Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bagasjesikring - behov?

Startet av Go-carter, lørdag 15. juli 2017, klokken 22:43

« forrige - neste »

Oddaa

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 16. juli 2017, klokken 16:13
Et stålgitter kommer neppe susende mellom setene, vel?
Det gjør det vel om det ikke er tilstrekkelig festet? Hjelper jo ikke hva gitteret er laget av. Blir enorme krefter som skal holdes tilbake om det lastes over seteryggene...

(Jeg har kun sett bildene i denne tråden, poenget mitt er at her må en være forsiktig så det ikke oppstår noen form for falsk trygghet)



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Go-carter

Sitat fra: Oddaa på søndag 16. juli 2017, klokken 16:42
Sitat fra: Rav4_EV på søndag 16. juli 2017, klokken 16:13
Et stålgitter kommer neppe susende mellom setene, vel?
Det gjør det vel om det ikke er tilstrekkelig festet? Hjelper jo ikke hva gitteret er laget av. Blir enorme krefter som skal holdes tilbake om det lastes over seteryggene...

(Jeg har kun sett bildene i denne tråden, poenget mitt er at her må en være forsiktig så det ikke oppstår noen form for falsk trygghet)



Sent from my iPhone using Tapatalk

Helt korrekt, og jeg skjønner det utifra hva som er avbildet sålangt. Gjenstår å se hvor kraftig jeg klarer å printe brakettene, men universal-gitteret har også sammenfyninger av plast - så jeg tror at det skal holde :)

Vi drar på bilferie med fullasta bil på onsdag, så målet er å få en komplett prototyp på plass før det. Time will show!
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Oddaa

Sitat fra: Go-carter på søndag 16. juli 2017, klokken 17:39
Helt korrekt, og jeg skjønner det utifra hva som er avbildet sålangt. Gjenstår å se hvor kraftig jeg klarer å printe brakettene, men universal-gitteret har også sammenfyninger av plast - så jeg tror at det skal holde :)

Vi drar på bilferie med fullasta bil på onsdag, så målet er å få en komplett prototyp på plass før det. Time will show!
Håper det blir bra :-)

(Og siden du nevner det så ser universalgitteret nokså spinkelt ut sammenlignet med det jeg har fått med originalt fra Audi og Volvo tidligere...)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

F_P

Hadde det enda bare vært fester ala VAG helt øverst i taket. De kjører nett av noe stoff og en avstiver type massiv nederst og en tynnere stang øverst.

Foreløpig har jeg lagt den største bagasjen på tvers slik at den i det minste dekker hullet mellom setene på rad 2, altså 6-seter. Sikkert ikke ideelt, men siden setet virker å være i en støpning så regner jeg med det skal en hel del kraft til før festet i gulvet knekker, eller kofferten knekker. Bedre enn å sette 3 kofferter på høykant der den ene får direkte launch rett ut frontvinduet ved krasj.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

daktari

Er også bekymret for falsk trygghet med slike forsøk.
Hadde en Citroën med nett. Det var veldig kraftige stålkroker til å feste med nede. Ta en titt på karabinkrok for klatring istedet. Tipper du kan dra av de plastikkfestene med en hyssing fra førersetet dessverre. Det gitteret fra Biltema, er det laget for å holde hunden unna eller for å sikre bagasje? Og hva vet man egentlig om hva de bøylene i bilen tåler og er festet i?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Go-carter

Sitat fra: daktari på mandag 17. juli 2017, klokken 00:53
Er også bekymret for falsk trygghet med slike forsøk.
Hadde en Citroën med nett. Det var veldig kraftige stålkroker til å feste med nede. Ta en titt på karabinkrok for klatring istedet. Tipper du kan dra av de plastikkfestene med en hyssing fra førersetet dessverre. Det gitteret fra Biltema, er det laget for å holde hunden unna eller for å sikre bagasje? Og hva vet man egentlig om hva de bøylene i bilen tåler og er festet i?

1: En stål-innfestning og tilhørende ramme hadde absolutt vært det beste, og det burde Tesla ha montert fra dag 1. Dette er et forsøk på hva som er mulig innenfor de eksisterende fester/rammer, uten inngrep i bilen. Det kan godt hende at det ender i et resultat hvor det rett og slett ikke er mulig å etablere trygg lastesikring med disse festepunktene.
2: Jeg skal ta en destruktiv test så fort jeg får alt på plass, så får vi se når og hvor ting ryker.
3: Den er markedsført som "Hunde- og lastegitter", hva de legger i det vet jeg ikke.
4: Ingenting - men det er opptil flere som benytter disse bøylene til nett/duk for å holde på bagasjen. Vil ikke akkurat påstå at de eksisterende surrefestene i bagasjerommet av støpt aluminium er verdens mest solide heller :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jlan

Slik jeg har montert lastsikringen så er det først og fremst seteryggene på 2. rad som tar kreftene. Men det er helt klart at fester i taket ville vært å foretrekke. Go-carters løsning har jo ihvertfall braketter som griper i baklukeåpningen. Hvis de vertikale rørene i tillegg forlenges helt ned til gulvet, og festes der, så synes jeg det blir bra. Evt en tversgående avstivning også.  Da skal det mye til at nettet klarer å smette forbi setene. Ihvertfall så lenge de står oppe.

Når det gjelder falsk trygghet så er det jo ikke spesielt bra med de løse orginale lokkene over nedre bagasjerom heller. De bør også surres fast, hvis en ikke har annen sikring
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

olavxxx

Hva med noe ala dette? (men kanskje bare bruke tau med løkke)
https://www.youtube.com/watch?v=y6Wv2q1EDfQ&t=4m11s

Spol til 4 min 11 s

jlan

De krokene der er vel ca. sterke nok til å sikre en melkekartong. Et ISOFIX barnesete skal testes med 8kN (0.8 tonn), og det er for maks 33kg (barn+sete)!
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

daktari

Enig. På min forrige bil var den en lik krok men dobbelt så stor og i en form for herdet stål... Hvor mye tåler de festene i vinduet egentlig? Er de skrudd i karosseriet?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

olavxxx

Sitat fra: jlan på onsdag 19. juli 2017, klokken 16:56
De krokene der er vel ca. sterke nok til å sikre en melkekartong. Et ISOFIX barnesete skal testes med 8kN (0.8 tonn), og det er for maks 33kg (barn+sete)!
Hvis du tenkte på den jeg lenket, så så jeg for meg at man brukte noe kraftigere tau enn de plastklipsene fra videoen.. Man kunne jo bare kjørt et tau i "løkke" og så brukt kabinkroker mot et nett?

jlan

Ja, hvis det for eksempel går an å smette inn 6mm utgaven av disse, så begynner det å hjelpe:
http://www.biltema.no/no/Bat/Monteringsdeler/Sjakkel/Lettvektssjakkel-2000033963/

Hvis selve festet i bilen holder da. Jeg har ikke den typen, så jeg har ingen formening om det. Men husk at en stram line spent opp mellom to punkter gir veldig store kraftvektorer innover når den belastes sideveis. En stiv bjelke eller en plate vil være  mye gunstigere.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

F_P

Festene under de små trekantvinduene sitter ikke i plastdekselet, men er skrudd i metall på baksiden. Har hatt av hele siden i forbindelse med lydisolering. Tror derfor disse tåler kanskje mye siden de ikke står tilbake for hvordan slike "kroker" er montert på de fleste biler. Som sagt syns jeg derimot de er montert for lavt..
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Tai

Jeg skulle gjerne hatt en helt vanlig hattehylle slik som du kan få på model S. Synes det er penere og skjuler innholdet i bagasjerommet.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

morpheos

Hattehylle er vel greit nok estetisk og på 5- og 7-seter, men hjelper ikke på 6-seter med rad 3 nede. Det er vel også en falsk trygghet ift hva som kommer fremover av mindre gjenstander selv med hattehylle hvis det smeller skikkelig.


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA