Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurdering av familieøkonomien - 960k brutto og 3,15mill i huslån

Startet av 1000kwh, lørdag 08. juli 2017, klokken 09:36

« forrige - neste »

lightscribe

Penger er billige idag men det kan endre seg over få måneder. Bare ta en titt over historikken her eller her. Hvordan hadde det blitt med skrekk scenario på 17% nominell rente?  Renten skal ikke opp med det første men her snakker vi om minst 8 år frem i tid og Norge er ett lite land som ikke har mye påvirkning over en global økonomi.

Bankene tar gjerne 1% til 2% mer en styrings-renten. Rente-avgiftene på 3,82M blir vel 80k/år(2% effektiv) idag men kan fort bli 300k/år(8% effektiv) hvis det skjer noe skummelt ute i verden.

Prøvde nettopp lynbudsjettkalkulatoren og synes den ga gode og raske svar. Anbefaler å leke litt med renten. Med en gjeldsbelastning på fire ganger inntekt blir dere sårbare for skift i de økonomiske utsiktene. For ikke å nevne att en lang periode med sterk vekst har økt fallhøyden i boligprisene...

Største skjult kostnad med ny bil er avskrivning. La oss si at du må selge etter 1 år med mye kjøring. Da antar jeg det blir cirka 80k. Billigste løsning med lavest risiko er å beholde eksisterende bil.  Avskrivning blir ihvertfall mye mindre.

Dr Doom  :police:

1000kwh

Sitat fra: lightscribe på mandag 10. juli 2017, klokken 13:58
Penger er billige idag men det kan endre seg over få måneder. Bare ta en titt over historikken her eller her. Hvordan hadde det blitt med skrekk scenario på 17% nominell rente?  Renten skal ikke opp med det første men her snakker vi om minst 8 år frem i tid og Norge er ett lite land som ikke har mye påvirkning over en global økonomi.

Bankene tar gjerne 1% til 2% mer en styrings-renten. Rente-avgiftene på 3,82M blir vel 80k/år(2% effektiv) idag men kan fort bli 300k/år(8% effektiv) hvis det skjer noe skummelt ute i verden.

Prøvde nettopp lynbudsjettkalkulatoren og synes den ga gode og raske svar. Anbefaler å leke litt med renten. Med en gjeldsbelastning på fire ganger inntekt blir dere sårbare for skift i de økonomiske utsiktene. For ikke å nevne att en lang periode med sterk vekst har økt fallhøyden i boligprisene...

Største skjult kostnad med ny bil er avskrivning. La oss si at du må selge etter 1 år med mye kjøring. Da antar jeg det blir cirka 80k. Billigste løsning med lavest risiko er å beholde eksisterende bil.  Avskrivning blir ihvertfall mye mindre.

Dr Doom  :police:

Hvis man måtte ta høyde for 17% rente tør jeg ikke tenke hvordan folk i Oslo har det ;)

johnpettermellin

Veldig fornuftig å vurdere hvilket rentenivå man kan leve med, 5% opp er jo det bankene bruker som tommelfingerregel.

Men øker styringsrenta fra dagens nivå til 17% i løpet av de neste 8 åra kan det ende med at det er vi med lån opptil øra som gjør den beste dealen. For da vil det være så mange boligeiere som ikke har mulighet til å oppfylle lånene sine, at bankene vil ramle over ende.. Budsjetter og reflekter over hvordan økonomien står seg også i regnværsdager, men skal man ta høyde for absolutt alt og være forberedt på dommedag til en hver tid blir det vanskelig å få utrettet noe gitt


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lacaixxa

Ville ikke hatt så stort lån uten premumpakken. Da kan du aktivere Bio Defence mode og bo i bilen hvis lånerenten går til 20 % og Kim Jong-un går til kjemisk angrep.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

lightscribe

#34
Hehe, dette avsporet litt ;D

Ikke alle merket att det var 8% effektiv rente som ble tatt høyde for i forrige innlegg. Det er ikke tilfeldig. Det betalte man faktisk i noen måneder for litt over 8 år siden. På årsbasis tilsvarer det 300k/år i rente-utgifter.

Og dere har barn på vei.  Noen mener at det koster 1 million å oppdra et barn til det er 18 men kostnadene er vel minst i starten og øker på ettersom klesbehov øker, fritidsaktiviteter innføres osv.

Og det sies at strøm vil øke i pris fremover. Blir jo flere og flere elbiler ;)

Kanskje dette hjelper med vurderingen. DinSide oppsummerer sunn økonomi slik:
Sitat1. Belåning: Belåningsgraden er mindre enn 80 prosent av verdsettelsen av fast eiendom.
2. Likviditet: Det er fri likviditet hver måned slik at uforutsette utgifter kan betales - for eksempel om vaskemaskinen ryker.
3. Fast sparing: Man foretar en fast sparing fra lønnskonto til sparekonto/aksjefond hver måned.
4. Reservekapital: Man har opparbeidet seg en sparekonto med reservekapital, på generelt grunnlag kan man si at denne bør ligge på cirka 20-30.000 kroner.
5. Renteøkning: Det er lagt inn i budsjettet at renten kan øke med fire prosentpoeng, uten av det påvirker den frie likviditeten.
6. Inkasso: Man har ingen inkassosaker.
7. Kredittkortkontroll: Man har kontroll på sine kredittkort, slik at de nedbetales til null kroner hver måned.
8. Forbrukslån: Man har ingen forbrukslån.
9. Gjeldsgrad: Lønn og gjeld står i stil, slik at gjeldsgraden ikke overstiger 2,5-3,5 ganger bruttoinntekten.
10. Forsikring: At man er forsikret i forhold til uførhet og død, og at denne forsikringen samsvarer med størrelsen på lånet.

Angående gjeldsgrad skrev E24:
SitatFinanstilsynet gir nå en sterk anbefaling til bankene om at låntagere normalt ikke bør låne mer enn tre ganger inntekten

Skjønner godt man vil ha elbil men prisen ville jeg sterkt revurdert. Livet er for kort til kun å betale hus-lån og bil-lån.

Dr Doom  :police:

1000kwh

Sitat fra: lightscribe på onsdag 12. juli 2017, klokken 00:14
Hehe, dette avsporet litt ;D

Ikke alle merket att det var 8% effektiv rente som ble tatt høyde for i forrige innlegg. Det er ikke tilfeldig. Det betalte man faktisk i noen måneder for litt over 8 år siden. På årsbasis tilsvarer det 300k/år i rente-utgifter.

Og dere har barn på vei.  Noen mener at det koster 1 million å oppdra et barn til det er 18 men kostnadene er vel minst i starten og øker på ettersom klesbehov øker, fritidsaktiviteter innføres osv.

Og det sies at strøm vil øke i pris fremover. Blir jo flere og flere elbiler ;)

Kanskje dette hjelper med vurderingen. DinSide oppsummerer sunn økonomi slik:
Sitat1. Belåning: Belåningsgraden er mindre enn 80 prosent av verdsettelsen av fast eiendom.
2. Likviditet: Det er fri likviditet hver måned slik at uforutsette utgifter kan betales - for eksempel om vaskemaskinen ryker.
3. Fast sparing: Man foretar en fast sparing fra lønnskonto til sparekonto/aksjefond hver måned.
4. Reservekapital: Man har opparbeidet seg en sparekonto med reservekapital, på generelt grunnlag kan man si at denne bør ligge på cirka 20-30.000 kroner.
5. Renteøkning: Det er lagt inn i budsjettet at renten kan øke med fire prosentpoeng, uten av det påvirker den frie likviditeten.
6. Inkasso: Man har ingen inkassosaker.
7. Kredittkortkontroll: Man har kontroll på sine kredittkort, slik at de nedbetales til null kroner hver måned.
8. Forbrukslån: Man har ingen forbrukslån.
9. Gjeldsgrad: Lønn og gjeld står i stil, slik at gjeldsgraden ikke overstiger 2,5-3,5 ganger bruttoinntekten.
10. Forsikring: At man er forsikret i forhold til uførhet og død, og at denne forsikringen samsvarer med størrelsen på lånet.

Angående gjeldsgrad skrev E24:
SitatFinanstilsynet gir nå en sterk anbefaling til bankene om at låntagere normalt ikke bør låne mer enn tre ganger inntekten

Skjønner godt man vil ha elbil men prisen ville jeg sterkt revurdert. Livet er for kort til kun å betale hus-lån og bil-lån.

Dr Doom  :police:
Du bør ikke blir bilselger :D Men takk for råd.

Etter alle svarene her virker det som om folk med min økonomi bør vurdere hvor sterkt de ønsker en Model S. Det heller nok mot å ikke kjøpe kjenner jeg nå.  :-\


daktari

Jeg spår at prisene neste året vil falle på gode elbiler. Leaf, Hyundai Kona, 3 osv. Med kun en baby og valg av vogn med omhu kan det fungere bra. Hvis du kan vente litt kan det være smart.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

snd

Sitat fra: daktari på onsdag 12. juli 2017, klokken 09:45
Jeg spår at prisene neste året vil falle på gode elbiler. Leaf, Hyundai Kona, 3 osv. Med kun en baby og valg av vogn med omhu kan det fungere bra. Hvis du kan vente litt kan det være smart.

Kona øker i pris tror jeg  :-\
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

E_S

Det går også an å vurdere en 2013-2014 Model S. Disse får man brukt for rett over 400k om dagen. Om man må låne er det riktignok ikke den samme superlave renten, men lånet kan innfris ganske raskt når det blir såpass lite, og da har man gjeldfri "fin bil" om man klarer seg uten AP, AWD og det der.

Jeg gikk for den løsningen siden jeg er allergisk mot billån og har ikke angret ennå. :)
:)

alda

Sitat fra: lightscribe link=topic=34265.msg590059#msg590059 date



Angående gjeldsgrad skrev
url=http://e24.no/privat/penger/mange-unge-har-mer-enn-4-mill-i-gjeld/10084373]E24[/url]:
SitatFinanstilsynet gir nå en sterk anbefaling til bankene om at låntagere normalt ikke bør låne mer enn tre ganger inntekten

Skjønner godt man vil ha elbil men prisen ville jeg sterkt revurdert. Livet er for kort til kun å betale hus-lån og bil-lån.

Dr Doom  :police:

Du visar till en artikel från 2011, och Finanstilsynet har nyligen satt gränsen för belåningsgrad till 5 ggr intäkt, kan vara bra att hålla sig till fakta.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Espen Hugaas Andersen

*Anbefalningen* har vel alltid vært 3 ganger inntekten, men dette er ganske konservativt. Har man kontroll på økonomien, og gjerne høyere inntekt enn normalen, så kan 5 ganger inntekten være greit det også.

Inntekten har en del betydning. Tjener man 15k/mnd, så bør man kanskje helst ha 0 kr i lån. Mens tjener man 100k/mnd og har 50k til overs etter alt er betalt, så takler man fint ett lån på ca 8 mill eller 6,6 ganger inntekten, selv om renten skulle gå opp til 8%.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: snd på onsdag 12. juli 2017, klokken 09:54
Sitat fra: daktari på onsdag 12. juli 2017, klokken 09:45
Jeg spår at prisene neste året vil falle på gode elbiler. Leaf, Hyundai Kona, 3 osv. Med kun en baby og valg av vogn med omhu kan det fungere bra. Hvis du kan vente litt kan det være smart.

Kona øker i pris tror jeg  :-\
Nå spørs det hvilken Kona du snakker om, jeg har kontrakt på toppspekket bil med vinterhjul til 379'
Var kanskje det du mente at den nå blir nærmere 400 enn 300?

1000kwh

I fare for å holde denne tråden gående i alle evighet; jeg prøvekjørte en Model S P100D i dag og det var en utrolig bra kjøretur! Dette er virkelig den eneste elbilen på markedet som gav meg skikkelig "godfølelsen" ;) Alle de andre bilene bærer preg av å være småbiler, men dette var noe helt annet.

Jeg prøvde bilen med instillingene satt til 60-batteriet ytelser og selv det var jo MER en nok krutt.

Diskutert litt med selger om mulighetene, men det virket ikke som om de kunne gi noe særlig rabatt for å få oss til å kjøpe. 

madsskon

TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

Epleskreller

Hehe, skulle aldri tatt den turen :P Tesla gir ikke rabatter, kun ververabatt.. Alle Tesla er raske nok til normal kjøring.. De nye 75 er i tillegg oppgradert og blitt enda raskere..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA