Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Demontering av bakovervendte seter - Erfaringer?

Startet av kamuflars86, fredag 30. juni 2017, klokken 22:52

« forrige - neste »

kamuflars86

Hei Forumet!

Har prøvd å skru ut de bakovervendte setene for å få bedre plass i bagasjen til årets sommerferie, men sliter med å få tatt seteraden ut. Har lest på Teslaforum at en skal kun skru ut skruene under de to stroppene på toppen av fotbrønnen, men de sitter bom fast og jeg er redd for å ødelegge skruene. Har prøvd med stordrillen og for hånd med bits-skrujern.

Har noen erfaring med å fjerne seteraden eller tips som kan hjelpe meg ? :)

Muffinman

Gammel eller ny bil? Tror det er forskjell. På nyere biler er det ikke så lett å miste mutrene. På eldre bør man sette boltene rett tilbake etterpå så mutrene holder seg der.
De er kanskje låst med locktite? I så fall må man bruke en del krefter for å løsne. Mine satt ikke så veldig, men jeg brukte torxbit i 1/2 " skralle og forlenger.
Men har lest om flere som har fått revne gjenger av denne øvelsen så kvaliteten her er nok ikke den aller beste og så mange demonteringer tåles kanskje ikke.

kamuflars86

Tusen takk for kjapt svar. :) Har en "veteran" sp85+ som e helt out of this world råååå :D. Leste om den mutteren som kan forsvinne, hadde jeg bare kommet så langt... Da trenger jeg en skralle med bits sett, klarer ikke å få nok torque med kun skrujern. Du sparte meg for mye grubling der! igjen takk skal du ha!

Thor2014

Skrujern :o
Alt som har med seter og belter sitter med 243 loctite eller noe i den duren.
Pass på at bits som brukes passer nøyaktig og hold den rett. Lett og ødelegge disse skruene.

Rico

De sitter, som det blir nevnt, med loctite. Trikset med loctite er faktisk å stramme til litt først, deretter løsne. Da går det mye enklere. Men skralle er must uansett, skrutrekker med bits er bare å glemme.

Cirion

Sitat fra: Thor2014 på fredag 30. juni 2017, klokken 23:36Lett og ødelegge disse skruene.
Ja og hvis du er ekstra heldig, mutteren montert bakvendt på fabrikk, og faller ned bak... Umulig å få ut. Jeg var dobbelt så heldig. En mutter falt bak og en skrue kilte seg fast. Måtte borre ut.

Heldigvis var 2xmuttere og skruer 70kr eller noe hos Tesla.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

kamuflars86

hehe, ja, jeg endte opp med å ødelegge skruene med for liten bits (t40) og skrujern, fikk fatt i skralle men da var det for sent, så vi endte opp med å pakke mindre. Tenker jeg får borre skruene ut å skifte de en gang jeg har bedre tid.

Er uansett så stor plass i Sen at en familie på 5 med bagger, , barnevogn, lavvo, luftmadrasser og soveposer får plass...Men begynner å bli trangt nå :P


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA