Nye og kommende hurtigladere - post bilder og info her

Startet av Gordon Retriever, torsdag 06. juli 2017, klokken 00:17

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 25. desember 2024, klokken 13:58I det stille har Lakselv fått 4 lynladepunkter fra Eviny, og 6 fra Ionity.

Fra før av var det ett lynladepunkt og en hurtiglader fra Ishahavsveien.

Grei utvikling det her.
Lakselv har vært under bygging lenge, så ikke uventet. Men i mellomtiden har det nå dukket opp Ionity og på Sortland, og ikke minst i Mosjøen.

Den siste står ikke som åpnet ennå på denne "status tracker"-listen, men finnes altså som åpnet i Ionity sitt eget kart.

Status tracker:

https://ionity.ev-info.eu/

Ionity sitt eget ladekart:

https://www.ionity.eu/network

Se og egen tråd om Ionity-ladee under bygging:

https://elbilforum.no/index.php?topic=38639.new#new

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

Mye snakk om hurtigladere?

Men mange små DC ladere som lader bare litt hadde vært kjekkt.
10-20 på hvert sted og 20-30kW hadde vært nok

vinterdekk

Sitat fra: Svk på lørdag 25. januar 2025, klokken 18:40Mye snakk om hurtigladere?

Ja, rett type lader til lokasjon er en god tanke.

Ingen rekker å fly igjennom Ikea på 30 minutter eller å spise opp maten sin på restaurant, før bilen blir ferdig på lynlader.

Er det ladekø på lynlader så er det vel og greit å ha tilgang til 50kWh lader.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

hELgenen

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 25. januar 2025, klokken 19:13
Sitat fra: Svk på lørdag 25. januar 2025, klokken 18:40Mye snakk om hurtigladere?

Ja, rett type lader til lokasjon er en god tanke.

Ingen rekker å fly igjennom Ikea på 30 minutter eller å spise opp maten sin på restaurant, før bilen blir ferdig på lynlader.

Er det ladekø på lynlader så er det vel og greit å ha tilgang til 50kWh lader.

Har hatt mange turer på IKEA under 10 min også..går rett til lager for jeg har sjekket hva jeg skal ha og hvor det ligger...

vinterdekk

Ok, Ikea var kanskje ikke det beste eksempelet kanskje .. bor langt unna Ikea.  :)
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Counterpointer

IKEA er et godt eksempel, om du skal bytte noe kunne du fulladet bilen på 8A 😉

Gazer75

Slike vil kun bli brukt av folk på tur eller dei som kanskje ikkje kan lade heime.
Men heilt klart eit poeng at 200kW+ ikkje er råd å bruke om ein skal kjøpe seg ein middag eller liknande.
Ein ser jo også at 50kW er på veg ut når stasjonar blir oppgradert. Her i vest ser eg Eviny byte til Delta 200 eller ABB 360. Ein bli med stort batteri vil fortsatt kunne få opp mot 200kW frå Deltaen om ein ikkje deler.

Dei få gongene eg har stoppa for ein matbit over lenger periode så har eg brukt AC, men dei også forsvinn på hurtigladarane no. F.eks. på Geilo har Eviny kun eit uttak for AC på den eine av Delta stasjonane.
2020 e-Golf (2023-)

Svk

Må si danskene er gode når det gjelder AC.De har ladere over alt.

I norge er vi gode på DC.

Men flere små rundt om burde vært det neste vi satser på.

Det er veldig mange kjøpesentere ol som ikke har lademulighet. mens andre er veldig flinke. Er bare ekstra av daglivarebutikkene her jeg bor som har AC lading.
Ingen idrettanlegg har.
Men er vel blitt litt sånn at vi kun skal har lynlading inorge

turfsurf

Ladere bør tilpasses hvor de er. F.eks er lynladere for kjapp der du tilbringer over en time. F.eks på kjøpesenter. AC er fint der man er hele dagen eller over natten. Hemsedal alpinanlegg er ett godt eksempel, der er det masse AC ladere. Lynladere passer best langs veien og kanskje utenfor matbutikker o.l.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

Skal jeg på langtur så vet jeg det alltid er en lader langs veien.
Må alltid bruke litt ekstra tid når jeg bestiller overnatting. Hvor kan jeg lade billig gjennom natten?

Gi oss mer av dette:

https://elbilforum.no/index.php?topic=61268.0

RJK

Sitat fra: Gazer75 på søndag 26. januar 2025, klokken 08:08Slike vil kun bli brukt av folk på tur eller dei som kanskje ikkje kan lade heime.
Men heilt klart eit poeng at 200kW+ ikkje er råd å bruke om ein skal kjøpe seg ein middag eller liknande.
Ein ser jo også at 50kW er på veg ut når stasjonar blir oppgradert. Her i vest ser eg Eviny byte til Delta 200 eller ABB 360. Ein bli med stort batteri vil fortsatt kunne få opp mot 200kW frå Deltaen om ein ikkje deler.

Dei få gongene eg har stoppa for ein matbit over lenger periode så har eg brukt AC, men dei også forsvinn på hurtigladarane no. F.eks. på Geilo har Eviny kun eit uttak for AC på den eine av Delta stasjonane.
Er da mange som har en god kjøretur til Ikea, og gjerne er der for både en "god shoppingrunde" og en middag på "restauranten" når de først er der.

Helt naturlig at endel av kundene da ønsker å kunne stå koblet til AC-lader som gir litt effekt, for man får mye km på noen timer med 7,2 kW eller 11 kW effekt.

Effekter lavere enn 6,6 kW finner jeg at er alt for lavt for steder der man ikke tilbringer mange timer. Altså, det fungerer veldig fint hjemme og på hotell/motell/campingplass, der man gjerne er 12+ timer i slengen. Der betyr ikke hastigheten allverden.

Andre igjen, kunne hatt mer bruk for litt mer effekt, men ikke nødvendigvis 50 kW eller mer. F.eks. ville en endel ha elsket å kunne koblet seg på DC-ladere som ga mellom 20 og 30 kW, for da er man fyllt opp på bare ettpar timer, som for mange er mer enn nok for en handletur der inne.

Men jeg ser absolutt bare fordeler med å tilby "hele spekteret", slik at man har et tilbud til både de som har god tid, de som bare vil toppe opp litt mens man gjør ærendet sitt, og de som helst vil komme seg videre fortest mulig.

Og mange steder er det likt, som f.eks. de fleste kjøpesenter. Selv har jeg både Ikea og kjøpesenter maks 30 minutter, og benytter sjeldent lademulighetene på de stedene.

Unntaket er der jeg har vært på tur, men bare må innom en liten tur for å plukke opp noe man trenger/ønsker, og da vil bare vite at man rekker helt frem før man ev. setter bilen på lading hjemme.
Bosted Oslo

Gazer75

Sitat fra: RJK på søndag 26. januar 2025, klokken 18:01Er da mange som har en god kjøretur til Ikea, og gjerne er der for både en "god shoppingrunde" og en middag på "restauranten" når de først er der.
Kvifor vil ein bruke ein eit punkt som er 2-4 gongar dyrare enn heime om turen er innafor rekkevidda til bilen?
Dei aller fleste nyare elbilar går vel lett over 200km på ei lading heile året. Og planlegg ein turen så er bilen lada til 100% rett før avreise.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Sitat fra: Gazer75 på torsdag 30. januar 2025, klokken 13:26
Sitat fra: RJK på søndag 26. januar 2025, klokken 18:01Er da mange som har en god kjøretur til Ikea, og gjerne er der for både en "god shoppingrunde" og en middag på "restauranten" når de først er der.
Kvifor vil ein bruke ein eit punk som er 2-4 gongar dyrare enn heime om turen er innafor rekkevidda til bilen?
Dei aller fleste nyare elbilar går vel lett over 200km på ei lading heile året. Og planlegg ein turen så er bilen lada til 100% rett før avreise.
Tror jeg må tolke dette for deg!

Når jeg skriver "...som har en god kjøretur til Ikea", så mente jeg rett og slett at turen er for lang til å klare tur-retur. Altså må man lade før man kommer seg hjem igjen.

Om man lader på hurtig/lynlader, så har man ikke god nok tid til å gå "runden", men må fort avbryte for å flytte bilen. Da er det langt mer behagelig å la den stå til man selv ønsker å forlate, og samtidig få fylt opp mens man gjør noe meningsfullt.

Da er det ikke tapt tid, og prisen er forhåpentligvis litt billigere eller i verste tilfelle like dyr som ved lynlading. I motsetning til om man må stoppe på veien for å lade ved en lynlader.

Selvsagt, om man har rekkevidde nok til tur/retur om man lader fullt før man drar, så gjør man selvsagt det når man uansett planlegger å være der fort 2-3 timer, som enkelte gjør ettpar ganger i livet, enten det er i forbindelse med nyetablering, flytting eller bare ønsker å fornye hjemmet.
Bosted Oslo

Gazer75

Sitat fra: RJK på torsdag 30. januar 2025, klokken 13:35Når jeg skriver "...som har en god kjøretur til Ikea", så mente jeg rett og slett at turen er for lang til å klare tur-retur. Altså må man lade før man kommer seg hjem igjen.
Problemet at det er veldig få som treng lade så då kan det bli dyrt for dei som set opp ladepunkta om dei ikkje blir brukt.

Eg er absolutt for at alle parkeringsplassar burde ha mogelegheit for lading, men det er neppe realistisk i næraste framtid. Dei mest aktuelle er jo plassar med langtidsparkering for folk på jobb som ikkje kan lade heime.

Til og med min e-Golf klarar å ta meg rundt 180km tur retur til næraste Ikea så lenge det ikkje er minusgrader. Eg ville heilt klart lade for å vere sikker og sidan eg ikkje kan lade heime endå.

I sentrum her så har Eviny 3 stk AC på ein liten parkeringsplass. Desse er nesten aldri i brukt. Fordelen er at ein ikkje betalar p-avgift så lenge ein ladar i opp til 3 timar. For p-avgifta på 18kr/t så kan ein lade litt over 4kWh på desse til den prisen. Brukar desse kvar gong eg har eit ærend i sentrum.

Som du seier så vil nok mindre DC stasjonar vere meir nyttig for folk på tur som vil ha seg ein matbit og ta ein pause på 60-120 minutt. Ser at f.eks. Kempower sine 50kW modular meiner eg kan splitte til 2x25kW så ein slik modul per stolpe med to uttak ville kanskje vore perfekt. Det burde også vere råd å velje effekt for slike som då også gir lågare pris per kWh.
11kW AC gir ikkje all verden og med tap så er det vel snakk om 9-10kW inn på batteriet. Det gir 100km ved 150Wh/km på 90 minutt.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Sitat fra: Gazer75 på torsdag 30. januar 2025, klokken 14:03
Sitat fra: RJK på torsdag 30. januar 2025, klokken 13:35Når jeg skriver "...som har en god kjøretur til Ikea", så mente jeg rett og slett at turen er for lang til å klare tur-retur. Altså må man lade før man kommer seg hjem igjen.
Problemet at det er veldig få som treng lade så då kan det bli dyrt for dei som set opp ladepunkta om dei ikkje blir brukt.

Eg er absolutt for at alle parkeringsplassar burde ha mogelegheit for lading, men det er neppe realistisk i næraste framtid. Dei mest aktuelle er jo plassar med langtidsparkering for folk på jobb som ikkje kan lade heime.

Til og med min e-Golf klarar å ta meg rundt 180km tur retur til næraste Ikea så lenge det ikkje er minusgrader. Eg ville heilt klart lade for å vere sikker og sidan eg ikkje kan lade heime endå.

I sentrum her så har Eviny 3 stk AC på ein liten parkeringsplass. Desse er nesten aldri i brukt. Fordelen er at ein ikkje betalar p-avgift så lenge ein ladar i opp til 3 timar. For p-avgifta på 18kr/t så kan ein lade litt over 4kWh på desse til den prisen. Brukar desse kvar gong eg har eit ærend i sentrum.

Som du seier så vil nok mindre DC stasjonar vere meir nyttig for folk på tur som vil ha seg ein matbit og ta ein pause på 60-120 minutt. Ser at f.eks. Kempower sine 50kW modular meiner eg kan splitte til 2x25kW så ein slik modul per stolpe med to uttak ville kanskje vore perfekt. Det burde også vere råd å velje effekt for slike som då også gir lågare pris per kWh.
11kW AC gir ikkje all verden og med tap så er det vel snakk om 9-10kW inn på batteriet. Det gir 100km ved 150Wh/km på 90 minutt.
Er jo endel som ikke kan ta så mye som 11 kW, og spesielt om det krever 3-fase-mottak i bilen. Da er det ekstra fint med DC!

Nå er det selvsagt blitt endel flere Ikea-varehus. Så det er kanskje færre som bor lengre unna enn 200 km tur/retur. OgMen har du lånt/leid/kjøpt en varebil du tenker å bruke pga alt man skal ha med seg hjem, så blir det fort at man trenger å lade for å rekke hjem.

Men jeg tenker og at det også er kjekt for de som som sagt ikke har lademulighet hjemme, spesielt da folk som ikke har fått lagt opp hjemmelader ennå i ny bolig, og kanskje heller ikke har mulighet til å nødlade på schuko. Ikke alle biler leveres med nødlader lengre. 
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA