Mest mulig effektiv lading av i3

Startet av Jon Braathen, tirsdag 06. juni 2017, klokken 14:10

« forrige - neste »

Jon Braathen

Jeg kom over denne siden vedr effektiv lading av Zoe: http://pushevs.com/2016/12/17/renault-zoe-charging-time-efficiency/
Der kommer det fram at chameleon laderen er lite effektiv ved lading under 11/22kw og har tap på 29% ved 230V/10A.

Har noen tilsvarende data for BMW i3, dvs hvilke effekter som gir minst ladetap?

Ved hurtiglading er det for 94Ah modellen lurt å stoppe på ca 90% SOC pga fallende ladehastighet.  men hjemme betaler man jo ikke for minuttpris men for antall kwh, og da kan det være lurt å vite om det er mest effektivt å lade med kladden på 10A, 16A (1-fas), 7,4kw (1-fas) eller 11kw (3-fas) for de som har mulighet til det..
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Jon Braathen

Sitat fra: Klykken på tirsdag 06. juni 2017, klokken 15:33
Står litt her: http://elbilwiki.no/index.php/BMW_i3
Stod vel ingenting om det jeg spurte om på den siden.. Kun hvor lang tid ladingen tar stod det der..

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk

BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Bowers

Jeg kan bidra med et datapunkt iallefall:

2017 mod i3 94ah FC
Km stand: 3900
Målt totalforbruk fra dag 1: 1261 kWh
Snitt: 3,22 kWh pr mil fra stikkontakt.

Bilen er kun ladet fra samme ladestasjon (Ladespesialisten) fra første dag og ladestasjon og måler står på dedikert kurs.
Måler er kontrollert uten avvik.
Ca 95% av ladingen er gjort på 8A mens resten er gjort på 16/32A.

Pallesnekkern

Sitat fra: Bowers på fredag 09. juni 2017, klokken 18:53
Jeg kan bidra med et datapunkt iallefall:

2017 mod i3 94ah FC
Km stand: 3900
Målt totalforbruk fra dag 1: 1261 kWh
Snitt: 3,22 kWh pr mil fra stikkontakt.

Er dette mye småkjøring med bruk av klimatisering i kaldt vær eller er det kjøring nå på våren?  Hvis det er det siste, så er tap i laderen skyhøyt.

Jeg har et snittforbruk på sommerhalvåret på ca 1,4 og ca 1,8 på vinteren. Klimatisering kommer i tillegg. Men at årsnittet er mye over 2.0 kWh/per mil tviler jeg på.

Bowers

Dette er målt fra bilen var ny i starten av Januar. I Januar/Februar brukte jeg forvarming endel av dagene, men ikke alle. Snittet er altså utifra bruk både på vinter og vår/sommer.
Kjøringen er 70-80% småkjøring og en og annen lengre tur innimellom.

Jeg har forholdt meg kun til forbruk fra sikringsskap til vei, ikke til forbruksmåleren i bilen (som kan være like unøyaktig som forbruksmåleren i en bensin-bil).

De få jeg har snakket med som har målt helt reelt forbruk (fra stikkontakt til vei) har blitt overrasket over at det faktiske forbruket er såpass mye høyere enn det bilen typisk viser selv ;)

Hvis noen flere har mulighet til å sjekke reelt forbruk over tid med måler på dedikert kurs i sikringsskapet (ikke i ladeboksen da tap i kabel ikke vil regnes med) så hadde det vært artig å sett resultatene...

Pallesnekkern

Jeg føler at forbruksmåleren i i3 er rimelig bra. Ved pen kjøring vil forbruk x antall kilometer gi et svar rimelig nær netto batterikapasitet.

Ved hurtiglading (DC) vil noe gå tapt som varme i batteriet, men også her ser antall kW inn til å stemme rimelig bra med hvor mye batteriet lader.  Tapet er ihvertfall ikke i størrelsesorden av hva du beskriver.

Jeg tror at synderen er AC/DC konverteren i bilen. Den er trolig optimert for ladehastigheter på 7,4 eller 11 kW, og er lite effektiv ved lav ladehastighet. Mener jeg har lest noe om dette fra BMW engang, men kan ikke finne det igjen.

Holder du rundt ladekladden til en laptop, merker du fort at det forsvinner mange % i en AC/DC konverter.

Bowers

Er det ingen andre på forumet som har målt reelt forbruk fra strømmåler i sikringsskapet til vei på i3'en?

Jeg ligger fremdeles på rett i underkant av 3 kw/mil ved lading på 8A fra type 2 ladeboks. (Ladespesialisten)
Forbruksmåleren i bilen ligger stabilt på 1,5 - 1,8 kw/mil så resten av forbruket er trolig tap i AC/DC converteren, kabler osv.

Pallesnekkern

Da har jeg gjort første ladetest med en clas ohlson strømmåler koblet til stikkontakten jeg lader fra.
Brukte bilens servicemeny for å finne ladenivå og max batterikapasitet.

Batteri ved lading start : 23,9
Max batteri kapasitet    : 29,7

Fylte på 5,8 kWt med 2300W med medfølgende 10A ladekabel.
Målt strømforbruk ble 7,04 kWt

Nå er det vanskelig å konkludere med at dette er riktig måte å måle på, men det gir ihvertfall en indikasjon.
Ca 20% tap er egentlig helt greit og kan tyde på at AC/DC konverteren ikke er ineffektiv på lave ladehastigheter.





Fanafjord

Tar denne tråden frem igjen. Noen som kan bekrefte dette her at det er vanlig å tape 20% pluss i ladingen? Det hørtes mye ut for meg.

PionerThink

Har vært diskutert i andre tråder også:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37410.msg646253#msg646253
Hvis du bruker søkefunksjonen inne på forumet så vil du nok sikkert finne noe flere steder :+1:
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 146'km i daglig bruk i Kristiansand
Porsche Boxster 2011, Solskinnsbil

Agmuns

Noen som vet hva som skal til for å få maksimalt ladehastighet hjemme?

Har gjort noen utregninger via dataene som kommer ut av Connected Drive-nettsidene og ser at jeg i snitt ila en time bare lader 3,6. Jeg har 20A * 230V og da skulle jeg vel fått et snitt på 4,6?

Med 3,6 får jeg omtrent 16A lading.

Bilen har blitt kjørt en times tid før lading ble startet og bilen hadde ca 30% batteri igjen ved oppstart lading.

Orbit

Siden du i det minste får 16A (3.7kW), må du ha noe uorignalt mellom 20A-kursen og bilen. Hva har du her av ladestasjon eller ladekabel? Tipper det er satt en 16A-begrensning på dette utstyret (Det er vanlig at en 16A ladestasjon er sikret med en 20A kurs, for å unngå maksimal belastning på sikringen)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

Jeg har en 16A type 2 ladestasjon sikret med 20A kurs, og får bare ca 3,3 kW Inn på batteriet. Så 3,7 kW er bra ladefart på en 20A kurs.

Agmuns

Saltoboks, 25A sikring og elektriker sier boksen er satt til 20A. Ladekabel er original som følger boksen (integrert).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA