Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Uling ved høy hastighet fra hjul

Startet av Toalmar, torsdag 18. mai 2017, klokken 14:58

« forrige - neste »

Toalmar

Hører en rar uling når jeg kjører i hastighet fra ca 60 km/h og oppover. Lyden forandres ikke ved sving. Kan høres som ett hjullager holder på å ryke, men finner ikke noe med de. Trodde først det hadde sammenheng med at jeg hadde vinterhjul, men lyden er der også med sommerhjul.
Noen med samme problem?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Ferry

Jeg hadde en slik lyd nylig. Kunne minne om hjullager. Vanligvis lager defekt hjullager noe jeg vil beskrive romlelyd. Når du skriver uling så tenker jeg mer i retning av det jeg hadde. Hørtes ut som rettskårne drev i ei racingkasse. Jeg endte opp med ny motor etter 3-4 uker på verksted! De sa de hadde byttet èn motor før. Og når de innrømmer èn, så mistenker jeg at det er flere..

Toalmar

Mulig det er motor, men høres faktisk ut til at lyden kommer fra hjulene foran. Vet at lyd kan høres en helt annen plass enn man tror.
Hvor langt hadde din rullet ved bytte?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Ferry

Kjøpt høsten 2014, ca. 55.000 km. Var ikke så lett å høre hvor det kom fra her heller, og lyden kom litt snikende. Var litt usikker på om det var noe galt i starten.

StigH

Har vært borti dette på noen andre bilmerker. Der viste det seg at mønsteret var blitt slitt "sagtannete" på noen av dekkene. Sjekk dekkmønsteret og bytt ev dekk så blir det stille igjen tenker jeg.
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

Toalmar

Sitat fra: StigH på torsdag 18. mai 2017, klokken 22:49
Har vært borti dette på noen andre bilmerker. Der viste det seg at mønsteret var blitt slitt "sagtannete" på noen av dekkene. Sjekk dekkmønsteret og bytt ev dekk så blir det stille igjen tenker jeg.
Kan godt bytte om høyre og venstre hjul, men noe slitasje er det ikke på de da de kun har rulla 500km
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Ingeniøren

Det er mere lyd i sommerhjula enn vinterhjula pga hardere gummi, bare så du ikke glemmer det.

Ellers er min erfaring ar dårlig hjullagere gjerne høres best som romling ved lave hastigheter og du bør kunne kjenne nøkking / ujevn rotasjon hvis du jekker opp og roterer hjulet.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Bavaria94

Sitat fra: Toalmar på torsdag 18. mai 2017, klokken 22:54
Sitat fra: StigH på torsdag 18. mai 2017, klokken 22:49
Har vært borti dette på noen andre bilmerker. Der viste det seg at mønsteret var blitt slitt "sagtannete" på noen av dekkene. Sjekk dekkmønsteret og bytt ev dekk så blir det stille igjen tenker jeg.
Kan godt bytte om høyre og venstre hjul, men noe slitasje er det ikke på de da de kun har rulla 500km
hvilke dekk har du? hjalp det å bytte side?
2017 i3FC94Ah

Toalmar

Har Bridgestone dekk på min. Har ikke byttet side på de enda. Er på ferie for tiden, men skal gjøre det når jeg kommer hjem


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

itre

Bytte av motor på min ved ca. 6000 km. "Ulelyd/hvinelyd" som økte med turtall. Motorbytte ble tatt på garantien og bilen er topp igjen.

Bavaria94

Sitat fra: Toalmar på fredag 26. mai 2017, klokken 19:35
Har Bridgestone dekk på min. Har ikke byttet side på de enda. Er på ferie for tiden, men skal gjøre det når jeg kommer hjem


Sent from my iPhone using Tapatalk
la merket til lyden etter at jeg leste denne tråden. Slik som den er beskrevet her, er jeg temmelig sikker på at lyden kommer fra Bridgestone dekkene. har de siste dagene kjørt på varierende veiunderlag og fått mye tid til å teste bilen. På nylagt asfalt i hastigheter 50-90 km/t er det ingen romle/ulelyd. i samme hastigheter på relativt ny asfalt høres litt av lyden. på vanlig norsk slitt asfalt er lyden ganske høylytt. lyden øker med hastigheten. ingen merkbar endring på våt asfalt. tiltagende lyd i svinger med "sportskjøring" i 80-90km/t. Mener lyden ble mer tydelig etter skiftet til sommerdekk. har til nå kjørt ca 6000km siden ny, og er ikke bekymret for feil på motor. For å være 100% sikker på at dette stemmer, skal være obs på dette i oktober, da vinterdekkene skal på igjen.
2017 i3FC94Ah

Toalmar

Din erfaring var grei å høre om.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Egil Fonn

Dekk støy er greit å skille fra hjul lager støy eller annen drivverk/motor støy. Dekk støyen varierer med underlaget. Grov slitt asfalt gir mye dekk støy i forhold til nylagt fin asfalt. Mine sommer hjul er Bridgestone 155/60 R20 framme og 175/55 R20 bak, disse støyer mye på grov asfalt i forhold til vinterhjul Nokian r2 155/ 70 R19.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

bromm

Merkelig at 20-tommere vs 19" ikke er nevnt i denne tråden. Det er et velkjent problem at 20-tommerne har en ulende ulyd i hastigheter over 60-70 km/t. (nå som de fleste har kjøpt "fully charged" edition, hvor 20" er med, så blir det vel flere som melder om dette)

Bavaria94

Sitat fra: bromm på søndag 04. juni 2017, klokken 13:32
Merkelig at 20-tommere vs 19" ikke er nevnt i denne tråden. Det er et velkjent problem at 20-tommerne har en ulende ulyd i hastigheter over 60-70 km/t. (nå som de fleste har kjøpt "fully charged" edition, hvor 20" er med, så blir det vel flere som melder om dette)

Det visste jeg ikke, men så er jeg også en av de 85% som aldri har satt min fot i en BMW butikk før jeg ble i3 fanatiker i 2017
2017 i3FC94Ah

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA