Nå kommer Tesla's model 3 !

Startet av doldis1, søn 23. jul 2017, kl. 19:56

« forrige - neste »

Initium

Sitat fra: Kanutten på lør 04. nov 2017, kl. 19:25Dette er vel ikke helt riktig? Slik jeg ser det har Tesla lånt ca 10.000,- kroner fra 450.000 personer i bytte for en reservasjonsplass.

its a matter of perspective ! ;D

Counterpointer

For å komme litt tilbake til tidspunkt på Model 3 og når det blir.....

Det var lenge annonsert at den skulle komme i slutten av 2017. Men så ble det «fremskyndet» til juli og det ble ekstrem hype om leveringen av de første 30 bilene.
Så ble begrepet «production hell» introdusert og status er 222 biler og reduksjon i stadig minskende ramp up av produksjonen........

Dette fremstår for meg som en del av måten Tesla opererer på og var som forventet. For Norge har det lite å si da vi ikke får leveringer på en god stund enda!

Hvis produksjonen kommer opp og igang i desember/januar med tall rundt noen tusen og stigende takt, så kommer vel biler til Norge i slutten av 2018. De mest optimistiske håpet medio 2018 og er nok skuffet de mer pessimistiske antok 2019 og det gir jo stort slingringsmonn

Jeg tror Tesla kalkulerer bevisst med å sette overambisiøse mål og skape forventning, det er på en måte markedsføringsbudsjettet deres slik jeg ser det.

Er det virkelig noen som tror at Tesla går konkurs før Model 3 kommer til Norge? DET ville forundre meg stort.

Det som er spennende er forslaget fra Trump administrasjonen om å fase ut 7500$ tax credit, nå!! Det vil egentlig være i Tesla sin favør, men lurer på implikasjonene det vil ha for vår levering av Model 3?

doldis1

SitatDet som er spennende er forslaget fra Trump administrasjonen om å fase ut 7500$ tax credit, nå!! Det vil egentlig være i Tesla sin favør, men lurer på implikasjonene det vil ha for vår levering av Model 3?

Ja ikke skjønner jeg de som ikke liker Trump  ;D  Fjerning av en taxcredit Tesla nesten har brukt opp vil starte
et skred av taxcrediter fra delstatene !
Dette favoriserer Tesla på bekostning av kommende konkurrenter og ikke minst på bekostning av GM ...
En helt annen ting relatert til TM3 :
                                                   Tesla utfordrer bilbransjen, oljebransjen og kraftbransjen . Nå vil jeg
ikke høre den samme gamle regla om at Tesla er bitteliten mot konkurrentene osv. osv. Tesla utfordrer
verdens mektigste bransjer fordi selve tanken på et profitabelt Tesla som vokser uhemmet år for får flere
og flere foretak til å kaste seg på den grønne bølgen!
Monopolistenes store og eneste mulighet er å få Tesla til å blø tom for penger mens de er sårbare, altså fra
nå og ca. et halvt år fram i tid.
Så, nå når de virkelig skal begynne å produsere starter de heller med å sparke folk..?
Har noen i det store og hele vært inne på at Tesla kan ha vært utsatt for sabotage ?

Knut Røe

En vis mann sa en gang: "if you want to make enemies, try to change something".
Musk spiser rett av matfatet til de etablerte produsentene. Det blir lagt merke til.

Amoss

Sitat fra: doldis1 på søn 05. nov 2017, kl. 14:58
Fjerning av en taxcredit Tesla nesten har brukt opp vil starte
et skred av taxcrediter fra delstatene !
Dette favoriserer Tesla på bekostning av kommende konkurrenter og ikke minst på bekostning av GM ...

Du har helt rett i at fjerning av skatte-kredittene nå - og fremover - vil favorisere Tesla på bekostning av konkurrentene. Men på den annen side er Tesla nå i en helt spesiell situasjon: De nærmer seg grensa, og er samtidig klar for å øke produksjonen eksepsjonelt. Altså, det siste halvåret med full skatte-kreditt, og under hele utfasingsperioden, vil de kunne levere svært mange biler til markedet i USA. Skulle ikke forundre meg om de skulle klare å levere 200k nye USA-biler i denne perioden - forutsatt at kreditten fortsatt gjelder. Så det vil fortsatt treffe Telsa hardt om den faller bort nå - om altså ikke statene dekker opp for evnt. manglende føderale incentiver. Om bortfallet kommer neste år derimot...

Husk at også hybrider teller på antall leverte biler. GM har levert mange Volt hybrider, og helelektriske Bolter m.m. - så de er ikke så veldig langt etter Tesla med tanke på å bryte grensa, men ser ikke ut til å være i en posisjon til å kunne utnytte utfasingen like effektivt.

Hvor de andre (Nissan, Toyota m.m.) ligger i løypa med tanke på denne kreditten er jeg usikker på. Det har blitt levert mange "Blader" og Prius'er....
Model S 85D

doldis1

Fra en litt annen innfallsvinkel om den tiden vi går inn i :

https://www.marketwatch.com/story/chinese-winning-the-race-for-electric-cars-2017-11-06

SitatWith a subsidized indigenous auto sector, protected domestic battery manufacturers and a market for motor vehicles about twice the size of the United States or Europe, all this could provide the scale to drive down Chinese manufacturing costs to levels competitive with or even lower than gas and diesel vehicles — and then flood the U.S. market.

doldis1

Dollaren nådde en foreløpig bunn mot nok. på 7,635 i går kveld, hvilket på det tidspunkt gjorde 35000 us. dollars verd hyggelige 267 000 kr... Altså en skrapa TM3 for 267 000 pluss frakt og klargjøring! 
Bør kanskje ikke smile for tidlig for dollaren skal nok opp igjen, iallefall på kort sikt. Uansett, sett i lys av at Amerikansk økonomi går så det griner gjør Potus og hans nye finansminister en glimrende jobb med å smelte ned dollaren..  ;)

Knut Røe

Dollar er en ting.

Tesladollar noe helt annet.

Jejl

Sitat fra: doldis1 på fre 02. feb 2018, kl. 15:58
  for dollaren skal nok opp igjen,
Når noen "vet" hvilken vei en valuta skal gå, så pleier jeg å trekke frem en test som ble utført for noen år tilbake: Flere såkalte valutaeksperter fikk i konkurranse med noen apekatter i oppdrag å spå hvordan valutakursene på noen ulike valutakurser skulle utvikle seg. Apekattene vant konkurransen.
Hadde vært kjekt hvis noen gadd å google denne testen, for jeg har bare fått den fortalt muntlig.

arthur

Sitat fra: doldis1 på fre 02. feb 2018, kl. 15:58
Dollaren nådde en foreløpig bunn mot nok. på 7,635 i går kveld, hvilket på det tidspunkt gjorde 35000 us. dollars verd hyggelige 267 000 kr... Altså en skrapa TM3 for 267 000 pluss frakt og klargjøring! 
Bør kanskje ikke smile for tidlig for dollaren skal nok opp igjen, iallefall på kort sikt. Uansett, sett i lys av at Amerikansk økonomi går så det griner gjør Potus og hans nye finansminister en glimrende jobb med å smelte ned dollaren..  ;)

Hvis man er "redd" for at dollaren skal gå opp igjen så er det jo en enkel sak å kjøpe dollar i dag til dagens kurs. Man oppretter bare en dollarkonto i sin bank og selger norske kroner (belaster sin konto i norske kroner) og kjøper dollar (overfører til sin dollarkonto). Kan gjøres fra sofakroken med noen enkle tastetrykk!

Jada, dollaren skal sikkert opp igjen, ned igjen osv og den som vet når og hvor mye kan slutte å jobbe og leve av sin "kunnskap"!

geear

Sitat fra: Jejl på fre 02. feb 2018, kl. 17:09
Når noen "vet" hvilken vei en valuta skal gå, så pleier jeg å trekke frem en test som ble utført for noen år tilbake: Flere såkalte valutaeksperter fikk i konkurranse med noen apekatter i oppdrag å spå hvordan valutakursene på noen ulike valutakurser skulle utvikle seg. Apekattene vant konkurransen.
Hadde kjekt hvis noen gadd å google denne testen, for jeg har bare fått den fortalt muntlig.
Denne?

https://www.ft.com/content/abd15744-9793-11e2-b7ef-00144feabdc0

Og for alle de som "vet" at dollaren skal den ene eller andre veien, det vil nok gi bedre avkastning å vedde Tesla-pengene på nedgangen frem til Tesla har justert prisene sine og man er klar til å bestille.. ;)

doldis1

@ Tiger'n

SitatTesladollar noe helt annet.

Hva da ?

Amoss

Sitat fra: doldis1 på søn 04. feb 2018, kl. 12:52
@ Tiger'n

SitatTesladollar noe helt annet.

Hva da ?

Det han viser til er at om man tar prisen på en Tesla i norske kroner og deler på prisen på identisk bil i US dollar, så får man stort sett en annen "kurs" enn hva som til en hver tid er offisiell vekslingskurs på USD->NOK.

Dels skyldes dette ett "lokaliseringstillegg" som dekker endrede krav for typegodkjenning i EU vs. US og dels transportkostnader til Europa. Dels skyldes det også at Tesla ikke endrer prisene sine like ofte som den offisielle kursen endres, slik at det blir ett visst "lagg". Dette gjør "Tesladollar" dyrere når kursen går nedover, og billigere når kursen går opp. Til tider har dette "lagget" spist opp mer enn hele lokaliseringstillegget slik at bilene i Norge har vært billigere enn noe annet sted. Akkurat nå er kursen på vei nedover, og "kursen" på "Tesladollar" er tilsynelatende relativ høy.

Jeg forutsetter at når man skal prise en ny modell så vil man ta utgangspunkt i noe svært nært den offisielle kursen på det tidspunktet norsk pris skal fastsettes - man ser f.eks. at "kursen" på TMS og TMX ikke er helt like da disse har blitt priset/prisjustert på forskjellige tidspunkt. Muligens prisen fastsettes med ett tillegg/fradrag dersom man forventer at kursen skal utvikle seg videre opp eller ned. Men lokaliseringstillegget vil uansett legges til. Mener dette er på rundt USD1-2.000 for Model S.

...

Ellers nevner jeg igjen at ved å bruke "sitat" knappen øverst til høyre i innlegget så hadde du sluppet å skrive "@ Tiger'n" da det hadde fremkommet hvem du siterte i selve sitatet - med link til innlegget du siterte dersom noen ønsket å gå tilbake for å få konteksten til sitatet. Anbefales sterkt fremfor å kopiere inn og så omslutte som sitat. Dette vil gjøre det hele mye mer oversiktlig for oss andre i tillegg til å være enklere for deg selv.
Model S 85D

Mobileum

Det er vel også slik at en Tesla består av en ikke ubetydelig andel av europeiske deler. Disse regner jeg med at de må betale i EUR.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA