var en del forsikringer der om at de hadde lært av tidligere feil.
På lanseringsdagen var produksjonsstart planlagt 2018. Dagen etter tvitret Elon at de skulle prøve å fremskynde produksjonsstart til 2017, men var helt klar på at det var ett mål for underleverandører å strekke seg etter, og ikke ett sannsynlig mål for full produksjonsstart.  Dersom du Google det, så ser du sammenhengen.

Hele fokuset på forsinkelser i produksjonen av Model 3 er ganske idiotisk. Ford Mondeo ble forsinket med over 2 år til Europa, var ikke noe ramaskrik over det.

Oppstart av nye produksjonslinjer til ett nytt produkt er alltid utfordrende, spesielt når man prøver å automatisere mye. Ingen overraskelser her. Man kan legge planer (og Tesla var ganske åpne på at dette var best case), men de må nesten alltid justeres.

Så kan man alltids diskutere om det var det riktige valget å prøve å automatisere så mye. Det er jo en interessant diskusjon, de fleste (ink EM) er vel enige om at de satset for mye der. Men da har de og skaffet seg verdifull erfaring som de kan ta med videre til design og produksjon av Model Y.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amoss

Sitat fra: turfsurf på lør 23. jun 2018, kl. 07:45
Dagen etter tvitret Elon at de skulle prøve å fremskynde produksjonsstart til 2017, men var helt klar på at det var ett mål for underleverandører å strekke seg etter, og ikke ett sannsynlig mål for full produksjonsstart.

Liten korreksjon: Rett at han tidlig var ute med å snakke om å prøve å fremskynde produksjonsplanene, men dette som skulle være ett mål for underleverandørene var oppstartsdatoen 1. Juli 2017, og det ble ikke røpet før vinteren 2017. På *det* tidspunktet var offisiell produksjonsstart "kun" fremskyndet til "høsten 2017" (eller var det "sent 2017"?). Men dette var altså mye senere. Om jeg ikke husker feil ble den første fremskyndede produksjonsplanen lansert i Mai 2016?

Nettopp denne stadige endringen av oppstart- og produksjons-planer viser at dette var planer som ble til mens man gikk - ting man *prøvde* å få til. Den realistiske og fornuftige oppstarts- og produksjons-planen som de visste at de ville kunne klare var den som ble opplyst om da bilen ble lansert.
Model S 85D

arthur

Sitat fra: turfsurf på lør 23. jun 2018, kl. 07:45
Sitat fra: Beckern på lør 23. jun 2018, kl. 00:10
Ford Mondeo ble forsinket med over 2 år til Europa, var ikke noe ramaskrik over det.

Den bilen var kanskje ikke like etterlenget, husker ikke antall som ventet på denne (bestilt), og Ford har kanskje ikke en like profilert leder som Tesla? Jo høyere man går ut på banen, jo mere fokus får man (hva er ellers poenget med å gå høyt ut?), og jo flere kommentarer vil man rimeligvis få, på godt og vondt.

turfsurf

Sitat fra: arthur på lør 23. jun 2018, kl. 10:02
Jo høyere man går ut på banen, jo mere fokus får man (hva er ellers poenget med å gå høyt ut?), og jo flere kommentarer vil man rimeligvis få, på godt og vondt.
Joda, kommentarer er jo greit. Men shorterne og click-bait media m. flere legger det jo frem som om det er krise at man ikke overholder «best-case» planer, når det i realiteten er det man bør forvente.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Amoss på lør 23. jun 2018, kl. 09:45

Nettopp denne stadige endringen av oppstart- og produksjons-planer viser at dette var planer som ble til mens man gikk - ting man *prøvde* å få til. Den realistiske og fornuftige oppstarts- og produksjons-planen som de visste at de ville kunne klare var den som ble opplyst om da bilen ble lansert.
Det er litt av hovedpoenget her, de fleste som har reservert gjorde det med informasjon om at produksjonsstart skulle være i midten av 2018. Da er det litt rart at folk klager over at bilen ikke er i salg i Norge enda...

Løve

Husker at jeg reserverte før lansering fordi jeg kalkulerte med levering midten av 2018. Nå ser det jo ut som om det blir tidligst midten av 2019 at noen i Norge vil få sin Model 3. Og da til en betydelig høyere pris enn $35 000.

Jejl

Sitat fra: Løve på søn 24. jun 2018, kl. 00:25
Husker at jeg reserverte før lansering fordi jeg kalkulerte med levering midten av 2018. Nå ser det jo ut som om det blir tidligst midten av 2019 at noen i Norge vil få sin Model 3. Og da til en betydelig høyere pris enn $35 000.
Stå fast ved reserveringen din, det vil garantert lønne seg!

arthur

Sitat fra: turfsurf på lør 23. jun 2018, kl. 22:12
Sitat fra: arthur på lør 23. jun 2018, kl. 10:02
Jo høyere man går ut på banen, jo mere fokus får man (hva er ellers poenget med å gå høyt ut?), og jo flere kommentarer vil man rimeligvis få, på godt og vondt.
Joda, kommentarer er jo greit. Men shorterne og click-bait media m. flere legger det jo frem som om det er krise at man ikke overholder «best-case» planer, når det i realiteten er det man bør forvente.

Nå regner jeg med at shorterne har en motpart (?) og disse vil jo gjerne prate aksjen opp så ser egentlig ikke forskjellen bortsett fra at det er to "motparter" som bruker hver sin "hammer"? Så igjen; alle forsvarer sine valg og/eller snakker sin egen lommebok. Dette forumet er fullt av slike, meg selv inkludert siden jeg har gjort et bevisst valg ved å ikke kjøpe aksjer i telsa og/eller kjøpe en av deres biler. Hvorfor jeg ikke har kjøpt en av deres biler er det nokså lett å finne svaret på i diverse tråder her fra folk som har gjort det.

turfsurf

Reserverte du første dag mulig? Da må du ha kalkulert veldig rart, for da var fremdeles produksjonsstart planlagt til 2018.

Løve

Sitat fra: Jejl på søn 24. jun 2018, kl. 01:57
Stå fast ved reserveringen din, det vil garantert lønne seg!
[/quite]

Jeg fikk pengene, heldigvis, tilbake fra Tesla og kjøpte med en Leaf 40. Har bare vært et stort smil siden :)

Rollep

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rollep på søn 24. jun 2018, kl. 11:31Premium sports-sedan, yeah right :D
Du kan være uenig, men fakta er fakta.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA