Nå kommer Tesla's model 3 !

Startet av doldis1, søn 23. jul 2017, kl. 19:56

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: Bondeknøl på fre 22. jun 2018, kl. 13:23
Har vel skrevet før at det er imponerende det Tesla får til, men det imponerer meg veldig lite at de åpnet for kontrakter for to år siden uten at noen av de mange som signet kontrakt og betalte er i nærheten av å få noe bil enda. Har de ikke noe køsystem, eller bryr ikke Tesla seg om Norge?
Hvis dette er en så imponerende produksjonsøkning på m3 så blir jeg enda mindre imponert av at det ikke drypper noen få biler på Norge.

Hvorfor skulle de ikke åpne for bestilling fra første stund? De som ikke ønsker å vente mer står fritt til å kansellere.

Produksjon og levering må de naturligvis legge opp etter hva som er hensiktsmessig. Det ville for eksempel neppe vært særlig hensiktsmessig å bare levere en håndfull biler til Norge. Nei, da er det bedre at de holder igjen til de faktisk har kapasitet til å levere litt.

Produksjonsøkningen blir ikke lite imponerende av at etterspørselen er så enorm, så logikken din svikter fortsatt.

Amoss

Sitat fra: Bondeknøl på fre 22. jun 2018, kl. 13:23
... men det imponerer meg veldig lite at de åpnet for kontrakter for to år siden uten at noen av de mange som signet kontrakt og betalte er i nærheten av å få noe bil enda.

Så langt jeg vet har INGEN i Norge fått noen salgskontrakt på denne bilen enda. Det man har betalt for, og har "kontrakt" på er at vi har en plass i køen for å få tegnet kontrakt når Tesla en gang åpner for dette. Denne "kontrakten" forplikter hverken kunden eller Tesla til å hhv. kjøpe/selge noen bil, og kan når som helst sies opp av begge parter. Ved oppsigelse skal beløpet betales tilbake.
Model S 85D

Motorwatt

Sitat fra: emurof på fre 22. jun 2018, kl. 13:31
Produksjonsøkningen blir ikke lite imponerende av at etterspørselen er så enorm, så logikken din svikter fortsatt.

Er så enorm. eller var så enorm? Vi vet vel lite hva som skjer med "køen"? Markedet ser vel litt annerledes ut idag enn det gjorde for 3 år siden, og tilbudet for potensielle kunder er nok større. Ordreboken burde ha økt med minst 100.000 biler i året siden starten hvis de skal ha nok å gjøre etter at den nåværende boken er tom.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på fre 22. jun 2018, kl. 14:21
Sitat fra: emurof på fre 22. jun 2018, kl. 13:31

Er så enorm. eller var så enorm? Vi vet vel lite hva som skjer med "køen"? Markedet ser vel litt annerledes ut idag enn det gjorde for 3 år siden, og tilbudet for potensielle kunder er nok større. Ordreboken burde ha økt med minst 100.000 biler i året siden starten hvis de skal ha nok å gjøre etter at den nåværende boken er tom.

Det er ingenting som tilsier at etterspørselen ikke fortsatt er enorm.

Motorwatt

Men det skal muligens også kompenseres for dette:

Tesla has reportedly refunded nearly a quarter of US Model 3 pre-orders

Tesla raked in hundreds of thousands of pre-orders for its Model 3 after it unveiled the vehicle in 2016, but a report from analytics firm Second Measure shows that a good chunk of US pre-orders have since been refunded. As of April, the company's analysis shows that 23 percent of those who placed a pre-order in the US have had their $1,000 deposit refunded. A Tesla spokesperson told Recode that Second Measure's findings didn't match the automaker's own numbers, but declined to say by how much they were off. However, last August, Tesla CEO Elon Musk announced that 12 percent of reservations had been cancelled at the time – data that aligned with Second Measure's analysis.

Amoss

Sitat fra: Motorwatt på fre 22. jun 2018, kl. 15:37

På den andre siden så sa Elon tidligere i år (var det under Q&A til Q1-18?) at antallet reservasjoner lå rimelig konstant - på tross av både kanselleringer og ett stadig økende antall utleverte biler.
Model S 85D

Øyvind.h

Nordmenn har reservert. Ingen har inngått bindende avtale om kjøp. Å påstå noe annet blir kunnskapsløst.
Ingen jeg kjenner som reserverte tidlig trodde de skulle få bil med en gang. De var vel vitende om at bilen ville ta tid å få levert og gitt historikk for S og X ville USA få en god del biler først før M3 kommer til Norge.

Den globale ventelisten er enorm. Og som for S og X vil ventelisten være en bitteliten del av reell etterspørsel. Teslas ordrebok går ikke tom når listen er levert  :D
Etterspørsel etter Teslas produkter øker etter at leveransene er kommet i gang.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på fre 22. jun 2018, kl. 16:34
Nordmenn har reservert. Ingen har inngått bindende avtale om kjøp. Å påstå noe annet blir kunnskapsløst.
Ingen jeg kjenner som reserverte tidlig trodde de skulle få bil med en gang. De var vel vitende om at bilen ville ta tid å få levert og gitt historikk for S og X ville USA få en god del biler først før M3 kommer til Norge.

Den globale ventelisten er enorm. Og som for S og X vil ventelisten være en bitteliten del av reell etterspørsel. Teslas ordrebok går ikke tom når listen er levert  :D

Det tror jeg også. Vi vurderer sterkt å bytte Leafen i en Model 3 men jeg gidder ikke å reservere en før jeg har prøvd den. Så da venter vi. Tror mange tenker på samme måte.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

arthur

Sitat fra: Øyvind.h på fre 22. jun 2018, kl. 16:34

At det har vært tilfelle betviler jeg ikke et sekund, men om fremtiden er det vanskelig å spå så "only time will tell"?
Muligens vil noen også falle ifra etter at de har fått levert en Kona, en Niro eller noe annet?

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på fre 22. jun 2018, kl. 17:08

Det tror jeg også. Vi vurderer sterkt å bytte Leafen i en Model 3 men jeg gidder ikke å reservere en før jeg har prøvd den. Så da venter vi. Tror mange tenker på samme måte.
Akkurat. Sånn er det veldig mange som tenker. Vi også. Frister å bytte ut i3, men har ikke hast.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amoss på fre 22. jun 2018, kl. 16:26På den andre siden så sa Elon tidligere i år (var det under Q&A til Q1-18?) at antallet reservasjoner lå rimelig konstant - på tross av både kanselleringer og ett stadig økende antall utleverte biler.
Siste oppdatering var Q1 resultatet, der det ble formidlet at antallet Model 3 reservasjoner var fortsatt over 450.000 stk. http://files.shareholder.com/downloads/ABEA-4CW8X0/6012542140x0x979026/44C49236-1FC2-4FD9-80B1-495ED74E4194/TSLA_Update_Letter_2018-1Q.pdf

"Model 3 net reservations, including configured orders that had not yet been delivered, continued to exceed 450,000 at the end of Q1 even though fewer than 20 stores worldwide had Model 3 on display."

Forøvrig, det er helt naturlig at det vil være en del kanselleringer. Etter hvert endres behovene til folk, de trenger reservasjonspengene til andre ting, osv. Personlig har jeg kansellert 2 stk Model X (reservert 2012 og 2014) og 1 stk Model 3 (reservert 2016). Men i dag kjører jeg Model X, kjøpt i 2017.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: arthur på fre 22. jun 2018, kl. 18:33At det har vært tilfelle betviler jeg ikke et sekund, men om fremtiden er det vanskelig å spå så "only time will tell"?
Muligens vil noen også falle ifra etter at de har fått levert en Kona, en Niro eller noe annet?
Nå er det jo to års ventetid på Kona. Bestiller du en Model 3 i dag vil du trolig få den før noen som bestiller en Kona i dag får sin bil.

Men når det er sagt, Model 3 er ikke en konkurrent til Kona, Niro, Leaf, e-Golf, osv. Det betyr ikke at de aldri vil sammenlignes eller vurderes opp mot hverandre av en potensiell kjøper, men man må fortsatt huske på at de er i helt forskjellige segmenter. Model 3 er en premium sports-sedan som konkurrerer med BMW 3-serie, Audi A4, Mercedes C-klasse, osv. Det gir like mye mening å sammenligne diesel 3-serie med diesel Kona, som Model 3 med elektrisk Kona.

Den eneste elektriske konkurrenten til Model 3 som jeg kjenner til er i designstadiet er Polestar 2.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

Måtte se presentasjonen av Model 3 sist år på ny. Der er det to ting som stikker ut. Elon sa at eksisterende bygningsmasse skulle klare 500 000 Model 3 per år, pluss 100 000 kombinert S&X (muligens mer). Elon viste og en s-kurve som tilsa 5000 Model 3 i uken innen utgangen av 2017.

Sånn med tanke på ymse personangrep som har foregått i tråden.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på fre 22. jun 2018, kl. 15:37

Så enda en "analyse" fra analytikere, som vi allerede vet ikke er mer treffsikre enn å kaste kron og mynt?

Hva baserer de "analysen" sin på egentlig?

Bondeknøl

Sitat fra: Løve på fre 22. jun 2018, kl. 20:52
Måtte se presentasjonen av Model 3 sist år på ny. Der er det to ting som stikker ut. Elon sa at eksisterende bygningsmasse skulle klare 500 000 Model 3 per år, pluss 100 000 kombinert S&X (muligens mer). Elon viste og en s-kurve som tilsa 5000 Model 3 i uken innen utgangen av 2017.

Sånn med tanke på ymse personangrep som har foregått i tråden.
Hmmm
Jeg følger ikke så nerdete med på Elon og co, men synes denne m3 har drøyd fælt med å komme på de norske veiene. Da lå altså produksjonen langt bak det som var estimert av Elon i slutten av 2017?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA