Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny spiker i Dieselkista ?

Startet av doldis1, tirsdag 23. mai 2017, klokken 17:33

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Rio på mandag 26. mars 2018, klokken 19:59
Nissan har visstnok bestemt seg for å kjøpe inn batterier, fremfor å bruke batterer fra deres egne fabrikker, så mangelen er neppe så akutt, vil jeg anta.

Jeg formoder at Nissan har en viss ide om hvor mye batterier de trenger, og derved sikret seg tilstrekkelig kontrakter på det forventede volumet før de solgte fabrikkene.

Dette salget begynner vel om jeg ikke husker feil å være noen år siden nå?  Sånn i tiden før "gud og hvermann" plutselig fant ut at de hadde behov for å sikre seg batteritilganger. Nå skal vel Nissan prøve å komme med flere batteridrevne bilmodeller i tiden fremover?  Kan fortsatt være at de da opplever at kontraktene de har inngått (nei, kjenner ikke detaljene i disse) ikke vil være tilstrekkelig i de kommende årene. Men dersom de har sikret seg en forkjøpsrett på batterier produsert ved tidligere egne batterifabrikker bør de være sikret en stund fremover i alle fall.

Så nei, dette du viser til kan ha liten til ingen sammenheng med hva andre fabrikanter som først begynner å satse seriøst på batteridrift opplever/vil oppleve i de nærmeste årene. Dersom altså Nissan var fremsynt nok når de gjorde dette valget, noe de hadde bedre forutsettinger for enn de fleste andre.
Model S 85D


Rio

Så var det dette med edruelighet:

Det er snakk om 58 milliarder kroner.

Turnover for Volkswagen i 2017 var 2300 milliarder.

Det har økt mer enn 120 milliarder siden 2016.

Dersom VW får problemer så er det ikke pga 58 milliarder biler, som de enten fikser og selger, eller bare eksporterer og selger et annet sted.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JorgenM

Fredag igjen :laugh:

Private søksmål i USA er ikke ukjent vare og det er mange som prøver seg på det meste i håp om å få ut noen grunker i forlik.

Angående VW har jeg ingen anelse, men BMW...
Som det står i artikkelen: "- As a matter of principle, BMW Group vehicles are not manipulated and comply with all respective legal requirements."

Så tror nok dette går bra doldis ;)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

turfsurf

Sitat fra: Rio på fredag 30. mars 2018, klokken 13:02
Dersom VW får problemer så er det ikke pga 58 milliarder biler, som de enten fikser og selger, eller bare eksporterer og selger et annet sted.
58 milliarder biler hadde nok vært ett problem å fikse for hvem som helst. 300.000 går nok greit ;)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rio

Sitat fra: turfsurf på fredag 30. mars 2018, klokken 14:57
Sitat fra: Rio på fredag 30. mars 2018, klokken 13:02
Dersom VW får problemer så er det ikke pga 58 milliarder biler, som de enten fikser og selger, eller bare eksporterer og selger et annet sted.
58 milliarder biler hadde nok vært ett problem å fikse for hvem som helst. 300.000 går nok greit ;)


Haha!

58 milliarder kroner, selvsagt! :D :D :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: JorgenM på fredag 30. mars 2018, klokken 14:07
Som det står i artikkelen: "- As a matter of principle, BMW Group vehicles are not manipulated and comply with all respective legal requirements."

Så tror nok dette går bra doldis ;)

Nå har ikke jeg noen formening om i hvilken grad BMW har eller ikke har jukset, men den uttalelsen over minner sterkt om tilsvarende uttalelser fra VW selv etter at de var blitt tatt med buksene nede, så vil ikke tillegge den noen verdi før man sitter med bevis den ene eller andre veien. I følge artikkelen mener advokatfirmaet at de sitter med bevis. Igjen - om de gjør det eller ei får vi evnt. se i rettsaken om det blir noen :)
Model S 85D

doldis1

Sitat fra: Rio på fredag 30. mars 2018, klokken 13:02
Så var det dette med edruelighet:

Det er snakk om 58 milliarder kroner.

Turnover for Volkswagen i 2017 var 2300 milliarder.

Det har økt mer enn 120 milliarder siden 2016.

Dersom VW får problemer så er det ikke pga 58 milliarder biler, som de enten fikser og selger, eller bare eksporterer og selger et annet sted.

Det er ikke så enkelt. Eksporterer ja.. det er i realiteten null sjanse for å selge disse i USA. Skal de eksporteres og selges et annet sted, vil det gå på bekostning av VW's salg der fra før, eller er du naiv nok til å tro at det blir mersalg ?
Disse bilene vil gå med store tap for konsernet. For moro skyld, siden du er så blendet av omsetningen i VW, skulle disse bilene bli skrotet, kan du utifra et VW- normaloverskudd på 5% årlig regne deg fram til at for å dekke inn dette tapet må VW produsere og selge 6 mill. biler...

VW legger stein etter stein på eget lass, de fleste ser ikke det jeg ser, og det er helt greitt. Men i enden på denne kjeden av hendelser som utspiller seg, kommer VW til å gå under..

Rio

#308
Det svir nok, men det er et plagsomt og stort myggstikk for VW. Det er ikke dette som fører til noen konsekvenser.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

doldis1

Sitat fra: JorgenM på fredag 30. mars 2018, klokken 14:07
Fredag igjen :laugh:

Private søksmål i USA er ikke ukjent vare og det er mange som prøver seg på det meste i håp om å få ut noen grunker i forlik.

Angående VW har jeg ingen anelse, men BMW...
Som det står i artikkelen: "- As a matter of principle, BMW Group vehicles are not manipulated and comply with all respective legal requirements."

Så tror nok dette går bra doldis ;)

Neida, gjør det selvsagt ikke  ;) La oss fokusere litt på BMW.

Teslas mod. 3 produksjon øker dag for dag og er iflg. Bloombergs tracker på ca. 1200/ uka . Når Tesla rapporterer de riktige tallene på tirs. tipper jeg vi kan forvente mellom 1700-2100/ uka, tiden vil vise...

Uansett poenget er at TM3-linja iflg. analyseavd. hos Bernstein har en automatiseringsgrad verden aldri tidligere har sett i bilproduksjon, og den er oppe og går! Forvent minst 5000 biler / uka før sommerferien produsert på en linje som gjør TM3 lønnsom fra 35K usd..

Hva vil det gjøre med markedsandelen til BMW på USAmarkedet tror du..? Som et lite hint  har mod. S større markedsandel i USA enn Mercedes S-klasse, Audi A8 og BMW 7-serie........tilsammen  :+1:

https://www.marketwatch.com/story/tesla-stock-extends-rout-to-notch-worst-week-month-ever-2018-03-29

SitatAnalysts at Bernstein also focused in a note on the potential for negative outcomes of too much automation.

"The whole world is watching Tesla," the analysts said. The Model 3 was supposed to bring Tesla into the mainstream, and Tesla not only wanted to reinvent the car but also reinvent the production line with hyper-automation, the analysts said.

"We believe Tesla has been too ambitious with automation on the Model 3 line," spending around two times what a traditional auto maker spends per unit on capacity, ordering "huge numbers" of robots and attempting to ignore auto-making history and automate final assembly.

doldis1

Herlig bilde fra VW's Dieselsatsing i USA ! Måtte kjøpe tilbake 335000 kundebiler  :o

Mr Oizo

De første ID prototypene blir produsert denne måned. Det betyr 17 måneder før bilen er endelig klar for serieproduksjon. Nov 2019 starter produksjonslinja i Zwickau, og når den er oppe og går ruller det ut 1500 biler per dag, 7 dager i uka. VW kommer. Etterhvert.

doldis1

Sitat fra: Mr Oizo på fredag 06. april 2018, klokken 17:53
De første ID prototypene blir produsert denne måned. Det betyr 17 måneder før bilen er endelig klar for serieproduksjon. Nov 2019 starter produksjonslinja i Zwickau, og når den er oppe og går ruller det ut 1500 biler per dag, 7 dager i uka. VW kommer. Etterhvert.

Tror det når jeg ser det , men for all verden, kjører de ut elbiler skal jeg ta av meg hatten og klappe, kom bare ikke med mer Diesel ..

cyber

Sitat fra: Doldis1 på fredag 06. april 2018, klokken 17:33
Herlig bilde fra VW's Dieselsatsing i USA ! Måtte kjøpe tilbake 335000 kundebiler  :o
Dette skrev du for en uke side også ; i dag burde du hatt en tilleggsopplysning ; feks datoen for når du regner med at VW ( og nasjonen Tyskland for den saks skyld ) skal gå til skifteretten ( som du så iherdig skriver for  å fremskynde ).
Du har et høyt ambisjonsnivå på spådommene dine ( er Snåsamannen i nabolaget ? ), men vinklingen på det du skriver tyder vel mest på at du jobber med barn som tar alt en bestefarsfigur kommer med for god fisk.
( btw : Hvor mye har du betalt i piggdekkavgift på Leaf´n i vinter ? ; re liv og lære.. )

Rollep

Sitat fra: Doldis1 på fredag 06. april 2018, klokken 17:33
Herlig bilde fra VW's Dieselsatsing i USA
Ja det er det sikkert, spesielt for folk som ikke tenker lenger enn nesa rekker :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA