Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny spiker i Dieselkista ?

Startet av doldis1, tirsdag 23. mai 2017, klokken 17:33

« forrige - neste »

doldis1

Heia VW ! De øker beløpet av fantasipenger hele tiden.. Nå har de kommet opp i 60 mia. usd. (!) Dvs. 60 mia. usd. bestillte batterier som ikke finns, fra fabrikker som heller ikke finns   :o  Iflg. VW visstnok for å inspirere batteriprodusentene til å øke produksjonen (!) Kommer vi lenger bakpå nå tror jeg de likegodt kan satse på hydrogen  ;)

Øystein16

Sitat fra: Doldis1 på onsdag 09. mai 2018, klokken 08:42
Heia VW ! De øker beløpet av fantasipenger hele tiden.. Nå har de kommet opp i 60 mia. usd. (!) Dvs. 60 mia. usd. bestillte batterier som ikke finns, fra fabrikker som heller ikke finns   :o  Iflg. VW visstnok for å inspirere batteriprodusentene til å øke produksjonen (!) Kommer vi lenger bakpå nå tror jeg de likegodt kan satse på hydrogen  ;)

Har du levert dieselbilen din (V8?) til spiker?

doldis1

Sitat fra: JorgenM på onsdag 09. mai 2018, klokken 07:42
VW fortsetter sin enorme satsning på elbiler :+1:


Volkswagen Battery Order To Nearly Match Tesla's Entire Market Value
https://insideevs.com/volkswagen-battery-order-to-nearly-match-teslas-entire-market-value/

Godt at VW så faren for batterimangel og ikke gikk i samme fella som disse stakkars Koreanerne da ....
Men det er vel typisk Tysk bilindustri å være tidlig ute ?  ;D

http://www.hybridcars.com/hyundai-ioniq-sales-hold-due-battery-shortage/

Rio

Sitat fra: Doldis1 på onsdag 09. mai 2018, klokken 08:42
Heia VW ! De øker beløpet av fantasipenger hele tiden.. Nå har de kommet opp i 60 mia. usd. (!) Dvs. 60 mia. usd. bestillte batterier som ikke finns, fra fabrikker som heller ikke finns   :o  Iflg. VW visstnok for å inspirere batteriprodusentene til å øke produksjonen (!) Kommer vi lenger bakpå nå tror jeg de likegodt kan satse på hydrogen  ;)

Enklere at du bare innrømmer at du tok feil, i stedet for denne pinlige roingen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

#484
Sitat fra: JorgenM på onsdag 09. mai 2018, klokken 07:42
Volkswagen Battery Order To Nearly Match Tesla's Entire Market Value
https://insideevs.com/volkswagen-battery-order-to-nearly-match-teslas-entire-market-value/

Stort sett gammelt nytt dette, men kom med noen detaljer som var litt interessante, bla. via linken til Volkswagen Factory Will Build Up To 500,000 Battery Packs Per Year
(mine uthevninger i alle sitater)
Sitat
Volkswagen Braunschweig already was producing packs for VW plug-in electric cars, but now – with introduction of the first next-generation models – scale will increase to up to 500,000 packs annually.
Sitat... targets of introduction of 80 new plug-in electric models by 2025 and achieving EV sales of up to 3 million annually.

Hmm... Så da må de bygge 5 slike batteripakkefabrikker til?  Eller hvor skal batteripakkene til de resterende 2,5 millioner bilene komme i fra?

SitatThe German manufacturer planned to secure battery cell supplies of up to 150 GWh annually by 2025 ...
Dette er vel det Tesla forventer å produsere på GF-I i ~2020/21? Men greit å få vite hvor mye batterier vi snakker om, ikke bare hvor mye VW bruker...

Ellers, for å kommentere klikkhoreoverskriften, så ser jeg fortsatt ikke nevnt noe sted hvor lenge disse kontraktene gjelder. Antar 10 år +/-? Hvor mye vil Tesla handle batterier for i samme periode?


Utover dette:
150 GWh/3 millioner biler = forventet snitt på 50kWh pr. bil. Ikke verst det med tanke på at de inkluderer hybrid modeller også i dette tallet.

Men om vi regner med 10 års kontrakt, altså 10 * 150 GWh og deler disse 60 milliarder $ på antall kWh så kommer jeg til $40/kWh noe som virker helt usannsynlig. Her må jeg da ha blingest på en null? Eller så henger ikke tallene vi får helt på greip...
Model S 85D

SveinJ

Så noen nyheter her i USA i går, der går man vekk fra bensin og over til diesel på store US biler. Og VW har økt sitt salgs med over 5% siden dieselskandalen.
Så det er nok ikke lokk på kista enda!
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

e-curious

Rent klimamessig er vel diesel bedre enn bensin med tanke på CO2.  NOx er jo veldig skadelig for mennesker, men blir så vidt jeg har skjønt brutt ned ganske raskt.  I tettbygde strøk er derfor diesel ikke spesielt bra, men langtransport er jo først og fremst mellom byer?

Amoss

Sitat fra: SveinJ på onsdag 09. mai 2018, klokken 16:11
... der går man vekk fra bensin og over til diesel på store US biler.

Det gjorde de vel for svært lenge siden?  Tviler på at det er mange store US bensinbiler igjen å skifte ut...
Model S 85D

SveinJ

Når du går gatelangs i store byer, er det meste stort for private bensin, V8 bensin.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

elekTrond

Sitat fra: e-curious på onsdag 09. mai 2018, klokken 17:53
Rent klimamessig er vel diesel bedre enn bensin med tanke på CO2.  NOx er jo veldig skadelig for mennesker, men blir så vidt jeg har skjønt brutt ned ganske raskt.  I tettbygde strøk er derfor diesel ikke spesielt bra, men langtransport er jo først og fremst mellom byer?
Det ligger jo i navnet, som du sier. Og så har du brødbilen og de andre distribusjonsbilene som kjører kortdistanse rundt om inne i byene.
'13 Mjau

e-curious

#490
Jeg tror ikke at man bare skal si at diesel er fy-fy.  I forhold til lokalt miljø er bensin klart bedre, men i forhold til globale klima utslipp er diesel bedre.  Dieselen sine ulemper er først og fremst partikler og NOx, noe som gjør at diesel ikke er ønskelig brukt i mellom annet tettbygde områder.

Jeg mener at man må velge det minst skadelige fossil-drivstoffet alt etter bruk (og lokale forhold), er ikke overbevist over at bensin alltid er bedre enn diesel.  Jeg er imidlertid enig i at diesel-andelen må ned, både på land og til sjøs.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Amatøren

Og regjeringen vil fremstå som miljøvennlige. :-1:

"Regnskogfondet mener matvareindustrien må ty til palmeolje fra regnskogene når EU støvsuger markedet for bærekraftig og regnskogfri palmeolje."

https://www.nrk.no/norge/tvinges-til-a-bruke-palmeoljediesel-1.14039120
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

elekTrond

Statoil/Cirkle K: Hvor gjorde dere av E85'n vi likte så godt? Ble det for populært?

Fra NRK-artikkelen over:
I dag bruker Circle K raps og frityrolje til diesel, mens sukker, hvete, mais og skogsavfall blir til bioetanol i bensin.
'13 Mjau

emurof

Sitat fra: e-curious på torsdag 10. mai 2018, klokken 18:42
Jeg tror ikke at man bare skal si at diesel er fy-fy.  I forhold til lokalt miljø er bensin klart bedre, men i forhold til globale klima utslipp er diesel bedre.  Dieselen sine ulemper er først og fremst partikler og NOx, noe som gjør at diesel ikke er ønskelig brukt i mellom annet tettbygde områder.

Målet kan ikke være å få folk over til bensin fra diesel eller omvendt, men å få alle over på elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA