Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Plystre og kneppelyd

Startet av Bletch, mandag 03. juli 2017, klokken 11:03

« forrige - neste »

Bletch

Hei dere, er det noen som har opplevd en irriterende plystrelyd ved vind eller hastighet over 60?
Det virker som den kommer fra dør/vindu/ventil på passasjersiden... Merket den av og til før, men siste uken er den nokså konstant og kommer nøyaktig på 60kmt og oppover.
Bil er utenfor garanti så frister lite å levere den til feilsøking hos Motor Forum...

Har også en slags metallisk kneppelyd som kommer etter at bil har stått i ro en liten stund (fra 10 min...), og kommer ca 10 meter etter at jeg begynner å kjøre. Kun ett lite "knekk" som kan merkes i rattet. Om bilen kun har stått i 2-3 min skjer det ikke.

Bletch

Fant årsaken til den høyfrekvente plystrelyden. Jeg teipet foran i sprekken mellom sidespeilet og festet, og lyden ble markant mindre. Kommer fortsatt i 80-90, men da mer sporadisk og ikke konstant ved 60 kmt og opp. 

Noen som vet om det er mulig å skru av speilet? Ser det er 3 skruer på undersiden men tør ikke bare skru det opp for å se. Tenkte å se om jeg kan tette med silikon eller fug da det tydeligvis er en fløyte der..

ok67

Kneppelyden trur eg kjem frå ABSen som gjer ein eller annan form for sjekk eller initialisering like etter oppstart. Meiner å ha lest noko om det ein eller annan stad. Har den lyden eg også.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

elekTrond

Bra du fant ut at og hvor noen har forlagt fløyta si. :+1: Sjekk ut workshop manualen (WM) for oppskrift på å skumme fløyta. Sjekk gjerne alle tre årgangene for evt. forskjeller: http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/index_M1.htm

Den kneppelyden tar jeg ikke. Er lyden konsekvent likedan? Hva om du ruller ti meter i én km/t? Knepper det like høyt da og? Dette "knekket" i rattet. Er det en vridning eller mer et (hammer)slag på noe?

EDIT: Kanskje dere finner noe om dette kneppet i ABS-seksjonen av WM eller TIM? (TechInfoManual)
'13 Mjau

Bletch

#4
Fant ikke noe om demontering av speil i linken, men fant dette i manualen ang "kneppet":

"An operation noise may be emitted from under the hood in
the following situations. The sound is associated with
checking the operations of the anti-lock braking system.
At this time, you may feel a shock from the brake pedal if
you depress it. These do not indicate a malfunction.
• When the electric motor switch is set to the "ON" position.
• When the vehicle is driven"

Kan godt være dette. Skal se om jeg kjenner det i bremsepedalen.. I så fall er dette "problemet" løst. :)

Ser flere "plystrende speil"-videoer på Youtube (på ulike bilmerker med innbrettbare speil).
Får leke med mer teip og se om det blir levelig. Ellers får jeg be verksted se på det.

Takk for gode råd. Hjalp mye. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA