Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Umulig å kjøpe El-bil privat i Danmark?

Startet av TromsøTorstein, lørdag 24. juni 2017, klokken 18:20

« forrige - neste »

TromsøTorstein

Har funnet en lekker bil i Danmark som selges privat.

Kan jeg ta Danske-ferga, teste bilen, Paypal-kjøpe bilen, signere en Dansk Finn.no versjon av salgskontrakt, ringe Storebrand og ordne forsikring, og så suse til Norge Rød sone på Danske skilter?

Trenger jeg COC dokument når jeg kjøper privat? Hvordan får jeg tak i det da? Får jeg moms tilbake når jeg kjøper privat? Er det Eksportdokument også i Danmark slik som i Tyskland?

Veldig glad for ev. gode, klare råd her.

ps: ja jeg har lest:
https://www.naf.no/kjop-og-salg/kjope-bil/rad-ved-import-av-bruktbil/
http://www.skatteetaten.no/no/Person/bil-og-andre-kjoretoy/importere/slik-importerer-du-bil/start/

og de mer forvirrer enn forenkler....

TT.

pps: kan man avtale å betale en tur/retur til Norge for en Dansk elbil-eier og så kjøpe bilen mens han er på "ferie" i Norge?

Sele

Har kun et råd og det er ta kontakt med SVV det er de du må forholde deg til ingen andre.

elektrolux

Du får kun moms tilbake dersom bilen alltid har vært eid av momspliktig firma.

Import er helt kurrant på nyere elbiler, men snakker du f.eks en Citroen C1 ( vanlig i danmark ) er det litt verre, men ikke vanskelig.

Løp og kjøp, men sjekk priser i Nore først. Er ofte rimeligere her. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Her var det dyre råd >:(

Du må først og fremst forholde deg til Tollvesenet. Du må kjøre på "Rødt" og deklarere bilen. Du kan kjøre på danske skilter om du får lov av selger. Ellers trenger du prøveskilt.
Å kjøpe bilen av dansken i Norge er ikke helt etter boka. Det skaper bare krøll fordi den utenlandske bilen er etter loven midlertidig innført etter annen lovbestemmelse.

Danske veimyndigheter kan hjelpe deg med de papirer som var grunnlag for registrering i Danmark.
Er det en typegodkjent bil i Europa med ECE papirer er dette like enkelt som å kjøpe brød.
Disse kan brukes ovenfor lokale trafikkstasjoner.

Du kan også få registrert bilen på unntaksbestemmelser. Det må gjøres i Drammen eller en av "satelittstasjonene" som hører til ordningen. Da trenger du bare vognkort. Dette tar dog litt tid.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

TromsøTorstein

#4
Jeg har brukt helga til å lese meg opp på detaljene, og skjønner nå endel mer.

- Hvis elbilen har EU/EF/EØS merking i papirene i hanskerommet, så vil SVV (Statens Veivesen) i utgangspunktet ikke trenge å få annet bekreftet og godtar bilen ved fremstilling uten videre tekniske krav (hvis bilen er original).

- Hvis bilen er første-registert (i Norge/Danmark/andre land) før 1. september 2012 gjelder gamle regler for teknisk godkjenning, eller man kan be om å få den godkjent med nye regler. Hva det innbærer i praksis, klarer jeg ikke helt tolke fra paragrafene, men tar vel mer tid hos SVV.

- "Originalt utenlandsk registreringsdokument", eller "Samsvarssertifikat" (COC) som SVV kan be om ved fremstilling, får man såvidt jeg skjønner fra merkeforhandleren (Nissan f.eks. hvis bilen en Leaf etc.)

- Man kan be om å få tekniske registreringdokumenter av bilen fra Danske VVS, men det tar nok tid å få utlevert.

- Registreringsavgift er en Dansk avgift ved førstegangs-salg til private dansker, og kan trekkes fra (minus 15% og 8500DKK) ved eksport for alle typer privateide personbiler (ICE og EL). Dette kan kutte prisen på endel ICE biler ganske drastisk (-50.000 etc.). For EL-biler er det mindre å hente siden elbiler har hatt reduserte registreringavgifter frem til 2016. Skat.dk har egen kalkulator for dette, og man kan spare 10-20.000 hvis bruktprisen er høy nok pluss noen andre detaljer.

- Leasede biler? og bilfirma-eide biler som ikke er solgt til private i Danmark kan fratrekkes moms (MVA/25%) ved eksport. Spør det Danske firmaet om priser de oppgir er moms-fratrekkbare.

- Biler blir "momssmittet" når de selges til Danske private, som betyr at MVA ikke kan trekkes ut igjen fra bilen ved senere eksport-salg fordi MVA og salgspris er blitt "smeltet" sammen som endel av bilens nybilpris.

- "Slutseddel" er den Danske versjon av salgskontrakt mellom private, og kan lastes ned som PDF fra forskjellige.

- Å be om å få beholde de danske skiltene på er helt klart billigst og enklest. Danske forsikringsselskap dekker bilen i 3 uker etter salg, så ny forsikring trengs ikke ved kjøp, men få det bekreftet fra selskapet. Med skiltene på får du et gratis? transittdokument på Rød sone tollen i Norge, som gjør at du kan kjøre bilen fritt i Norge 25 dager før du må ha fått omregistrert den. Enkeltdag-bilskilt fra SVV kan koste 350 kroner så her sparer man fort mye.

Ved å sjekke priser fra Oslo ser jeg at det er billigst ta Oslo ferga ned til feks. Fredrikshavn og så regional-tog til dit du skal. Fly er i høysesong og koster fort flere tusener. Å ta med Bil opp igjen med ferge er også rimelig, under 1000. Man kan jo spørre om de har ladepunkt på ferga siden den tar 8-9 timer en vei.

Lenker:
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/import/Privat+import/
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oid=2234530&vid=0
http://www.nysynet.dk/slut/
http://www.tjekbil.dk/

Mer kommer....

- Toll er betjent i Oslo havn, så kjør på rød sone og få transitt-papirer som du tar med deg til tollstasjon i Oslo.


_____________________________________
Oppdatering 15august 2017:

Bilen er importert og registrert og går som ei klokke :)

Tips:
COC (Certificate of Conformity) er så grei å ha med når bil registeres uansett så det er anbefalt.

Det norske kontoret for min bil var de eneste under hele prosessen som var udugelige og uinteresserte i å hjelpe selv etter mange purringer (kanskje pga. gråimport status man får når man importerer selv?).

Det danske kontoret var glimrende og svarte ofte to ganger om dagen ved spørsmål etc. og noen dager senere fikk jeg en original kopi av COC for min bil i posten.

Tollen som jeg brukte på vei ut var meget hyggelige og etter å ha fyllt ut et papir kunne jeg ta med med kontanter ut av landet til bilkjøp. Tollen i Danmark kunne ikke huske sist man kom innom for å registere kontanter inn i landet (ta til venstre i den uendelige landgangen i Fredrikshavn for å komme til dansk Toll), og bare smilte meg forbi (formell grense 10.000Euro). Å ringe til Oslo Tollen er lurt fordi informasjonen på nettsidene er formalisert og ofte er det enklere måter å få gjort hva som trengs etter en samtale.

Stenaline tur-retur forbigår jeg i stillhet, men heisene virket jo enda båten jeg tok er noe vel tidlig 90-talls stil (og ikke spør hva som ble servert i kantina, best å tygge fort og håpe på det beste)  :-[

Spurte ikke om lademuligheter, men var glad jeg kom tidlig av med bilen på rød sone tilbake i Oslo, og fikk fylt ut et papir før en haug med lastebilsjåfører fra hele verden kom veltende inn etter meg med masse papirer og spørrende ansikter...!

Tollen på Havna i Oslo ligger noen hundre meter unna der du skal sjekke inn (ved kontanter) eller rød sone ut til/fra båtturen, men papir for utføring av kontant kan også fylles ut på sentrumskontoret i Oslo før du reiser. Alternativt anbefaler jeg å bruke bankoverføring hvis du bruker fly eller annen bil til Danmark og har noen dager på deg der.

Etter rød sone i Oslo, har man 4-5 dager før man må ta et tur ut til Tollen ved Gardermoen, som ligger lengst inn veien i et eget postmodernistisk bygg til venstre for Gardermoen. Igjen veldig hyggelige som ordnet papirer på en kort time og et tollgebyr på noen hundre kroner.

Da har man en måned på seg (på danske skilter) til å få booket time hos SVV for undersøkelse. Har man COC med seg får man godkjent bilen med en gang etter inspeksjon, og kan ta papirene med til sidekontoret for registering, vrakpant-betaling og bytte til norske skilter på samme sted. Jeg anbefaler Jessheim stasjon.

ps: De danske skiltrammene er selvsagt 5cm kortere enn norske skilter...

ps2: Du kan kjøre med dansk forsikring i 3 uker, men anbefaler å ta en norsk forsikring de trenger kun de siste 6 tallene fra ditt VIN nummer (chassisnummer). Skriv ut en kopi av forsikringen å la ligge i hanskerommet med tollpapirer etc. i tilfelle du blir stoppet.

elektrolux

Bra. Lading på ferge er dessverre ikke lenger mulig.

Å levere strøm til kjøleagregat til lastebiler er derimot dagligdags. Forstå det den som kan.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bmw2002

Sitat fra: elektrolux på mandag 26. juni 2017, klokken 11:42
Bra. Lading på ferge er dessverre ikke lenger mulig.

Å levere strøm til kjøleagregat til lastebiler er derimot dagligdags. Forstå det den som kan.

Må være enkelte strekninger i såfall? Ble spurt om jeg ønsket å lade på Oslo-Fredrikshavn for en uke siden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA