Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye og kommende hurtigladere - post bilder og info her

Startet av Gordon Retriever, torsdag 06. juli 2017, klokken 00:17

« forrige - neste »

hanche

I retning Brandbu, ja. Ser den. Men nå ser jeg også Recharge Esso Jaren med seks 150 kW-ladere akkurat i bunnen av bakken. Den var jeg ikke klar over før. Den er kanskje ny? Eller kanskje det bare er lenge siden jeg har studert lademulighetene i området.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Mateusz på torsdag 26. januar 2023, klokken 10:14
I følge Tesla Time News show på youtube (episode fra 25.1.2023) så Tesla kan muligens få opp til 19 nye stasjoner i Norge i 2023.

Det kan stemme det. Tesla flytter jo på noen stasjoner (i tid) når de ikke kommer til enighet med grunneiere/kommunen. Akkurat nå har de på kartet planlagt 28 nye stasjoner, men flere av disse har stått der lenge, og fått ny tid. Må si det er utrolig mange superladere nå.

https://www.tesla.com/no_no/findus?v=2&bounds=68.41475076072598%2C37.89808138062472%2C57.85557342775935%2C-7.827016275625285&zoom=6&filters=supercharger%2Cparty&location=Sortlandsupercharger
Tesla Model Y                         2021-

Orbit

Sitat fra: hanche på torsdag 26. januar 2023, klokken 12:55
Men nå ser jeg også Recharge Esso Jaren med seks 150 kW-ladere akkurat i bunnen av bakken. Den var jeg ikke klar over før. Den er kanskje ny?
Jeg tror de kom ca oktober 2022, så kan nok fremdeles kalles nye.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

#948
Sitat fra: Roy Aasen på torsdag 22. desember 2022, klokken 18:42
På handletur til Charlottenberg?

Recharge har satt i drift 8 HPC ved ICA i Charlottenberg. Så er det endelig mulig å lade litt fornuftigere der og ikke bare på de trauste laderne til MER.

Klikk for større bilde.

Ser forresten at Ionity bygger stasjon ved Eidskog, på norsk side rett før Charlottenberg. Den har grei plassering for de av oss som handler der, og har avtale som gir billig lading hos Ionity.

Håper den kommer opp raskt...

Edit, er stort sett ved Montebello Camping, ser det ut til.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Toalmar

Sitat fra: hanche på torsdag 26. januar 2023, klokken 10:19
På Kallerud, om jeg forstår kartet rett? Det er jo kjekt å vite om. Selv lader jeg gjerne på Lygnasæter, men dette kan være et bra alternativ om man er på vei nordover og det er kø på Lygnasæter.
Helt riktig det  :+1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Panduck

Sitat fra: RJK på torsdag 26. januar 2023, klokken 22:53
Ser forresten at Ionity bygger stasjon ved Eidskog, på norsk side rett før Charlottenberg. Den har grei plassering for de av oss som handler der, og har avtale som gir billig lading hos Ionity.

Hadde håpet på Arvika, men det blir vel lite sannsynlig nå. Veldig dårlig Charlottenberg -> Karlstad, håper noen andre tar tak i det :)

RJK

Kan jo håpe på at det kommer en i Arvika også, men denne dekker alle som bare skal mot Charlottenberg, og er jo midt mellom den ved Dal og den som finnes ved Karlstad.

Tror derfor det blir lenge til det kommer noe i mellom. Da har jeg mer tro på at det kommer en nært Årjäng, midt mellom den ved Askim og nevnte stasjon ved Karlstad.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

overskyet

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 26. januar 2023, klokken 15:54
Sitat fra: Mateusz på torsdag 26. januar 2023, klokken 10:14
I følge Tesla Time News show på youtube (episode fra 25.1.2023) så Tesla kan muligens få opp til 19 nye stasjoner i Norge i 2023.

Det kan stemme det. Tesla flytter jo på noen stasjoner (i tid) når de ikke kommer til enighet med grunneiere/kommunen. Akkurat nå har de på kartet planlagt 28 nye stasjoner, men flere av disse har stått der lenge, og fått ny tid. Må si det er utrolig mange superladere nå.

https://www.tesla.com/no_no/findus?v=2&bounds=68.41475076072598%2C37.89808138062472%2C57.85557342775935%2C-7.827016275625285&zoom=6&filters=supercharger%2Cparty&location=Sortlandsupercharger

Virkelig på tide å få opp noe i Hemsedal og Trysil. Rart at kommunene ikke har prioritert dette og subsidiert noen aktører kraftig.  I Trysil er det helt krise og i Hemsedal kryr det av elbiler og lademulighetene er dårlige, selv om Gol er godt utbygget og ikke langt unna.

Snodig at kommuner som lever av snø, er så lite på ballen med å få på plass lademuligheter. 

RJK

Sitat fra: overskyet på fredag 27. januar 2023, klokken 02:57
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 26. januar 2023, klokken 15:54
Sitat fra: Mateusz på torsdag 26. januar 2023, klokken 10:14
I følge Tesla Time News show på youtube (episode fra 25.1.2023) så Tesla kan muligens få opp til 19 nye stasjoner i Norge i 2023.

Det kan stemme det. Tesla flytter jo på noen stasjoner (i tid) når de ikke kommer til enighet med grunneiere/kommunen. Akkurat nå har de på kartet planlagt 28 nye stasjoner, men flere av disse har stått der lenge, og fått ny tid. Må si det er utrolig mange superladere nå.

https://www.tesla.com/no_no/findus?v=2&bounds=68.41475076072598%2C37.89808138062472%2C57.85557342775935%2C-7.827016275625285&zoom=6&filters=supercharger%2Cparty&location=Sortlandsupercharger

Virkelig på tide å få opp noe i Hemsedal og Trysil. Rart at kommunene ikke har prioritert dette og subsidiert noen aktører kraftig.  I Trysil er det helt krise og i Hemsedal kryr det av elbiler og lademulighetene er dårlige, selv om Gol er godt utbygget og ikke langt unna.

Snodig at kommuner som lever av snø, er så lite på ballen med å få på plass lademuligheter.
Nå har Mer 54 ladepunkter på AC ved skianlegget, totalt telte jeg vel 92 AC-ladepunkter bare i det området. Riktignok dårlig med lynladere (0, 6 ved Utskjåk) og hurtigladere (3, 2 ved Utskjåk).

Trysil med noen færre, 32 AC-ladere ved bakken, 3 nede i Trysil sentrum, samt 2 hurtigladere og 6 lynladere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

overskyet

Sitat fra: RJK på fredag 27. januar 2023, klokken 12:05
Sitat fra: overskyet på fredag 27. januar 2023, klokken 02:57
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 26. januar 2023, klokken 15:54
Sitat fra: Mateusz på torsdag 26. januar 2023, klokken 10:14
I følge Tesla Time News show på youtube (episode fra 25.1.2023) så Tesla kan muligens få opp til 19 nye stasjoner i Norge i 2023.

Det kan stemme det. Tesla flytter jo på noen stasjoner (i tid) når de ikke kommer til enighet med grunneiere/kommunen. Akkurat nå har de på kartet planlagt 28 nye stasjoner, men flere av disse har stått der lenge, og fått ny tid. Må si det er utrolig mange superladere nå.

https://www.tesla.com/no_no/findus?v=2&bounds=68.41475076072598%2C37.89808138062472%2C57.85557342775935%2C-7.827016275625285&zoom=6&filters=supercharger%2Cparty&location=Sortlandsupercharger

Virkelig på tide å få opp noe i Hemsedal og Trysil. Rart at kommunene ikke har prioritert dette og subsidiert noen aktører kraftig.  I Trysil er det helt krise og i Hemsedal kryr det av elbiler og lademulighetene er dårlige, selv om Gol er godt utbygget og ikke langt unna.

Snodig at kommuner som lever av snø, er så lite på ballen med å få på plass lademuligheter.
Nå har Mer 54 ladepunkter på AC ved skianlegget, totalt telte jeg vel 92 AC-ladepunkter bare i det området. Riktignok dårlig med lynladere (0, 6 ved Utskjåk) og hurtigladere (3, 2 ved Utskjåk).

Trysil med noen færre, 32 AC-ladere ved bakken, 3 nede i Trysil sentrum, samt 2 hurtigladere og 6 lynladere.

AC telles knapt. Vet ikke om du pleier å ferdes der, men det er mye folk andre steder enn bare i anlegget. Folk er i solheisen (det andre anlegget), på skistadioen og går langrenn, oppe på fjellet og går toppturer, fjellski osv osv.

RJK

Er ikke mye i områdene, men på et typisk skisted er faktisk AC-ladere ved parkeringsplassene til ski-anlegget, langt viktigere enn hurtig/lynladere, for de fleste kan da lade mens de koser seg i bakkene. Spesielt dagturistene.

Det betyr selvsagt ikke at jeg overser behovet for flere lynladere. Derav påpeking av det lave antallet av disse. Poenget er altså at destinasjonsladere på langt veier opp for mangelen på hurtigladere og lynladere for mange.

Det hjelper selvsagt ikke de som har hytter rundt anleggene, og ikke ser poenget i å kjøre bilen til dyre!?! parkeringsplasser når man kan "ski in/ski out" fra hytta til anlegget. De har mer behov for å kunne lade kjapt mens man er og handler, før eller etter at man har lempet av resten av følget og bagasjen på hytta.

Ei heller de som bare er på gjennomreise, selv om de nok har bedre lademuligheter før og etter disse stedene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

overskyet

Trysil er faktisk det eneste stedet jeg har stått flere timer i ladekø.

hELgenen

#957
Sitat fra: overskyet på fredag 27. januar 2023, klokken 23:15
Trysil er faktisk det eneste stedet jeg har stått flere timer i ladekø.

Trysil må være norges mest underdimensjonerte destinasjon mhp elbil lading. Svigers har en gammel tømmerkoie langt ut i ingemannsland utenfor Trysil som er svært utfordende å besøke pga manglende lade infrastruktur. Vi MÅ lade i Trysil for å klare å komme oss videre etter besøk her. Og med kun en ladestasjon er det et risikoprosjekt hver gang.  Svigers turte ikke kjøpe elbil sist gang bil ble handlet inn pga dette. Nei,Trysil.er ikke bygda for elbil

jkirkebo

Sitat fra: RJK på fredag 27. januar 2023, klokken 22:44
Ei heller de som bare er på gjennomreise, selv om de nok har bedre lademuligheter før og etter disse stedene.

Nja, er det så mye bedre lademuligheter etter Trysil? Sist jeg passerte der ble vi stående lenge på 50kW lader i Engerdal, der var det to slike (Recharge). Er vel ikke noe bedre nå. Drevsjø har ingenting, neste nordover er Røros.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hELgenen

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 28. januar 2023, klokken 08:33
Sitat fra: RJK på fredag 27. januar 2023, klokken 22:44
Ei heller de som bare er på gjennomreise, selv om de nok har bedre lademuligheter før og etter disse stedene.

Nja, er det så mye bedre lademuligheter etter Trysil? Sist jeg passerte der ble vi stående lenge på 50kW lader i Engerdal, der var det to slike (Recharge). Er vel ikke noe bedre nå. Drevsjø har ingenting, neste nordover er Røros.

Nei - det er elendig dekning i denne delen av landet. Vi stopper på Elverum og topper helt opp.
Deretter går turen til Trysil og et stykke utenfor i villmarken og det ender alltid opp med at vi må lade i Trysil for å komme oss ut av bygda på vei hjem. Har man ikke tilgang til destinasjonslading når man ferdes i disse områdene av landet får man igjen følelsen av ladeangst. Som elbilsjåfør siden 2014 hadde jeg jo forventet at dette skulle være historie nå. Men fortsatt er det deler av landet hvor man ennå kan kjenne på denne følelsen. Kombinasjonen av manglende infrastruktur i disse områdene og forbud mot salg av fossile biler vil faktisk kunne avfolke denne delen av Norge på sikt....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA