Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kampanjerente-tesla uten lademulighet hjemme - galskap?

Startet av olavxxx, onsdag 28. juni 2017, klokken 23:43

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: olavxxx på fredag 07. juli 2017, klokken 16:19
Den viktigste strekningen blir nok bergen-nordfjordeid, hvor det er 239 km mellom superladere.
Nå bare 140 km (Mellom Lavik og Sandane) http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15598.630.html
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

olavxxx

Sitat fra: jlan på torsdag 20. juli 2017, klokken 09:01
Sitat fra: olavxxx på fredag 07. juli 2017, klokken 16:19
Den viktigste strekningen blir nok bergen-nordfjordeid, hvor det er 239 km mellom superladere.
Nå bare 140 km (Mellom Lavik og Sandane) http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15598.630.html
ja, så:
åsane>lavik 99km
lavik>sandane 140km

Bør vel gå fint med X75D :-)

Jeg vil anta jeg da lader til ca 80% i åsane før avreise, så top-up i lavik til ca 80% og til 80% (evt litt mer) i sandane. Er jo greit å ha iltt ekstra juice når man kommer frem. Men kan også bruke chademo i nordfjordeid på rema 1000.

BadCat

Har du ikke mulighet til opplading på en vanlig stikkontakt hjemme?

olavxxx

Sitat fra: BadCat på fredag 21. juli 2017, klokken 20:29
Har du ikke mulighet til opplading på en vanlig stikkontakt hjemme?
nope :-(

Bor i en blokk uten fast parkeringsmulighet, så jeg har ikke noe sted å strekke ut kabel.
Hvis jeg kunne gjort det, hadde jeg lett betalt elektriker for å strekke ut kabel.

Har prøvd å få på plass noe opplegg rundt blokken, vi har noe areal på baksiden som i praksis er ubrukt - men jeg vet ikke om vi får lov av vegvesenet/byggesak å parkere. Vi trenger forsåvidt ikke å lage en ny utkjørsel tror jeg, så jeg vet egentlig ikke om det er "lov" å parkere på egen tomt og så kjøre rundt blokken.

Hvis det er lov, kunne jeg kanskje fått leid en plass der og strekt ut strøm. (leid plassen av sameiet).
Tror ikke jeg får sameiet med på noe "fellesopplegg"; men for min del kan jeg gjerne betale hvis jeg kan lade (så fremt det ikke er så dyrt å betale, at det er billigere å gå på laderen på danmarksplass). Men kunne fint betalt feks 500 eller noe per mnd og at jeg da brukte min egen strømkilde :-)

Men har egentlig gitt litt opp å få noe til der..

Red_Harvest

Jeg mener at det å eie elbil uten fast lademulighet hjemme eller på jobb (eller et annet sted bilen stort sett oppholder seg), ikke er noen spesielt god idè... uavhengig om det er Tesla eller ei.

Det er sikkert noen det "funker" for... men for folk flest, som liker å ha det komfortabelt, er det sannsynligvis litt ekstra mas.

My two cents.

olavxxx

Avbestilte model x for en tid tilbake (fikk tilbake dep.) og bestilte en S75D i dag.

Ønsket/målet er å bo et sted hvor vi kan lade hjemme, har gitt opp å få til noe i sameiet her.
Jeg vet jo det blir litt "pain" å lade en gang i uken på superlader, men samtidig så vil jeg ikke ha ny bensin/dieselbil (eller hybrid). Jeg ser jo at fremtiden er elektrisk - selv om den elektriske fremtiden ikke er praktisk for folk som oss som bor i byen uten fast parkeringsplass.

Jeg tror vi har elbilen lenger enn vi bor der vi bor, kanskje vi flytter i år, kanskje neste år eller om to år.
Vet ikke helt... Får se :-) Synes det er litt "teit" at vi betaler ca 10.000 for å parkere gatelangs, uten tak eller lading. Så jeg tenker jo at det er bedre å finne et sted hvor man "eier" en parkering selv og kan lade hjemme.

Men det er veldig lite av de boligene i bergen sentrum da :(

ModelS_Oslo88

Sitat fra: olavxxx på mandag 31. juli 2017, klokken 22:46
Avbestilte model x for en tid tilbake (fikk tilbake dep.) og bestilte en S75D i dag.

Ønsket/målet er å bo et sted hvor vi kan lade hjemme, har gitt opp å få til noe i sameiet her.
Jeg vet jo det blir litt "pain" å lade en gang i uken på superlader, men samtidig så vil jeg ikke ha ny bensin/dieselbil (eller hybrid). Jeg ser jo at fremtiden er elektrisk - selv om den elektriske fremtiden ikke er praktisk for folk som oss som bor i byen uten fast parkeringsplass.

Jeg tror vi har elbilen lenger enn vi bor der vi bor, kanskje vi flytter i år, kanskje neste år eller om to år.
Vet ikke helt... Får se :-) Synes det er litt "teit" at vi betaler ca 10.000 for å parkere gatelangs, uten tak eller lading. Så jeg tenker jo at det er bedre å finne et sted hvor man "eier" en parkering selv og kan lade hjemme.

Men det er veldig lite av de boligene i bergen sentrum da :(

Gratulerer med ny bil da :D Bor også i Oslo uten fast p-plass og kjenner flere som gjør det som har hatt Tesla i noen år uten at det har vært noe særlig problem.. tror du kommer til å bli svært fornøyd med din ny bil :)

Er det forresten noen andre her inne som har droppet pano tak til fordel for glasstak? Det gjorde vi pga at vi bruker aldri soltak og likte takhøyden man får uten pano.

mthoring

Sitat fra: ModelS_Oslo88 på mandag 31. juli 2017, klokken 23:03
Er det forresten noen andre her inne som har droppet pano tak til fordel for glasstak? Det gjorde vi pga at vi bruker aldri soltak og likte takhøyden man får uten pano.

Jeg droppa panotak etter litt fram og tilbake. Glasstaket er jo et "bedre tak" i mine øyne, romsligere kupe, penere å se på, bedre utsikt, ingen mekanikk som kan ryke, ingen pakninger som kan lekke.

Den absolutt eneste fordelen med panotak, slik jeg ser det, er muligheten for takstativ. Det er noe jeg sjelden ville ha bruk for, så jeg får heller greie meg med å ha ting inne i bilen, eller leie feks ski/sykkel dit man skal. Panotak + takstativ bikker lett 20k, og stativet er ikke spesielt praktisk å ta av og på, slik jeg forstår det.

Det finnes også andre muligheter (https://www.seasucker.com/products/ski-rack) for glasstak hvis man bare skal ha med seg noe lett utstyr.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

ModelS_Oslo88

Sitat fra: mthoring på mandag 31. juli 2017, klokken 23:20
Sitat fra: ModelS_Oslo88 på mandag 31. juli 2017, klokken 23:03
Er det forresten noen andre her inne som har droppet pano tak til fordel for glasstak? Det gjorde vi pga at vi bruker aldri soltak og likte takhøyden man får uten pano.

Da tenker vi veldig likt!  ;D



Jeg droppa panotak etter litt fram og tilbake. Glasstaket er jo et "bedre tak" i mine øyne, romsligere kupe, penere å se på, bedre utsikt, ingen mekanikk som kan ryke, ingen pakninger som kan lekke.

Den absolutt eneste fordelen med panotak, slik jeg ser det, er muligheten for takstativ. Det er noe jeg sjelden ville ha bruk for, så jeg får heller greie meg med å ha ting inne i bilen, eller leie feks ski/sykkel dit man skal. Panotak + takstativ bikker lett 20k, og stativet er ikke spesielt praktisk å ta av og på, slik jeg forstår det.

Det finnes også andre muligheter (https://www.seasucker.com/products/ski-rack) for glasstak hvis man bare skal ha med seg noe lett utstyr.

olavxxx

Jeg trenger sykkelstativ, så tok soltak.
Men det fins jo hengerfeste fra usa som ikke lager hull i fanger (bare laget for sykkelstativ, iike henger!). Vil anta aeroeffekten er bedre ved å henge sykkel bak enn på tak.

nie

Sitat fra: olavxxx på torsdag 20. juli 2017, klokken 14:30
Sitat fra: jlan på torsdag 20. juli 2017, klokken 09:01
Sitat fra: olavxxx på fredag 07. juli 2017, klokken 16:19
Den viktigste strekningen blir nok bergen-nordfjordeid, hvor det er 239 km mellom superladere.
Nå bare 140 km (Mellom Lavik og Sandane) http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15598.630.html
ja, så:
åsane>lavik 99km
lavik>sandane 140km

Bør vel gå fint med X75D :-)

Jeg vil anta jeg da lader til ca 80% i åsane før avreise, så top-up i lavik til ca 80% og til 80% (evt litt mer) i sandane. Er jo greit å ha iltt ekstra juice når man kommer frem. Men kan også bruke chademo i nordfjordeid på rema 1000.
Denne strekningen er ditt minste problem. Jeg kjører mye Bergen-Ørsta og gidder sjelden å lade til mer enn 35-40% i Sandane på vei nordover.
Nå når Lavik er kommet bruker vi denne på veg sørover og dropper Sandane da den er for tidlig, soc  er forhøy og landingen for treg. Dette er med S85D. Har nå bestilt X75. Kommer da til å kjøre hjemmefra med 90% , lade bittelitt på Lavik og lade til 40-50% på Sandane. Gidder ikke å henge på SC mer enn nødvendig

THE

Sitat fra: Red_Harvest på mandag 31. juli 2017, klokken 19:37
Jeg mener at det å eie elbil uten fast lademulighet hjemme eller på jobb (eller et annet sted bilen stort sett oppholder seg), ikke er noen spesielt god idè... uavhengig om det er Tesla eller ei.

Det er sikkert noen det "funker" for... men for folk flest, som liker å ha det komfortabelt, er det sannsynligvis litt ekstra mas.

My two cents.

Jeg har faktisk hørt at det finnes mennesker som kjøper biler som går på flytende drivstoff uten å ha mulighet til å tanke hjemme også. De må kjøre til en eller annen slags tankestasjon for å fylle på en brennbar veske for at bilen skal gå.....

Det er vel uansett en liten forskjell på å fylle bensin/diesel og strøm pga det tar noe mer tid å "fylle" en elbil. Hvis det er god tilgang på offentlige ladestasjoner i kort gangavstand, og/eller man har tilgang på 22kW AC på en butikk/kjøpesenter der man uansett gjør innkjøp, så vil jeg påstå at det ikke behøver å være mye mer mas med en elbil enn med en eksosbil. Personlig ville jeg nok tenkt meg om flere ganger før jeg hadde kjøpt en elbil uten lademulighet hjemme eller på jobb, men nå kjører jeg minst 100 km hver dag, og har ingen offentlige ladestasjoner i nærheten av hverken jobb eller hjem.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Red_Harvest

#27
Saklig, det første avsnittet i svaret ditt.

For øvrig, lykke til! Bilen er fin den.

(PS: vet om mennesker som klarer seg uten bil også)

Sent from my Moto G (4) using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA