Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny spiker i Dieselkista ?

Startet av doldis1, tirsdag 23. mai 2017, klokken 17:33

« forrige - neste »

Mr Oizo

Det er vel et stykke fra skifte av toppsjef til å starte med bygging av en batterifabrikk.
Bosch har regnet på dette og kommet frem til at (for dem) er det for stor risiko og liten gevinst ved å bygge en slik fabrikk. Siden råvarene er 75 % av kostnaden for produksjonen blir det litt for lite "kjøtt på benet" til at det er verdt risikoen for dem.
20 mrd € ville det kostet for en fabrikk med 200 GWh kapasitet årlig.
"Technological potential exists, but economic risks are high"
https://insideevs.com/bosch-disbands-internal-battery-cell-research-selling-solid-state-startup-seeo/

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på tirsdag 10. april 2018, klokken 23:05
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 10. april 2018, klokken 22:59
Altså, det å mene at batterier er essensielt for elbil så derfor bør en lage dem selv, er vel ikke akkurat e=mc2

Det er jeg helt enig i, men likefullt har jeg fått mye motbør for å påstå at det er den beste/sikreste veien fremover for produsenter som mener alvor med elbilsatsingen.
Jeg har fått med meg det. Men i våre dager er ikke logisk argumentasjon verdsatt slik det var før. Det synes jeg ikke du skal bry deg så mye om (tror egentlig ikke du gjør det noe serlig heller... )

For å være mer direkte på topik.
Diesel i personbil har en begrenset fremtid, det er mer snakk om «når» enn «hvis»! Det har jo til og med Broom forstått men med vanlig utskifting så tar jo det ca 18-åring !!!

Counterpointer

Sitat fra: Mr Oizo på tirsdag 10. april 2018, klokken 23:08
Det er vel et stykke fra skifte av toppsjef til å starte med bygging av en batterifabrikk.
Bosch har regnet på dette og kommet frem til at (for dem) er det for stor risiko og liten gevinst ved å bygge en slik fabrikk. Siden råvarene er 75 % av kostnaden for produksjonen blir det litt for lite "kjøtt på benet" til at det er verdt risikoen for dem.
20 mrd € ville det kostet for en fabrikk med 200 GWh kapasitet årlig.
"Technological potential exists, but economic risks are high"
https://insideevs.com/bosch-disbands-internal-battery-cell-research-selling-solid-state-startup-seeo/
Her tror jeg det er all grunn til å ha litt skepsis til at det er tyskere som bremser alt de kan for å drøye fossilæraen.

Amoss

Sitat fra: Mr Oizo på tirsdag 10. april 2018, klokken 23:08
Det er vel et stykke fra skifte av toppsjef til å starte med bygging av en batterifabrikk.

Det er sant. Men når de skifter til en som er "kjent" for å fremme ideen om egne fabrikker, så har de i det minste skiftet til en toppsjef som forstår problemstillingen. Det betyr ikke nødvendigvis at han får noe mer gehør for tankene sine nå, men man kan jo håpe for styrets sin del at det var noe av grunnen til utskiftingen.


Sitat fra: Mr Oizo på tirsdag 10. april 2018, klokken 23:08
Bosch har regnet på dette og kommet frem til at (for dem) er det for stor risiko og liten gevinst ved å bygge en slik fabrikk. Siden råvarene er 75 % av kostnaden for produksjonen blir det litt for lite "kjøtt på benet" til at det er verdt risikoen for dem.
20 mrd € ville det kostet for en fabrikk med 200 GWh kapasitet årlig.
"Technological potential exists, but economic risks are high"
https://insideevs.com/bosch-disbands-internal-battery-cell-research-selling-solid-state-startup-seeo/

Sant. Men nå er altså ikke Bosh en bilprodusent. Batteriproduksjon er strategisk viktig for produsenter av batterier (så klart!) og produsenter av produkter som trenger mange/gode batterier.

... en av grunnene til at det blir risky for en underleverandør å satse på batterier er jo nettopp faren for at kundene heller vil bygge dem selv, så de får bedre/billigere batterier enn konkurrentene. Det er også en god grunn for at eksisterende batteriprodusenter stort sett er forsiktige med å bygge ut kapasiteten før de har forpliktende langtidskontrakter. Batteriprodusentene har brent seg på dette før...
Model S 85D

Rio

Amoss og andre:

Jeg tror ikke det er noen fasit her - det er vektige argumenter begge veier, og hvilke argumenter som vil veie tyngst avhenger nok både av tilbud/etterspørsel, men kanskje hovedsakelig av hvilke nye batterikjemier som blir rådende. Det er liksom ikke det helt store å lage en batterifabrikk som er uegnet...

Vi kan spekulere på hva som er best, og jeg sier ikke du tar feil, men ingen av oss vet, og usikkerheten er stor.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elekTrond

Bosch er vel tungt inne på både "all-in-one motorenheter til elbil" såvel som krankmotorer til elsykler. Når de i tillegg pusher masse 12V grønn og "blåbosch" skulle en jo tro de kunne trenge en egen liten batterifabrikk. De mangler bare en kolonihage hvor de kan høste disse "75%" råvarene fra egen avling ...
'13 Mjau

Øystein16

Sitat fra: Rio på onsdag 11. april 2018, klokken 00:10
Vi kan spekulere på hva som er best, og jeg sier ikke du tar feil, men ingen av oss vet, og usikkerheten er stor.
Sjølsagt er det slik. VAG og andre bilfabrikantar veit kva dei held på med. Alle med innsikt veit nok om at VAG satsar seriøst på bilar med eldrift, men det er ikkje alle blant "elbilfolk" som likar det.

doldis1

Hvis dette er riktig vil jeg si at VW har gjort noe lurt for første gang på lenge. Hvis noen skal redde VW er det Diess.
Mannen vet opplagt hvor han skal men veien dit er tettpakket med hindringer..

Det første han bør gjøre er opplagt å gro baller og hår på brøstet, ta med bart også  ;) De største hindringene finner han internt i VW-konsernet.

VAG-styret består av oljesheiker, delstatspolitikere,fagforeningspamper og forretningsfolk, vi får se om disse kan enes om å gi Diess ryggdekning for den største snuoperasjonen i konsernets historie..?

Når han har fått oljesheikene med på å avvikle oljealderen, fagforeningspampene med på å bytte ut folk mot roboter, delstatspolitikere til å godkjenne nyetableringer også utenfor Niedersachsen og forretningsfolkene til å avskrive Dieselsatsingen, trenger VW finansiering i megaklassen ! Tesla har dratt på seg 10 mia. usd i gjeld for å bygge produksjonskapasitet tilsvarende 5-7 % av VW konsernets produksjon...

Mens de tar denne enorme regningen skal de fortsette å oppfylle sine pensjonsforpliktelser, komme seg ut av allerede inngåtte avtaler om fremtidig levering av fossilutstyr og trolig må de også avvikle/omstille forhandlerleddet for å kunne konkurrere. Alt dette koster penger!

Som om alt dette ikke var nok, kommer de også til å trenge gigafactory's. Fram til nå har de dratt alpelua langt ned over øynene og trodd at batterier og fremdriftselektronikk er noe man kjøper der det er billigst ? Utrolig naivt av et så stort foretak....de skal produsere karosseriene og outsource batterier/ fremdriftselektronikk..? Det blir som om Apple hadde konsentrert seg om å støpe deksler og outsourcet resten...?

Det er nesten for dumt til å le av..men Diess vet heldigvis bedre. Problemet hans er at VW er lovlig sent ute for å sikre seg råvarer til en Gigafactory satsing ? Trolig så sent ute at de må ut å kjøpe utvinningsrettigheter og å starte i gruvebransjen selv ? Hvem vet..Diess får iallefall kjørt seg, det er jeg sikker på


Amoss

Sitat fra: Rio på onsdag 11. april 2018, klokken 00:10
Amoss og andre:

Jeg tror ikke det er noen fasit her - det er vektige argumenter begge veier, og hvilke argumenter som vil veie tyngst avhenger nok både av tilbud/etterspørsel, men kanskje hovedsakelig av hvilke nye batterikjemier som blir rådende. Det er liksom ikke det helt store å lage en batterifabrikk som er uegnet...

Vi kan spekulere på hva som er best, og jeg sier ikke du tar feil, men ingen av oss vet, og usikkerheten er stor.

Takker for helt nye toner fra deg :)  Tidligere har du virket svært overbevist om hvilke argumenter som veier tyngst....

Du har så klart helt rett i at det er en risiko å satse på feil batterikjemi, men f.eks. Elon har hevdet at det vil være rimelig kurant for GF-I å bli oppdatert til nyere batterikjemier dersom det er aktuelt. Sannheten er vel heller at det kan komme helt ann på hva for en ny kjemi som blir aktuelt... Men joda, ny kjemi - eller andre endringer - i battericellene som produseres vil nødvendigvis medføre mer av både kostnader og tid for å legge om produksjonen, potensielt mye mer. Men normalt vil det dreie seg om mindre tid og kostnader enn å bygge fra bunnen av. Så om de bygger en fabrikk i dag så kan de ha glede av dagens celler frem til de finner denne ultimate cellen de evnt. senere ønsker å endre til, og de kan da i mellomtiden ha bygget opp en elbilstasing i en helt annen skala enn vi ser i dag.

... men så kommer det Doldis1 tar opp - kan de være for sent ute nå?  Kan det bli for vanskelig/dyrt å skaffe tilveie råstoffene som trengs da andre produsenter alt har sikret seg kontrakter på det eksisterende gruveselskaper kan klare å levere? Enkelte ting kan tyde på det...
Model S 85D

doldis1

Mange ting tyder på at det er for sent, begynner ikke dette å ligne på Sovjetunionens siste år ? Slenger innpå den ene gamle gubben etter den andre ? Andropov, Sjernenko, Muller, Diess... Jeg tror ikke Diess er CEO i VW om 12 mnd for å si det sånn ..

Ferry

Sitat fra: Doldis1 på onsdag 11. april 2018, klokken 11:06
Det første han bør gjøre er opplagt å gro baller og hår på brøstet, ta med bart også  ;)

Høres ut som en forholdsvis alvorlig mutasjon   :o :P

Mr Oizo

Sitat fra: Doldis1 på onsdag 11. april 2018, klokken 12:18
Mange ting tyder på at det er for sent, begynner ikke dette å ligne på Sovjetunionens siste år ? Slenger innpå den ene gamle gubben etter den andre ? Andropov, Sjernenko, Muller, Diess... Jeg tror ikke Diess er CEO i VW om 12 mnd for å si det sånn ..
Det er fælt å si det, men du har nok skummelt mye rett her. Kanskje mer enn du aner selv.
VAG styret er nok stort sett kameraderi, fra ende til annen. Å skulle forandre noe der blir nesten som å skrive om koranen.

doldis1

 :D Ser ut som det gikk litt fort i svingerne på de siste postene her. For post 353, Ferry, legger jeg inn en repsats. i klammer her: (,) For post 355, Mr Oizo, er repsats her: (  ;) ) Beklager for begge disse manglene   ;)

eivhelle

Sitat fra: Doldis1 på onsdag 11. april 2018, klokken 12:18
Mange ting tyder på at det er for sent, begynner ikke dette å ligne på Sovjetunionens siste år ? Slenger innpå den ene gamle gubben etter den andre ? Andropov, Sjernenko, Muller, Diess... Jeg tror ikke Diess er CEO i VW om 12 mnd for å si det sånn ..
Sammenlignet med resten av gjengen er Diess en ungdom. Mannen er ikke 60 en gang. Normalen for tysk bilindustri har vel pleid å være 70 +
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

doldis1

Diess blir 60 i år, han er dyktig, smart og som jeg sa tidligere, trolig VW's beste mulighet til å overleve. Opplagt fordi han er en av få i ledelsen som har forstått at overlevelse ikke er en selvfølge... Så vil jo tiden vise om han har pondus nok til å vingeklippe fagforeningene og et styre der interne interessekonflikter ulmer rett under overflaten ....Klarer han ikke det, kan Diess bli stående igjen med svarteper, eller mannen som startet nedturen for verdens største bilprodusent .. ..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA