Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model S - levering 2013

Startet av RoadRunner, onsdag 23. februar 2011, klokken 15:22

« forrige - neste »

Rossifan46

Intervju med Elon Musk og Franz von Holzhausen (sjef designeren) om Tesla Model S.


DEL 1


DEL 2
Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

janstok

Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

Cobos

Sitat fra: janstok på fredag 10. juni 2011, klokken 14:38
http://www.dinside.no/871539/tesla-model-s-her-er-versjon-alpha

Ser nesten for bra ut til å være sant!
Det er med en tidlig Alpha utgave av grillen... Det og plassering av skilt i front er det eneste jeg lurer på rundt utseendet. Jeg håper Model S slipper løsninger ala det Alpha Romeo har på de fleste av sine biler. Et frontskilt som ser ut til å være slengt på med en plastramme som en ny støtfanger.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Joakim Sveli

Jeg tviler på at den vil starte på kr 310 000, men det gjenstår å se. Jeg har hørt med Tesla angående hengerfeste på denne, og de mente at det ikke mulig i henhold til norsk lov. Jeg har ikke funnet noe som tilsier dette. Noen som har innsikt i denne problemstillingen? Skulle gjerne hatt hengerfeste.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

jkirkebo

Sitat fra: ElRey på mandag 27. juni 2011, klokken 14:22
Jeg tviler på at den vil starte på kr 310 000, men det gjenstår å se. Jeg har hørt med Tesla angående hengerfeste på denne, og de mente at det ikke mulig i henhold til norsk lov. Jeg har ikke funnet noe som tilsier dette. Noen som har innsikt i denne problemstillingen? Skulle gjerne hatt hengerfeste.

Det er fabrikanten som må godkjenne tillatt hengervekt. Om de godkjenner 0kg så er det liten vits i å montere hengerfeste, det eneste du da får brukt det til er å frakte sykler...

Men Tesla kan selvfølgelig godkjenne den for f.eks 1500kg og da kan du fritt montere hengerfeste og trekke såpass mye.

Det blir spennende å se om Nissan tillater hengervekt bak Leaf. Toyota tillater det vel fortsatt ikke til Prius så vidt jeg vet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El rayo

Sitat fra: ElRey på mandag 27. juni 2011, klokken 14:22
Jeg har hørt med Tesla angående hengerfeste på denne, og de mente at det ikke mulig i henhold til norsk lov.
Det er nok det riktig. Alle endringer på en bil i Norge må godkjennes av produsenten. Hvis Tesla Model S ikke har hengerfeste originalt er det ikke lovlig å ettermontere dette i Norge.

Å trekke en henger krever en del ekstra av kjølesystemet til motor og batteri.

Så vidt jeg vet er Kewet den eneste elbilen (før den ble motorsykkel) som har godkjent hengerfeste.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

aurba

#21
Sitat fra: ElRey på mandag 27. juni 2011, klokken 14:22
Jeg tviler på at den vil starte på kr 310 000, men det gjenstår å se. Jeg har hørt med Tesla angående hengerfeste på denne, og de mente at det ikke mulig i henhold til norsk lov. Jeg har ikke funnet noe som tilsier dette. Noen som har innsikt i denne problemstillingen? Skulle gjerne hatt hengerfeste.

Hei!
Her er litt regler vedrørende krav til tilhengervekt:
De tillatte tilhengervekter skal være fastsatt slik at motorvognen med tilhenger skal kunne igangsettes 5 ganger i løpet av 5 minutter i en stigning på 12% med vogntog lastet til dets tillatte totalvekt.
Og da kan jo kjøling bli en utfordring. I tillegg må bilprodusenten definere innfestingspunkter som tillater den aktuelle tilhengervekten og evt. tilhengerfeste med godkjent merking.
Resten av regelverket med hensyn til krav til produsent etc. finnes her:
http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/for/sf/sd/td-19941004-0918-010.html&emne=tilhengervekt*&



MVH
Mårten
Think City 2010, Lithium

Joakim Sveli

Takk for det. Slik jeg ser regelverket så er det ikke noe forbud, men krav er det jo naturligvis. Teknisk sett så ser jeg ikke at det kan være så vanskelig å tilpasse motor og drivlinje for å dra henger. Dyrere kan det dog bli om det må legges til gir, ekstra kjøling osv.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Joakim Sveli

Fikk svar av Esben Pedersen i dag:

Esben Pedersen til Joakim
vis detaljer 12:16 (For 9 timer siden)

Hei.  Tak for det. Bilen komer ikke til at levere med hengertræk. Men hvis det er lovligt, er jeg sikker på at man kan efterinstallerer det. Mvh, Esben Pedersen | Sales and Marketing Director
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Cobos

Da virker det som Tesla faktisk må oppgi tillatt hengervekt på mer enn 0kg hvis man skal faktisk kunne trekke noe på dette ettermonterte hengerfestet, bortsett fra sykkelstativ da.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

aurba

Sitat fra: ElRey på tirsdag 28. juni 2011, klokken 22:03
Fikk svar av Esben Pedersen i dag:

Esben Pedersen til Joakim
vis detaljer 12:16 (For 9 timer siden)

Hei.  Tak for det. Bilen komer ikke til at levere med hengertræk. Men hvis det er lovligt, er jeg sikker på at man kan efterinstallerer det. Mvh, Esben Pedersen | Sales and Marketing Director

Om Tesla ønsker å levere bil med tilhengerfeste så burde det være en enkel sak å simulere den aktuelle vekten i testbenk eller på rullende landeveg for å se hvilke tilhengervekt de klarer kravene med.
Det blir kanske litt mere arbeid for dem å definere innfestingspunker for tilhengerfeste som tillater den aktuelle vekten, dette er jo noe som produsenten må verifisere og godkjenne. Selve tilhengerfeste burde være enkelt å lage med instruksjoner om innfestingspunkter.
Think City 2010, Lithium

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA