Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny spiker i Dieselkista ?

Startet av doldis1, tirsdag 23. mai 2017, klokken 17:33

« forrige - neste »

Oddaa

Sitat fra: automat på lørdag 03. august 2019, klokken 13:38
Er ikke monstermastene bygget for å gi landstrøm til norsk sokkel?
Om det med «monstermastene» refereres til kraftledningen Sima-Samnanger: Kort fortalt så var ikke kravene til forsyningssikkerhet i Bergensområdet tilfredsstilt, og ledningen ble (etter mye uenighet) bygget for å bøte på dette.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

automat

Sitat fra: Oddaa på lørdag 03. august 2019, klokken 18:36
Sitat fra: automat på lørdag 03. august 2019, klokken 13:38
Er ikke monstermastene bygget for å gi landstrøm til norsk sokkel?
Om det med «monstermastene» refereres til kraftledningen Sima-Samnanger: Kort fortalt så var ikke kravene til forsyningssikkerhet i Bergensområdet tilfredsstilt, og ledningen ble (etter mye uenighet) bygget for å bøte på dette.



Jepp, og den er også en del av nettforsterkningen som trengs for elektrifisering av sokkelen.

Punkt 6.4
https://www.miljodirektoratet.no/globalassets/publikasjoner/klif2/publikasjoner/2360/ta2360.pdf
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Oddaa

Sitat fra: automat på lørdag 03. august 2019, klokken 21:19
Jepp, og den er også en del av nettforsterkningen som trengs for elektrifisering av sokkelen.

Punkt 6.4
https://www.miljodirektoratet.no/globalassets/publikasjoner/klif2/publikasjoner/2360/ta2360.pdf
Ja, økt lastuttak medfører gjerne behov for nettforsterkninger om forsyningssikkerheten skal ivaretas.

(Forsyningssikkerheten i Bergensområdet oppfylte ikke de normale kravene, selv uten dette økte lastuttaket.)



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

automat

«bygget for å gi landstrøm til norsk sokkel» var en populistisk vinkling. «forutsetning for landstrøm til norsk sokkel» er det dekning for å si.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Kårepåsporet

Sitat fra: automat på lørdag 03. august 2019, klokken 23:13
Hurtiglader med strøm fra aggregat. Den beste måten å bruke diesel på?
https://thedriven.io/2018/12/14/diesel-charge-evs-remote-locations-greener-than-you-think/amp/

Kanskje ikke den beste, men tydeligvis bedre enn å bruke diesel på tanken til dieselbiler. Får dra frem den artikkelen og vise til elbilhatende dieselfanatikere😀

Burger

Kan det være midlertidig løsning for Finnmark? Dersom man lader 95% av tiden hjemme og på hurtigladere koblet til strømnettet og de siste 5% på dieselhurtigladere, så bør det jo komme bedre ut for miljøet enn ren diesel?

Siden diesel er værst forurensning lokalt, så fordrer det jo til å strekke litt på bena også :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

automat

Aggregatet må i såfall stå koblet til strøm for forvarming. Å starte et bunnfrossent aggregat i 20-30 blå, for deretter raskt å kjøre på med 40-50kW last, vil nok være en fin måte å drepe det på.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Kårepåsporet

Sitat fra: automat på søndag 04. august 2019, klokken 18:00
Aggregatet må i såfall stå koblet til strøm for forvarming. Å starte et bunnfrossent aggregat i 20-30 blå, for deretter raskt å kjøre på med 40-50kW last, vil nok være en fin måte å drepe det på.

Er nok et lite problem ift kaldstart av mange dieselbiler, rett ut i trafikken og mer eller mindre full gass.

Amatøren

Er det prising ut fra kW så kan man jo styre effekten ut fra temperaturen til aggregatet uten å snyte kunden.

Værre hvis det er minutt pris og aggregatet leverer kun 3-4 kW i starten og øker gradvis til 50/150 kW i løpet av 10-30 minutter avhengig av omgivelsestemperaturen hvis det ikke er varmt fra tidligere lading.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

automat

Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 04. august 2019, klokken 22:40


Er nok et lite problem ift kaldstart av mange dieselbiler, rett ut i trafikken og mer eller mindre full gass.

Starter man en bunnfrosset bil i 20 blå, så må den som regel skrapes før man kjører. Og motoren får noen minutter på tomgang før den belastes.

Jeg innbiller meg også at en industriell dieselmotor i større aggregat må behandles med litt mer omtanke enn en bilmotor.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Oddaa

Sitat fra: automat på søndag 04. august 2019, klokken 23:01
Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 04. august 2019, klokken 22:40


Er nok et lite problem ift kaldstart av mange dieselbiler, rett ut i trafikken og mer eller mindre full gass.

Starter man en bunnfrosset bil i 20 blå, så må den som regel skrapes før man kjører. Og motoren får noen minutter på tomgang før den belastes.

Jeg innbiller meg også at en industriell dieselmotor i større aggregat må behandles med litt mer omtanke enn en bilmotor.
Og det er vel neppe så lenge en kan holde full gass heller. Ikke med norske fartsgrenser i alle fall.

(Aggregatet kan selvsagt overdimensjoneres, men det vil i så fall gå ut over virkningsgraden.)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

cra

Sitat fra: automat på søndag 04. august 2019, klokken 18:00
Aggregatet må i såfall stå koblet til strøm for forvarming. Å starte et bunnfrossent aggregat i 20-30 blå, for deretter raskt å kjøre på med 40-50kW last, vil nok være en fin måte å drepe det på.

Eller det vil kunne lade en batteribank som tillater større uttak "der og da", med raskere lading for den som er heldig og møter opp før strømmen i batteribanken er brukt opp. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

automat

Sitat fra: cra på mandag 05. august 2019, klokken 12:37

Eller det vil kunne lade en batteribank som tillater større uttak "der og da", med raskere lading for den som er heldig og møter opp før strømmen i batteribanken er brukt opp. :)
Batterier har også sine utfordringer i kulda. Det vet vel vi som elbilister alt om.
Så en eller annen form for temperaturkontroll må nok til.

Med tilstrekkelig stort batteri vil man ikke ha behov for aggregat. Finmark er ikke strømløst. Problemet er vel mer å få nok effekt dit man ønsker. Og ikke minst, få høy nok inntjening.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Kårepåsporet

Sitat fra: automat på søndag 04. august 2019, klokken 23:01
Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 04. august 2019, klokken 22:40


Er nok et lite problem ift kaldstart av mange dieselbiler, rett ut i trafikken og mer eller mindre full gass.

Starter man en bunnfrosset bil i 20 blå, så må den som regel skrapes før man kjører. Og motoren får noen minutter på tomgang før den belastes.

Jeg innbiller meg også at en industriell dieselmotor i større aggregat må behandles med litt mer omtanke enn en bilmotor.

Aggregatet kan jo selvsagt ikke stå midt på vidda bunnfrosset, det beste er å ha det i hus, gjerne oppvarmet vha solenergi enten elektrisk eller varmt vann, og når det kreves med hjelp av strøm fra aggregat.
Men å kjøre ett aggregat ift feks hundrevis av dieselbiler er jeg overbevist om at energiregnskapet går i favør aggregatet.
Skal en feks ha elektrisk motorvarmer eller dieselvarmer på alle dieselbilene vil det gå med mye energi og store utslipp. Lokalt. Et aggregat bør en kunne sørge for har lavest mulig utslipp(Euro6 feks)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA