i3 rust bremser

Startet av nybmw, tirsdag 11. juli 2017, klokken 00:44

« forrige - neste »

Amatøren

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 08. november 2017, klokken 06:43
Alle gummideler får en liten dusj silikon på spray - skal ikke knirke her  :police:

Hva slag siliconspray? - Bilde?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Viks

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 08. november 2017, klokken 06:43
... Alle gummideler får en liten dusj silikon på spray - skal ikke knirke her  :police:

Er jo stikk motsatt - det skal ikke brukes silikon på gummi. Dørpkaninger og etc. ødelegges av silikonstift og silikonspray.

PionerThink

Er jo dumt at vi tutes ørene fulle da om at det er disse remediene vi skal bruke på pakninger >:(
Selv gikk jeg til innkjøp av en liten krukke med hvitblank syrefri vaselin som erstatning til de nevnte stoffene ;) Den brukes på det meste, bortsett fra på kona da vel og merke :o
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 146'km i daglig bruk i Kristiansand
Porsche Boxster 2011, Solskinnsbil

Nutcase

På min begynte det å telle ned fra 6000km for bremsene foran. Har 3000km igjen før service og bilen har passert 36000km.

Har tenkt å bytte selv så nysgjerrig på hva andre har gjort med denne varslingen.

Viks

Sitat fra: PionerThink på onsdag 08. november 2017, klokken 14:08
Er jo dumt at vi tutes ørene fulle da om at det er disse remediene vi skal bruke på pakninger >:(
Selv gikk jeg til innkjøp av en liten krukke med hvitblank syrefri vaselin som erstatning til de nevnte stoffene ;) Den brukes på det meste, bortsett fra på kona da vel og merke :o

Ja, blir helt matte av at folk blir "opplært" til å bruke silikonstift på dørpakninger, spesielt på nyere biler - der det er ikke engang gummi men EPDM som tåler svært dårlig alt som har med petroleum-baserte midler og løsemidler å gjøre... Den skal i grunnen ikke trenge annet enn mikrofiberklut og vann til å gjøres ren (og tåler temperaturer ned til -40)

Jeg bruker Krytox om dørpakningene skal freshes opp. Vet at VW m.f. bruker det til å ordne pakninger på biler og spesielt kabriolet (BMW har vel "carbaflow" som jeg mistenker til å være Krytox med BMW-logo på). Koster flesk men er svært effektiv og drøy i bruk.

Ingeniøren

Sitat fra: Viks på onsdag 08. november 2017, klokken 18:57

Ja, blir helt matte av at folk blir "opplært" til å bruke silikonstift på dørpakninger, spesielt på nyere biler - der det er ikke engang gummi men EPDM som tåler svært dårlig alt som har med petroleum-baserte midler og løsemidler å gjøre... Den skal i grunnen ikke trenge annet enn mikrofiberklut og vann til å gjøres ren (og tåler temperaturer ned til -40)

Jeg bruker Krytox om dørpakningene skal freshes opp. Vet at VW m.f. bruker det til å ordne pakninger på biler og spesielt kabriolet (BMW har vel "carbaflow" som jeg mistenker til å være Krytox med BMW-logo på). Koster flesk men er svært effektiv og drøy i bruk.

Selv blir jeg litt matt av alle som bare skal bruke dyre merkeprodukter.... Har bruket silikonspray på alle mine biler i mer enn 40 år og har fungert gull i alle år. Et par biler har jeg hatt i nærmer 15 år og hadde dette vært skadelig tror jeg hadde merket det.

Har en på jobb som er spesialist på gummi, en av de beste i landet med mange års erfaring fra Trelleborg. Dere skal få fasiten i morgen  ;D
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Viks

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 08. november 2017, klokken 20:14
...dyre merkeprodukter....

Trenger som sagt ingen dyre produkter annet enn vann på akkurat dørpakningene.

Ingeniøren

Sitat fra: Viks på onsdag 08. november 2017, klokken 20:18

Her var det snakk om foringer for oppheng og stabilisatorstag. På dørpakning har jeg sjelden brukt annet en pakningsstift i ny og ne.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

mlello

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 08. november 2017, klokken 20:37
Sitat fra: Viks på onsdag 08. november 2017, klokken 20:18

Her var det snakk om foringer for oppheng og stabilisatorstag. På dørpakning har jeg sjelden brukt annet en pakningsstift i ny og ne.

Silikon på dørpakninger gir som oftest knirking på BMW'er og anbefales ikke.

DieselVegard

Sitat fra: Nutcase på tirsdag 07. november 2017, klokken 20:47
Hva gjorde du med servicelampen? Noen enkel måte å nullstille dette eller må man inn til forhandler?

Når du skifter klosser, MÅ du også skifte sensoren. Når jeg sier MÅ, er det fordi du klarer ikke å få av den gamle uten å ødelegge den. Når den er skiftet, skjønner bilen dette selv. Det er en MEGET enkel sak å bytte.
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

Ingeniøren

Sitat fra: Viks på onsdag 08. november 2017, klokken 18:57

Selv blir jeg litt matt av alle som bare skal bruke dyre merkeprodukter.... Har bruket silikonspray på alle mine biler i mer enn 40 år og har fungert gull i alle år. Et par biler har jeg hatt i nærmer 15 år og hadde dette vært skadelig tror jeg hadde merket det.

Har en på jobb som er spesialist på gummi, en av de beste i landet med mange års erfaring fra Trelleborg. Dere skal få fasiten i morgen  ;D

I følge Gummi-Jon så tar ikke EPDM gummi skade av silicone oljer. Man bør imidlertid ikke bruke silicone spray på Silicone gummi da dette kan gjøre at gummi'n sveller. Ikke altid lett å vite hva slags gummi som er brukt men silicone gummi brukes gjerne der det er snakk om høyere temperature og mer kritisk bruk. Spray inneholder vel kun 10-15% olje så det er ikke mye som legges igjen...

https://en.wikipedia.org/wiki/Silicone_rubber
https://en.wikipedia.org/wiki/EPDM_rubber
https://en.wikipedia.org/wiki/Silicone_oil
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA