Lading TMS 80-90%

Startet av Kito76, man 17. jul 2017, kl. 00:58

« forrige - neste »

Kito76

Hei,

Er ny eier av en TMS 85P 2014 og har hørt mye om at det ikke anbefales lading til mer enn 80-90%. Kanskje litt dumt spørsmål, men er det kun slik for Tesla eller gjelder det for andre elbiler også?  Vi har også en Imiev og den lader vi 100% så mye vi kan. Synes jo det er rart å kjøpe en TMS med rekkevidde på ca 500 km (NECD) men at det kun anbefales lading til rundt 380 km...

cra

De bør i alle fall ikke stå med høy ladeing lenge. Hvis du fullader slik at batteriet er fullt i det du skal dra om morgenen så er det ikke noe stort problem, men å la den stå med full lading hele tiden er ikke bra for batteriet.

Men trenger du fullt batteri så lader du fullt, selvsagt. Det er en bruksgjenstand. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Kito76

Takk for svar. Nå har jeg vært på ferie i 2 uker og har satt limit på 70-80%. (Styrer med appen). Bruker ellers ikke bilen til jobb og kjører i snitt 2-3 ganger i uka (20-40 km pr gang). Tenkte en tur til Gøteborg, men er usikker pånom jeg bør lade hos SC ved Sarpsborg og Uddevalla....

sigurdi

Imev så er 100% i displayet på bilen ca mellom 85 og 90%.
Altså mer en 10% får du aldri tilgang til.
Tesla mener kundene kan ta vare på batteriene og får tilgang til å lade dem helt opp men med advarsel om at dette ikke må gjøres unødvendig.

Så er du på langtur eller har behov for 100% sett opp slik at den er ferdig rett før du skal reise.
Da har du lunk i batteriet og kortest tid det står på 100%.

Langtur er det mest effektive å holde seg på så lav SOC som mulig pga ladefart blir tregere jo høyere opp.

Eks bor på hotell med destinstion lader.
100% ved avreise.
Kjør og stop ved SC med 5-15% og lad opp til 50-60% for å nå neste med 10% margin.
Mange tørr ikke kjøre under 10% som er greit men stoppe å lade fra 50% tar unødig mye tid.

Ved å holde oss mellom 2% og 60% kjørte vi Moss - Middelfart med snittfart på 93km/h ink pauser i fjor. ;-)
Man blir mer vandt med det etter endel kjøring.
Lykke til videre.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Horten
Model X90D (18.03.17)

Kito76

Takk for gode tips. Vi bor i Oslo og har vel strengt tatt kjøpt en dyrere/bedre elbil enn vi trenger. Kona kjører Imiev og har ca 25 km tur/retur hver dag.
Jeg sykler til jobben og bruker mest bil i helgene til småturer

aness

Sitat fra: Kito76 på man 17. jul 2017, kl. 12:05
Synes bare at det er litt dumt å kun ha rundt 50% Soc og plutselig skulle finne på å kjøre langturer...

Nå som Töcksfors har åpnet kommer du forbi en superlader før du bruker 50% av batteriet nesten uansett hvilken retning du vil kjøre langtur fra Oslo :)

sigurdi

Lader normalt til 70% eller 80%.
Alle målinger så langt fra 0km til biler med 150 000km+++ tilsier at å gå så langt ned som 50% gir mer ulempe en fordeler.
Ulemper er da som du tenker impuls turer osv.
Vår er ofte koblet til strøm om vi ikke lader og går da inn på App og øker til 80 eller 90 når vi finner ut at vi skal kjøre litt lengre.
Normalt er schedule satt til 23 men det kan og overstyres fra app.
Ladestrøm kan desverre ikke. :-(


Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Horten
Model X90D (18.03.17)

jkirkebo

Sitat fra: aness på man 17. jul 2017, kl. 13:12
Sitat fra: Kito76 på man 17. jul 2017, kl. 12:05
Synes bare at det er litt dumt å kun ha rundt 50% Soc og plutselig skulle finne på å kjøre langturer...

Nå som Töcksfors har åpnet kommer du forbi en superlader før du bruker 50% av batteriet nesten uansett hvilken retning du vil kjøre langtur fra Oslo :)

Bare nesten. Det er helt "ørken" langs Rv4 ennå.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

samotholt

Vi har hatt vår bil i 2 år nå, og har akkurat samme rekkevidde som ny. Bilen er nå kjørt 32k km.

Ladet det første året til 90%, men bruker nå stort sett 85%. Lader så å si hver natt. Noen få (4?) 100% ladninger og så å si bare ladning på 230V 13A.

For meg så tyder dette på at det er unødvendig å legge seg lavere enn 85-90% ladninger.
Xpeng G9, Polestar 2, A8 3.0 Tdi

GOS

Sitat fra: samotholt på man 17. jul 2017, kl. 18:57
Vi har hatt vår bil i 2 år nå, og har akkurat samme rekkevidde som ny. Bilen er nå kjørt 32k km.

Samme her også, men bilen er vel 3 år og bilen er kjørt 45'

Audi A6 e-tron Sportback Quattro Dynamic Pro bestilt november 2024, levert mai 2025
Model Y bestilt august 2022, tatt ut juli 2022
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
Tesla Model S85 blå, levert juni -14, 2019

Kito76

Har det mye å si at SC brukes ofte?

samotholt

Tesla har vel begrenset ladehastigheten noe på biler som har brukt superlader veldig mye (iflg. bla. Bjørn Nyland). Det tyder vel på at det sliter mer på batteriet (eller er det andre hensyn som f.eks. økonomi/tilgjengelighet som ligger bak?).

Sikkert noen med mer innsikt som kan si mer om hvordan dette fungerer. Du kan evt. sjekke videoene til Bjørn (youtube) for å se litt hvordan han bruker bilene sine...
Xpeng G9, Polestar 2, A8 3.0 Tdi

Kito76

Hvor lang rekkevidde skal 80% SOC vises på displayet. 315 km? TMS P85.

OleJA

Sitat fra: Kito76 på tir 18. jul 2017, kl. 23:51
Hvor lang rekkevidde skal 80% SOC vises på displayet. 315 km? TMS P85.
Får neppe så mye, min 2013 P85 viser 303-304 km.

GOS

Sitat fra: Kito76 på tir 18. jul 2017, kl. 23:51
Hvor lang rekkevidde skal 80% SOC vises på displayet. 315 km? TMS P85.

Det er vel ikke noe som sier at det skal være 315tkm , men ett veldig godt 85 kwh batteri på S/P85 viser ca 315 tkm på 80%. Det gjør min og den viser 355 tkm på 90%.....som er det samme som den viste som ny for vel 3 år siden. Bilen er kjørt 45' km og Canbus avlesning viser at batteriet har 78,1 kwh tilgjengelig + 4 kwh brick protection.
Audi A6 e-tron Sportback Quattro Dynamic Pro bestilt november 2024, levert mai 2025
Model Y bestilt august 2022, tatt ut juli 2022
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
Tesla Model S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA