Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kroatia - Sommer 2017

Startet av Marius76, mandag 12. juni 2017, klokken 13:15

« forrige - neste »

Marius76

Hei!
Jeg starter mitt første innlegg med noen spørsmål rundt Europa-tur med en Tesla S85 2014.
Jeg har hatt den noen måneder nå, og er blitt godt kjent med bilen. En drøm å kjøre, og fantastisk å eie.
I løpet av tiden har jeg også lest flittig på forumet, og har funnet mange gode tips til både lading, småting og langturer. Jeg har lest tidligere erfaringer på turer til Kroatia, men de er datert en stund tilbake.
Reisen vår er som følger:
Bergen-Oslo og deretter Oslo-Kiel med ferge. Kiel og ned til Dortmund med overnatting, og deretter ned til Zurich med noen overnattinger hos en kamerat. Mellom Zurich og Porec (Pula-halvøya), skal vi ha en overnatting, men vi har ikke bestemt ruten der. Enten gjennom Italia, eller over Alpene på tvers.
Siste superlader er i Trieste, men vi har blitt forsikret om å få lade fra huset i Porec, der vi skal bo i en uke.
Hjemturen går med overnattinger i Salzburg og en natt nord for München, og deretter overnatting i Flensburg, før vi tar danskebåten til Bergen.
Etter det jeg har lest, så skal det etter hvert være nokså greit med kun superladere, mens den vanlige laderen blir tatt i bruk i Kroatia.
Burde jeg skaffet meg en mode 3 lader (en type 2 til type 2??) i tillegg?
Er det andre som skal på lignende tur, og har noen gode tanker og ideer?
Er det noen som har tatt en tilsvarende tur i nær fortid som vil dele erfaringer?
Hilsen Marius  :)

F_P

Null stress, men type 2 kan alltid være kjekt å ha. Overgang fra blå 16A til 32A kanskje også. Kjørte selv ned til Korfu i fjor. Null problem.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

F_P

X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Tai

Du trenger ingen ekstra ladekabel, det kryr av superladere i Europa. I Kroatia lader du i vanlig stikkontakt.

Vi kjørte til Kroatia i 2015, beste. Ferie. Noensinne!!

Hadde ikke noe problem. Nå er muligens tesla tettheten blitt større så det er mulig det er køer på laderen. Andre kan sikkert svare på dette. Men det er bare til å kjøre avgårde. Kan du lade i vanlig stikkontakt når du kommer frem er det alt du trenger.

Lykke til og kos deg!

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

ellholt

Du kan også spørre pent om å lade i de forskjellige båt havnene. Både I Porec, Labin, Pula, Lovran er det offentlige gratis ladestasjoner :-) God Tur
Grønn S85 med alt untatt luftfjæring og Alarm.
Finalized 15/9-2013, in production 9/1-2014, in transit 15/1-2014. Utlevert 27/2-2014 MED elektriske foldbare. speil :-). gamle S`en er solgt, ny S75D perlemorshvit med det meste av utstyr. utlevert 14 juni 2017. Tesla solgt mai 2022. Kia EV6 AWD Exclusive, Forrest Green , bestilt

Marius76

Takk for alle gode svar! Vi er nå kommet til Zürich, og kjøring pluss lading har gått som en drøm  :D
Vi reiser mot Italia i morgen, og gleder oss til tur gjennom alpene. Om det blir via Chur eller den mer vestlige ruten med lading i Monte Ceneri, har vi ikke bestemt oss for.
Vi har allerede møtt på flere hyggelige mennesker som har beundret vår røde tesla  :)

Joachim@sancon.no

Vi var i Kroatia både i fjor og i år. Og vår erfaring er at det kan ta laaaang tid og lade bilen opp. Vi var helt nede i 197v på 10 ampere, så da tok det litt tid å komme opp igjen. Nå bodde vi på Camping Lanterna ved Porec, og i villavognen vi bodde i så kuttet den strømmen når du forlot vognen. Så vi ladest mest på natta.

Fra Porec til nærmeste SC er det bare noen få mil, så det går nok greit uansett.

På tur har jeg alltids med 1fas blått stikk til Schuko, dansk jording adapter og rødt+blå tesla adapter. Type2 kabel kan være greit om du skal lade i tyske byer som har type2. Samt en 25m skjøteledning, just in case..

Kroatia er helt toppers. God tur videre..

Marius76

#7
Da var vi kommet hjem til Bergen etter tre uker på farten i Europa. Vi har kjørt 5032 km og brukt 1012 kWh. Det utgjør 201 Wh/km.
Reisen sett under ett har vært helt fri for utfordringer og bilen har vært fantastisk på langtur. Utvilsomt den beste bilen jeg har hatt på ferietur.
Når det gjelder lading har vi kun brukt superladere utenom vanlig stikk ved huset vårt i Kroatia. Der ladet den ganske tregt, men det spilte mindre rolle siden både bil og sjåfør ville ha en pause.
Ellers har vi fått mye oppmerksomhet nedover, og jeg har hatt mange hyggelige samtaler med folk som har beundret bilen. Jeg har nok likt å få litt stjernestatus  ;)
Edit: jeg var forresten oppe i 200 km/t på autobanen. Det føltes stabilt og fint, men det er litt i forteste laget når man begynner å tenke over det. Dessuten sluker det jo strøm.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA