Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Comfort vs ECO Pro / ECO Pro+

Startet av Jon Braathen, tirsdag 23. mai 2017, klokken 08:21

« forrige - neste »

Jon Braathen

Jeg har stort sett kjørt bilen i Comfort modus, (17800km siden 1.des.2017) men har i det siste forsøkt å bruke ECO Pro og ECO Pro + for å se om forbruket går ned..

Etter det jeg har funnet ut er det omtrent ingen forskjell på rekkevidden, når jeg kjører i Comfort modus med lett høyrefot så bruker den ikke mer strøm enn om den står i ECO pro - med forutsetning om at varmeapparatet ikke står på fullt da, selvsagt.

Når jeg skal kjøre langt og temperaturen er ok ute, så velger jeg heller Comfort og slår av vifta på varmeapparetet i stedet for å velge EcoPro+, lufter da heller litt med takluka innimellom. Jeg synes dette fungerer like godt som å sette bilen i EcoPro(+).

Er jeg helt på vidda her?
For meg virker det som at EcoPro/+ modus er laget mest for folk som ikke har følelse i høyrefoten.. :)
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Klykken

Har observert akkurat det samme. Har vel kjørt ca 45000km i Comfort nå. Har mellom 13 og 16 mil rekkevidde på sommeren, alt ettersom vær og pedalføring. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Autowinder

Det blir mer en mental greie hvor hjernen registrerer at gasspedalen er "tung" og krever mer trykk for å reagere, som igjen forplanter seg (?) i roligere gasspådrag og kjørestil. Faller ikke like lett for fristelsen å zappe forbi en treiging i nabofila ;)
11,7 kWh/100 km til jobb på 24 km fra vest til sørøst gjennom Oslo i dag med ECO PRO. Ikke mulig å komme mye lavere uten å komme seg på langtur på landeveier i litt høyere temperaturer tror jeg. Eller finne en trailer og ligge i dragsuget på da, men det er jo litt pes :)


Sent from my A1784 using Tapatalk Pro
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Jorgensen

Jeg bruker ACC mye når jeg kjører, og erfarer da at ved å bruke Eco Pro så får du en mye mer behagelig kjøring. I Comfort modus med ACC blir det mye rykk og napp. Har nå kjørt 60000km :)
-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Autowinder

ACC er fint på lange brede veier uten for krappe svinger, som E6, E18 osv, men ACC "jager" for mye i by og på svingete veier. Er lei av den ukentlige bråbremsen når systemet er forvirret, selv om det er noe bedre med litt trykk på gasspedalen enn ikke trykk. Men det funker jo å slå over til vanlig CC også.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

SveinJ

Pendler daglig 80 km hver vei og opplever at "gjettometeret" aldri oppgir korrekt rekkevidde. Den varierer veldig mye med utetemperatur. Ser heller på % batterikapasitet. 80% av veien kjører jeg med  CC, slår av kamera og kjører nesten alltid i Eco-Pro, da dette gir en mer behagelig kjøreopplevelse.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Strøm Tycoon

Sitat fra: SveinJ på tirsdag 23. mai 2017, klokken 22:23
Pendler daglig 80 km hver vei og opplever at "gjettometeret" aldri oppgir korrekt rekkevidde. Den varierer veldig mye med utetemperatur. Ser heller på % batterikapasitet. 80% av veien kjører jeg med  CC, slår av kamera og kjører nesten alltid i Eco-Pro, da dette gir en mer behagelig kjøreopplevelse.

Er i samme situasjon, men benytter alltid muligheten med å sette destinasjon med navien, da stemmer GOMen mye bedre med virkeligheten. Enkelte ganger klarer jeg å kjøre bedre, andre ganger er den "spot on".

Eks. i dag, når jeg startet bilen, før jeg satte destinasjon, EcoPro: 163km

Med destinasjon, og EcoPro: 143km

Faktisk resultat: Kjørt: 87km, rest: 55km = 142km

Har kjørt 57500km siden Nov. 2015, og har alltid brukt EcoPro og CC; ACC klarer jeg ikke å like.

turfsurf

Rekkevidden stemmer veldig bra (litt konservativ) forutsatt at man legger inn destinasjon, kjører etter fartsgrensene eller speed limit etter modus. Dvs velger du eco pro rutemodus og kjører 10 over fartsgrensen i comfort bommer du. Eller om speed limit på eco pro er satt til 90 og du kjører i 110.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

bromm

Sitat fra: Jorgensen på tirsdag 23. mai 2017, klokken 10:51
Jeg bruker ACC mye når jeg kjører, og erfarer da at ved å bruke Eco Pro så får du en mye mer behagelig kjøring. I Comfort modus med ACC blir det mye rykk og napp. Har nå kjørt 60000km :)
HELT ENIG (har forøvrig kjørt 70.000 km) ;)

...men dette merker selvfølgelig ikke de som kjører i comfort hele tiden  ;D

Orbit

Jeg synes personlig dette er et bra oppsett:

  • Max EcoPro-hastighet økt til 110 km/t
  • ACC med korteste avstand
  • EcoPro-modus for klimanlegg slått av (dvs Comfort-modus på klima også i EcoPro)
  • Kjøremodus i EcoPro

1+4 gjør at rekkeviddeestimat blir veldig korrekt, selv på motorveier i EcoPro (da bilen ikke 'feilberegner' med at jeg kommer til å holde meg under 90 km/t). 2+4 gjør at ACC oppfører seg som jeg vil, og ikke like hyperaktivt som i Comfort. 1 gjør også at det ikke kommer opp hint om å roe ned pedalbruken på motorvei. 3+4 gir behagelig klima både sommer som vinter, og bruker i praksis ikke så mye mer energi på langkjøring i temperaturer mellom -10 og +25. EcoPro+ blir "nødmodus" for å få mer rekkevidde, mens Comfort blir lite brukt (evt de få gangene en ser fartsgrenser på 120 km/t og over).

2+4 er ikke default, men får tåle et par knappetrykk.


2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

Sitat fra: bromm på torsdag 25. mai 2017, klokken 14:44
Sitat fra: Jorgensen på tirsdag 23. mai 2017, klokken 10:51
Jeg bruker ACC mye når jeg kjører, og erfarer da at ved å bruke Eco Pro så får du en mye mer behagelig kjøring. I Comfort modus med ACC blir det mye rykk og napp. Har nå kjørt 60000km :)
HELT ENIG (har forøvrig kjørt 70.000 km) ;)

...men dette merker selvfølgelig ikke de som kjører i comfort hele tiden  ;D

Helt enig her og selv om jeg ikke bruker ACC noe særlig så synes jeg bilen uansett flyter bedre med EcoPro og sliter ikke så mye på drivverk og dekk.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

02jan

Kjører kun eco pro, speed limit 115.
Snart 70.000 km, 4. Sesongen med sommerdekk, som holder til neste.

Comfort gir for agresiv gassrespons, til vanlig kjøring, hender jeg trykker på knappen for å kjenne på følelsen av å kjøre stjålet Sportsbil.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Roman

Sitat fra: Orbit på torsdag 25. mai 2017, klokken 15:29
Jeg synes personlig dette er et bra oppsett:

  • Max EcoPro-hastighet økt til 110 km/t
  • ACC med korteste avstand
  • EcoPro-modus for klimanlegg slått av (dvs Comfort-modus på klima også i EcoPro)
  • Kjøremodus i EcoPro

1+4 gjør at rekkeviddeestimat blir veldig korrekt, selv på motorveier i EcoPro (da bilen ikke 'feilberegner' med at jeg kommer til å holde meg under 90 km/t). 2+4 gjør at ACC oppfører seg som jeg vil, og ikke like hyperaktivt som i Comfort. 1 gjør også at det ikke kommer opp hint om å roe ned pedalbruken på motorvei. 3+4 gir behagelig klima både sommer som vinter, og bruker i praksis ikke så mye mer energi på langkjøring i temperaturer mellom -10 og +25. EcoPro+ blir "nødmodus" for å få mer rekkevidde, mens Comfort blir lite brukt (evt de få gangene en ser fartsgrenser på 120 km/t og over).

2+4 er ikke default, men får tåle et par knappetrykk.




Jeg kjører akkurat samme oppsett. Borsett fra at jeg setter ACC på nest korteste avstand og har kodet om bilen til å starte i Eco Pro modus. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA