Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppgradert performance - hva med biler på vei?

Startet av krister461, lørdag 01. juli 2017, klokken 18:07

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: MyMuffin på onsdag 20. september 2017, klokken 14:45
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. september 2017, klokken 14:22
MyMuffin - tabellen din er gal for 90-pakken.
Bedre å bruke de tallene som er korrekte enn å sitere hele tabellen.

tabellen var sakset fra electrec (som videre tok det fra hackeren WK057)

Og hans tall for 90-pakkene er jo som kjent gale.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cookie Monster

Er litt vanskelig å si nøyaktig. Det jeg og Sigurd har sett i senere tid er at de fleste oppgir en del mer som helt nye og faller ca 2-3 kwh i løpet av de første 10k ca siden BMS er ikke kalibrert. alle starter på et tall og henter seg inn til riktig verdi etterhvert.

2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Øyvind.h

Ja det er vel helt vanlig for battericeller? Dvs et fall i starten, deretter stabilt sakte fallende kapasitet frem mot slutten av levetiden, hvor fallet akselererer mot null.

Panasonics grafer viser i hvert fall dette.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cookie Monster

Ja selve cellen har normalt er større fall helt i starten ja. Men virker som også BMS bare kommer med et ca tall som ofte er noe høyt som helt nye.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

ModelS_Oslo88


daktari

Leste av 83.6 utnyttbart, 87.6 totalt på min 90, var ørlite høyere da den var nesten ny.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

sigurdi

Wk057 har tall for de fleste biler før første dropp og etter på 90.
90 har 84.x som nytt pluss 4kWh brick og havner på 82-83 etter føste 10 000km.
Normalen er 2-3kWh ned fra det oppgitt i tabellen etter innkjøring.
Eks 85 har rundt 79.x nytt og havner på 77-78.
75 hadde 74.x før Tesla fjernet litt celler på venstre kammer forran.
Dette for å bedre smal overlapp krasj test.
Normalen nå er 72.x før dropp og 71.x etter.
Jeg pleier ikke ta med de 4kWh brick da man verken ser eller kan bruke dem.
Kommer artikkel på TOCN med litt oppsamlet data, bare mab får tatt seg tid


Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Horten
Model X90D (18.03.17)

Knut Røe

Jeg har lest litt om brick protection og størrelsen på denne bufferen. På en side der det var veldig detaljert info sto det at de store pakkene, 85 og oppover har 4 kWh som du sier. Derimot så har 75 og nedover kun 2.4 kWh buffer. Ikke mange som ser ut til å vite dette, selv om det kanskje er litt flisespikking.

sigurdi

#308
Sitat fra: tiger`n på torsdag 05. oktober 2017, klokken 20:55
Jeg har lest litt om brick protection og størrelsen på denne bufferen. På en side der det var veldig detaljert info sto det at de store pakkene, 85 og oppover har 4 kWh som du sier. Derimot så har 75 og nedover kun 2.4 kWh buffer. Ikke mange som ser ut til å vite dette, selv om det kanskje er litt flisespikking.
Ikke tro på alt du leser på internet. ;-)

Det er feil at 75 og nedover har 2.4kWh det er kun gamle 60 som hadde 2.8kWh.
Alle nye har 4kWh i energy buffer.

Men det er og mye misforståelser mellom brick og energy buffer.
Energy buffer er til bruk under 0% og er det man leser av med can leser.
Selve brick beskyttelsen er etter at bilen har skrudd seg helt av og er en siste rest før batteriet dør.
Litium ion celler dør om spenningen kommer under nedre grense verdi.
Dette må regnes ut etter hva batteri cellen har som nominel energy og Wk057 har testet celer i diverse pakker.
Det er og avhengig av at BMS har noenlunde kontroll på pakken, men i utgangspunktet er verken energy buffer eller brick noe man bør ta med på noe som helst.

Jeg pleier ikke å ta med brick men oppgir Nominel Full pack energy da det er noe vi kan forholde oss til. 
Skal prøve å få skevet artikkel på TOCN hvor jeg prøver å forklere og vise dette på en litt god måte.
Har ganske mye tall material å bygge verdiene på.

Har lagt ved noen lesing av gamle 60,70,75 og 85 batteri og en 75 levert med 85 batteri.
Software limited 85 ble lest av på 100% og tilsvarer 94.6% real ladet på batteriet. :-)

Som et lite ekstra pluss er 75 med 85 batteri software begresnet på 75.1kWh mens normale 75 havner rundt 72.5kWh Nominell. ;-)
Men er nok litt mer vekt på bilen så vil tro de kommer ganske likt ut på rekevidde.
Horten
Model X90D (18.03.17)

itresla

S75D med 85KWh batteri her, så dette var gode nyheter!

Seigmann

Det er en sak jeg har lurt mye på. Måler min juni 2017 modell s 75D med canbus en gang i blant. Sigurdi, du skriver over:

75 hadde 74.x før Tesla fjernet litt celler på venstre kammer forran.
Dette for å bedre smal overlapp krasj test.
Normalen nå er 72.x før dropp og 71.x etter.

Målte min bil til 72,1 etter et par tusen km og nå etter 22000k måler jeg 71,4. Stemmer altså meget bra med det du skriver. Men når appen måler de 84 battericellene så ligger celle 84 (den siste) konstant på 4,997V. Det har den alltid gjort. Det er åpenbart ikke riktig. Jeg begynner å mistenke at det rett og slett ikke finnes noen celle 84 i min bil og lurer på om denne kan være fjernet mtp det du skriver om fjerning av celler ifm krasjtest overlapp. Kan dette stemme? Det som da blir litt forvirrende er at jeg målte min svogers 75 (ikke D) hentet 3 mnd ETTER min bil, og han måler ca samme volt på alle 84 celler. Har noen andre målt det samme som meg, eller er jeg alene om dette? I såfall burde jeg kanskje sjekke dette opp med Tesla. Prøvde å ringe dem og de kunne ikke se at det var noe galt med batteriet og cellene. De kunne ikke svare meg på hvor mange celler bilen min hadde, men at alle cellene lå på ca det samme mtp volt. (Var det de sa..)

Takk for innspill. Dette har jeg gått rundt og lurt på i høst og ikke blitt noe klokere.

petersv

Tror ikke hele modulen er fjernet, så skal egentlig ikke være slik. Men det kan jo hende det har en logisk forklaring.

mthoring

wk057 mente at pakkene med reduserte antall celler kunne være de som er merket 75kwh,5B,350V. Har sett endel som har fått disse 5B pakkene, mens min (prod slutten av august er ikke 5B). Noen indisier for eller imot?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Saberhagen

Var hos Tesla idag for noe småfiks på dørhåndtaket, og til min overraskelse så sa de at work order inkluderte en oppgradering for performance.

Jeg ringte 3 ganger da denne infoen ble kjent og spurte flere, og fikk da beskjed om at bilen ikke kunne oppgraderes.

Senest for 2 uker siden ringte jeg og de sa at dette ikke var mulig. I dag, så var den oppgradert og fy søren man merker forskjellen!

85kwh 75D som ble produsert i mai/juni.

itresla

Sitat fra: Saberhagen på fredag 29. desember 2017, klokken 11:41
Var hos Tesla idag for noe småfiks på dørhåndtaket, og til min overraskelse så sa de at work order inkluderte en oppgradering for performance.

Jeg ringte 3 ganger da denne infoen ble kjent og spurte flere, og fikk da beskjed om at bilen ikke kunne oppgraderes.

Senest for 2 uker siden ringte jeg og de sa at dette ikke var mulig. I dag, så var den oppgradert og fy søren man merker forskjellen!

85kwh 75D som ble produsert i mai/juni.
Min er også 75D med 85Wht produsert i juni. Hvordan finner jeg ut om den har oppgradert performance og/eller om den kan oppgraderes?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA