Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekabel lås på AE?

Startet av AmocoCadiz, tirsdag 30. mai 2017, klokken 02:00

« forrige - neste »

orienteringsbass

Jeg hadde problem i går morges med å få løs kabelen etter lading, selv etter flere forsøk med nøkkelen, med låsing, forlating av garasjen osv. Litt frustrerende, for å si det mildt. Jeg ringte OnStar, og operatøren der sa han hadde fått MANGE anrop om akkurat dette i går og hadde foreløpig ingen svar. Han hadde ikke fått hjelp av Opel service ennå, på det tidspunktet.

Vi ble enige om at jeg skulle trekke ut kontakten på andre enden (altså pluggen ut av stikkontakten). Dette løste kontakten til bilen og dermed problemet. Jeg fikk ingen feilmeldinger etterpå, og jeg har ikke prøvd å trekke ut kabelen siden dette.

Det skal jo funke med knappen på nøkkelen! Denne gangen var min sønn helt uskyldig!
1999 Renault Mégane med tiltagende småproblemer
2017 Ampera e Glory Red levert 2.6.2017

trykkertor

Vil det si at noen kan stjele kladden hvis de bare plugger ut veggstøpselet?

orienteringsbass

1999 Renault Mégane med tiltagende småproblemer
2017 Ampera e Glory Red levert 2.6.2017

S4e

Jeg har en ladeboks med løs ladeledning, men har festet denne til veggen.
Ledning er låst til bilen under ladning, men ser ut til å bli låst opp når ladning er ferdig (16A).
Fungerer fint når leding er sikret ihvertfall - bare en fordel å slippe opplåsing. Men som noen sier - ville vært en fordel om dette var konfigurerbart.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

oland

Fikk bilen min i går, og rotet litt med å få låst opp kontakten fra bilen.  Jeg oppdaget at jeg måtte holde "OFF" knappen på nøkkelen inne en stund for at den skule låse opp.  Kanskje løsningen er like enkel for noen av dere?
2017 Opel Ampera-e

Counterpointer

Sitat fra: trykkertor på torsdag 08. juni 2017, klokken 19:47
Vil det si at noen kan stjele kladden hvis de bare plugger ut veggstøpselet?
Prøvde dette på min i morges (selv om det definitivt ikke er anbefalt metode).
Det låser IKKE opp kabel i bil.

Så antagelig hadde dette ikke noen effekt på den som ikke låste seg opp fra nøkkel.

Ove Braathen

Brukte hurtig lading i dag , og pluggen er løst selv etter endt lading , måtte bruke off knappen på nøkkel

bno

#37
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 06. juni 2017, klokken 21:05
Jeg får ikke låst ladeluka. Det er vel heller ikke noe problem egentlig. Skjelden noen "tjuvlader" biler.....

Har omsider begynte å zoome inn på detaljer i håndboka. Det står at ladeluka låses sammen med øvrige dører. Dette er gjentatt i hboka flere plasser, men kan være det gjelder Bolt.
Synes ellers at start av klimanlegget og varmetråder vha nøkkel var en fin funksjon som kan være anvendelig i noen sit.

Counterpointer

Sitat fra: bno på mandag 12. juni 2017, klokken 11:39
Synes ellers at start av klimanlegget og varmetråder vha nøkkel var en fin funksjon som kan være anvendelig i noen sit.
Har ikke prøvd enda, men ser for meg at dette kan være gunstig på vinter hvor en ikke vil ta frem og fingre samt vente på telefon.

Ipadjove

Manualen i appen. Har aldri fått til å låse ladeluken.

bno

Samme her. Noterer meg saker og ting deriblant dette med ladeluka. Vil gå gjennom håndboka og få litt bedre innsikt før jeg kontakter forhandler.

bno

#41
Et tips til bruk en vintersdag og dårlig mobildekning.

Innkobling av klimaanlegget vha. nøkkel.

Trykk og slipp høyre øverste nøkkelknapp.

Trykk og hold inne høyre øverste nøkkelknapp umiddelbart, til retnings- og filskiftlampene blinker, eller i minst fire sekunder. Led lysa slås på og klima starter.

Ved å trykke på samme nøkkelknapp en gang til under fjernstart vil klimaanlegge slås av sammen med led lysa.

Slås automatisk av etter 20 minutter hvis ikke en tidsforlengelse er aktivert.

orienteringsbass

Det er kanskje bare jeg som har dette problemet, men av og til får jeg ikke låst opp og løsnet ladekabelen (bærbar, med kladd, 6 eller 10 amp) med nøkkelen. Selv ikke 10 sekunders trykking hjelper. Andre ganger funker det fint. De gangene den har sittet fast, har det bare vært å trekke ut støpselet i andre enden, så løsnet den. Prøver å finne en grunn/et system i galskapen ved å samle mer erfaring, men siden det finnes en løsning (lader bare hjemme, takk lang rekkevidde), har jeg ikke følt behovet for å ta bilen til verksted ennå. De vil ha lettere for å finne løsningen hvis jeg har funnet et system i alle fall.
1999 Renault Mégane med tiltagende småproblemer
2017 Ampera e Glory Red levert 2.6.2017

Arha

Trykk en gang på låseknappen midt på fjernkontrollen først, deretter et langt trykk på lading off-knappen.  Dette virker hver gang.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

orienteringsbass

1999 Renault Mégane med tiltagende småproblemer
2017 Ampera e Glory Red levert 2.6.2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA