Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye og kommende hurtigladere - post bilder og info her

Startet av Gordon Retriever, torsdag 06. juli 2017, klokken 00:17

« forrige - neste »

goggo

Sitat fra: Vollis47 på fredag 10. mai 2024, klokken 10:49Tesla monterer 16 nye superladere i Sørlandsparken og gir en god økning av ladekapasiteten her. Bare en kort avstikker fra E-18.

Så bra! Jeg har observert at det nesten alltid er fullt og ladekø-kaos på dagtid både på de eksisterende Tesla laderne og på Cirkle K laderne her.

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

ToWalkOrDrive

#1156
Sitat fra: goggo på fredag 10. mai 2024, klokken 10:56
Sitat fra: Vollis47 på fredag 10. mai 2024, klokken 10:49Tesla monterer 16 nye superladere i Sørlandsparken og gir en god økning av ladekapasiteten her. Bare en kort avstikker fra E-18.

Så bra! Jeg har observert at det nesten alltid er fullt og ladekø-kaos på dagtid både på de eksisterende Tesla laderne og på Cirkle K laderne her.

Hugo


Det vil og hjelpe godt på ikke-Teslaer siden Lillesand ennå er forbeholdt Teslaer. Sto på Lillesand med pluggen i en ikke-Tesla, og fant den ikke i appen....før jeg kom på at den var en av 5 Tesla-supercharger-stasjoner som ikke var åpnet for ikke-Teslaer. Prøvde så Ionity, som jeg av en eller annen grunn ikke fikk sparket i gang, før jeg så at Circle K også hadde egne ladere, som det var veldig lett å få gang på. Så 3 forskjellige operatører på den Lillesand-bensinstasjonen  :D
Tesla Model Y                         2021-

goggo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. mai 2024, klokken 09:27
Sitat fra: goggo på fredag 10. mai 2024, klokken 10:56
Sitat fra: Vollis47 på fredag 10. mai 2024, klokken 10:49Tesla monterer 16 nye superladere i Sørlandsparken og gir en god økning av ladekapasiteten her. Bare en kort avstikker fra E-18.

Så bra! Jeg har observert at det nesten alltid er fullt og ladekø-kaos på dagtid både på de eksisterende Tesla laderne og på Cirkle K laderne her.

Hugo


Det vil og hjelpe godt på ikke-Teslaer siden Lillesand ennå er forbeholdt Teslaer. Sto på Lillesand med pluggen i en ikke-Tesla, og fant den ikke i appen....før jeg kom på at den var en av 5 Tesla-supercharger-stasjoner som ikke var åpnet for ikke-Teslaer. Prøvde så Ionity, som jeg av en eller annen grunn ikke fikk sparket i gang, før jeg så at Circle K også hadde egne ladere, som det var veldig lett å få gang på. Så 3 forskjellige operatører på den Lillesand-bensinstasjonen  :D

De nye i Sørlandsparken er dessuten versjon 4 stolper med lange kabler, som også er positivt. Det er veldig trangt og mye trafikk forbi de "gamle" versjon 3 stolpene - har hørt litt banning i køen der når jeg kjører forbi med min Twizy :)


Det skjer nå mer positivt i området også
  • Ved buss/tog stasjonen i Kristiansand byttes de 2 gamle Kople laderne ut med 14 nye Kempower stolper. Stolpene og strømskapene er allerede på plass, så jeg regner med de er operative i løpet av kort tid. Det har vært en del kaos her når Danmark fergene kommer inn, så regner med dette blir bedre nå.
  • På YX Hånes (mellom Sørlandsparken og byen) har det kommer opp en plakat fra Recharge der det står at det skal utvides med 8 (tror jeg det var) nye stolper. Her er det ofte kaos nå, med stor trafikk av både ICE- og ELbiler
    Denne stasjonen satser dessuten stort på bollesalg nå, med egen Hånes-bolle bl.a. Det har jo ikke gjort kø-kaoset her noe mindre :)

Eneste ulempen i Kristiansand området er at Type2 stolpene forsvinner etter hvert som det utvides med DC stolper.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Gazer75

Sitat fra: goggo på onsdag 15. mai 2024, klokken 11:02Eneste ulempen i Kristiansand området er at Type2 stolpene forsvinner etter hvert som det utvides med DC stolper.
Eit alvorleg problem IMO. Folk som er på besøk i byane og skal stå over tid finn jo ikkje slike lenger.
Er vel Slottet og Torvet P-Hus samt parkeringa ved Caledonien som har litt Type 2. Men rundt 40 stk i ein by så stor som Kristiansand er for lite.

Du får ta bilde når dei er opna og legge til på Chargefinder ;)
2020 e-Golf (2023-)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Gazer75 på torsdag 16. mai 2024, klokken 11:27
Sitat fra: goggo på onsdag 15. mai 2024, klokken 11:02Eneste ulempen i Kristiansand området er at Type2 stolpene forsvinner etter hvert som det utvides med DC stolper.
Eit alvorleg problem IMO. Folk som er på besøk i byane og skal stå over tid finn jo ikkje slike lenger.
Er vel Slottet og Torvet P-Hus samt parkeringa ved Caledonien som har litt Type 2. Men rundt 40 stk i ein by så stor som Kristiansand er for lite.

Du får ta bilde når dei er opna og legge til på Chargefinder ;)

På ChargeFinder så kan det virke som at det er godt over 100 ladere med Type 2 / under 23 kW i Kristiansand?

https://chargefinder.com/no/kristiansand/ladestasjoner-elbil/6ddpew

Med Tesla Y på tur gidder jeg ikke dille med Type 2. Da lader jeg heller et kvarter eller to på Supercharger. Men ser poenget om en ikke har lademuligheter hjemme, eller har en bil som lader saktere.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. mai 2024, klokken 12:50
Sitat fra: Gazer75 på torsdag 16. mai 2024, klokken 11:27
Sitat fra: goggo på onsdag 15. mai 2024, klokken 11:02Eneste ulempen i Kristiansand området er at Type2 stolpene forsvinner etter hvert som det utvides med DC stolper.
Eit alvorleg problem IMO. Folk som er på besøk i byane og skal stå over tid finn jo ikkje slike lenger.
Er vel Slottet og Torvet P-Hus samt parkeringa ved Caledonien som har litt Type 2. Men rundt 40 stk i ein by så stor som Kristiansand er for lite.

Du får ta bilde når dei er opna og legge til på Chargefinder ;)

På ChargeFinder så kan det virke som at det er godt over 100 ladere med Type 2 / under 23 kW i Kristiansand?

https://chargefinder.com/no/kristiansand/ladestasjoner-elbil/6ddpew

Med Tesla Y på tur gidder jeg ikke dille med Type 2. Da lader jeg heller et kvarter eller to på Supercharger. Men ser poenget om en ikke har lademuligheter hjemme, eller har en bil som lader saktere.
Dette er vel kanskje også et kostnadsspørsmål da mange AC-ladere er dyrere enn å lade en Tesla på en SuC-lader. Og mange med Ionity-avtale, vil jo og finne det langt billigere å lade på en Ionity-lader enn å stå på dyre AC-ladere.

F.eks. leier arbeidsgiveren min der vi holder til, og parkeringsplassene skal nå bli en del av et offentlig  tilgjengelig parkeringstilbud. De som må kjøre bil, må derfor betale selv for å stå der (stive priser, men noe rabatt), og ladingen vil nå koste 6,- NOK per kWh.

Da må man være i en sabla tidsklemme eller få dette dekket av arbeidsgiver, for å plugge til og lade. Ikke noe jeg tror kollegene mine fra "distriktskontorene" vil finne på å gjøre om de må dekke kostnaden selv.

Men ellers så finner jeg det litt underlig, da det absolutt er mer behagelig å få ladet opp mens man gjør noe annet. Men om man ikke står lenge på ett sted så den får ladet seg tilnærmet full, så er det mer forståelig. For de fleste er det jo 15-30 minutter på ladestasjon dersom man er nær tom og skal ha opp til 80 % SoC før man reiser videre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Gazer75

#1161
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. mai 2024, klokken 12:50På ChargeFinder så kan det virke som at det er godt over 100 ladere med Type 2 / under 23 kW i Kristiansand?
Sentrum for meg er Kvadraturen og offentleg parkering. Altså dei eg lista opp. UiA har ein del ja, men dei er meint for lærarar og kanskje studentar. Dei er også langt unna sentrum.
Sitat fra: RJK på torsdag 16. mai 2024, klokken 13:06Dette er vel kanskje også et kostnadsspørsmål da mange AC-ladere er dyrere enn å lade en Tesla på en SuC-lader.
Heilt klart eit problem at ein del slike AC punkt er dyre.
Tok ein sjekk for Bergen og der er det 12-16kr per time når ein står og ladar i P-Hus på toppen av vanleg parkeringsavgift. Det vert rekna pris per minutt. Så då er det snakk om 2-3kr/kWh ved 6kW effekt. Får ein 11kW så er det ein veldig god pris. Elbil får 25% rabatt på parkeringsavgift enn så lenge.

Her i bygda har vi kun eit par plassar med Eviny på gateplan. Ein hurtiglade plass der eit par gamle 50kW ABB har AC samt ein på andre sida av sentrum med 3 AC plassar. Heldig vis er det ikkje p-avgift når ein står på desse og ladar.
Ikkje all verden då vi har fleire hundre parkeringsplassar både i 2 p-hus og på gateplan. Det er 23 ladepunkt av 376 plassar i p-husa. Eine har 8 stk 3,5kW til 12kr/time + 20kr/time i p-avgift. Andre har 15 stk 22kW til 3,50kr/kWh + 30kr/time i p-avgift.
2020 e-Golf (2023-)

goggo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. mai 2024, klokken 12:50
Sitat fra: Gazer75 på torsdag 16. mai 2024, klokken 11:27
Sitat fra: goggo på onsdag 15. mai 2024, klokken 11:02Eneste ulempen i Kristiansand området er at Type2 stolpene forsvinner etter hvert som det utvides med DC stolper.
Eit alvorleg problem IMO. Folk som er på besøk i byane og skal stå over tid finn jo ikkje slike lenger.
Er vel Slottet og Torvet P-Hus samt parkeringa ved Caledonien som har litt Type 2. Men rundt 40 stk i ein by så stor som Kristiansand er for lite.

Du får ta bilde når dei er opna og legge til på Chargefinder ;)

På ChargeFinder så kan det virke som at det er godt over 100 ladere med Type 2 / under 23 kW i Kristiansand?

https://chargefinder.com/no/kristiansand/ladestasjoner-elbil/6ddpew

Med Tesla Y på tur gidder jeg ikke dille med Type 2. Da lader jeg heller et kvarter eller to på Supercharger. Men ser poenget om en ikke har lademuligheter hjemme, eller har en bil som lader saktere.

Av de ca 100 laderne er jo de fleste enten på plasser med begrenset adgang (f.eks skoler, universitet), de er langt utenfor sentrum, eller de er i parkeringshus der man både må betale for parkering og lading slik at det blir MYE dyrere enn hurtiglading for de som har en eldre bil med max 3,6 kWh ladehastighet og lite batteri. Det er jo disse folkene ( og meg, med min Twizy :) ) som trenger saktelading innimellom.

Dessuten blir nå altså de Kople stolpene ved buss stasjonen erstattet av DC stolper med CCS og forhåpentligvis en Chademo eller to.

På Sørlandssenteret er det stort behov for saktelading, men her er de ca 6-8 Type2 uttakene stort sett alltid opptatte.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

hELgenen

Sitat fra: goggo på torsdag 16. mai 2024, klokken 19:23
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. mai 2024, klokken 12:50
Sitat fra: Gazer75 på torsdag 16. mai 2024, klokken 11:27
Sitat fra: goggo på onsdag 15. mai 2024, klokken 11:02Eneste ulempen i Kristiansand området er at Type2 stolpene forsvinner etter hvert som det utvides med DC stolper.
Eit alvorleg problem IMO. Folk som er på besøk i byane og skal stå over tid finn jo ikkje slike lenger.
Er vel Slottet og Torvet P-Hus samt parkeringa ved Caledonien som har litt Type 2. Men rundt 40 stk i ein by så stor som Kristiansand er for lite.

Du får ta bilde når dei er opna og legge til på Chargefinder ;)

På ChargeFinder så kan det virke som at det er godt over 100 ladere med Type 2 / under 23 kW i Kristiansand?

https://chargefinder.com/no/kristiansand/ladestasjoner-elbil/6ddpew

Med Tesla Y på tur gidder jeg ikke dille med Type 2. Da lader jeg heller et kvarter eller to på Supercharger. Men ser poenget om en ikke har lademuligheter hjemme, eller har en bil som lader saktere.

Av de ca 100 laderne er jo de fleste enten på plasser med begrenset adgang (f.eks skoler, universitet), de er langt utenfor sentrum, eller de er i parkeringshus der man både må betale for parkering og lading slik at det blir MYE dyrere enn hurtiglading for de som har en eldre bil med max 3,6 kWh ladehastighet og lite batteri. Det er jo disse folkene ( og meg, med min Twizy :) ) som trenger saktelading innimellom.

Dessuten blir nå altså de Kople stolpene ved buss stasjonen erstattet av DC stolper med CCS og forhåpentligvis en Chademo eller to.

På Sørlandssenteret er det stort behov for saktelading, men her er de ca 6-8 Type2 uttakene stort sett alltid opptatte.

Mvh
Hugo

Sakteladere er foretrukket her gitt at jeg skal parkere over natten eller har et ærend. DC lading er kun på langtur og noe jeg begrenser til et minimum. Først og fremst fordi det sliter på batteriet og pga kostnaden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA