Nå kommer Tesla's model 3 !

Startet av doldis1, søn 23. jul 2017, kl. 19:56

« forrige - neste »

Bondeknøl

Sitat fra: Øyvind.h på tor 21. jun 2018, kl. 16:44
Sitat fra: Philip Marlowe på tor 21. jun 2018, kl. 16:37
Den har jo kommet. Jeg så flere på veien da jeg nylig var i New York.

At M3 for lengst har kommet og produseres i bra og økende volum er ikke viktig for den karen. Samme merkelige spørsmål i mai.
Ja det var nå i mai også og flere jeg kjenner er snart på tredje året i den køen og denne tråden er jo ett par år gammel. Noen kritiseres for å hate Tesla og andre elsker den foran alt annet og mener at den vil utkonkurrere andre produsenter på få år, men det imponerer meg lite at m3 ennå ikke har kommet til Norge, det landet i verden der en skulle tro at Tesla har størst tetthet i forhold til folketall.
Håper at Tesla klarer seg, men er det ikke noen sykdomstegn å se selv for de største optimistene også? Tesla har ikke tjent penger ett eneste år enda og sa vel opp ca 10% av arbeidsstokken nylig?

Philip Marlowe

emurof

Sitat fra: Bondeknøl på tor 21. jun 2018, kl. 17:16Ja det var nå i mai også og flere jeg kjenner er snart på tredje året i den køen og denne tråden er jo ett par år gammel. Noen kritiseres for å hate Tesla og andre elsker den foran alt annet og mener at den vil utkonkurrere andre produsenter på få år, men det imponerer meg lite at m3 ennå ikke har kommet til Norge, det landet i verden der en skulle tro at Tesla har størst tetthet i forhold til folketall.
Håper at Tesla klarer seg, men er det ikke noen sykdomstegn å se selv for de største optimistene også? Tesla har ikke tjent penger ett eneste år enda og sa vel opp ca 10% av arbeidsstokken nylig?

Tesla har ikke tjent penger fordi de har vært i en kraftig vekst- og investeringsfase. De har levert på veksten og vel så det, så investeringene har båret frukter. Med andre ord er det ikke noe sykdomstegn der i det hele tatt.

Hvis du ikke lar deg imponere av Model 3-produksjonen så blir du neppe imponert av noe bilproduksjon. Kan du komme med noen eksempler på bilprodusenter som har økt produksjonen så kraftig på så kort tid som Tesla har gjort med Model 3? Produksjonsveksten har vært formidabel, og har slått selv Teslas opprinnelige tidsskjema for levering av bilen.

Tellus

Sitat fra: emurof på fre 22. jun 2018, kl. 07:51
Kan du komme med noen eksempler på bilprodusenter som har økt produksjonen så kraftig på så kort tid som Tesla har gjort med Model 3? Produksjonsveksten har vært formidabel, og har slått selv Teslas opprinnelige tidsskjema for levering av bilen.

Mener du virkelig at du ikke tror andre bilprodusenter har greid å øke produksjonen til ca 3500/uke 11 måneder etter de første bilene rullet ut fra samlebåndet ?

Mener du virkelig at Tesla sine planer for et år siden var under 3500 biler/uke per juni 2018 ?

emurof

Sitat fra: Tellus på fre 22. jun 2018, kl. 08:51Mener du virkelig at du ikke tror andre bilprodusenter har greid å øke produksjonen til ca 3500/uke 11 måneder etter de første bilene rullet ut fra samlebåndet ?

Det har de sikkert når de allerede har etablerte fabrikker med etablerte produksjonsmetoder, men her lager Tesla noe helt nytt.

SitatMener du virkelig at Tesla sine planer for et år siden var under 3500 biler/uke per juni 2018 ?

Teslas opprinnelige plan var langt mindre aggressiv enn målene Musk satte senere. De ligger nå foran sitt opprinnelige tidsskjema.

Counterpointer

Bondeknøl

Sitat fra: emurof på fre 22. jun 2018, kl. 07:51
Sitat fra: Bondeknøl på tor 21. jun 2018, kl. 17:16Ja det var nå i mai også og flere jeg kjenner er snart på tredje året i den køen og denne tråden er jo ett par år gammel. Noen kritiseres for å hate Tesla og andre elsker den foran alt annet og mener at den vil utkonkurrere andre produsenter på få år, men det imponerer meg lite at m3 ennå ikke har kommet til Norge, det landet i verden der en skulle tro at Tesla har størst tetthet i forhold til folketall.

Tesla har ikke tjent penger fordi de har vært i en kraftig vekst- og investeringsfase. De har levert på veksten og vel så det, så investeringene har båret frukter. Med andre ord er det ikke noe sykdomstegn der i det hele tatt.

Hvis du ikke lar deg imponere av Model 3-produksjonen så blir du neppe imponert av noe bilproduksjon. Kan du komme med noen eksempler på bilprodusenter som har økt produksjonen så kraftig på så kort tid som Tesla har gjort med Model 3? Produksjonsveksten har vært formidabel, og har slått selv Teslas opprinnelige tidsskjema for levering av bilen.
Jeg er ikke imponert av en bilmodell der reservasjonskøen snart er på tredje året og vi enda ikke har fått den til Norge. Det går vel kjappere å få ett svært cruiseskip?

moderator 2

Diverse innlegg med personangrep slettet.

Diskuter sak, ikke person, selv om "motparten er teit".  Rapporter heller til moderator, så slipper du selv å bli utestengt, for nå blir det krav om å følge topic, samt unngå personfokus, dersom man skal fortsette som bruker på elbilforumet.

Lars
Forum admin  :police:
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tellus på fre 22. jun 2018, kl. 08:51Mener du virkelig at du ikke tror andre bilprodusenter har greid å øke produksjonen til ca 3500/uke 11 måneder etter de første bilene rullet ut fra samlebåndet ?

Mener du virkelig at Tesla sine planer for et år siden var under 3500 biler/uke per juni 2018 ?
Det er ganske uvanlig for en bilprodusent å klare å øke leveransene med 50%, år for år for år. Nå klarte de riktignok ikke det i 2017, men så ser det ut til at de vil klare over 50% i år. I 2019 bør snittet være over 50% årlig for perioden som starter med 2012.

Det er ikke *helt* uhørt at noen klarer 50% vekst. I nyere tid har noen av de kinesiske klart det. Men når det gjelder de etablerte selskapene så må man tilbake til første halvdel av 1900-tallet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof

Sitat fra: Bondeknøl på fre 22. jun 2018, kl. 09:02Jeg er ikke imponert av en bilmodell der reservasjonskøen snart er på tredje året og vi enda ikke har fått den til Norge. Det går vel kjappere å få ett svært cruiseskip?

Grunnen til at vi ikke har fått den her er den sinnssyke etterspørselen. Bilen er så populær at de rett og slett ikke klarer å dekke behovet. Det du gjør er å si at du ikke er imponert fordi bilen er for populær! En snodig logikk.

emurof

Sitat fra: knut.aulie på fre 22. jun 2018, kl. 09:00
Her passer denne videoen veldig godt

https://youtu.be/Wnd6p3t2y_U

Kanskje du kan oppsummere litt kort hva videoen handler om så man slipper å sitte i over ti minutter for å skjønne hva du prøver å si?

Motorwatt

Produserer man 100 biler, og øker til 150 biler, så er veksten ..... Akkurat: .....% Etablerte produsenter får selvsagt ikke en slik økning. Skulle VW øke med 50%, måtte de produsere 5 mill. flere biler.

Øyvind.h

Men vi snakker ikke fossilbil produksjon.
M3 er den elektriske bilen med høyest produksjonstempo pt. Det er imponerende. Det jobbes knallhardt med å få volumet videre opp fordi tempoet ikke er i nærheten av å dekke etterspørselen. Allikevel sutres det.

Tesla Model S ble første gang levert sommeren 2012 og i stort volum fra desember 2012. Første S ble levert i Norge august 2013.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bondeknøl

Sitat fra: emurof på fre 22. jun 2018, kl. 10:33
Sitat fra: Bondeknøl på fre 22. jun 2018, kl. 09:02Jeg er ikke imponert av en bilmodell der reservasjonskøen snart er på tredje året og vi enda ikke har fått den til Norge. Det går vel kjappere å få ett svært cruiseskip?

Grunnen til at vi ikke har fått den her er den sinnssyke etterspørselen. Bilen er så populær at de rett og slett ikke klarer å dekke behovet. Det du gjør er å si at du ikke er imponert fordi bilen er for populær! En snodig logikk.

Har vel skrevet før at det er imponerende det Tesla får til, men det imponerer meg veldig lite at de åpnet for kontrakter for to år siden uten at noen av de mange som signet kontrakt og betalte er i nærheten av å få noe bil enda. Har de ikke noe køsystem, eller bryr ikke Tesla seg om Norge?
Hvis dette er en så imponerende produksjonsøkning på m3 så blir jeg enda mindre imponert av at det ikke drypper noen få biler på Norge.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA