Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dekkslitasje etter hjulinnstilling

Startet av Muffinman, mandag 26. juni 2017, klokken 18:01

« forrige - neste »

Muffinman

I fjor kjørte jeg deler av sommeren med 21" hjul og ca. 35mm senking. Etter 9500km var det på tide å montere vinterdekk, og original bakkeklaring ble satt. Sommerdekkene bak var helt jevnt slitt, og selv digital måler kunne ikke påvise noen avvik. Foran var bildet nesten likt, men det var en liten antydning til slitasje på indre kant på ene siden.

Vinteren avstedkom ca. 25000 km, og vinterdekkene så veldig fine ut når våren kom. Bilen ble senket på nytt, denne gangen noe mindre (ca. 28mm). Samtidig tenkte jeg å få justert hjulvinklene for å få vekk den lille slitasjen på forhjulet.

Det ble gjort etter at jeg aksepterte at det ikke var noen garanti mot skjevslitasje siden de justerte utenfor spesifikasjonene. Nå er det jo bare bakkeklaringen som ikke er innenfor spec, men ok. Ulik caster foran ble korrigert, de gjorde litt med camber og jeg stusset litt på at de justerte på mer negativ spissing foran når det allerede var en antydning til slitasje på indre kant, men utskriften viste verdier som lå midt i "smørøyet" i forhold til spesifikasjonene. Det ble finjustert litt på spissingen bak også.

Et par uker senere ble jeg oppmerksom på at dekkene nå ble kraftig slitt på indre kant på begge sider foran. I tillegg hadde jeg fått en begynnende slitasje på venstre bak hvor det ikke var antydning etter forrige sesong.

Verkstedet tok bilen inn på nytt og monterte originale hjul før justering denne gangen uten at det egentlig skulle ha noe å si. Da fant de et avvik med for mye negativ spissing venstre foran, og mente at noe kunne ha skjedd når utstyret ble montert på hjulene første gangen. Samtidig hadde de tatt av litt caster foran, og redusert positiv spissing ørlite på høyre bak. Kanten venstre bak hadde de ingen forklaring på hva skyldtes.

På vei hjem merket jeg umiddelbart at rattet ikke var helt i senter lenger. Rattvinkelsensoren viste da også at rattet stod 1-1,5 grad til venstre når bilen gikk rett frem. Og nå noen få hundre mil senere har jeg fått kantslitasje  på innsiden høyre bak også, det eneste hjulet som ikke hadde det før siste verkstedbesøk.  På venstre side har det akselerert. Foran slites det fortsatt på venstre side, og på høyre side blir det raskt verre. Bakdekkene er nesten utslitt uansett, mens foran er de egentlig knapt halvslitte, så dette er litt surt siden alle i praksis er ødelagte.

Nå er det jo slik at et dekk som er skjevslitt vil fortsette å slites på samme måte, selv om hjulvinklene korrigeres. Men jeg stusser på at det er så ekstremt; man skulle jo tro at det i det minste skulle gnage saktere på kantene som har begynt å få det enn det gjorde før.

Om ei uke setter jeg på 19" hjul som er nesten helt uten slitasje før europaferien. Vi skal kjøre nærmere 10.000km, og jeg er spent på hva jeg kan forvente:

1. Rattet retter seg og 19" hjulene slites helt jevnt
2. Rattet forblir skjevt, de nye dekkene slites på samme måte og er ødelagte når vi kommer hjem fra ferien - om ikke før

Noen "eksperter" som har en formening?

Muffinman

#1
Her er bilder. Startet altså med lett slitasje på indre kant på ene siden foran før innstilling, fortsatte med kraftig på begge sider foran pluss lett på ene bak etter første justering og nå på alle fire etter andre justering.

Alt ble med andre ord verre etter justeringen, selv det som var helt i orden :(

horven

Slenger meg med på denne tråden :)
Om noen har en fasit eller et verksted i Asker-området så gi gjerne beskjed.
Hilsen en som nettopp har kjøpt 2stk nye dekk bak....
> 2014 Tesla Model S P85+ hvit
Prosjekttråd: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32323.0.html

> 2017 Tesla Model X 75D hvit - BESTILT!

Muffinman

Fasiten er ikke helt klar, men etter 5000km på for det meste europeiske motorveier er det synlig trapping på innsiden foran på begge, og mer på venstre enn på høyre. D-biler er jo forhjulsdrevne i slike hastigheter, og da "trekkes" jo spissingen sammen slik at en eventuell feil med vinkel som er for negativ reduseres. Det ser ikke ut til å være noen stor slitasje på kantene ut over trappingen, men regner med at det kanskje ville manifestert seg mer i norske hastigheter hvor bilen i stor grad vil være bakhjulsdrevet. I et slik case vil forhjulene "skyves" og spissingen vil bevege seg noe mot det negative, sammenlignet med når det trekker på forhjulene. Gummien blir jo også varmere og mer elastisk i temperaturer over 30 og hastigheter 100+, så mulig også det bidrar til at det ikke feilslites så ille.

Rattet kom ikke i senter ved å bytte til nye 19" dekk. Det blir nye 21" når vi kommer hjem senere i sommer, men frykter at de går en ublid skjebne i møte dessverre. Skulle absolutt hatt en tur innom et verksted som kan hjulstilling ut over å justere blindt etter spec.

horven

Jeg har booket meg tid hos Romerike Auto AS på tirsdag. I følge "Mr Bilkomponenter" himself så er dette stedet å dra:-) De svarte også bekreftende på dette når jeg spurte de.

Gir rapport etter besøket :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
> 2014 Tesla Model S P85+ hvit
Prosjekttråd: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32323.0.html

> 2017 Tesla Model X 75D hvit - BESTILT!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA