Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Maks batterikapasitet i servicemenyen 94Ah

Startet av Pallesnekkern, tirsdag 13. juni 2017, klokken 14:13

« forrige - neste »

Agmuns

Hva skal SOC være på? Jeg har 28.8 på en helt ny bil (gått 3000 km). Går den opp og ned i takt med hvor mange prosent batteri det er igjen på bilen? Hva er i så fall bra og hva er dårlig?

Egil Fonn

Kan variere litt med soc. Jeg måler med 100% soc. Min 2017 mod kjørt 35500km viser 29,5kwh kapasitet. Det er samme som den viste ny. Hurtiglader 1-2 ganger pr uke i snitt.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

ElectroJuice

SOC 28.6 Max SOC 29.4. Varierer litt fra dag til dag.
Bilen er fra oktober 2016 og gått ca 35000 km. Hurtiglader i snitt en gang i uken.

SveinJ

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

buckley

#19
2017 modell 94Ah, pendlerkjørt 136km daglig.

51 000km, 29,57 kWh tilgjengelig.

Batteripakkene til i3 skal vistnok være designet for å tåle ca 4600 cycler før kapasiteten er redusert til 80%
Det tilsvarer ca 850 000km. Tror vi kan sove godt fremover =)

Kilde: https://insideevs.com/lets-look-at-the-specs-of-the-samsung-sdi-94-ah-battery/

Ulle

Mars 2017 - 20000 km

29.5 kwh tilgjengelig (målt ved 0 grader, 4 grader batteritemp, 77% soc)
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

MFA

28,3 kWh på 2017 modell, 71000km. Måling er tatt med kalde batterier (-3) og er usikker om dette har noe betydning.

Orbit

94Ah fra november 2016, 45000km, MaxSoc på 29.68 kWh i dag (hentet fra API'et som driver websidene, derfor flere desimaler enn i bilen). Det varierer helt tydelig med temperatur for meg, og kapsiteten er tilbake hver sommer så langt. Første vinter for to år siden (som ikke var spesielt kald) lå kapasiteten lavere enn i dag. Spekulativt kommer dette av at jeg som nybegynner ikke kjørte ned mot tomt batteri, mens jeg nå innimellom kjører helt ut på batteriet, så lenge jeg vet jeg har sikker lademulighet på destinasjonen.

Nå ligger uansett variasjonen på rundt 0.3kWh gjennom året, dvs 1% av totalen, så det er uansett minimalt forskjell på hva batteriet leverer gjennom årstidene. Vinterrekkevidde er utelukkende en konsekvens av høyere fremdrifts- og varmeforbruk for min del.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Sungrazer

Sitat fra: Orbit på mandag 28. januar 2019, klokken 08:53
(hentet fra API'et som driver websidene, derfor flere desimaler enn i bilen).

Interessant - er disse grafene noe du har utviklet spørring for selv og / eller ligger det tilgjengelig for andre? Regner med det er en automagisert prosess og ikke noe du gjør manuelt?

Mvh,

Børge
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

1317142119

Sitat fra: Orbit på mandag 28. januar 2019, klokken 08:53
(hentet fra API'et som driver websidene, derfor flere desimaler enn i bilen)
Dette er noe jeg har lett etter også. Del gjerne informasjon om hvordan du får til dette :)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

1317142119

Sitat fra: Klykken på tirsdag 29. januar 2019, klokken 10:04
Se første side. https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=33921.msg583793#msg583793
Tenkte ikke på hvor man finner informasjonen på Connected-nettsidene, men hvordan han har automatisert innhenting av informasjonen og lagret det et sted.

Sungrazer

Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 29. januar 2019, klokken 12:18
Sitat fra: Klykken på tirsdag 29. januar 2019, klokken 10:04
Se første side. https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=33921.msg583793#msg583793
Tenkte ikke på hvor man finner informasjonen på Connected-nettsidene, men hvordan han har automatisert innhenting av informasjonen og lagret det et sted.

Samme - han snakker om et API, og dermed mulighet for å hente ut verdien derifra.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

bobakka

#29
Sitat fra: Orbit på mandag 28. januar 2019, klokken 08:53
94Ah fra november 2016, 45000km, MaxSoc på 29.68 kWh i dag (hentet fra API'et som driver websidene, derfor flere desimaler enn i bilen). Det varierer helt tydelig med temperatur for meg, og kapsiteten er tilbake hver sommer så langt. Første vinter for to år siden (som ikke var spesielt kald) lå kapasiteten lavere enn i dag. Spekulativt kommer dette av at jeg som nybegynner ikke kjørte ned mot tomt batteri, mens jeg nå innimellom kjører helt ut på batteriet, så lenge jeg vet jeg har sikker lademulighet på destinasjonen.

Nå ligger uansett variasjonen på rundt 0.3kWh gjennom året, dvs 1% av totalen, så det er uansett minimalt forskjell på hva batteriet leverer gjennom årstidene. Vinterrekkevidde er utelukkende en konsekvens av høyere fremdrifts- og varmeforbruk for min del.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Dette var en interessant kurve!

Kan jeg også hente ut den for min bil? Eller er det noe du allerede har hentet ut?

Jeg har erfaring med tilsvarende fra en iMiev hvor jeg logget ulike parametre tilgjengelig på CanIon App'en.
På iMiev var det slik at tilgjengelig batterikapasitet bare var en sw-parameter.
Der hadde de gjort det slik at tilgjengelig batterikapasitet økte hver 12 mnd (i praksis ved at de endret nedre spenningsgrense for batteriet - startet på 3,6V og senket den ned mot 3V etter hvert).
Dette betydde at for en ny iMiev kunne jeg kjøre 10-15 km etter at batteriet var "tomt", mens etter 4 år var det kun 1-2 km før bilen stoppet.

Observasjonen din om at kapasiteten økte over tid kan tyde på at BMW gjør noen lignende triks.
Men det kan også være - som du antyder - at mangel på kalibrering gjør at den vandrer.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA